abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65142784
quote:
Amerikaanse overheid wil zelf bank oprichten
WASHINGTON - De Amerikaanse overheid overweegt zelf een bank op te richten die noodlijdende Amerikaanse banken moet verlossen van hun waardeloos geworden leningen en beleggingen.

Dat bevestigde de uittredende minister van Financiën Henry Paulson vrijdagavond (plaatselijke tijd).

De staatsbank moet beleggingen en schulden opkopen die door de financiële crisis en de wereldwijde recessie steeds grotere verliezen veroorzaken.

Hiermee moet het vertrouwen in de banken worden hersteld, zodat de kredietverlening weer op gang kan komen.

Creditcardschulden
De Amerikaanse banken kampen niet alleen met hun waardeloos geworden complexe hypotheekbeleggingen, die de kredietcrisis in gang hebben gezet.

Ze lijden ook steeds meer verlies op creditcardschulden en andere vormen van consumptief krediet, die door het instorten van de Amerikaanse economie steeds minder worden terugbetaald.

Noodfonds
De bank moet worden opgericht met behulp van het noodfonds dat de Amerikaanse overheid instelde om de financiële sector door de crisis heen te loodsen.

De Senaat maakte vrijdag de weg vrij voor de besteding van het tweede steunpakket ter waarde van 350 miljard dollar.

Miljardenverliezen
Verschillende grote Amerikaanse banken maakten in de afgelopen week nieuwe miljardenverliezen bekend. Volgens verschillende deskundigen is daarmee het einde echter nog lang niet in zicht.

Economen van Goldman Sachs hebben berekend dat banken wereldwijd nog niet de helft van hun verliezen op Amerikaanse leningen, die zullen oplopen tot in totaal 2 biljoen dollar, hebben verwerkt.

Kapitaal
Die dreigende schuldenberg schrikt potentiële investeerders af. Hierdoor blijft het voor banken moeilijk om aan kapitaal te komen en blijft de kredietmarkt op slot.

De overheid hoopt met het weghalen van de besmette beleggingen de vrees voor nieuwe verliezen weg te nemen.

Financiële sector
Oorspronkelijk was het noodfonds voor de financiële sector, met een totale waarde van 700 miljard dollar, al bedoeld voor het opkopen van risicovolle beleggingen.

Het eerste deel van het fonds werd na langdurige politieke discussies echter besteed aan directe kapitaalinjecties in banken en aan steun voor de noodlijdende Amerikaanse auto-industrie.
Bron

Gaan ze dus met geld van 't noodfonds een eigen bank oprichten, om daarin "producten" te stoppen die ergens anders verliesgevend zijn. Het voelt aan als een soort "cover-up" om zonder toezicht ongelimiteerd geld in de financials te kunnen stoppen. En waarom een nieuwe bank als je net een aantal (belangen in) banken in je bezit hebt gekregen? Ik mag niet hopen dat dit "het" Obamabeleid wordt .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  zaterdag 17 januari 2009 @ 15:28:00 #2
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_65142817
Een 2 of een 3 zitter?
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_65142821
.

.

.

.
pi_65142831
Echt absurd.
pi_65142882
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 15:28 schreef Rosbief het volgende:
Een 2 of een 3 zitter?
"er is plaats voor iedereen" . Zelfs de creditcard-maatschappijen, die vaak net een "bankstatus" hebben gekregen om maar aan de bailout te mogen meedoen kunnen er slechte onderdelen in stoppen .
pi_65142926
Stalin draait zich in zijn graf om van het lachen...

Maar wat ze gaan doen is gewoon de geldpersen overuren laten draaien zodat de slechte producten vanzelf oplossen. Dit zal ongetwijfeld tot meer inflatie leiden.
  zaterdag 17 januari 2009 @ 15:31:59 #7
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_65142940
Zo gek is dit niet in Nederland kennen we dit ook al heel lang.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_65144070
Sja, een bank die 'slechte' financiele assets moet gaan opkopen in amerika om zo de paniek weg te laten waaien.
Ik weet het niet hoor. Dan krijgt de topman van die bank zeker ook weer een leuke handdruk mee. En dan werkt die topman eigenlijk nog voor de overheid ook, haha. Nee, deze mogelijkheid lijkt me niks.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_65144343
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 15:31 schreef Megumi het volgende:
Zo gek is dit niet in Nederland kennen we dit ook al heel lang.
, bedoel je ABN/Fortis? DNB heeft dit soort "activiteiten" niet.
pi_65145201
Dit hebben ze in Zweden ook gedaan en daar was het, volgens vele, een succes.

Ik vraag me alleen wel af wie hier de rekening voor gaat betalen.
pi_65145281
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 16:50 schreef TubewayDigital het volgende:

De overheid, dus de belastingbetaler . Wanneer kun je dit eigenlijk "een succes" noemen, als door de afstoting de banken weer vertrouwen krijgen en geld gaan uitlenen aan elkaar?
  zaterdag 17 januari 2009 @ 17:44:45 #12
78918 SeLang
Black swans matter
pi_65146750
Ze doen daar in Amerika altijd precies het omgekeerde van wat er m.i. zou moeten gebeuren.
Gaan ze een nieuwe bank oprichten die de shit overneemt van de bestaande slechte banken en geld geven aan die slechte banken

Waarom niet de shit in de oude banken laten zitten en die honderden miljarden bailout geld besteden om een nieuwe bank op te zetten met een schone balance sheet ? Volgens mij staan beleggers en geldschieters in de rij om een dergelijke nieuwe, GOEDE bank te kapitaliseren.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_65146868
Er is toch al een Federal Bank?
pi_65146913
nevermind
j
pi_65147074
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 17:49 schreef Py het volgende:
Er is toch al een Federal Bank?
Dat wordt 't dan wel letterlijk en figuurlijk, er zit geen enkel degelijk toezichtsorgaan meer tussen. Ze kunnen dan echt doen wat ze willen .
pi_65147555
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 17:56 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Dat wordt 't dan wel letterlijk en figuurlijk, er zit geen enkel degelijk toezichtsorgaan meer tussen. Ze kunnen dan echt doen wat ze willen .
Dat doen ze toch wel. Het financiele systeem is volgens mij nu al zover overspeeld nu dat het allemaal niets meer uitmaakt. Druk maar onbeperkt dollars bij. Teveel landen die problemen krijgen als de dollar zou devalueren.
Wat kan bijv. China als schuldeiser doen als Amerika ze niet kan terugbetalen of als de dollar waardeloos wordt? Een deurwaarder sturen en Californie opeisen?
pi_65163297
Als alle gifitige troep op termijn uit de Amerikaanse banken gaat, zou het dan niet wat zijn om nu als Nederlandse staat een hele berg opties/aandelen van diverse banken aan te schaffen? Floeps ineens meer dan 50 % van de aandelen voor een prikkie, en nog een gezond bedrijf ook op kosten van de Amerikaanse belastingbetaler. Dat zou ook een mooie invulling van de VOC-mentaliteit van Balkenende zijn.
  zondag 18 januari 2009 @ 12:41:09 #18
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_65166717
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 16:50 schreef TubewayDigital het volgende:

Wat dacht je van de gewone burger
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')