quote:‘Een eer om bij Ajax te mogen spelen’
Amsterdam, 14 jan 2009
Rob Wielaert beleefde zijn eerste werkdag als Ajacied. Een dag nadat hij een contract tot 1 juli 2011 had getekend, werd de verdediger gepresenteerd aan de pers. Een fotoshoot en twee trainingen verder blikte Wielaert ‘bevrijd’ en met een goed gevoel terug.
Rondom lunchtijd is de bestuurskamer omgebouwd tot een professionele fotostudio. In trainingskleding en op badslippers wandelt Wielaert de gelegenheidsstudio van huisfotograaf Louis binnen. De centrale verdediger heeft een bostraining in de benen. In de ochtenduren werkten de Ajacieden zich in het zweet in het Amsterdamse Bos.
,,Vanmiddag wordt het echt zwaar’’, kijkt Wielaert alvast vooruit naar het middagprogramma. Als de clubfotograaf zijn portretten heeft ‘geschoten’ sloft de nieuwste aankoop weer terug naar het spelershome.
Een stief kwartiertje later vindt de officiële perspresentatie plaats. Wielaert ontvangt zijn eerste officiële Ajax-wedstrijdshirt uit handen van trainer Marco van Basten. Fotografen en cameramannen verdringen zich om de mooiste beelden. De verdediger heeft het rugnummer 17 toegewezen gekregen.
Als de orde is teruggekeerd in de perszaal, beantwoorden de speler en zijn trainer alle vragen. ,,Ik ben blij dat Rob bij ons is. Met hem halen we extra kwaliteiten binnen’’, vertelt Van Basten over de motieven bij de transfer. ,,Hij heeft veel ervaring, spreekt goed Nederlands en is organisatorisch sterk. Met zijn kwaliteiten kan hij mensen op hun plaats zetten. Rob kan waardevol voor het team zijn.’’
Ook in zijn tijd als bondscoach vond Van Basten Wielaert al een opvallende speler. ,,We hebben intern toen ook over Rob gesproken’’, zegt de oud-bondscoach tijdens de perspresentatie. Tot een uitverkiezing voor het Nederlands elftal kwam het telkens (net) niet. Vooral niet omdat Oranje met André Ooijer, John Heitinga en Joris Mathijsen al over genoeg gelouterde en ervaren centrumverdedigers beschikte.
De overstap naar Ajax heeft slechts één consequentie voor de speler en zijn nieuwe club. Voor Wielaert is het Europese seizoen per direct afgelopen. Hij speelde dit seizoen al UEFA Cupvoetbal voor FC Twente. Het tweeluik tegen Fiorentina, en de Europese duels die eventueel daarna volgen dit voetbaljaar, moet Wielaert aan zich voorbij laten gaan. Pikant detail: Ajax óf Fiorentina treft in de volgende ronde de winnaar van de krachtmeting tussen FC Twente en Olympique Marseille.
,,Mijn indruk van dit Ajax?’’, herhaalt Wielaert de vraag. ,,Ik denk dat er een talentvolle en heel gretige groep staat. Het is een groep waar heel veel rek ik zit. Met mijn ervaring en coaching kan ik iets toevoegen aan deze groep. En daarbij kan ik zelf ook een redelijk balletje trappen. Ik ben, denk ik, wel een moderne verdediger. De komende jaren zie ik in ieder geval met vertrouwen tegemoet.’’
De speler wilde hoe dan ook in de winterstop naar Ajax. De Amsterdamse club toonde eerder, in de zomermaanden, ook al interesse in de diensten van Wielaert, maar toen kwamen de clubs er niet uit. In december meldde Ajax zich opnieuw in Enschede. Vader Wielaert moest er uiteindelijk aan te pas komen om FC Twente te overreden zijn aanvoerder te laten gaan. Senior weet als geen ander wat zijn zoon het liefste wenste. Hij slaagde er zowaar in om de clubleiding van de Tukkers te overtuigen.
De spreekwoordelijke ‘Ajax-trein’ kwam dus tweemaal voorbij voor Wielaert. ,,En ik wilde niet gokken op een derde trein’’, vertelt de speler, die maandag een contract tot en met 30 juni 2011 tekende. Daarna kan de club een eenzijdige optie lichten waarbij de speler nog een extra jaar aan Ajax verbonden blijft. ,,Ajax is de grootste club van Nederland. Het is een eer om hier te mogen voetballen. Toch was de keuze niet makkelijk. Vooral niet omdat ik heel veel aan FC Twente heb te danken.’’
Na de presentatie is enige haast geboden. Een half uur na de perspresentatie wacht alweer de tweede training. Klokslag half vier maakt Wielaert zijn publiekelijke debuut op het grasveld naast de ArenA. Dit keer fungeren de sportjournalisten én de aanwezige Ajax-fans als getuigen. ,,Ik ben blij dat alles voorbij is’’, doelt Wielaert direct na de middagtraining op alle spannende momenten in de voorbije dagen. Zweet wordt met een mouw van het voorhoofd gewist en een flesje sportdrank blijkt snel geleegd. ,,Nu kan ik me eindelijk weer helemaal richten op het voetbal en op Ajax. Ik voel met wat dat betreft wel een beetje bevrijd. Vanavond vroeg naar bed en morgen weer vol aan de bak.’’
Zijn enkels zijn rood hoorquote:
quote:Wielaert: "Soms riep ik nog 'ingooi FC Twente'"
19 januari 2009
De kop is er af voor Robbie Wielaert. Uitgerekend op bezoek bij zijn oude club NEC, waar hij in het verleden twee keer verkozen werd tot beste speler van het seizoen, maakte de verdediger zondag zijn debuut voor Ajax. En hoewel het soms nog even wennen was, stapte hij na de 2-4 zege op de Nijmegenaren dik tevreden het veld af. "Want ik denk niet dat veel teams hier dit seizoen drie punten pakken."
Het ging deze week snel met Wielaert. Op maandag bereikten Twente en Ajax een akkoord over de transfersom, een dag later tekende hij zijn contract en amper een etmaal daarna trainde hij al voor het eerst mee met zijn nieuwe teamgenoten. Dat ging blijkbaar zo goed, dat coach Marco van Basten voor de lastige uitwedstrijd tegen NEC direct een basisplaats voor Wielaert inruimde. De oud-PSV'er vormde met de Belg Jan Vertonghen het hart van de Amsterdamse defensie.
"Iedereen heeft me enorm goed opgevangen, ik voelde me eigenlijk meteen thuis bij Ajax", zegt Wielaert over zijn eerste week als Ajacied. Dat Ajax qua niveau een stapje hoger is dan FC Twente, heeft de verdediger niet als een probleem ervaren. "Eerlijk gezegd denk ik daar zo min mogelijk over na. Natuurlijk merk ik aan alles dat Ajax een enorme grote club is. Neem bijvoorbeeld het spelershome. Bij negen van de tien clubs uit de Eredivisie werkt daar één vrouw, maar bij Ajax lopen er wel zeven of acht medewerkers rond. Het is voor mij een enorme eer om voor zo'n grote club te spelen, maar op het trainingsveld en tijdens de wedstrijd denk ik daar niet over na."
Toch is het even wennen om nu Ajacied te zijn, na 2,5 jaar FC Twente. "Haha, ja tegen NEC betrapte ik mezelf er op dat ik soms nog 'FC Twente' riep. Als de bal over de zijlijn ging, riep ik bijvoorbeeld 'ingooi FC Twente' naar de scheidsrechter."
Ook het samenspel met zijn teamgenoten moet nog verbeteren, weet Wielaert. "Bij Twente wist ik precies wie wat ging doen en welke looplijnen er waren. Bij Ajax is dat nog niet zo. Dat heeft wat tijd nodig, je hebt trainingen nodig om automatismen te creëren. Misschien is het daarom wel goed dat we komende week geen bekerwedstrijd hebben en de hele week kunnen trainen. Op die manier kan ik het spel van mijn teamgenoten weer een stukje beter leren kennen."
Wielaert weet niet hoe lang het ongeveer zal duren voordat het vernieuwde Ajax een ingespeeld team is. "Dat is een proces, het hangt van een heleboel dingen af. Neem bijvoorbeeld dit seizoen bij FC Twente. In het begin ging alles wat moeizaam, maar na die 6-0 overwinning op SC Heerenveen half november ging het ineens lopen. Er komt dan ook een stukje vertrouwen in de ploeg en dat versnelt het hele proces."
"Daarom is het ook zo belangrijk dat wij nu met Ajax deze zware uitwedstrijd tegen NEC gewonnen hebben", vervolgt hij. "Er zullen hier dit seizoen namelijk niet veel teams winnen, denk ik. Natuurlijk had ons veldspel nog beter gekund, maar deze drie punten zijn heel belangrijk. We zijn blijven knokken, zeker toen we met tien man kwamen te staan na de rode kaart voor Dario Cvitanich. We wilden deze wedstrijd per se winnen, de manier waarop was even minder belangrijk."
En dat komt zeker niet door hem, jorientje!quote:Op zondag 8 februari 2009 13:37 schreef jorienvdherik het volgende:
Sinds hij bij ajax speelt hebben ze slechts 1x gewonnen
hoe kan jij dat beoordelen?quote:Op zondag 8 februari 2009 13:41 schreef peaceman het volgende:
[..]
En dat komt zeker niet door hem, jorientje!
O nee?quote:Op zondag 8 februari 2009 13:41 schreef peaceman het volgende:
[..]
En dat komt zeker niet door hem, jorientje!
Omdat de goals tegen over het algemeen niet gemaakt worden door iemand waar Robbie de boel dekt. Dat kan zelfs een blinde zien.quote:
Sommige mensen (vooral ajax-haters!) vallen wel meer dingen op die er niet zijn.quote:Op zondag 8 februari 2009 13:48 schreef jorienvdherik het volgende:
Het val toch wel op
Iemand die de wedstrijden gezien heeft, kan toch met zijn eigen ogen zien dat de doelpunten niet door hem vallen?quote:Op zondag 8 februari 2009 13:53 schreef RayMania het volgende:
Gewoon negen doelpunten tegen in vier wedstrijden sinds Wielaert. Wel opvallend ja.
Sinds de terugkeer van Stekelenburg.quote:Op zondag 8 februari 2009 13:53 schreef RayMania het volgende:
Gewoon negen doelpunten tegen in vier wedstrijden sinds Wielaert. Wel opvallend ja.
quote:Op maandag 19 januari 2009 15:09 schreef BB-boy het volgende:
Kappen met roepen dat de bal voor FC Twente is! je speelt nu in Amsterdam!
HE INGOOI VOOR TWENTE!
ZEG TOCH DAT IE VOOR TWENTE IS?!
Daar heb je een heeeeel sterk punt.quote:Op zondag 8 februari 2009 14:07 schreef sjimz het volgende:
[..]
Sinds de terugkeer van Stekelenburg.
Achteraf wel ja. Maar aan hem ligt het toch echt niet. Het middenveld stond vandaag te schutteren en de rest van de verdediging - op Wielart na - ook.quote:Op zondag 8 februari 2009 14:21 schreef Erosjuhhh het volgende:
Had een hele mooie stap kunnen zijn.. maar hij had dit seizoen misschien beter bij FC Twente gebleven.
De vraag is of hij de garantie had gehad dat Ajax in de zomer voor de derde (!) keer voor hem zou aankloppen bij Twente. De manier waarop hij vertrok blijft niet chic, hoewel dat ook een fout van Munsterman was. Ik gun hem best zijn succes bij Ajax.quote:Op zondag 8 februari 2009 14:21 schreef Erosjuhhh het volgende:
Had een hele mooie stap kunnen zijn.. maar hij had dit seizoen misschien beter bij FC Twente gebleven.
Dat gevoel heb ik ook. De spitsen van Heerenveen, Groningen, NEC etc. konden steeds hun gang gaan en de bal in de ploeg houden omdat Wielaert en Vertonghen steeds op afstand aan het dekken waren.quote:Op zondag 8 februari 2009 16:52 schreef methodmich het volgende:
Volgens mij kan hij beter met Oleguer samen gaan spelen, met een echte mandekker. Vertonghen dan op het middenveld of linksback.
quote:Wielaert: 'Ik heb veel aan Neeskens te danken'
Afgelopen winter kreeg Robbie Wielaert eindelijk de door hem zo gewenste transfer van FC Twente naar Ajax. Na een hectische periode lijkt de verdediger eindelijk rust te hebben gevonden, zowel bij Ajax als bij Nederland B. KNVB-coach Johan Neeskens, zijn voormalig trainer bij NEC, speelt een belangrijke rol in zijn carrière.
"Het was af en toe behoorlijk hectisch", blikt Wielaert op de website van de KNVB terug op de eerste maanden van het seizoen. "Eerst zou ik met het Olympisch elftal meegaan naar Peking. We plaatsten ons met FC Twente echter voor de voorronde van de Champions League, waardoor ik niet mee kon. Ik heb de wedstrijden daarom met gemengde gevoelens thuis vanaf de bank gekeken. Ik had er dolgraag bij geweest."
"Daarna kwamen zowel tijdens de zomer als de winter de transfergeruchten op gang", vervolgt Wielaert zijn verhaal. "Uiteindelijk heb ik tijdens het seizoen alsnog de stap naar Ajax gemaakt. Helaas bleef het op het begin onrustig. Ajax zat in een moeilijke periode. Omdat ik alleen in een hotel zat, kon ik dit moeilijk van me afzetten."
De tweede plaats in de competitie is voor Wielaert en Ajax het hoogst haalbare. Hij strijdt hiervoor tegen een club die hem aan het hart ligt: oud-werkgever FC Twente. "Dat is raar. Ik gun de club alles, maar in dit geval hoop ik toch dat wij met Ajax de tweede plaats behalen", benadrukt hij. "Laat FC Twente de beker maar winnen."
Wielaert is trots dat hij voor Nederland B mag uitkomen. "Nederland B heeft een leuke, spontane groep", legt de mandekker uit Emmeloord uit. "Het niveau ligt erg hoog. Ook ik kan daar veel van leren. Mijn uitverkiezing geeft aan dat ik in beeld ben bij de A-selectie. Ik probeer me daar niet te veel op te focussen, maar het is mooi dat de kans aanwezig is dat ik er binnenkort een keertje bijzit."
De aanwezigheid van Johan Neeskens vindt Wielaert een bijkomend voordeel. "Ik heb veel aan Neeskens te danken. Hij zette mij bij NEC direct op mijn favoriete positie in het centrum van de verdediging. Vanaf dat moment is mijn carrière goed op gang gekomen. Hij verdedigt altijd het belang van de spelers en gaat voor je door het vuur. Daarbij geeft hij veel vertrouwen. Zijn aanwezigheid heeft mij enorm geholpen."
Negen in de laatste negen.quote:Op maandag 13 april 2009 12:15 schreef RayMania het volgende:
Drie tegengoals in de laatste acht wedstrijden.
quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |