quote:
Wielaert krijgt rol van eerste stuurman
Met de komst van de dertigjarige Rob Wielaert denkt trainer Marco van Basten een nog ontbrekend element aan het spel van Ajax toe te voegen. De verdediger moet de rol van eerste stuurman op zich nemen.
Van Basten gaf vrijdag, tijdens het trainingskamp in Portugal, nog een verhandeling over hoe zijn spelers elkaar in het veld moeten coachen. En dat de inbreng van de oudere spelers daarbij gewenst is. Van Basten noemde de Spanjaarden Oleguer (28) en Gabri (29) als voorbeeld, maar hij gaf in één adem toe dat de taal soms een probleem is. ''Niet de voetbaltaal, want die is universeel. Iedereen in deze selectie kan 'links' en 'rechts' zeggen én verstaan in het Nederlands of Engels.''
Anders wordt het als zich tijdens een wedstrijd tactische problemen voordoen en een team als los zand uit elkaar dreigt te vallen. Dan is de afstand voor een coach vaak te groot om spelers te instrueren. Het is de eerste seizoenshelft té vaak gebeurd dat Van Basten zijn elftal tijdens de rust weer op het juiste spoor heeft moeten zetten. Of in de nabespreking van een wedstrijd, als het kwaad al was geschied.
Het is onmogelijk voor een trainer alle elf spelers anderhalf uur aan een touwtje te hebben. Hij is deels afhankelijk van één of meer 'verlengstukken' in het veld; voetballers die het geheel overzien, weten waar de schoen wringt en de poppetjes op de juiste plaats zetten.
De meeste Ajacieden zijn jong en beperken zich tot hun eigen gevecht, dat zich op een klein deel van het veld afspeelt. Oleguer en Gabri zijn bij Barcelona weliswaar gepokt en gemazeld, maar ze beïnvloeden hun omgeving tijdens een wedstrijd alleen vanwege hun grote arbeidsethos. Beiden zijn geen 'dwingende' persoonlijkheden. Ze zijn op hun best als de tegenstander de bal heeft, het cement tussen de stenen.
Wielaert krijgt bij Ajax vermoedelijk een spilfunctie. Hij zal ook andere spelers beter moeten laten functioneren. Als voetballer is hij enigszins te vergelijken met Danny Blind, zonder daar verder een waardeoordeel aan te verbinden: een verdediger die niet bang is in te schuiven en met een groot tactisch inzicht.
Bij FC Twente gaf Wielaert als aanvoerder succesvol leiding aan de defensie van een offensief ingesteld team, dat dit seizoen één tegendoelpunt minder incasseerde dan Ajax.
Foppe de Haan had Wielaert, die via PSV en NEC bij FC Twente terecht kwam, in augustus als dispensatiespeler mee willen nemen naar de Olympische Spelen, maar de verdediger moest destijds met zijn club uitkomen in de voorronde van de Champions League. FC Twente dankte die kwalificatie voor de voorronde aan een overwinning op Ajax in de play-offs, eind vorig seizoen.
FC Twente speelt inmiddels, net als Ajax, in het Uefa Cuptoernooi. Beide teams kunnen elkaar in de volgende ronde van dat toernooi treffen, maar Wielaert is voor de rest van dit Europese seizoen niet inzetbaar voor Ajax. (DICK SINTENIE)
quote:
Wielaert: 'Ik weet dat ik me moet bewijzen'
ENSCHEDE - Ajax-trainer Marco van Basten stuurde maandagmiddag zijn aanwinst Rob Wielaert een sms'je met zijn felicitaties. Hij eindigde het bericht met de woorden: 'Ik hoop dat ik je voor woensdag nog spreek. Mazzel'. Twentetrainer Steve McClaren voelde zich heel wat minder vrolijk over de transfer dan zijn collega in de hoofdstad. Hij ziet zijn aanvoerder per direct vertrekken: ''Ik ben hier heel teleurgesteld over.''
Wielaert (30) reed maandag na het nieuws dat de overgang beklonken was meteen naar zijn familie in Brabant. Op weg naar een nieuw hoofdstuk in zijn loopbaan liet hij Enschede voorgoed achter zich. ''Ik heb er een dubbel gevoel over. Ik laat iets heel moois achter,'' zei Wielaert vanuit de auto. ''Nadat Ajax had gebeld, heb ik twee weken niet geslapen. Twijfels, twijfels. In de zomer wilden ze me ook al hebben, maar toen kon ik me er makkelijk bij neerleggen dat FC Twente me niet liet gaan. Er waren al drie belangrijke spelers vertrokken, prima. In oktober ben ik een nieuw contract overeengekomen met FC Twente. Daar sprak veel waardering uit.''
Maar Ajax gaf niet op en meldde zich een paar weken geleden wederom voor Wielaert. Dit keer kon de aanvoerder van FC Twente de roep niet weerstaan, hij wilde nog een keer die stap omhoog maken. ''Ik ben ambitieus. Ik had het mezelf niet kunnen vergeven als ik voor de tweede keer had afgezegd. Ik vind dat mijn vertrek op een lullig moment komt, zo halverwege het seizoen. Maar ik weet niet of ik tot de zomer had kunnen wachten. Was de trein dan voor de derde keer voorbij gekomen? Ik weet dat ik me in Amsterdam zal moeten bewijzen, dat ik onderaan moet beginnen, maar dat zie ik juist als een uitdaging. Als je bij FC Twente niet presteert, kom je ook op de bank terecht.''
Tijd om afscheid te nemen van zijn ploeggenoten bij FC Twente was er niet meer. Net voordat hij na zijn laatste training in Enschede thuis kwam, zag hij zes gemiste oproepen op zijn telefoon. Na dagen onderhandelen, tegenstrijdige berichten, bedreigingen aan het adres van zijn zaakwaarnemer Kees Ploegsma, had FC Twente ingestemd met zijn overgang naar Ajax. ''De onderhandelingen hadden wel iets anders gekund,'' zei Wielaert. ''De voorzitter van FC Twente heeft de boel lopen vertragen, maar uiteindelijk is alles netjes opgelost. Ik heb me er verder niet mee bemoeid, dat wilde ik niet. Ik heb een heel goed gevoel over FC Twente, ik heb alles aan de club te danken. De afgelopen twee jaren waren de mooiste van mijn carrière. En als er geen andere club was gekomen, was ik met alle liefde gebleven.''
Wielaert wordt vandaag medisch gekeurd en traint morgen al mee bij Ajax. In Enschede begint de zoektocht naar een opvolger. McClaren: ''Ik ben verdrietig dat we hem kwijt zijn. We verliezen onze aanvoerder, een speler die veel invloed heeft gehad. Maar we moeten het accepteren en vooruit kijken.'' (FARDAU WAGENAAR)