quote:
quote:Op maandag 2 februari 2009 12:29 schreef SilkTie het volgende:
Sproet-je:![]()
![]()
Omdat wij het net meegemaakt hebben, kan ik me heel levendig voorstellen hoe je je voelt
. Sterkte voor de komende wachtperiode
. Denk eraan: gebruik die energie om te broeden, niet om je zorgen te maken. Het is zo al vermoeiend genoeg
.
Hoe gaat je vent eigenlijk met je gestuiter om?
Bron: NU.nlquote:Groot onderzoek naar onvruchtbaarheid dikke vrouwen
Uitgegeven: 3 februari 2009 12:11
Laatst gewijzigd: 3 februari 2009 12:26
GRONINGEN - Twintig ziekenhuizen en klinieken in Nederland starten in juni van dit jaar een onderzoek naar de relatie tussen overgewicht en vruchtbaarheidsproblemen. De klinieken willen onder meer weten of vrouwen met overgewicht die afvallen, makkelijker in verwachting raken en of zij minder complicaties krijgen tijdens de zwangerschap.
Vruchtbaarheidsproblemen
Volgens gynaecoloog Annemieke Hoek van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), leider van het onderzoek, staat al vast dat vrouwen met ernstig overgewicht vaker vruchtbaarheidsproblemen hebben. Ook krijgen zij vaker ernstige aandoeningen als zwangerschapssuiker en -vergiftiging.
Lifestyleprogramma
De Nederlandse gynaecologen willen nu weten of de merendeels jonge vrouwen geholpen kunnen worden met een lifestyleprogramma, dat onder meer bewegen en afvallen behelst. Hoek zoekt in totaal zeshonderd vrouwen bij wie sprake is van zwaarlijvigheid. Zij hebben een zogenoemde body mass index (BMI) van 30 of hoger.
Vruchtbaarheidsbehandeling
''In veel klinieken krijgen vrouwen met een BMI van rond de 35 geen vruchtbaarheidsbehandeling, omdat ze te zwaar zijn. Niet omdat zij dan geen goede moeder kunnen zijn, maar omdat de risico's voor moeder en kind te groot zijn'', zegt Hoek. ''Maar in de hele wereld is nog nooit eerder onderzocht of afvallen afdoende helpt."
Extreem overgewicht
De Groningse gynaecoloog erkent dat er steeds meer voorwaarden worden gesteld aan vrouwen die zich melden voor een vruchtbaarheidsbehandeling. ''We weten steeds meer over het ongunstige effect van onder meer roken, drinken en dik zijn op de voortplanting. " ''Aan de andere kant zijn er ook nog nooit zo veel jonge mensen met extreem overgewicht geweest als de laatste tien, vijftien jaar.'' Het landelijke onderzoek is naar verwachting in 2013 afgerond.
Spannend hoorquote:Op woensdag 4 februari 2009 08:13 schreef sproet-je het volgende:
BE: vrijdag is het twee weken na mijn eisprong en waarschijnlijk gaan we dan thuis testen. Maandag moet ik een bloedtest in het ziekenhuis doen....
Basimah! Succes vrijdag!
En nu ga ik aan het werk!
Eindelijk goed nieuwsquote:Op woensdag 4 februari 2009 08:47 schreef NieTTus het volgende:
Ik kan wel janken.....
VAN BLIJDSCHAP!!!!![]()
Mijn baarmoederslijmvlies is gewoon al 7 mm, en ik heb al 2 eieren van 12.5 mm![]()
![]()
OP DAG 10!!!!!
Dit is me nog nooit gebeurd en ik ben echt méga trots op mijn lichaam... Al gaat deze ronde toch niet door, dan ben ik al mega blij dat na al die jaren mijn lichaam op 'schema' loopt. Ik droom van sigaretten, maar nog steeds gestopt en dit is echt een mega goede stimulans...
Vrijdagochtend nog een meting, ze hoopt/verwacht dat mijn ei dan rond de 16 mm zit en dan gaan we VU e.d. bellen, om te bepalen wanneer ik pregnyl kan gaan prikken... (ze zijn nu het VU al aan het bellen dat ik eraan kom) ALS die terugplaatsing maar komt, heb echt het gevoel dat dit hem dan gaat worden....! (en zo mag ik weer niet denken, want dan wordt de klap weer groot als het niet doorgaat.. ZUCHT!)
Op mijn afdeling hebben ze net even megegilt, en nu ga ik weer mijn rust terugkrijgen. Beide benen op de grond. Tis toch niet te merken hè, dat ik loop te stuiteren
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |