abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65396591
quote:
Op zondag 25 januari 2009 19:25 schreef KinkyGiraf het volgende:
  • Blijkbaar mag je tegenwoordig met een Pabo-diploma op zak niet aan alle klassen gymles geven! Alleen aan groep 1 en 2. Dat is nieuw voor me.
  • Volgend jaar ga ik dus ook die opleiding doen om wel gym te mogen geven. Scholen neigen echt om je niet aan te nemen als docent, als je niet bezig bent met die opleiding Sommige stichtingen betalen die opleiding voor je
    quote:
  • Je moet afstuderen op het onderwerp Levensbeschouwing. Dit mag Katholicisme zijn óf levensbeschouwing algemeen. Mij lijkt het juist zo leuk om een scriptie te schrijven over iets vernieuwends/ interessants wat je in je stages bent tegengekomen!
  • Omg wat ontzettend dom Snap echt niet waarom ze dat doen Ontzettend zonde ook vind ik. Ze lopen daardoor echt wel wat goede vernieuwende afstudeeronderzoeken mis..
    quote:
  • Groepjes ... ook in de deeltijd compacte vorm moet je dus bijna alles in projectgroepen doen. Op basis van de Kolb-leerstijlentest word je ingedeeld in een groep (althans, de eerste keer). Vind ik zelf niet zo praktisch. Niet omdat ik niet kan samenwerken, maar meer omdat ik graag op mijn eigen momenten mijn opdrachten maak. En ook in mijn eigen tempo. Niets zo frustrerend als met z'n drieën achter de PC een opdracht maken!!! Dat duurt 5x zo lang als dat je het zelf doet
  • Tja groepjes.. Daar ben ik dus zo hard mee genaaid. We mochten dus zelf groepjes maken en dan neig je natuurlijk al gauw naar mensen met wie je goed kan opschieten. Ik had dus een groepje en we waren al een beetje op weg. En opeens stopten mijn groepsgenoten met de opleiding Kon ik dus een aantal projecten zelf alleen afmaken. En bij een ander groepje aanschuiven mocht dus niet van de docent, omdat ik al 'een beetje op weg was'. Een vervangende opdracht ofzo mocht dus ook niet Ik zou met het maken van groepjes altijd bij de meest gedreven studenten zitten. Daar word je zelf ook gedrevener van en dan heb je alles ook op tijd af...
    quote:
  • De klassen bestaan meestal uit zo'n 35 mensen ... en dan heb ik het dus niet over de klas waar je stage loopt, maar je eigen Pabo-klas. Dat vond ik echt veel!
  • Poeh, dat is best wat idd Maarja, dan leer je ook meer nieuwe mensen kennen dus dat is misschien ook weer een voordeel
    Noot noot.
    pi_65397052
    Ik vind het sowieso wel vreemd dat je geen gym meer mag geven. Zo spannend is dat toch niet? Maar misschien denk ik er te licht over...
    MaarVoorEenToverspreukVanKwaliteitBenJeZomaar1000GuldenKwijt
    EnNaarEenBeetjeToverboekBenJeTochWel50JaarOpZoek
    EnDeHeleCursusTovenaarDuurt125Jaar-DatBrengtieAllemaalNietOp-IkDenkDattieVoorTBeginAlStopt
    ZelfsDeOmaVanZijnOmaHadNooitEenTovenaarsdiploma
    pi_65397826
    quote:
    Op zondag 25 januari 2009 20:17 schreef KinkyGiraf het volgende:
    Ik vind het sowieso wel vreemd dat je geen gym meer mag geven. Zo spannend is dat toch niet? Maar misschien denk ik er te licht over...
    Je denkt er idd te licht over denk ik, maar dat doen veel docenten die dat diplomaatje niet hebben. Die denken: Oh, even de kinderen trefbal laten doen en het is een leuke gymles!

Maar er komt nog veel meer bij kijken Maar ik vind wel dat je zo'n diploma kunt/mag halen gewoon in die 3/4 jaar dat je op de PABO zit.
    Noot noot.
    pi_65503809
    Even een vraagje aan alle mensen die al PABO doen. Hebben jullie ook allemaal een digitaal portfolio (dpf)? Ik en de rest van mijn school namelijk wel en we vinden het nagenoeg allemaal een hekel aan. Nu vraag ik mij dus af of iedereen door deze crime heen moeten of dat er ook nog andere manieren zijn om aan te tonen dat je enorm competent bent.
    pi_65528556
    quote:
    Op woensdag 28 januari 2009 19:51 schreef bakayarou het volgende:
    Even een vraagje aan alle mensen die al PABO doen. Hebben jullie ook allemaal een digitaal portfolio (dpf)? Ik en de rest van mijn school namelijk wel en we vinden het nagenoeg allemaal een hekel aan. Nu vraag ik mij dus af of iedereen door deze crime heen moeten of dat er ook nog andere manieren zijn om aan te tonen dat je enorm competent bent.
    Gisteren had ik toevallig mijn DPF eindgesprek van het eerste halfjaar. Bij ons is het vooral veel theorie zoeken en die aan de praktijk koppelen. Bijvoorbeeld een stukje theorie over ARC en dan met een aantal lesvoorbereidingen of evaluaties laten zien dat je dat in de praktijk ook echt uitvoert.
    Dit, dus.
    pi_65546784
    quote:
    Op zondag 25 januari 2009 20:17 schreef KinkyGiraf het volgende:
    Gym geven is een van de moeilijkste, gevoeligste en belangrijkste dingen die er is ! Ik doe nu de opleiding en ik leer nu dat er zo enorm veel bij komt kijken! Erg interressant!

Wel kut dat je na je afstuderen toch nog een nascholing moet doen en opdrachten moet maken . Valt me best zwaar!
    pi_65550556
    EHBOexamen net even gehaald op school
    Noot noot.
    pi_65573378
    Feli Ik wordt steeds enthousiaster en denk er inmiddels al zolang over na dat ik er maar gewoon aan moet beginnen Het is alleen zo ontzettend duur ¤2500,- voor het eerste jaar (collegegeld en boeken) Ik moet het zelf dokken dus dat is wel flink shit! Ik wil dus ook een avondopleiding gaan doen want ik zie het niet zitten tussen de net van de habo komende meisjes te zitten (ben bijna 24). En ik hoop op wat vrijstellingen. Hoe zit het met stages? Je moet perse een kleuterstage, een middenbouw, een bovenbouw en een speciaal onderwijsstage doen?
    pi_65574891
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 17:35 schreef heaven7 het volgende:
    Feli Ik wordt word steeds enthousiaster en denk er inmiddels al zolang over na dat ik er maar gewoon aan moet beginnen Het is alleen zo ontzettend duur ¤2500,- voor het eerste jaar (collegegeld en boeken) Ik moet het zelf dokken dus dat is wel flink shit! Ik wil dus ook een avondopleiding gaan doen want ik zie het niet zitten tussen de net van de habo komende meisjes te zitten (ben bijna 24). En ik hoop op wat vrijstellingen. Hoe zit het met stages? Je moet perse een kleuterstage, een middenbouw, een bovenbouw en een speciaal onderwijsstage doen?
    Dank!

De stage is bij elke school anders. Wij moesten in het eerste jaar 3 keer van stage wisselen: Keer de kleuters, keer de middenbouw en een keer bovenbouw. Ik heb toen helemaal geen kleuters gehad, omdat er simpelweg geen plek was. In het tweede jaar mocht je je voorkeur uitspreken en in het 3e jaar mocht je kiezen tussen OB/MB/BB. Ik heb dus MB gekozen.

Maar dat is op elke school weer anders
    Noot noot.
    pi_65586847
    quote:
    Op donderdag 29 januari 2009 23:21 schreef Jojoortje het volgende:
    EHBOexamen net even gehaald op school
    Proficiat!

Op mijn opleiding worden geen EHBO lessen aangeboden. Zelfs niet als je het lief en netjes vraagt. Vind ik een zeer slechte zaak als je ziet met hoeveel mensen 'wij' in contact komen gedurende een werkdag. Al leren ze ons maar de basis. En natuurlijk omdat het mij leuk lijkt. Buiten school heb ik er geen tijd voor. Anders had ik dat zeker wel gedaan.
    pi_66422334
    Even een kickje.

Is het eigenlijk zo dat je voor een reguliere stage (dus geen LIO) een stagevergoeding ontvangt? En zo ja, welke vergoeding ontvingen jullie?

Omdat ik van fulltime naar max. 24 uur moet gaan werken, lever ik behoorlijk aan salaris in. Elke vergoeding is dan meegenomen.
    pi_66422438
    quote:
    Op vrijdag 30 januari 2009 17:35 schreef heaven7 het volgende:
    Feli Ik wordt steeds enthousiaster en denk er inmiddels al zolang over na dat ik er maar gewoon aan moet beginnen Het is alleen zo ontzettend duur ¤2500,- voor het eerste jaar (collegegeld en boeken) Ik moet het zelf dokken dus dat is wel flink shit! Ik wil dus ook een avondopleiding gaan doen want ik zie het niet zitten tussen de net van de habo komende meisjes te zitten (ben bijna 24). En ik hoop op wat vrijstellingen. Hoe zit het met stages? Je moet perse een kleuterstage, een middenbouw, een bovenbouw en een speciaal onderwijsstage doen?
    Heb je al een HBO afgerond?

Zo ja, kijk hier eens: Tegemoetkoming leraren!!!!
    pi_66422565
    quote:
    Op dinsdag 24 februari 2009 21:22 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
    Even een kickje.

Is het eigenlijk zo dat je voor een reguliere stage (dus geen LIO) een stagevergoeding ontvangt? En zo ja, welke vergoeding ontvingen jullie?

Omdat ik van fulltime naar max. 24 uur moet gaan werken, lever ik behoorlijk aan salaris in. Elke vergoeding is dan meegenomen.
    Nog nooit meegemaakt Zelfs geen kerstpakket
    Noot noot.
    pi_66422661
    quote:
    Op dinsdag 24 februari 2009 21:27 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Nog nooit meegemaakt Zelfs geen kerstpakket
    Oh echt ... dat wordt op een houtje bijten dan

Pfff vind het wel een moeilijke keuze hoor. Wil me eigenlijk niet gek laten maken door de "kredietcrisis" maar ik vind het ook wel weer spannend om een fulltime baan op te geven voor een parttime baan.

Maar aan de andere kant... zo zou ik wel gaan doen wat me echt heel erg leuk lijkt. Gelukkig heb ik nog een aantal maanden om het keuzemoment uit te stellen

Iemand nog leuke anekdotes uit stage/opleiding om mij nog extra te overtuigen?
      woensdag 25 februari 2009 @ 01:04:17 #65
    174925 Judeljuud
    Vindt, en gij zult meer zoeken
    pi_66430927
    Ik doe ook PABO (2e jaar) en ik vind het erg leuk! Hiervoor studeerde ik dramatherapie (niet afgemaakt). Het mooie van het onderwijs op de PABO is vooral dat je het geleerde direct in de praktijk kunt brengen. Je leert veel tijdens je uren op school, maar nog meer leer je op je stage.

Wel moet ik heel eerlijk bekennen dat de opdrachten (en vooral het samenwerken in groepjes) me enorm zwaar vallen. Dit jaar lijkt er wel een opdrachtenbom te zijn ontploft en loop ik overal op achter. Dat is echt heel vervelend. Hebben meer mensen hier last van?

Verder heb ik mijn taaltoets in één keer gehaald en mijn rekentoets (WISCAT) de derde keer. Dit jaar heb ik wederom de rekentoets niet gehaald. En dus moet ik maar weer flink bijlessen de komende tijd.
    You were born as an original. Don't die as a copy.
    pi_66439609
    quote:
    Op dinsdag 24 februari 2009 21:24 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:

[..]

Heb je al een HBO afgerond?

Zo ja, kijk hier eens: Tegemoetkoming leraren!!!!
    Hm, nee heb geen HBO afgerond, MBO 4 alleen. Maar ik zie als voorwaarde geen afgeronde HBO opleiding staan? Alleen als je geen recht hebt op stufi kun je dat krijgen.. Maar als ik een deeltijdopleiding ga volgen heb ik daar dus geen recht op, krijg ik dan wel die tegemoetkoming? En mocht ik stoppen zonder diploma te halen, blijft het dan een gift of is het ook prestatiebeursachtig?
    pi_66454896
    quote:
    Op dinsdag 24 februari 2009 21:29 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:

Iemand nog leuke anekdotes uit stage/opleiding om mij nog extra te overtuigen?
    Uit de praktijk ook goed?

Gisteren carnavalsdisco gehad met de bovenbouw klassen. Gaan die hompertjes breakdancen, jumpen en schuifelen in hun gave carnavalsoutfitjes. Dan wil je ze echt opvreten!
    pi_66456418
    quote:
    Op woensdag 25 februari 2009 11:55 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Hm, nee heb geen HBO afgerond, MBO 4 alleen. Maar ik zie als voorwaarde geen afgeronde HBO opleiding staan? Alleen als je geen recht hebt op stufi kun je dat krijgen.. Maar als ik een deeltijdopleiding ga volgen heb ik daar dus geen recht op, krijg ik dan wel die tegemoetkoming? En mocht ik stoppen zonder diploma te halen, blijft het dan een gift of is het ook prestatiebeursachtig?
    Oh dan had ik het verkeerd begrepen, van die HBO. Heb me er nog niet in verdiept. Er staat me ook iets bij dat het een gift is. Pin me er niet op vast maar ik dacht dat ergens te hebben gelezen. Ik zou overigens niet weten waarom je bij deeltijd geen recht hierop zou hebben, volgens mij gaat het erom dat iedere persoon die deze opleiding wil gaan doen, een tegemoetkoming krijgt om mensen te stimuleren de opleiding te volgen.
    pi_66464993
    Je hebt er slechts recht op als je geen recht hebt op stufi, dat zou in mijn geval alleen de deeltijdopleiding zijn want als ik voltijd doe heb ik wel recht op stufi maar dat is een prestatiebeurs dus is dit veel gunstiger. Maar is het per jaar of gewoon eenmalig?
    pi_66491799
    quote:
    Op woensdag 25 februari 2009 23:38 schreef heaven7 het volgende:
    Je hebt er slechts recht op als je geen recht hebt op stufi, dat zou in mijn geval alleen de deeltijdopleiding zijn want als ik voltijd doe heb ik wel recht op stufi maar dat is een prestatiebeurs dus is dit veel gunstiger. Maar is het per jaar of gewoon eenmalig?
    Oh op die manier, dan zou ik gewoon even met IB-groep bellen, die kunnen je vast verder helpen. Ik weet verder niet precies hoe het zit maar je krijgt volgens mij 2 jaar ong. 1300 euro, dus in totaal iets van 2600 euro. Maar nogmaals, heb me er nog niet in verdiept dus het kan enigszins van de werkelijkheid afwijken
    pi_66551941
    Kan iemand hier eens een (groeps-)opdracht omschrijven? En ook de studiebelasting?

En werken kinderen tegenwoordig al veel met de computer op de basisschool?
    pi_66553684
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 14:34 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
    Kan iemand hier eens een (groeps-)opdracht omschrijven? En ook de studiebelasting?

En werken kinderen tegenwoordig al veel met de computer op de basisschool?
    Wij moeten nu in het 3e jaar veel lessenseries gaan ontwikkelen. Bijvoorbeeld bij Aardrijkskunde moeten we een leerzame excursie in elkaar zetten en dan moet je dat in die 5 lessen gaan doen. Dus bijvoorbeeld eerst kijken wat de voorkennis is etc, ouders regelen voor vervoer, alles klaarzetten van te voren, brieven meegeven aan de kinderen etc etc.

Het is allemaal ontzettend véél werk. Het is niet ontzettend moeilijk, maar je moet wel overal aan denken. Als je één ding bent vergeten, loopt je hele excursie in de soep. Wat dus heel belangrijk is, is dat je kunt vertrouwen op je groepsgenoten, maar je blijft eindverantwoordelijke voor de eigen klas.

En de kinderen werken allemaal met computers. Elke school heeft zowat wel een computerlokaal en ook een paar computers in de klassen zelf. De kinderen zitten er elke dag op om bijvoorbeeld woordpakket/dictee goed te leren. En langzamerhand krijgt ook elk lokaal een digitaal schoolbord! Zo gaaf dat ding
    Noot noot.
    pi_66553835
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 15:31 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Wij moeten nu in het 3e jaar veel lessenseries gaan ontwikkelen. Bijvoorbeeld bij Aardrijkskunde moeten we een leerzame excursie in elkaar zetten en dan moet je dat in die 5 lessen gaan doen. Dus bijvoorbeeld eerst kijken wat de voorkennis is etc, ouders regelen voor vervoer, alles klaarzetten van te voren, brieven meegeven aan de kinderen etc etc.

Het is allemaal ontzettend véél werk. Het is niet ontzettend moeilijk, maar je moet wel overal aan denken. Als je één ding bent vergeten, loopt je hele excursie in de soep. Wat dus heel belangrijk is, is dat je kunt vertrouwen op je groepsgenoten, maar je blijft eindverantwoordelijke voor de eigen klas.

En de kinderen werken allemaal met computers. Elke school heeft zowat wel een computerlokaal en ook een paar computers in de klassen zelf. De kinderen zitten er elke dag op om bijvoorbeeld woordpakket/dictee goed te leren. En langzamerhand krijgt ook elk lokaal een digitaal schoolbord! Zo gaaf dat ding
    Leuk, dat soort dingen verzinnen en regelen ! Maar je voelt je wel behoorlijk lullig als je dan een ouder vergeet ofzo Zo'n Smartboard lijkt me idd wel tof, die man op de PABO vertelde daarover. Ben zelf aardig vaardig met de PC dus ik vind de automatisering in de klas wel tof

Ik hoorde tijdens mijn informatiegesprek ook van een opdracht dat je in een groep van 8 man een fictieve school moet opzetten of iets dergelijks. Dat lijkt me ook wel grappig (en moeilijk). Wel leerzaam!
    pi_66554044
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 15:37 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:

[..]

Leuk, dat soort dingen verzinnen en regelen ! Maar je voelt je wel behoorlijk lullig als je dan een ouder vergeet ofzo Zo'n Smartboard lijkt me idd wel tof, die man op de PABO vertelde daarover. Ben zelf aardig vaardig met de PC dus ik vind de automatisering in de klas wel tof

Ik hoorde tijdens mijn informatiegesprek ook van een opdracht dat je in een groep van 8 man een fictieve school moet opzetten of iets dergelijks. Dat lijkt me ook wel grappig (en moeilijk). Wel leerzaam!
    Een klasgenoot van mij had ook een excursie verzonnen bij zo'n museum. Hij heeft toen al contact gehad met mensen uit het museum en de hele klas was welkom. Wel moest HIJ dan de hele tour dingen uitleggen. Kwamen ze daar aan met ouders + kinderen stond er: "Wegens omstandigheden is het museum vandaag gesloten" !!!!!!! !!!!! Wel ontzettend sneu natuurlijk. Al dat geregel voor niets en de kinderen en ouders waren ook erg teleurgesteld... Tja, dan voel je je enormmm lullig natuurlijk!

Maar een fictieve school ontwerpen moest ik ook! Virtuele school heett dat bij ons. Moet je een school ontwikkelingen met je eigen visie en pedagogische insteek. Ook moet je dan een dikke plattegrond maken van hoe je het precies wil hebben. Erg leuk allemaal Wat ik allemaal wel niet bij die school heb ingedaan Een halve kinderboerderij waar kinderen met dieren kunnen spelen. Ze moesten dan ook die beesten voeren en drinken geven iedere dag, zodat ze een verantwoordelijksheidsgevoel krijgen
    Noot noot.
    pi_66554284
    quote:
    Op zaterdag 28 februari 2009 15:43 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Een klasgenoot van mij had ook een excursie verzonnen bij zo'n museum. Hij heeft toen al contact gehad met mensen uit het museum en de hele klas was welkom. Wel moest HIJ dan de hele tour dingen uitleggen. Kwamen ze daar aan met ouders + kinderen stond er: "Wegens omstandigheden is het museum vandaag gesloten" !!!!!!! !!!!! Wel ontzettend sneu natuurlijk. Al dat geregel voor niets en de kinderen en ouders waren ook erg teleurgesteld... Tja, dan voel je je enormmm lullig natuurlijk!

Maar een fictieve school ontwerpen moest ik ook! Virtuele school heett dat bij ons. Moet je een school ontwikkelingen met je eigen visie en pedagogische insteek. Ook moet je dan een dikke plattegrond maken van hoe je het precies wil hebben. Erg leuk allemaal Wat ik allemaal wel niet bij die school heb ingedaan Een halve kinderboerderij waar kinderen met dieren kunnen spelen. Ze moesten dan ook die beesten voeren en drinken geven iedere dag, zodat ze een verantwoordelijksheidsgevoel krijgen
    Leuk idee Goed idee met die dieren. Kan ik misschien ook wat mee... Beter goed gejat dan slecht verzonnen ... nee hoor, ik ga tegen die tijd wel eens kijken met wat voor origineels ik op de proppen ga komen.

Dat dat museum gesloten was, lijkt me idd kut maar aan de andere kant: de ultieme kans om snel iets anders te verzinnen, kun je scoren
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')