quote:
Op donderdag 15 januari 2009 19:44 schreef denthemen het volgende:Ik ben een 2e jaars student aan de HES (HBO) Amsterdam. Nu heb ik in December een tentamen gemaakt waar nu van blijkt dat de docenten hem zijn kwijtgeraakt. Ik moet voor elk tentamen een handtekening zetten dat ik aanwezig ben, dus dat is mijn bewijs dat ik er in ieder geval ben geweest.
Wat is mijn recht? Ik wil hem natuurlijk niet herkansen, omdat het niet mijn schuld is
Bvd
Ik ben geen rechter-achtig persoon, maar ik vermoed dat je het opnieuw moet doen omdat er simpelweg geen uitslag of gemaakt tentamen is, en niemand dus nog kan oordelen of je het vak voldoende beheerst om ervoor te slagen. Het zou denk ik oneerlijk zijn tegenover andere studenten als jij zonder beoordeling slaagt en anderen alleen met beoordeling.
Maar!!.. Naar mijn mening moet deze herkansing zodanig worden geregeld dat jij als student er zo min mogelijk last van ondervindt, en dan heb ik het met name over studievertraging. Dus een coulante houding wat betreft de gevolgen. Vaak staat er in examenreglementen een artikeltje dat de examencommissie van dingen kan afwijken ten gunste van de student, dat zou al een troef kunnen zijn.
Bijvoorbeeld jou bij wijze van uitzondering toestemming geven om vakken te volgen waarvoor het behalen an dit vak een ingangseis was... of speciaal voor jou zo snel mogelijk een lokaal en surveillant regelen voor een extra hertentamen.
Dat zou ik i.i.g. een redelijke regeling vinden, omdat je hier inderdaad totaal geen schuld aan hebt. Dat je het opnieuw moet doen zal je vast niet onderuitkomen, maar de nadelige gevolgen hiervan moeten zoveel mogelijk worden beperkt.
Ik zou dus (zeker als je nu vertraging oploopt door dit akkefietje) wel in beroep gaan bij het clubje mensen dat daarvoor is aangesteld (College van Beroep) en bijvoorbeeld aanvoeren dat je het onredelijk vindt dat je hierdoor vertraging oploopt buiten jouw schuld om, en hiervoor een passende oplossing moet komen.
Eisen dat je gewoon een voldoende krijgt sta je volgens mij niet sterk mee (zeker niet in het hoger onderwijs).
P.S: nog nieuws hierover?