abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 17 januari 2009 @ 13:41:58 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_65139925
Voor de liefhebbers heb ik even een plaatje gemaakt met de Consumer Price Index (CPI) en de reele rente (= rente min inflatie) gebaseerd op de 10-jaar staatsobligatie, voor zowel Nederland als de Verenigde Staten.

Het is duidelijk te zien dat de CPI in de USA scherp is gedaald (deflatie) en daardoor is ondanks de nominale rentedaling de reele rente zelfs gestegen. Stijging van de CPI vergeleken met 1 jaar geleden is nog maar 0,1%, en vergeleken met de afgelopen maanden is er gewoon dikke deflatie.
In Nederland zien we nog geen ernstige daling van de CPI, maar Nederland loopt kwa economische cyclus doorgaans achter op de USA dus ook in NL zal de CPI nog wel verder dalen.

Note: voor wie het nog niet had uitgevogeld, voor aflezen van de CPI gebruik je de linker schaal, voor de reele rente de rechter schaal.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_65140162
Ben ik de enige die vind dat deze 0.1% stinkt? Volgens mij zeer zwaar gemanipuleerde cijfers om toch maar geen deflatie te moeten noteren. Het is net zoals in de diamantsector, waar de professionals weten dat je nooit een diamant mag kopen van 1.00 karaat omdat ze koste wat kost deze een gewicht willen geven van 1.00 puur psychologisch voor een hogere prijs te bekomen, de kwaliteit van deze diamanten laat meestal wel te wensen over. Beter is er eentje te kopen van bijvoorbeeld 0.98 of 1.01.
pi_65141793
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 13:50 schreef Emu het volgende:
Ben ik de enige die vind dat deze 0.1% stinkt? Volgens mij zeer zwaar gemanipuleerde cijfers om toch maar geen deflatie te moeten noteren.
Ons aller Willem Middelkoop roept al jaren dat de cijfers uit de VS niet te vertrouwen zijn, daarnaast zie je vaak achteraf "gecorrigeerde" cijfers (meestal negatief ).
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_65144489
Ik verwacht overigens ook geen zelfde daling wat betreft het CPI in nederland, de daling zal er zijn, maar die zal langer duren en minder krachtig zijn. Overigens is het jammer dat je hier niet de 2001/ 11 september crash in hebt zitten, om de daling van het CPI in amerika daar mee te vergelijken. Want die daalt toch wel verschrikkelijk snel.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_65148684
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
pi_65148811
ook interresant

National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
  zaterdag 17 januari 2009 @ 21:30:52 #8
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: