Zo dat is grof !?! Lucratieve business een falend systeem. Oprotten met de privacy-schendende rotzooi.quote:OV-chipkaartdatabase kan boetetransacties niet ophoesten
Dinsdag 13 januari 2009, 08:10 - Na ruim drie maanden lukt het Trans Link Systems en vervoersbedrijf RET maar niet om de vier euro transacties op te hoesten. De SP is woest en wil helderheid.
eKudos MSN Reporter NUjij.nl Symbaloo 59 reacties Door Brenno de Winter
De Socialistische Partij is des duivels dat reizigers, die wel netjes inchecken maar vergeten uit te checken vier euro voor de reis moeten betalen. Daarbij maakt de werkelijke prijs van de rit niet uit. Reizigers kunnen het teveel betaalde declareren, maar moeten een formulier met print-outs insturen om voor restitutie in aanmerking te komen.
Lucratief
Een dergelijke procedure is veel gedoe en de verwachting is dat veel mensen het dan ook achterwege zullen laten om het geld te claimen, als ze al van de mogelijkheid op de hoogte zijn. Hierdoor ontstaat voor de vervoersbedrijven een extra bron van inkomsten. Zo blijkt in Londen het aanslaan van vergeetachtige reiziger met vier pond transacties uiterst lucratief.
De krant East London Advertiser kreeg met een beroep op de Engelse Wet Openbaarheid van Bestuur duidelijk dat in 2007 het niet uitchecken zo'n 33 miljoen Engelse pond (36,66 miljoen euro) opleverde, terwijl er maar 800.000 pond werd gereclameerd. Als deze 32 miljoen pond werd verdisconteerd met de gemiddelde Oyster-ritprijs van 2,18 pond dan blijkt de Londense metro in één jaar 18 miljoen pond extra winst te hebben gemaakt met het boetesysteem.
Onbekend aantal gedupeerden
SP-kamerlid Emile Roemer wilde daarom al in september van de RET weten hoeveel van deze transacties er eigenlijk voorkomen. "Op dit moment is niet veel meer bekend dan het aantal declaraties per maand", stelt de politicus tegenover Webwereld. "Dat zijn er ruim tweeduizend en lang niet iedereen declareert de onkosten."
Hij begon daarom in oktober 2008 te vragen om cijfers. "Eerst kreeg ik te horen dat het geen probleem was, toen was het een bedrijfsgeheim, toen was het ingewikkeld, toen zou het voor eind 2008 allemaal duidelijk en nu krijg ik van de griffie te horen dat er een uitstelbriefje komt", briest hij. "De maat is echt vol."
Onduidelijkheid alom
Gegevensverwerker Trans Link Systems verwijst voor een reactie naar het Rotterdamse vervoersbedrijf RET. Die onderneming broedt sinds vrijdag op een reactie waarom het toch maar niet lukt deze gegevens te leveren. Vandaag belooft het bedrijf met nieuwe statistieken te komen. Maar, "de vier euro transacties zitten er niet tussen", voorspelt een voorlichtster.
Het OV-chipkaartsysteem trekt bij incheckende reizigers meteen vier euro van hun kaart af en restitueert het teveel betaalde bij het uitchecken. Wie dat niet doet betaalt dus altijd vier euro voor een rit.
"In veel gevallen is het niet de reiziger die vergeet uit te checken, maar gaat het gewoon fout", stelt Roemer op basis van reacties van gedupeerden. "Daar kunnen ze dus niets aan doen en dat is onredelijk."
Volgens ingewijden worden transacties in een transactietabel bijgehouden en is het oplepelen van de gegevens niet ingewikkeld. Webwereld is daarom een competitie gestart op het blog om te kijken of lezers in staat zijn de juiste databasequeries te bouwen. De winnaar krijgt een gratis toegangskaart voor de hackersconferentie
bron
Helaas... voor treinritjes moet je nog naar het automaat om daar de reis op je chip te zetten..quote:Op dinsdag 13 januari 2009 18:17 schreef Sander het volgende:
Op zich wel relax dus. Ik chip in Arnhem in, en in Amsterdam niet uit. Vier euro?
Ik verwacht een subforum na 29 januariquote:Op dinsdag 13 januari 2009 17:57 schreef Q. het volgende:
Wat een mooie uitvinding is die OV Chipkaart toch ook hè?Wordt het niet eens tijd voor een centraal topic trouwens? Ik KLB loopt er nu ook eentje:
OV chipkaart
ja altijd in en uitchecken anders blijven de poortjes dicht.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 18:24 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Helaas... voor treinritjes moet je nog naar het automaat om daar de reis op je chip te zetten..
Geloof ik..
Geen idee of je dan wel moet uitchecken, ik vraag me af hoe ze dat willen doen op stations met een uitgang van 5 meter breed (o.a. Enschede en Hengelo) en 100 mensen die allemaal tegelijk door de poortjes? willen..
In Enschede en Hengelo staan geen poortjes. Die kunnen dus ook niet dicht blijvenquote:Op dinsdag 13 januari 2009 20:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja altijd in en uitchecken anders blijven de poortjes dicht.
Hoe ze dat gaan doen ? Kijk maar naar het journaal op 29-01-09 lekker met zijn allen in de rij
Op bijna geen enkel NS station nog hoor. Dat komt later pas. Het gaat in eerste instantie om de Rotterdamse en later ook Amsterdamse metro.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 @ 21:38 schreef Light het volgende:
[..]
In Enschede en Hengelo staan geen poortjes. Die kunnen dus ook niet dicht blijven
Op saldo reizen met de trein is nog niet echt helemaal uitgekristaliseerd qua idee.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 @ 18:24 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Helaas... voor treinritjes moet je nog naar het automaat om daar de reis op je chip te zetten..
Geloof ik..
Geen idee of je dan wel moet uitchecken, ik vraag me af hoe ze dat willen doen op stations met een uitgang van 5 meter breed (o.a. Enschede en Hengelo) en 100 mensen die allemaal tegelijk door de poortjes? willen..
nou maak die website dan eens goed want volgens een antwoord van TLS kan het voorkomen dat ik mijn transacties niet kan zien, wat dus nog steeds het geval is bij mijquote:Op dinsdag 13 januari 2009 22:13 schreef raptorix het volgende:
Vandaag maar zo een ding aangeschaft, kost me wel stuk minder, eerst een reis waar ik normaal 2,40 voor kwijt was, koste me nu 1,11, daarna naar huis, normaal 160, nu 92 cent. Ik werk overigens bij het bedrijf wat de website voor de OV chipkaart maakt, en nee we beheren de transacties niet
Er is al bedacht dat dat niet gaat werkenquote:Op dinsdag 13 januari 2009 21:45 schreef Q. het volgende:
[..]
Op saldo reizen met de trein is nog niet echt helemaal uitgekristaliseerd qua idee. [ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 13 januari 2009 20:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja altijd in en uitchecken anders blijven de poortjes dicht.
Hoe ze dat gaan doen ? Kijk maar naar het journaal op 29-01-09 lekker met zijn allen in de rij
Waarom kan ik dan alleen nog maar enkele reizen kopen met dat ov geval?quote:Op woensdag 14 januari 2009 10:49 schreef snowgoon het volgende:
Want dan zou je via Groningen van Den Helder naar Kerkrade kunnen reizen. Dus voor de trein moet je een digitaal kaartje kopen.
geen idee. Dat is weer iets heel anders...quote:Op woensdag 14 januari 2009 10:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom kan ik dan alleen nog maar enkele reizen kopen met dat ov geval?
Ja dat is op en neer in 1 dag of in 1 weekend zo moeilijk kan dat toch niet zijn om op een kaart die alles zou kunnen te zetten.quote:Op woensdag 14 januari 2009 10:54 schreef snowgoon het volgende:
[..]
geen idee. Dat is weer iets heel anders...
Best zinloos eigenlijk. Wat is daar nu de toegevoegde waarde van? Behalve de toegangscontrole. Die je op kleine stations makkelijk zal kunnen omzeilen?quote:Op woensdag 14 januari 2009 10:49 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Er is al bedacht dat dat niet gaat werken
Want dan zou je via Groningen van Den Helder naar Kerkrade kunnen reizen. Dus voor de trein moet je een digitaal kaartje kopen.
Geen papieren kaartjes meer, dus ook minder onderhoud aan kaartautomaten. Kaartjes kopen via internet straks. Abbonementen die makkelijk verlengd kunnen worden.quote:Op woensdag 14 januari 2009 11:29 schreef Q. het volgende:
[..]
Best zinloos eigenlijk. Wat is daar nu de toegevoegde waarde van? Behalve de toegangscontrole. Die je op kleine stations makkelijk zal kunnen omzeilen?
Misschien gaat dat nog wel komen. De kaart is bij de NS nog lang niet doorgevoerd.quote:Op woensdag 14 januari 2009 11:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja dat is op en neer in 1 dag of in 1 weekend zo moeilijk kan dat toch niet zijn om op een kaart die alles zou kunnen te zetten.
Er moeten nog steeds automaten komen om reisproducten mee op de chipkaarten te zetten hoor. En automaten om wegwerp-kaarten uit te halen. Waarvan trouwens verreweg de meeste incidentele gebruikers gebruik zullen gaan maken. Abonnementen kan je nu trouwens ook al makkelijk via internet afsluiten en verlengen. Onzin-argument dus.quote:Op woensdag 14 januari 2009 11:35 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Geen papieren kaartjes meer, dus ook minder onderhoud aan kaartautomaten. Kaartjes kopen via internet straks. Abbonementen die makkelijk verlengd kunnen worden.
Geen controlepersoneel en vaak kan je gewoon over het (rustige) spoor naar het perron lopen met hooguit een klein beetje geklauter. Van sociale controle hoef je het tegenwoordig ook al niet meer te hebben.quote:Waarom zouden toegangs controles op de kleine stations makkelijk omzeild kunnen worden?
Nu zijn er bij de kleine stations ook al geen controlepersoneel en sociale controle. Dus dat veranderd dan niks aan de situatie.quote:Op woensdag 14 januari 2009 11:44 schreef Q. het volgende:
[..]
Er moeten nog steeds automaten komen om reisproducten mee op de chipkaarten te zetten hoor. En automaten om wegwerp-kaarten uit te halen. Waarvan trouwens verreweg de meeste incidentele gebruikers gebruik zullen gaan maken. Abonnementen kan je nu trouwens ook al makkelijk via internet afsluiten en verlengen. Onzin-argument dus.
[..]
Geen controlepersoneel en vaak kan je gewoon over het (rustige) spoor naar het perron lopen met hooguit een klein beetje geklauter. Van sociale controle hoef je het tegenwoordig ook al niet meer te hebben..
Nope. Maar de NS ziet de chipkaart als het wondermiddel tegen zwartrijden. Ik zeg dus dat het nog steeds belachelijk makkelijk is om zwart te rijden zometeen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 11:50 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Nu zijn er bij de kleine stations ook al geen controlepersoneel en sociale controle. Dus dat veranderd dan niks aan de situatie.
Die RET- en GVB-chipkaart-apparaten zijn anders opvallend vaak kapot. Vele malen vaker dan de beproefde NS automaten. En daarbij, zoals gezegd, er moeten nog steeds (veel) eenmalige chipkaarten uit de apparaten komen. Met bewegende onderdelen dus. Daar gaat weinig veranderen.quote:Een apparaat dat kaarten "scant" is heel wat minder storingsgevoelig dan een apparaat dat kaartjes moet printen. Ik stel helemaal niet dat er kaartautomaten verdwijnen. En de enige abbonementen die je nu kunt kopen zijn voordeeluren en jaarkaart. De NS heeft nog veel meer.
Ow en daarom kun je in elke OV automaat in het buitenland ook briefgeld duwen maar in nederland niet omdat dit te storingsgevoeling zou zijn.quote:Op woensdag 14 januari 2009 11:50 schreef snowgoon het volgende:
Een apparaat dat kaarten "scant" is heel wat minder storingsgevoelig dan een apparaat dat kaartjes moet printen. Ik stel helemaal niet dat er kaartautomaten verdwijnen.
Nee, ze worden open gebroken. Net als gebeurde met de oude apparaten toen er nog strippenkaarten in zaten.quote:Op woensdag 14 januari 2009 11:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ow en daarom kun je in elke OV automaat in het buitenland ook briefgeld duwen maar in nederland niet omdat dit te storingsgevoeling zou zijn.![]()
Ach en in het buitenland worden die dingen niet open gebroken.quote:Op woensdag 14 januari 2009 11:59 schreef Q. het volgende:
Nee, ze worden open gebroken. Net als gebeurde met de oude apparaten toen er nog strippenkaarten in zaten..
Weet je wel hoeveel geld dat kost?quote:Op woensdag 14 januari 2009 12:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ach en in het buitenland worden die dingen niet open gebroken.![]()
Nee nu zouden er eens dagelijks wat mannetjes door het land moeten gaan om die automaten te legen.
Dan privatiseerd men toch de uitbater van die automaten, misschien dat er dan nog wat meer winst gemaakt kan worden.quote:Op woensdag 14 januari 2009 12:02 schreef Q. het volgende:
Weet je wel hoeveel geld dat kost?. Dat is klantvriendelijkheid de NS niet waard.
Wanneer je incompente mensen die database laat ontwerpen enuitvoeren dan kan ik me goed voorstellen dat de data flink diep verstopt zit en totaal niet logisch in elkaar steekt.quote:Op woensdag 14 januari 2009 12:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Het is een systeem met een database hoe moeilijk kan het zijn die gegevens op te vragen
Zeker een database waar zoveel data in gepropt wordt.quote:Op woensdag 14 januari 2009 12:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wanneer je incompente mensen die database laat ontwerpen enuitvoeren dan kan ik me goed voorstellen dat de data flink diep verstopt zit en totaal niet logisch in elkaar steekt.
dat kan niet volgens NSquote:Op woensdag 14 januari 2009 11:35 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Misschien gaat dat nog wel komen. De kaart is bij de NS nog lang niet doorgevoerd.
Nee, maar wel weer extra belasting voor de consument, in de vorm van een aparte chipkaart voor elk afzonderlijk produkt in elke stad.quote:
+ 2x in de rij staan voor 2 enkeltjes ipv 1x voor 1 retourquote:Op woensdag 14 januari 2009 13:07 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nee, maar wel weer extra belasting voor de consument, in de vorm van een aparte chipkaart voor elk afzonderlijk produkt in elke stad.Dat één OV-chipkaart voor alle vormen van OV geldig zouden zijn, is één grote fabel. Met een NS-chipkaart kun je bijvoorbeeld geen ruk bij de RET.
Nee, het kan niet. Ik heb daarover contact gehad met de klantenservice. Je kunt de NS-kaart alleen gebruiken voor reizen op saldo, niet voor RET-produkten.quote:Op woensdag 14 januari 2009 13:11 schreef macca728 het volgende:
[..]
+ 2x in de rij staan voor 2 enkeltjes ipv 1x voor 1 retour
andersom, NS kaart schijn je juist wel te kunnen gebruiken voor RET, andersom niet
oh lekker, ik had die vraag ook gesteld en ze zeiden dat ik hem kon gebruiken, ik heb het niet gevraagd voor abonnementen. Lekkere klantenservice dan dat ze dat niet zeggenquote:Op woensdag 14 januari 2009 13:15 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nee, het kan niet. Ik heb daarover contact gehad met de klantenservice. Je kunt de NS-kaart alleen gebruiken voor reizen op saldo, niet voor RET-produkten.
Zijn ze hun eigen reclame vergeten?quote:Op woensdag 14 januari 2009 13:15 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nee, het kan niet. Ik heb daarover contact gehad met de klantenservice. Je kunt de NS-kaart alleen gebruiken voor reizen op saldo, niet voor RET-produkten.
quote:één kaart voor tram, trein, bus en metro
Ja je hebt straks ipv 1 strippenkaart, 5 chipkaarten nodigquote:Op woensdag 14 januari 2009 13:21 schreef Q. het volgende:
[..]
Zijn ze hun eigen reclame vergeten?
[..].
Wat een aanfluiting.
Ik heb eerst gebeld met de NS klantenservice, die beweerde dat ik hun kaart helemaal niet in R'dam zou kunnen gebruiken. Omdat ik dat nogal ongeloofwaardig vond gezien die fantastische reclames dat je nog maar één kaart nodig zou hebben, heb ik ook nog gemaild naar de OV-chipkaart klantenservice. Hun verhaal:quote:Op woensdag 14 januari 2009 13:19 schreef macca728 het volgende:
[..]
oh lekker, ik had die vraag ook gesteld en ze zeiden dat ik hem kon gebruiken, ik heb het niet gevraagd voor abonnementen. Lekkere klantenservice dan dat ze dat niet zeggen
Driedubbel kut dus gewoon.quote:Geachte heer *********,
Dankuwel voor uw reactie van 23-12-2008.
Met de OV-chipkaart heeft u één betaalmiddel voor trein, bus, tram en metro. Dat wil zeggen dat u gebruik kunt maken van uw NS kaart in de metro van Rotterdam. Dat kan alleen als u reist op saldo. Een saldo is een elektronisch tegoed in euro’s waarmee een gemaakte rit wordt betaald. Als u gebruik wilt maken van een abonnement is het helaas niet mogelijk. Dit omdat het Openbaar Vervoerbedrijf in Rotterdam, de RET hun eigen kaarten alleen daarvoor accepteert. Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
*****************
Klantenservice OV-chipkaart
Precies. Daar zijn we lekker mee. Alsof je tegenwoordig nog niet genoeg pasjes overal mee naartoe moet zeulen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 13:23 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja je hebt straks ipv 1 strippenkaart, 5 chipkaarten nodig
en dan eerst zeggen in dat antwoord dat je met 1 kaart overal kan reizen en de zin daarna dat dat dus niet mogelijk isquote:Op woensdag 14 januari 2009 13:25 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ik heb eerst gebeld met de NS klantenservice, die beweerde dat ik hun kaart helemaal niet in R'dam zou kunnen gebruiken. Omdat ik dat nogal ongeloofwaardig vond gezien die fantastische reclames dat je nog maar één kaart nodig zou hebben, heb ik ook nog gemaild naar de OV-chipkaart klantenservice. Hun verhaal:
[..]
Driedubbel kut dus gewoon.
Nouja, het kan dus in principe wel, als je overal de volle mep wilt betalen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 13:28 schreef macca728 het volgende:
[..]
en dan eerst zeggen in dat antwoord dat je met 1 kaart overal kan reizen en de zin daarna dat dat dus niet mogelijk is
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |