abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71906910
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 19:13 schreef Rianne84 het volgende:
Mijn boeken zijn bij elkaar ook iets van 800 euro, maar die worden ook in het 2e jaar gebruikt, dus dan hoef ik geen nieuwe boeken te kopen.
Mijn collegegeld is trouwens wel lager; 1083 euro. Dus als ik volgend jaar weer geld van de IBG krijg, heb ik nauwelijks kosten aan de studie.

Ik denk trouwens ook dat die boeken wel nodig zijn bij de verkorte deeltijd, hoe zou je anders thuis moeten studeren?

Ik heb ook al een pasfoto moeten opsturen voor mn collegekaart, die zal er weer enig uitzien
Dat denk ik ook hoor, dus het zal er wel op uitdraaien dat ik veel boeken wel zal kopen... mijn collegegeld is daarbij ook 1345 euro, dat scheelt ook veel met jouw school zeg!

Ik heb mijn collegekaart al binnen, zonder foto. Ik kreeg wel een oproep om mijn foto te uploaden, zodat ik op mijn digitale pagina een foto heb staan o.i.d.

@ Dark Angelus: da's wel jammer dat je geen zin hebt... of is het meer dat je nog zin hebt in een verlengde vakantie? Want juist het laatste jaar is belangrijk qua LIO etc., zou wel leuk zijn als je daar ook een beetje zin in hebt
pi_71989121
Het zal toch niet altijd veel uitmaken als je een 3e druk bestelt terwijl er al een 4e is?

Dat kan soms behoorlijk wat schelen, zie ik!
pi_72151734
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 19:28 schreef Dark_Angelus het volgende:

[..]

Beide eigenlijk, afstuderen dit jaar maar ik heb er echt helemaal geen zin in
Ik heb ook zo'n gevoel van: Alles moet nu af dit jaar, dus mag niet achter lopen

Maar mijn LIOschool is erg leuk. Mijn klas ook! Heb een hele zwakke klas, maar de sfeer is wel heel erg goed. Heb liever dat dan een goeie klas met een kutsfeer.

Besef nu wel dat de vakantie nu echt is afgelopen. Moest vanmiddag trouwens invallen

@ D_A: Krijg jij een vergoeding voor je LIO?
Noot noot.
pi_72204277
Ik krijg 150-250 euro in de maand nu, moet nog een half jaar !
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_72239407
Zijn er hier nog mensen die het boek Ontwikkelingspsychologie van R. Feldman te koop willen aanbieden?

pi_72244586
Ik ga stage lopen in groep 7/8, 's ochtends alleen 7 en 's middags komt 8 erbij Maandag alles bespreken met mn stagebegeleider, heb er zin in
pi_72245773
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 22:06 schreef Rianne84 het volgende:
Ik ga stage lopen in groep 7/8, 's ochtends alleen 7 en 's middags komt 8 erbij Maandag alles bespreken met mn stagebegeleider, heb er zin in
Leuk!
pi_72272761
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 16:22 schreef Svensational het volgende:
Ik krijg 150-250 euro in de maand nu, moet nog een half jaar !
Ah oke Ik krijg het in 1 keer uitbetaald aan het eind van het schooljaar: 1200 euro
Noot noot.
pi_72272777
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 22:06 schreef Rianne84 het volgende:
Nice, hoeveelste jaars was jij ook alweer?
Noot noot.
pi_72275886
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 02:02 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Nice, hoeveelste jaars was jij ook alweer?
eerstejaars van de tweejarige deeltijd
pi_72339838
quote:
Juf ontslagen na internetgesprekjes.

De 24-jarige basisschooljuffrouw Liesbeth Roosen mag niet meer voor de klas staan op Het Toverpotlood in Hoeleden (Vlaams-Brabant). De school wilde haar contract niet verlengen omdat ze bevriend was met leerlingen op de netwerksite Netlog.

Juf Liesbeth gaf voor de zomervakantie nog computerles aan zes klassen van de basisschool. "Ik kreeg een tijdelijk contract van het jaar. Op het einde van het vorige schooljaar kreeg ik bezoek van de directie voor een evaluatie", zo vertelt de juf. Liesbeth hoorde van de directie dat ze goed functioneerde en ze ging er dan ook vanuit dat ze gisteren gewoon weer mocht starten.

Geen contractverlenging
De directie riep Liesbeth deze zomervakantie echter nog eens bij zich. Ze vertelden dat ze haar graag als juf wilden houden, maar konden haar contract toch niet verlengen, zo had het schoolbestuur beslist. De reden die het schoolbestuur opgaf: juf Liesbeth was met twaalf kinderen bevriend op de netwerksite Netlog.

Juf Liesbeth snapt er niets van. "Als ik nu een leerling mishandeld had of seksueel getinte berichten had geschreven, kon ik begrijpen dat ik geen nieuw contract kreeg." Liesbeth voegde de twaalf leerlingen ook niet zelf toe aan haar contactenlijst, want een volwassene kan geen minderjarigen aan de contactenlijst toevoegen. De leerlingen hadden juist met de juf contact gezocht.

"Ik wilde ook geen flauwe juf zijn die na de schooluren geen contact meer wil met haar leerlingen. Als ik hen op straat tegenkom, kijk ik ook niet de andere richting uit", verklaart Liesbeth. De juf laat ook weten dat ze slechts heel onschuldige gesprekken voerde met de kinderen. De gesprekken gingen over de weekenden of de vakantie.

Profiel verwijderd
Lietbeth heeft na de kritiek van het schoolbestuur direct haar profiel op Netlog verwijderd, maar dat was al te laat. "Ik word gestraft omdat ik een toffe juf wilde zijn die weet wat er leeft bij de kinderen." Ze is ook boos dat ze niet eerder te horen heeft gekregen dat haar contract niet verlengd werd. Dat had ze nu niet gedaan vanwege de goede evaluatie en omdat er geen andere kandidaten waren.

Juf Liesbeth hoopt ondanks alles toch nog op een contractverlenging. "Ik werkte graag in de school. Bovendien ken ik de leden van het schoolbestuur amper en kom ik ze op school nooit tegen." Juf Liesbeth vindt nog steeds dat ze niets heeft misdaan. "Daarbij, ik geef les voor de kinderen, niet voor het schoolbestuur", besluit ze.

Omg
Noot noot.
pi_72341370
Trieste bedoeling daar in het schoolbestuur.

Zelf voeg ik geen leerlingen toe aan mijn hyve. Ik vind dat dat voor mijn vrienden is en niet voor leerlingen.
pi_72348629
Ik ook niet meer. Deed het in het eerste jaar nog wel, maar dan pas na het schooljaar

Maar die blagen hoeven niet te weten wat ik allemaal van plan ben en ze hoeven mijn krabbels ook niet te
lezen..
Noot noot.
  dinsdag 1 september 2009 @ 20:53:45 #214
174925 Judeljuud
Vindt, en gij zult meer zoeken
pi_72353017
Ik voeg ook geen kinderen toe aan mijn hyves. Is toch een privacy-kwestie vind ik. Daarbij ken ik wel medestudenten die een speciale juffen-hyves voor zichzelf hebben aangemaakt. Dat vind ik dan wel weer grappig! Maar om het nou zelf te doen...nee...

Verder wil ik nog even zeggen dat ik een ontzettend leuke stageplek heb! Mijn twijfel over OB/BB is dan ook compleet verdwenen! Mijn kleuters zijn het einde! En dat al na twee dagen stage haha!! Vanochtend kwam er een moeder naar me toe: 'Ah! Jody zei al dat ze zo'n leuke nieuwe juf had, maar ik zie het nu zelf...je straalt gewoon! Andere stagiaires zijn vaak van die grijze dooie mussen!'
You were born as an original. Don't die as a copy.
pi_72356048
Een leuker compliment kan je niet krijgen!!!
pi_72469481
Ik zoek! Een rekenboek om de pabo rekentoets te halen d.m.v. zelfstudie Dus een boek met het niveau van de pabotoets, met uitleg, oefeningen en antwoorden.. Krijgen namelijk geen les (doe avondpabo).
pi_72469539
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 20:14 schreef heaven7 het volgende:
Ik zoek! Een rekenboek om de pabo rekentoets te halen d.m.v. zelfstudie Dus een boek met het niveau van de pabotoets, met uitleg, oefeningen en antwoorden.. Krijgen namelijk geen les (doe avondpabo).
Poeh heb wel iets perfects voor jou hier liggen. Tien readers met allemaal uitleg, zelftoetsen en antwoorden etc Die hebben wij toen van school gekregen.
Noot noot.
pi_72471269
Oh, heb je daar ook de titel van? Dan kan ik er ook naar op zoek
pi_72471886
Ah dat klinkt goed Jojoortje! Heb je die nog nodig?
pi_72475442
Heaven7, bewaar je puntenlijsten en dergelijke. Heb je nodig mocht je ooit een Zweedse bevoegdheid willen aanvragen..
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_72475733
Het heet: Deficiënties rekenen en wiskunde, elementaire gecijferheid. Ik heb daar dus 10 readers van, bv oefenpakket verhoudingen, oefenpakket hoofdrekenen, oefenpakket meetkunde etc.

Die hebben wij dus van school gekregen (staat ons logo ook op) dus ik vermoed dat je ze niet kunt kopen of bestellen, maar je kunt het altijd proberen. Ik gebruik ze ook nog wel eens, komt altijd van pas.
Noot noot.
pi_72480065
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 23:44 schreef Knutknuttsson het volgende:
Heaven7, bewaar je puntenlijsten en dergelijke. Heb je nodig mocht je ooit een Zweedse bevoegdheid willen aanvragen..
Ik snap niet wat je bedoelt Puntenlijsten waarvan?
pi_72482034
quote:
Op zondag 6 september 2009 10:24 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Ik snap niet wat je bedoelt Puntenlijsten waarvan?
een papier met de door jou behaalde punten. Cijferlijsten met aantal uren en studiepunten moet je allemaal meesturen.

Ik dacht dat het misschien handige info zou zijn..

[ Bericht 12% gewijzigd door Knutknuttsson op 06-09-2009 12:18:12 ]
pi_72482147
Weten jullie ook nog goede websites om je rekenvaardigheid te oefenen?

Mensen die nog voor taalkunde/grammatica goede tips zoeken:

http://wp.digischool.nl/nederlands/
www.onzetaal.nl
www.cabiumned.nl
www.taaladvies.nl
pi_72483012
quote:
Op zondag 6 september 2009 12:03 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

een papier met de door jou behaalde punten. Cijferlijsten met aantal uren en studiepunten moet je allemaal meesturen.

Ik dacht dat het misschien handige info zou zijn..
Sorry ik heb echt nog steeds geen idee waar je het over hebt Welke cijferlijsten en wat voor studiepunten en waar moet dat heen worden gestuurd?
pi_72483918
haha ok, eehm. ...ALS je ooit in zweden voor de klas wil staan, let op.... ALS, dan moet je je diploma omzetten. De mensen van högskoleverket willen dan jouw puntenlijsten, studiepuntenoverzicht, behaalde punten of weet ik veel wat zien....Een overzicht van de door jouw behaalde vakken, met daarbij het aantal punten wat dat vak waard is. Je moet eigenlijk gewoon alles bewaren wat je krijgt.

Snappie?
pi_72483991
Ahaaa ja Ik had Zweden even verbannen uit mijn gedachten dus was echt ff de draad kwijt Bedankt voor de tip!
pi_72484023
pi_72652643
En...... wat zijn de eerste ervaringen na de start van een nieuw jaar Pabo?

Voor mij (verkorte deeltijd): leuk, weinig 'echt' les, veel groepswerk/-opdrachten. Verder heeeeeeeeeeel benieuwd naar de stage!
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 11 september 2009 @ 19:40:05 #230
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_72653916
Mijn minor is in ieder geval weer informatief. * Onderwijs kundig Leiderschap deel 2 *

[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_72654258
Mijn ervaring...

Ben in een leuke klas beland, ben wel de oudste van de klas en heb nu een week introductie en de eerste lesweek er op zitten. Vind het leuk, interessant en ben doodmoe nu.

Nedcat en Wiscat staan ook voor de deur, ben erggg benieuwd!
pi_72660681
Volgende week beginnen de lessen bij ons.
Noot noot.
  vrijdag 11 september 2009 @ 22:59:04 #233
174925 Judeljuud
pi_72660936
Heeft iemand misschien ervaring met een minor gebarentaal (NGT)? Ik kan alleen maar 1-jarige vinden en dan overlapt hij m'n vierde jaar.
pi_72661168
Davo hier (Dag avondopleiding). Erg leuk, weinig les idd en vooralsnog geen stage. Maar dat geeft niet want over 1.5 week ga ik 4 dagen mn vriendje opzoeken in het buitenland dus komt goed uit Er staat wel een hoop voor de deur heb ik het idee. Idd nedcat en wiscat waar ik em flink voor knijp!
pi_72694917
Ik heb 23 september al mijn Nedcat toets en overweeg als extra voorbereiding hier een abonnement voor een maand op te nemen: http://www.learnonline.nl/taaltoets.html

Heeft iemand hier (goede of slechte) ervaring mee?

Ik heb op zich wel vertrouwen in m'n Nederlands (en ook wel in m'n rekenen), maar als ik de toetsen in één keer haal is me dat wel die 15 euro waard zegmaar.
pi_72800819
Net even een topic geopend in SES :

http://www.ib-groep.nl/Images/7542_9%20leraren_tcm7-16454.pdf

Het ziet er allemaal mooi uit, maar heb ik hier recht op? Net even de IB-groep aan de lijn gehad, maar die mevrouw wist het geloof ik ook niet allemaal zeker

Ik ben een PABO studente en zit in mijn laatste jaar, maar ik ontvang geen studiefinanciering meer, omdat ik nu al eigenlijk 5 jaar op die school zit en mijn studiefinanciering dus heb verbruikt. Ik heb vorige week een brief gekregen waarin staat dat per oktober ik geen stufi meer krijg.

Weet iemand hier meer van? En maakt iemand hier gebruik van?
Noot noot.
pi_72806915
Waar zit nu precies het probleem?

Lijkt mij een kwestie van begrijpend lezen en jezelf toetsen aan de gestelde eisen.
pi_72807497
quote:
Op woensdag 16 september 2009 16:24 schreef bakayarou het volgende:
Waar zit nu precies het probleem?

Lijkt mij een kwestie van begrijpend lezen en jezelf toetsen aan de gestelde eisen.
Nou vertel het mij dan. Vraag het toch niet voor niets
Noot noot.
pi_72807857
U heeft geen recht op studiefinanciering: ja/nee*
U bent nederlander: ja/nee*
U volgt een PABO-opleiding: ja/nee*
U bent ingeschreven bij de onderwijsinstelling
als student, zij-instromer of
contractant: ja/nee*
U volgt een opleiding aan een door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bekostigde of aangewezen instelling ja/nee*

Was uw inkomen in 2007 hoger dan ¤ 32.510,- ja/nee*

*doorhalen wat niet van toepassing is

Indien alle vragen met ja zijn beantwoord, heeft u recht op deze toelage van ¤ 657,62.
pi_72812889
Alleen als je méér dan ¤32.510,- verdiende heb je recht

Trouwens, heeft iemand voor mij dat boekje 'de Pabo taaltoets haal je zo' oid?
  vrijdag 18 september 2009 @ 21:54:46 #241
174925 Judeljuud
pi_72890045
quote:
Op woensdag 16 september 2009 18:36 schreef heaven7 het volgende:
Trouwens, heeft iemand voor mij dat boekje 'de Pabo taaltoets haal je zo' oid?
Ik heb 'Praktische cursus spelling' gebruikt en daarmee heb ik hem in één keer gehaald. Ik leen meestal eerst ff een boek van de bieb (ofzo) en dan pas bepaal ik of ik hem echt aan wil schaffen. Misschien een goede tip? Want of een boek je aanspreekt is natuurlijk erg persoonlijk.

Heeft iemand misschien voor mij het boek 'Wat christenen geloven'?
pi_72890553
Maar de taaltoets is toch niet alleen maar spelling? Kan idd wel eens in de bieb kijken
pi_72890671
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 22:05 schreef heaven7 het volgende:
Maar de taaltoets is toch niet alleen maar spelling? Kan idd wel eens in de bieb kijken
Nee joh.. Als het alleen spelling was geweest, dan was het een eitje geweest. Er zit dus ook grammatica bij en dat moet je wel ff goed bestuderen.
Noot noot.
pi_72890908
Ja idd, daarom wilde ik dat Pabo taaltoets boekje, daar staat alles in geloof ik
pi_72891399
Ja idd, dat taalkundig en redekundig ontleden was ik echt bijna helemaal kwijt. Maar ook dat is niet moeilijk hoor. Kwestie van een beetje oefenen. Die sites die ik hier een aantal posts boven heb getipt zijn daar erg handig voor.
  zaterdag 19 september 2009 @ 23:10:46 #246
174925 Judeljuud
pi_72919851
Oh ja, nee sorry. Het is natuurlijk niet alleen spelling.
Ik heb zelf onwijs veel goede lessen gehad wat taal betreft! Dus het boekje was voor mij alleen ter ondersteuning vooral (denk ik). Ik vond de taaltoets goed te doen hoor! Af en toe moest ik ook wel gniffelen...

Kouwgum...kabeljouw...goed of fout?
Het meisje DIE op straat liep....goed of fout?

Soms kan het zo simpel zijn.
Was rekenen dat maar! Dan had ik in de afgelopen week 3 uur lang léuke dingen kunnen doen i.p.v. bijles volgen. Argh...
pi_72920554
Die sites zijn wel goed idd! Welke onderdelen komen dan allemaal voorbij? Want je kunt heul ver gaan met redekundig en taalkundig ontleden
pi_72927033
ik zit voor taal vooral op cambiumned.nl te oefenen, op die site staat ook uitleg enzo
pi_72935785
quote:
Op woensdag 16 september 2009 13:33 schreef Jojoortje het volgende:
Net even een topic geopend in SES :

http://www.ib-groep.nl/Images/7542_9%20leraren_tcm7-16454.pdf

Het ziet er allemaal mooi uit, maar heb ik hier recht op? Net even de IB-groep aan de lijn gehad, maar die mevrouw wist het geloof ik ook niet allemaal zeker

Ik ben een PABO studente en zit in mijn laatste jaar, maar ik ontvang geen studiefinanciering meer, omdat ik nu al eigenlijk 5 jaar op die school zit en mijn studiefinanciering dus heb verbruikt. Ik heb vorige week een brief gekregen waarin staat dat per oktober ik geen stufi meer krijg.

Weet iemand hier meer van? En maakt iemand hier gebruik van?
Je hebt tien jaar recht op studiefinanciering, waarvan vier jaar een gift. Je kunt op dit moment een maximale lening aanvragen, je hebt dus geen recht op die lerarenbeurs.
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_72945243
quote:
Op zaterdag 19 september 2009 23:39 schreef heaven7 het volgende:
Die sites zijn wel goed idd! Welke onderdelen komen dan allemaal voorbij? Want je kunt heul ver gaan met redekundig en taalkundig ontleden
http://www.cito.nl/ho/pabo/eind_fr.htm

Klik op: taaltoets PABO.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_72946616
Bedankt voor de hulp! Lukt me ook wel zonder dat boekje.
pi_72983753
Ik ben ook eerste jaars pabo student. Zit op de HRO Rotterdam locatie Dordrecht.
Heb het enorm naar me zin, vandaag eerste echte lesdag.

Wiscat en taaltoets gehaald.. beide op het nippertje..
Be brave. Be kind.
pi_73007729

Vandaag mijn aller- aller- allereerste stagedag gehad! Ik heb groep 3 aangewezen gekregen, in een 'volksbuurt' ! Stuk voor stuk lieve kindjes, waarvan de één net wat meer concentratieproblemen heeft dan de ander. Wel slechts 13 kinderen! Ik was voorbereid op 30, maar dit is qua persoonlijke aandacht natuurlijk wel heel prettig.

Heb zelf nog geen lesje gegeven, maar dat komt volgende week wel. Al met al een leuke eerste dag gehad!
pi_73078598
Gisteren met gemak de taaltoets gehaald.
Had veel meer vragen goed dan de landelijke norm. Al m'n balkjes bijna vol!

Ongeveer de helft van mijn klas had de taaltoets gehaald...

Nu de Wiscat nog, die heb ik woensdag.
pi_73106304
quote:
Op dinsdag 22 september 2009 16:48 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:

Vandaag mijn aller- aller- allereerste stagedag gehad! Ik heb groep 3 aangewezen gekregen, in een 'volksbuurt' ! Stuk voor stuk lieve kindjes, waarvan de één net wat meer concentratieproblemen heeft dan de ander. Wel slechts 13 kinderen! Ik was voorbereid op 30, maar dit is qua persoonlijke aandacht natuurlijk wel heel prettig.

Heb zelf nog geen lesje gegeven, maar dat komt volgende week wel. Al met al een leuke eerste dag gehad!
13 kinderen, wat een luxe.
Noot noot.
pi_73106934
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 18:32 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

13 kinderen, wat een luxe.
Nou, ik stond wel even te kijken ja ... wel fijn hoor, zeker omdat er een paar 'gangmakertjes' bijzitten.

Het zijn allemaal Delano's, Deveny's en Cinderella's* zeg maar.

de namen zijn uit privacyoverwegingen gefingeerd maar zijn een weergave van de werkelijkheid
pi_73107308
Knap zeg zonnestraaltje!
Succes met de WISCAT.

Flappe-du-Pomme
Veel plezier met je backstreet boys en girls.
Ben benieuwd hoe het gaat. Dat het er maar 13 zijn zegt waarschijnlijk al genoeg
pi_73125175
Ach ja, soms is een klas van 13 erger dan een klas van 33
Noot noot.
pi_73127948
Wat vinden jullie er eigenlijk van als een juf in week 2 van het nieuwe schooljaar nu al tegen mij zegt dat ze zeker weet dat een bepaalde jongen blijft zitten (groep 3)? Ik schrok er eigenlijk een beetje van... ik zou er alles aan doen om die jongen extra te ondersteunen etc. Dit klonk een beetje als 'opgegeven'.

Aan de andere kant heeft die juf wel al veel ervaring dus misschien zegt ze het ook alleen maar omdat ze dat nu ook echt al kan zien.

Maar ik neig nu naar: veel te vroeg om dat nu al te zeggen en daarmee geef je de jongen een oneerlijke kans...
pi_73135723
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 16:55 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
Wat vinden jullie er eigenlijk van als een juf in week 2 van het nieuwe schooljaar nu al tegen mij zegt dat ze zeker weet dat een bepaalde jongen blijft zitten (groep 3)? Ik schrok er eigenlijk een beetje van... ik zou er alles aan doen om die jongen extra te ondersteunen etc. Dit klonk een beetje als 'opgegeven'.

Aan de andere kant heeft die juf wel al veel ervaring dus misschien zegt ze het ook alleen maar omdat ze dat nu ook echt al kan zien.

Maar ik neig nu naar: veel te vroeg om dat nu al te zeggen en daarmee geef je de jongen een oneerlijke kans...
Pfff, na 2 weken is idd veel te vroeg. Dat heeft niks met veel ervaring te maken. Ik heb nu zeker wel kinderen in de klas waarvan ik weet dat ze het moeilijk gaan krijgen dit jaar, maar om nu al bijna zeker te weten dat ze blijven zitten, gaat veel te ver.
Noot noot.
pi_73135856
Trouwens, bij ons op school worden sommen als 24 + 28 maar op 1 manier uitgerekend. Andere manieren mogen niet gebruikt worden.

24 + 20 = 44
44 + 6 = 50
50 + 2 = 52.

Heeft dus met splitsen te maken, dat ze het getal 8 gaan splitsen. Wat vinden jullie er van dat de kinderen het op 1 manier mogen uitrekenen? Ik vind het persoonlijk zo ontzettend slecht. De kinderen moeten een rekenstijl ontwikkelen wat bij hun past.

Verklaring van de school is dat ze het belangrijk vinden dat deze rekenmanier in elke groep wordt gebruikt, zodat er een mooie lijn ontstaat.
Noot noot.
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 27 september 2009 @ 11:39:37 #262
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_73143425
Ik heb 8 kinderen in groep 7 hoor, dat is pas aanpoten.
pi_73229346
Ik meld me ook, 1e jaar voltijd
al 2 keer stage gelopen, was erg leuk! groep 4, beetje half nederlands/half allochtoon.
Ik moet donderdag een verhaal voorlezen en er over na praten, ik dacht aan iets ivm dierendag?
iemand een leuk idee ?
Jij was ook ooit nieuw.
pi_73238846
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 23:49 schreef Vaganza het volgende:
Ik meld me ook, 1e jaar voltijd
al 2 keer stage gelopen, was erg leuk! groep 4, beetje half nederlands/half allochtoon.
Ik moet donderdag een verhaal voorlezen en er over na praten, ik dacht aan iets ivm dierendag?
iemand een leuk idee ?
Een heel boek uitlezen? Zou ik niet zo'n dik boek doen, anders worden de kinderen onrustig. Hoeveel tijd krijg je er voor?
Noot noot.
pi_73238897
Er staat toch niet dat ie een heel boek gaat uitlezen?

Ik zou een dun boekje met plaatjes zoeken over dieren en daarna kun je praten over welke dieren er in het verhaal voorkwamen en dan vervolgens welk dier de kinderen hebben als lievelingsdier.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-09-2009 12:42:26 ]
pi_73238912
quote:
Op woensdag 30 september 2009 12:42 schreef heaven7 het volgende:
Er staat toch niet dat ze een heel boek gaat uitlezen?

Ik zou een dun boekje met plaatjes zoeken over dieren en daarna kun je praten over welke dieren er in het verhaal voorkwamen en dan vervolgens welk dier de kinderen hebben als lievelingsdier.
Daarom vraag ik het ook?
Noot noot.
pi_73238967
gisteren mijn tweede stage dag gehad..
vind het een enorm leuke groep 2
21 schatjes en een leuke leerkracht

ik ga een leuk jaar tegemoet denk ik
Be brave. Be kind.
pi_73242002
Iemand enig idee waar je een instap of proeftoets voor de rekentoets kunt maken? De cdrom die ik heb school hebt werkt niet verdorie
pi_73242567
quote:
Op woensdag 30 september 2009 14:19 schreef heaven7 het volgende:
Iemand enig idee waar je een instap of proeftoets voor de rekentoets kunt maken? De cdrom die ik heb school hebt werkt niet verdorie
misschien heb je hier iets aan?
http://www.instaptoets.zakboekrekenen.wolters.nl/
pi_73242916
quote:
Op woensdag 30 september 2009 12:44 schreef Esje-lief het volgende:
gisteren mijn tweede stage dag gehad..
vind het een enorm leuke groep 2
21 schatjes en een leuke leerkracht

ik ga een leuk jaar tegemoet denk ik
Mooi! Heb nog nooit kleuters gehad Dus je zit daar een heel schooljaar? Je gaat niet halverwege wisselen?
Noot noot.
pi_73243473
bij ons werd verteld dat er vrij weinig tot geen oefen materiaal was wat echt op de reken toets leek.
Be brave. Be kind.
pi_73245048
quote:
Op woensdag 30 september 2009 14:34 schreef Rianne84 het volgende:

[..]

misschien heb je hier iets aan?
http://www.instaptoets.zakboekrekenen.wolters.nl/
Bedankt! Heb je maar 1 uur de tijd op de echte toets??
pi_73245603
quote:
Op woensdag 30 september 2009 15:48 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Bedankt! Heb je maar 1 uur de tijd op de echte toets??
Wij krijgen er 2 uur voor. Maar het hangt af van je eigen kunnen geloof ik. Je krijgt namelijk steeds moelijkere vragen als je een vraag goed beantwoordt. Daardoor stijgt je niveau. Als je al vrij snel dingen fout beantwoordt, stijgt je niveau ook niet en ben je dus eerder klaar.

(zo heb ik het tenminste begrepen)
pi_73246351
quote:
Op woensdag 30 september 2009 14:45 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Mooi! Heb nog nooit kleuters gehad Dus je zit daar een heel schooljaar? Je gaat niet halverwege wisselen?
ik blijf een heel jaar op die school, maar ga wel in jan ofzo naar een hogere groep..
maar mijn beeld van de school tot nu toe is wel heel leuk
Be brave. Be kind.
pi_73251117
Wiscat ook gehaald! Er waren maar een stuk of 8 uit mijn klas die hem gehaald hadden...

Dinsdag begint mijn stage in groep 4. Deze stage telt als bovenbouw stage, het tweede halfjaar is waarschijnlijk bij de kleuters.

* zonnestraaltje is hier uiterst tevreden mee.
pi_73251153
Ohw, nog even een stukje toelichting.

De stagescholen waarmee mijn hogeschool samenwerkingsverbanden heeft, hadden niet genoeg plaatsen in de groepen 5 t/m 8, vandaar dus groep 4. Ik ga daar (op niveau) aangepaste lessen en opdrachten geven die oorspronkelijk voor de bovenbouw bedoeld zijn.
pi_73251307
Goed gedaan Zonnestraaltje

Vind je het niet jammer dat je dit jaar geen echte bovenbouwklas krijgt?
Noot noot.
pi_73252667
Ja, ik ben er echt blij mee!

Nee, vind het niet erg dat ik geen bovenbouw krijg, integendeel. Wil kleuterjuf worden
pi_73300958
Pffff..
Taal en rekentoets niet gehaald helaas!
Maar goed, nog een paar keer leren en dan in januari de herkansing.

Ik ga maandag alweer voor de 3e keer naar stage!
Vind het echt super!
Heb groep 8b, met 19 kinderen. Echt een leuke, enthousiaste groep!

Mag maandag de hele middag met hun gaan knutselen voor de Kinderboekenweek!
Smile Bigger!
The world needs it!
pi_73314539
Jammer Limbo!
Noot noot.
  maandag 5 oktober 2009 @ 00:16:06 #281
193759 BartUlft
Working on a dream
pi_73380570
quote:
Op woensdag 30 september 2009 15:02 schreef Esje-lief het volgende:
bij ons werd verteld dat er vrij weinig tot geen oefen materiaal was wat echt op de reken toets leek.
op welke schoot zit je?
ik volg zelf de pabo in deeltijd op de Iselinge Hogeschool in Doetinchem. Wij kregen om ons voor te bereiden uitgebreide oefeningen e.d. mee naar huis + op het intranet stonden tips om online te oefenen. Heeft bij mij ook goed geholpen, heb hem gehaald.

aangezien ik hem in deeltijd vol, zit ik ook bij de ehh... wat oudere studenten in de klas. Eentje bijv. een vrouw vna ongeveer 35, die ook een zoon heeft die in groep 8 zit. Die zoon kreeg oefentoetsen voor de cito mee naar huis, en enkele opgaven uit de WISCAT-toets kwamen rechtstreeks uit cito's van afgelopen jaren
  maandag 5 oktober 2009 @ 00:20:05 #282
193759 BartUlft
Working on a dream
pi_73380685
# Ben jij een Pabo-student? Jep.

# Doe je dit in deeltijd/ voltijd? En waar? Deeltijd. Begin september begonnen op de Iselinge Hogeschool in Doetinchem.

# Wat zijn je ervaringen? Tot nu toe leuke opleiding. In het begin héél héél veel informatie. Je kreeg emmers vol met puzzelstukjes, die nu zo langzamerhand een beetje in elkaar vallen.

# Loop je al stage? Zo ja, in welke groep(en)? Ja, op een hele kleine dorpsschool. Groep 4/5/6, totaal 18 kinderen.

# Heb je al een idee welke groep(en) het beste bij je passen? Alleen nog stage gelopen in de middenbouw, deze leeftijdsgroep vind ik erg leuk, hoewel ik ook benieuwd ben hoe het in de bovenbouw is.

# Heb jij de reken- en taaltoets doorstaan? Beide toetsen gehaald
pi_73394261
Leuk dat je hier komt posten, BartUlf! En super dat je je toetsen (ook) beide gehaald hebt!

Ik heb morgen m'n 1e stagedag, in groep 4. Erg veel zin in. Alleen de wekker gaat voortaan wel elke dinsdag om 05.30 uur!

Verder ben ik aan het overwegen om een compacte digitale camera aan te schaffen met videofunctie, om lessen op te nemen. De reden hiervan is mede, dat ik het niet zie zitten om elke week een camera op school te reserveren en te lenen zegmaar (wat een gedoe )... De andere reden is dat we nu een, niet compacte, spiegelreflexcamera hebben.
Heb zaterdag even gekeken bij de Mediamarkt en het aanbod is zooo groot. En veel kleine camera's kunnen op één batterij maar een half uur filmen.

Daarom mijn vraag: doe doen jullie dit? Wat is de lengte van stukken die je filmt op stage? Alleen de uitleg en instructie, of ook het (zelfstandig) (ver) werken van de leerlingen daarna?
pi_73401278
ik neem het gewoon op met mijn digitale camera. Kan er langer dan een uur mee filmen en ik doe alleen de uitleg/activiteit en niet de werk lessen.

Ik ga morgen een eigengemaakte introductie van een Ik en Ko spel met de kinderen doen. Grote kring en verschillende etenswaren van dieren. Daarna ga ik in groepjes van 4 de kinderen aan het werk zetten om ze daarna te kunnen observeren.

Wij hebben volgende week een hele leuke workshop dag voor de kinderboekenweek. Verschillende schrijvers en illustratoren van kinderboeken komen uitleg en activiteiten presenteren. en we kunnen taarten gaan maken met Abel van de taarten van Abel.
Be brave. Be kind.
pi_73401683
Heel verstandig om er zelf 1 aan te schaffen. Ik vond het lenen ook zo'n gedoe En dan moet je dat ook nog bewerken in een videolokaal die natuurlijk altijd vol zat...
Noot noot.
pi_73404762
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 19:45 schreef Jojoortje het volgende:
Heel verstandig om er zelf 1 aan te schaffen. Ik vond het lenen ook zo'n gedoe En dan moet je dat ook nog bewerken in een videolokaal die natuurlijk altijd vol zat...
Exact mijn gedachten... Daarom wil ik er dus zelf één aanschaffen.
Heb jij er ook één? Zo ja, wat voor één?

Ik las hierboven ook iets over zelf filmen met digitale camera, maar wij hebben een digitale spiegelreflexcamera en dat ding vind ik ietwat te groot om elke keer mee te nemen naar stage.
pi_73405413
quote:
Op maandag 5 oktober 2009 20:56 schreef Zonnestraaltje het volgende:

[..]

Exact mijn gedachten... Daarom wil ik er dus zelf één aanschaffen.
Heb jij er ook één? Zo ja, wat voor één?

Ik las hierboven ook iets over zelf filmen met digitale camera, maar wij hebben een digitale spiegelreflexcamera en dat ding vind ik ietwat te groot om elke keer mee te nemen naar stage.
Ik heb zelf niet zo'n uitgebreide digitale camera. Ik heb er één van Canon van 120 euro. Ik leende altijd dus de camera van school. Zit in mijn laatste jaar en hoef alleen een geluidsopname nog te doen van een kind die aan het rekenen is.

Zorg ervoor dat je een dig. camera uitkiest die behoorlijk lang kan filmen (of koop gewoon een videocamera .)
Noot noot.
  maandag 5 oktober 2009 @ 23:41:18 #288
193759 BartUlft
Working on a dream
pi_73411776
Ik heb zelf nog geen lessen opgenomen van mezelf, maar ik heb vandaag ook pas m'n 3e stagedag gehad

Nog wel een tip: geef niet teveel geld uit voor zo'n camera. Ik zou zeggen: "zolang 't ding maar filmt en het geluid goed te verstaan is!" Het is tenslotte maar voor jezelf, als reflectie. Ik heb zelf een Nokia N95, die maakt al ontzettend goede filmpjes.
pi_73638243
Hallo!! Hoe gaat het met de studiebollen?

Heb gister de Wiscat gehaald! Maar damn, wat een niveau Echt absurd, dingen die helemaal niet in het boek stonden. Dat vind ik niet kunnen want wij krijgen geen les maar er stond wel een boek op de boekenlijst maar dat is dus lang niet voldoende..

Maargoed, mijn Pabo hanteert een strengere eis 140 punten ipv 103! Dus als je met de Citotoets tussen de 103 en 140 zit moet je nog een door de Pabo zelf gefrabriceerde HBO rekentoets maken. Hollé

Vanavond de taaltoets maar dat komt wel in orde.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-10-2009 08:56:49 ]
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 12:05:15 #290
193759 BartUlft
Working on a dream
pi_73643019
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 08:56 schreef heaven7 het volgende:
Maargoed, mijn Pabo hanteert een strengere eis 140 punten ipv 103! Dus als je met de Citotoets tussen de 103 en 140 zit moet je nog een door de Pabo zelf gefrabriceerde HBO rekentoets maken. Hollé

Vanavond de taaltoets maar dat komt wel in orde.
allereerst gefeliciteerd!

maarehh... dat mag toch niet zomaar, een andere eis stellen? dit is gewoon landelijk vastgesteld en hoort iedere pabo zich aan te houden. of doe je een academische pabo o.i.d?
pi_73643647
Bij mij gooien ze er ook nog een 8+ toets naast, als je die niet in 2x haalt, kun je ook vertrekken. Dat doen ze gewoon om betere leraren af te leveren.
pi_73643653
Dankje! Jij trouwens ook

Nee de Han in Arnhem, die hanteren 140 punten ipv 103. Als je dus 103 haalt voor de Cito mag je blijven studeren maar de Han zelf wil dat hun studenten 140 halen en dus hebben ze intern nog een HBO rekentoets waarmee je dan die 140 kan halen. Geen idee of dat mag, weet wel dat ik graag helemaal klaar had willen zijn!
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 14:12:14 #293
193759 BartUlft
Working on a dream
pi_73647018
geen idee of dit allemaal mag... mijn gevoel zegt van niet, maarja... wie ben ik?

er worden toch landelijk eisen gesteld aan wat de student moet kunnen als het klaar is met de pabo (even kort gezegd) en iedere pabo hoort zich dan toch aan deze eisen te houden. Hoe ze dat invullen m.b.t. het lesprogramma is een tweede, maar zomaar andere normen aannemen vind ik dan weer niet kunnen.
pi_73661610
En vanavond de taaltoets gehaald! Gelukkig hanteert mijn school hiervoor geen eigen richtlijnen
pi_73665064
Proficiat heaven7.

BartUlft, de eisen voldoet de HAN toch gewoon aan. Dat ze de lat nog wat hoger leggen is hun goed recht.
Als je het er als student niet mee eens bent...
Ben blij dat ik de wiscat met 140 haalde. Mooi van het gezeik af. Heb echt medelijden met mijn klasgenoten die nu in het 2e jaar nog krom moeten liggen om dat ding te halen. Ook al is het op papier.
pi_73665797
Dankje! Studeer jij ook aan de Han?
  woensdag 14 oktober 2009 @ 00:10:55 #297
193759 BartUlft
Working on a dream
pi_73668629
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 21:31 schreef heaven7 het volgende:
En vanavond de taaltoets gehaald! Gelukkig hanteert mijn school hiervoor geen eigen richtlijnen
Gefeliciteerd! Ben je er (net als ik ) mooi van af!
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 22:43 schreef bakayarou het volgende:
Proficiat heaven7.

BartUlft, de eisen voldoet de HAN toch gewoon aan. Dat ze de lat nog wat hoger leggen is hun goed recht.
Als je het er als student niet mee eens bent...
Ben blij dat ik de wiscat met 140 haalde. Mooi van het gezeik af. Heb echt medelijden met mijn klasgenoten die nu in het 2e jaar nog krom moeten liggen om dat ding te halen. Ook al is het op papier.
ik zou het er als student niet mee eens zijn (al had ik zelf ook een score van in de 140 voor de wiscat). Het is een landelijke toets met landelijk vastgestelde norm dus ik vind dat iedere school zich daar aan hoort te hoduen. Tuurlijk, je kunt het als school graag willen dat de student 140+ haalt, maar ik vind niet dat ze je bij een score van 139 kunnen moeten laten stoppen met de opleiding.
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 14 oktober 2009 @ 06:56:11 #298
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_73670798
Zo begin langzaam weer in een lekker ritme te komen, lekker twee dagen de kinderen van groep 7 onder mijn hoede en zit lekker in het team. Wel heb ik het idee dat ik echt nergens anders meer aan toe kom. Drukke weken zo met onderwijs, 11 keer per week trainen en ook nog een huis gekocht en verbouwn dus
pi_73670883
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 00:10 schreef BartUlft het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! Ben je er (net als ik ) mooi van af!
[..]

ik zou het er als student niet mee eens zijn (al had ik zelf ook een score van in de 140 voor de wiscat). Het is een landelijke toets met landelijk vastgestelde norm dus ik vind dat iedere school zich daar aan hoort te hoduen. Tuurlijk, je kunt het als school graag willen dat de student 140+ haalt, maar ik vind niet dat ze je bij een score van 139 kunnen moeten laten stoppen met de opleiding.
Ze sturen je niet van school als je tussen de 103 en 140 zit. Wel moet je per se die 140 of meer hebben voor je P dus je moet het hoe dan ook een keer halen.
pi_73679598
Maar de P moet je wel binnen 2 jaar behalen!

Zit ook op de HAN maar wel in Nijmegen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')