abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65226425
Had nog nooit van Windesheim gehoord eigenlijk.

Ik twijfel nu tussen Avans Breda of Fontys Eindhoven.
MaarVoorEenToverspreukVanKwaliteitBenJeZomaar1000GuldenKwijt
EnNaarEenBeetjeToverboekBenJeTochWel50JaarOpZoek
EnDeHeleCursusTovenaarDuurt125Jaar-DatBrengtieAllemaalNietOp-IkDenkDattieVoorTBeginAlStopt
ZelfsDeOmaVanZijnOmaHadNooitEenTovenaarsdiploma
  maandag 19 januari 2009 @ 22:15:09 #27
163094 Ladidadida
En zo is het. En niet anders.
pi_65226547
Windesheim staat (stond? In 2007 iig nog wel) aangeschreven als één van de beste Pabo's van het land, dat is het vreemde eraan.. Ik weet niet hoe het op andere pabo's is, maar ik weet wel dat ik met name gestopt ben om de vreselijk slechte opleiding.
Op vrijdag 6 februari 2009 08:48 schreef ajf het volgende:
Cada día te quiero más que ayer y menos que mañana O+
pi_65226731
He! Ik wil de pabo gaan doen. Heb onderwijsassistent gedaan, gok dat de pabo zoiets in het vele malen meer werk en meer aspecten is? Welke pabo's in NL zijn nou bagger en welke echt aan te raden?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-01-2009 22:20:04 ]
pi_65226833
quote:
Op maandag 19 januari 2009 22:09 schreef KinkyGiraf het volgende:
Heb jij ook al les gegeven zonder leraar erbij? Dat lijkt mij namelijk fijner omdat je dan niet constant geobserveerd wordt. Of geven jullie samen les, of hoe moet ik me dat voorstellen?
Ligt ook een beetje aan de student. Als je het echt in de vingers hebt, krijg je meer vrijheid.

In het 1e jaar zijn het echt alleen lesjes wat je mag geven. Lesje rekenen of taal of voorlezen etc.
In het 2e jaar zijn de lesovergangen vrij belangrijk. Dus aan het eind van je 2e jaar wordt er wel van je verwacht dat je zelf een dagdeel kan draaien. Ook dit ligt aan de student. Ik mocht in mijn 2e jaar al een hele dag zelf draaien. Ik geloof ook dat hier de student het meeste van leert. Gewoon veel zelf doen en zelf fouten durven maken.
In het 3e jaar moet je gewoon de hele dag zelf doen.

Van het 1e tm 3e jaar moet er officieel de echte leerkracht wel in de klas zijn. Ook dit hangt af van de stageschool. Bij mij ging de leerkracht toetsen afnemen in andere klassen Wel beter, want zoals je idd al zei, alleen voor de klas staan is zoveeeeel fijner De kinderen gaan je dan ook veel meer als een echte leerkracht zien ipv een stagiaire.
Maar het hangt allemaal af van de ontwikkeling van de student, je mentor en de stageschool zelf.

In het 4e jaar moet je dus een LIOstage lopen. Dat ben je 2 dagen in de week helemaal alleen in je eigen klas, zonder dat er iemand in je klas zit. Ja, wel leerlingen hoor Maar dus geen andere leerkracht. Eigenlijk een duobaan is dat dan Dus heb daar al wel heel veel zin in. Je krijgt dan ook te maken met oudergesprekken enzo
Noot noot.
pi_65226891
quote:
Op maandag 19 januari 2009 22:10 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Omdat het onderwijs er vreselijk slecht is. 3 uur college in de week is veel, dan heb je een drukke week. Er is totaal geen enkele stimulans om ook maar iets te doen, want tentamens mag je zo vaak herkansen als je wilt. Tentamens zijn trouwens ook altijd meerkeuze, zonder er een gokkans uit te halen (kortom; ogen dicht en je hebt nog steeds kans het te halen...). Je krijgt les van mensen die totaal incapabel en gewoon DOM zijn, en van je kennisvakken krijg je misschien in je hele schoolloopbaan 4 colleges. Organisatorisch is Windesheim een ramp; wat er fout kan gaan, gaat er ook fout en wat er absoluut niet fout kan en mag gaan, gaat nog erger fout. Er verloopt eigenlijk nooit iets zonder problemen.

Kortom, er is gewoon totaal geen inhoud op geen enkel gebied.
Lijkt wel een beetje op mijn school Maarja, gelukkig zijn de stages er nog
Noot noot.
pi_65226954
quote:
Op maandag 19 januari 2009 22:18 schreef heaven7 het volgende:
He! Ik wil de pabo gaan doen. Heb onderwijsassistent gedaan, gok dat de pabo zoiets in het vele malen meer werk en meer aspecten is? Welke pabo's in NL zijn nou bagger en welke echt aan te raden?
http://www.allepersberich(...)da-een-van-de-beste/

Hier stuit ik toevallig op weet niet of je in het zuiden van het land woont...

Edit: als ik het goed zie is Arnhem de beste van NL.
EnDeHeleCursusTovenaarDuurt125Jaar-DatBrengtieAllemaalNietOp-IkDenkDattieVoorTBeginAlStopt
pi_65227060
quote:
Op maandag 19 januari 2009 22:18 schreef heaven7 het volgende:
Poeh, ik durf niet zo te zeggen welke pabo's er in Nederland goed zijn en welke niet. Er is idd wel ergens een lijstje te vinden, maar of dat nou zo te vertrouwen is? Ik betwijfel het. Je hebt eigenlijk een student nodig die op alle PABO's heeft gezeten om zijn mening te vragen, maar die is er helaas niet....
Onderwijsassistent en de PABO is wel heel anders hoor. Bij de PABO komt idd veel meer bij kijken. Veel meer verantwoordelijkheid ook, maar als je onderwijsassistent hebt gedaan is wel een goeie basis denk ik. Als je het werken met kinderen leuk vindt, zou ik ook idd de PABO gaan doen
Alleen een onderwijsassistent zijn, zou ik niet leuk vinden
Noot noot.
pi_65227999
Ben jij een Pabo-student?

Doe je dit in deeltijd/ voltijd? En waar?
Voltijd op De Kempel in Helmond.

Wat zijn je ervaringen?
Ontzettend goede school. Goede roosters, goede vakken en nog betere leerkrachten.

Loop je al stage? Zo ja, in welke groep(en)?
Net mijn kleuterstage afgerond, ik ga nu tot de zomer naar groep 5/6.

Heb je al een idee welke groep(en) het beste bij je passen?
Geen idee, daar denk ik expres niet teveel over na.
Gewoon zo goed en hard mogelijk werken, dan kom ik er vanzelf achter.

Heb jij de reken- en taaltoets doorstaan?
Boeken kopen, oefeningen maken en dan kom je een heel eind.
Dat je het moeilijk vindt, á la, maar iedereen die de HAVO of MBO kan afronden moet dit halen.
Dit, dus.
  maandag 19 januari 2009 @ 22:49:59 #34
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_65228174
quote:
Op maandag 19 januari 2009 22:10 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Omdat het onderwijs er vreselijk slecht is. 3 uur college in de week is veel, dan heb je een drukke week. Er is totaal geen enkele stimulans om ook maar iets te doen, want tentamens mag je zo vaak herkansen als je wilt. Tentamens zijn trouwens ook altijd meerkeuze, zonder er een gokkans uit te halen (kortom; ogen dicht en je hebt nog steeds kans het te halen...). Je krijgt les van mensen die totaal incapabel en gewoon DOM zijn, en van je kennisvakken krijg je misschien in je hele schoolloopbaan 4 colleges. Organisatorisch is Windesheim een ramp; wat er fout kan gaan, gaat er ook fout en wat er absoluut niet fout kan en mag gaan, gaat nog erger fout. Er verloopt eigenlijk nooit iets zonder problemen.

Kortom, er is gewoon totaal geen inhoud op geen enkel gebied.
Volgens mij is er altijd wel wat te zeuren maar als ik PABO zou willen doen zou het waarschijnlijk in Groningen op het Hanze worden.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_65228527
Ik vraag me ook af: moet je zelf solliciteren of wordt de stage toegewezen? Ik wil bv. liever niet op een christelijke school stage lopen/ werken... Liever op een nutsschool/ openbare school.

Moet wel zeggen dat jouw verhalen me nog enthousiaster maken, Jojoortje!
pi_65229712
quote:
Op maandag 19 januari 2009 22:58 schreef KinkyGiraf het volgende:
Ik vraag me ook af: moet je zelf solliciteren of wordt de stage toegewezen? Ik wil bv. liever niet op een christelijke school stage lopen/ werken... Liever op een nutsschool/ openbare school.

Moet wel zeggen dat jouw verhalen me nog enthousiaster maken, Jojoortje!
We moesten in het einde van ons 1e jaar onze denominatie kenbaar maken. Je kon kiezen uit rk/pc/openbaar. Wij hebben hier een stagebureau en die kiest een school voor ons uit. Het is trouwens niet verkeerd om bijvoorbeeld toch in je 1e jaar op een RKschool te komen, gewoon puur om te kijken wat dat dan is. Ik heb ook op een RKschool stage gelopen waaraan je helemaal niet kon zien dat het een RKschool is. Geen bijbelse verhalen of bidden voor het eten of wat dan ook. Wat dat betreft verliezen de katholieke scholen echt wel hun identiteit
Noot noot.
pi_65243886
Vandaag trouwens één van de laatste lessen van EHBO gehad op de PABO... Volgende week examen
Noot noot.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 15:06:28 #38
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_65246079
Ik zit echt te twijfelen tussen Communicatiesystemen en PABO.

Waar heb je doorgaans tentamens over? Naast die reken en taal toetsen.

Gewoon een beetje middelbaar school niveau aardrijkskunde, gym, etc?
  FOK!fotograaf dinsdag 20 januari 2009 @ 15:09:23 #39
159915 -Menn0-
MNO
pi_65246205
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 15:06 schreef boem-dikkie het volgende:

Nee groep 8 niveau

Tentamens gaan inderdaad over de stof waar je les in moet geven maar ook over dingen als bijvoorbeeld methodiek en didactiek (en nog veel meer). Dingen die je echt nodig hebt bij het les geven
,,/
pi_65247193
quote:

Het wordt een beetje in 2 gedeeld. Enerzijds volg je gewoon lessen zoals Aardrijkskunde, Geschiedenis, Rekenen/Wiskunde etc, daar word je ook via tentamens op getoetst.
Anderzijds krijg je ook lessen in ondersteunend opzicht. Onderwijskunde en Beroepsbeeldverheldering bijvoorbeeld.
Dit, dus.
pi_65249321
quote:

Kun je niet een keer meelopen met een stagiaire? Die weet je vast heel veel dingen te vertellen en te laten zien!
Noot noot.
pi_65251263
# Ben jij een Pabo-student?
Ja

# Doe je dit in deeltijd/ voltijd? En waar?
Voltijd in Nijmegen

# Wat zijn je ervaringen?
Ik vind het allemaal erg interessant. En ik vind dat ik voldoende leer. Wel is de werkdruk erg hoog. Af en toe een lesje overslaan omdat ik daar te lang op moet wachten komt wel steeds vaker voor. Ook vind ik het vervelend dat ik na 18:00 nog les heb. Kom hierdoor wat in de knoop met mijn sport.

# Loop je al stage? Zo ja, in welke groep(en)?
Net eerste stage erop zitten in groep 1/2 van een Montessorischool. Afgesloten met beoordeling: Goed!
Over 3 weken begint mijn 2e stage in de bovenbouw groep 6/7 op een klein dorpsschooltje.

# Heb je al een idee welke groep(en) het beste bij je passen?
Ik heb altijd gedacht de bovenbouw maar na mijn 1e stage vind ik onderbouw toch ook wel geinig.

# Heb jij de reken- en taaltoets doorstaan?
taaltoets de eerste keer. De rekentoets (WISCAT) heb ik gisteren gehaald . Dat lukte mij de eerste keer niet omdat mijn docent me helemaal zenuwachtig had gemaakt met hoe groot de tijdsdruk wel niet zou zijn. Was voor mij helemaal geen probleem de 2e keer.
pi_65253565
Leuk om allemaal te lezen

Ik ga ook vragen of ik een keer een dag met een stagiaire mag meelopen! Ik wil toch een goed beeld van de praktijk hebben voordat ik me inschrijf. Hoop dus echt dat dat kan!
pi_65256249
quote:
Op maandag 19 januari 2009 23:26 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

We moesten in het einde van ons 1e jaar onze denominatie kenbaar maken. Je kon kiezen uit rk/pc/openbaar. Wij hebben hier een stagebureau en die kiest een school voor ons uit. Het is trouwens niet verkeerd om bijvoorbeeld toch in je 1e jaar op een RKschool te komen, gewoon puur om te kijken wat dat dan is. Ik heb ook op een RKschool stage gelopen waaraan je helemaal niet kon zien dat het een RKschool is. Geen bijbelse verhalen of bidden voor het eten of wat dan ook. Wat dat betreft verliezen de katholieke scholen echt wel hun identiteit
Dit was op mijn Pabo helemaal niet, ik zou er sowieso rekening mee houden dat elke PABO een ander lesaanbod heeft.

Wat ik zo vreselijk vond aan de Pabo: Vooral in het 1e jaar (en vooral bij creatieve vakken) de raarste dingen doen onder het mom van 'je moet het zelf ervaren voordat je het met de kinderen doet'. Was erg veel knippen en plakken, tekenen en knutselen. Zonde van mijn tijd vond ik dat.

Verder merk ik nu dat ik veel meer had willen leren op het gebied van Pedagogiek en Leer/gedragstoornissen. Eigenlijk leer je in je LIO-jaar (van je stage dus) het meest van de hele Pabo en als je dan van de Pabo komt loop je tegen dingen aan waar ze het op de opleiding nog nooit over hebben gehad!

Maar laat ik je niet ontmoedigen, het is namelijk een mooi vak!
pi_65256900
Ik ben benieuwd of je bij de 2-jarige opleiding ook sneller aan je LIO-stage begint. Ik ga er nu met iemand over praten, dus hopelijk kom ik een stuk wijzer terug!
pi_65257036
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 19:16 schreef karoltje het volgende:
Verder merk ik nu dat ik veel meer had willen leren op het gebied van Pedagogiek en Leer/gedragstoornissen. Eigenlijk leer je in je LIO-jaar (van je stage dus) het meest van de hele Pabo en als je dan van de Pabo komt loop je tegen dingen aan waar ze het op de opleiding nog nooit over hebben gehad!

Maar laat ik je niet ontmoedigen, het is namelijk een mooi vak!
Daar heb je helemaal gelijk in. Daarom heb ik ook gekozen voor een minor genaamd "Specifieke Onderwijsbehoeften". Dus dan ga ik ook stage lopen op het speciaal onderwijs en daar leer je heeeeel veel van... Want heel veel van die kinderen kom je dus ook tegen in het reguliere basisonderwijs.

Andere keuzes waren trouwens: Management, Wetenschap & Techniek, Nederlands (VO), Pre-Master en Internationalisering.

(Mijn tweede keus was Internationalisering)
Noot noot.
pi_65257650
In Arnhem hebben ze een avondtraject waarbij je dus minder van dat soort creativiteitsgedoe krijgt en minder 'rompslomp' eromheen. Want de weg die ik bv ga bewandelen hoeft niet dezelfde als die van 17 jarige havoklanten te zijn dus voor mij is dat wel prima! Zit ik meer met leeftijdsgenoten ook Nu nog een kamer of iets vinden daar
pi_65395133
Heb me inmiddels wat beter laten informeren over het korte traject. Paar "highlights":

• Die man schatte een studiebelasting van zo'n 30 uur per week. Best zwaar als je daarnaast nog 24 uur wil blijven werken. 2 dagen stage, 2 avonden school. Lessen voorbereiden. Huiswerk/ opdrachten maken.

• Inhoudelijk leek me de opleiding niet al te zwaar. Al moet dat in de praktijk natuurlijk nog blijken. Hij wees me nadrukkelijk op de taal- en rekentoetsen, terwijl ik me daar juist helemaal niet druk om maak.

• Blijkbaar mag je tegenwoordig met een Pabo-diploma op zak niet aan alle klassen gymles geven! Alleen aan groep 1 en 2. Dat is nieuw voor me.

• Je moet afstuderen op het onderwerp Levensbeschouwing. Dit mag Katholicisme zijn óf levensbeschouwing algemeen. Mij lijkt het juist zo leuk om een scriptie te schrijven over iets vernieuwends/ interessants wat je in je stages bent tegengekomen!

• De 2 jaar schijnen voorbij te vliegen. Eigenlijk heb je maar anderhalf jaar les, het laatste halfjaar is alleen LIO. De vooruitzichten op een baan zijn goed.

• Groepjes ... ook in de deeltijd compacte vorm moet je dus bijna alles in projectgroepen doen. Op basis van de Kolb-leerstijlentest word je ingedeeld in een groep (althans, de eerste keer). Vind ik zelf niet zo praktisch. Niet omdat ik niet kan samenwerken, maar meer omdat ik graag op mijn eigen momenten mijn opdrachten maak. En ook in mijn eigen tempo. Niets zo frustrerend als met z'n drieën achter de PC een opdracht maken!!! Dat duurt 5x zo lang als dat je het zelf doet

• De klassen bestaan meestal uit zo'n 35 mensen ... en dan heb ik het dus niet over de klas waar je stage loopt, maar je eigen Pabo-klas. Dat vond ik echt veel!

Al met al wel een positieve indruk opgedaan van de school (Avans Breda). Echt een HUGE school trouwens. Maak me het meest druk om het aantal uren naast mijn huidige werk, wat er dus ook niet onder mag lijden. Nou ja, heb iig nog een paar maanden om er goed over na te denken, voordat ik me definitief wel of niet in ga schrijven!
  • MaarVoorEenToverspreukVanKwaliteitBenJeZomaar1000GuldenKwijt
      zondag 25 januari 2009 @ 19:28:59 #49
    137776 boem-dikkie
    Jedi Mind Baby!
    pi_65395269
    Als je met je hele groep achter één pc gaat zitten kun je inderdaad niet zo goed samen werken. Verdeel dan werk en plan overleggen om samen te komen.
    pi_65395441
    quote:
    Op zondag 25 januari 2009 19:28 schreef boem-dikkie het volgende:
    Als je met je hele groep achter één pc gaat zitten kun je inderdaad niet zo goed samen werken. Verdeel dan werk en plan overleggen om samen te komen.
    Klopt, is ook zo. Je bent alleen wel afhankelijk van je groepsgenoten die ook een mening over de werkwijze hebben.

en ik ben soms ook een beetje arrogant in mijn denkwijze: "oh nee he, als ik die opdracht aan die en die overlaat, kan ik het beter zelf doen". Is een valkuiltje van mij hoor, ligt niet aan de ander

Je krijgt trouwens ook één opdracht met 7 anderen, dat je samen een fictieve school moet oprichten. Zoals ik het begreep, is iedereen dan verantwoordelijk voor ideeën over één van de 8 groepen. Moet je met een origineel concept/ idee komen.

Verder krijg je het vak Tijd (voorheen Geschiedenis) en Ruimte (voorheen Aardrijkskunde), Beeldende vorming, Muziek, Levensbeschouwing en nog wat andere vakken.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')