quote:
Wielaert: 'Ik heb veel aan Neeskens te danken'
Afgelopen winter kreeg Robbie Wielaert eindelijk de door hem zo gewenste transfer van FC Twente naar Ajax. Na een hectische periode lijkt de verdediger eindelijk rust te hebben gevonden, zowel bij Ajax als bij Nederland B. KNVB-coach Johan Neeskens, zijn voormalig trainer bij NEC, speelt een belangrijke rol in zijn carrière.
"Het was af en toe behoorlijk hectisch", blikt Wielaert op de website van de KNVB terug op de eerste maanden van het seizoen. "Eerst zou ik met het Olympisch elftal meegaan naar Peking. We plaatsten ons met FC Twente echter voor de voorronde van de Champions League, waardoor ik niet mee kon. Ik heb de wedstrijden daarom met gemengde gevoelens thuis vanaf de bank gekeken. Ik had er dolgraag bij geweest."
"Daarna kwamen zowel tijdens de zomer als de winter de transfergeruchten op gang", vervolgt Wielaert zijn verhaal. "Uiteindelijk heb ik tijdens het seizoen alsnog de stap naar Ajax gemaakt. Helaas bleef het op het begin onrustig. Ajax zat in een moeilijke periode. Omdat ik alleen in een hotel zat, kon ik dit moeilijk van me afzetten."
De tweede plaats in de competitie is voor Wielaert en Ajax het hoogst haalbare. Hij strijdt hiervoor tegen een club die hem aan het hart ligt: oud-werkgever FC Twente. "Dat is raar. Ik gun de club alles, maar in dit geval hoop ik toch dat wij met Ajax de tweede plaats behalen", benadrukt hij. "Laat FC Twente de beker maar winnen."
Wielaert is trots dat hij voor Nederland B mag uitkomen. "Nederland B heeft een leuke, spontane groep", legt de mandekker uit Emmeloord uit. "Het niveau ligt erg hoog. Ook ik kan daar veel van leren. Mijn uitverkiezing geeft aan dat ik in beeld ben bij de A-selectie. Ik probeer me daar niet te veel op te focussen, maar het is mooi dat de kans aanwezig is dat ik er binnenkort een keertje bijzit."
De aanwezigheid van Johan Neeskens vindt Wielaert een bijkomend voordeel. "Ik heb veel aan Neeskens te danken. Hij zette mij bij NEC direct op mijn favoriete positie in het centrum van de verdediging. Vanaf dat moment is mijn carrière goed op gang gekomen. Hij verdedigt altijd het belang van de spelers en gaat voor je door het vuur. Daarbij geeft hij veel vertrouwen. Zijn aanwezigheid heeft mij enorm geholpen."