2. In toenemende mate wordt aandacht gevraagd voor de hoge werkloosheid van lagergeschoolden. Is hier
sprake van een probleem? Waaruit blijkt dat? Waardoor komt dat? Welke oplossingen zijn aangedragen om
dit probleem aan te pakken? Zijn die oplossingen effectief?
3. In Europa is altijd veel steun gegeven aan de landbouw. Waarom? Hoe? Wat waren de gevolgen? Is dit
systeem handhaafbaar? Welke veranderingen zijn afgesproken? Zijn die voldoende om de problemen aan te
pakken?
4. De laatste maanden is ook de Nederlandse overheid nauwer betrokken geraakt bij de financiële en nu ook
economische crisis. Dat brengt (mogelijkerwijs) aanzienlijke gevolgen met zich mee voor de begroting. Ga na
wat die gevolgen zijn, voor begroting en conjunctuur, en hoe verhoudt zich dat tot afspraken in het
Stabiliteits- en Groeipact en lange termijn ontwikkelingen. In hoeverre zal dankzij dit beleid de recessie beter
bestreden worden? En blijven we binnen de afspraken van het Stabiliteits- en Groeipact?
5. De vliegbewegingen op Schiphol zijn afgelopen jaren opnieuw bijgesteld. Bewoners uit de dorpen
Spaarndam en Zwanenburg kregen hierdoor opnieuw te maken met (extra) geluidsoverlast. Het externe
effect van Schiphol gaat eenmalig gecompenseerd worden via onderhandelingen met de bewoners. Wat is in
het algemeen een extern effect? Wat zijn mogelijke compensaties vanuit zowel bewoners naar Schiphol als
andersom? Maakt het voor het onderhandelingsresultaat uit of Schiphol het recht op vliegbewegingen heeft
of dat bewoners het recht op nachtrust hebben?
6. “Na een experiment met het weggeven van woningen in de Rotterdamse wijk Spangen vorig jaar, gaat de
gemeente Rotterdam opnieuw woningen van de hand doen om verdere verpaupering tegen te gaan. De
woningen zijn ditmaal niet gratis, omdat ze in een betere staat verkeren. Als tegenprestatie voor de lage
aankoopprijs verplichten kopers zich om hun huis binnen een jaar na aankoop van buiten en binnen op te
knappen.” (www.kei-centrum.nl: Opnieuw goedkope woningen Rotterdam in ruil voor opknapbeurt, 24 april
2006) Hoe worden de verschillende aspecten van consumenten- en producentengedrag gebruikt worden om
meer kapitaal de wijk in te krijgen en de verpaupering tegen te gaan? Wat zijn mogelijke kanttekeningen van
het systeem?
7. De discussie over kilometerheffing is al jaren gaande in de Nederlandse politiek tussen ambtenaren,
belangenorganisaties en expertgroepen. De meningen en visies van de verschillende partijen staan soms
lijnrecht tegenover elkaar, ondanks dat men eenzelfde soort begrippenapparaat hanteert. Hoe hanteren de
verschillende groepen vraag/aanbod en elasticiteit om hun mening te staven? Hoe worden hun visies vanuit
de empirie in andere landen waar kilometerheffing (of een nagenoeg gelijk instrument) is ingevoerd
onderbouwd of weerlegd?.
8. Gemeenten hebben de afgelopen jaren een nieuwe taak gekregen, namelijk de verantwoordelijkheid voor de
uitvoering van de Wet Werk en Bijstand. Wat wordt hieronder verstaan? Wat is de bedoeling van deze wet?
Wat zijn de ervaringen tot nu toe? Welke lessen kunnen hieruit getrokken worden bij de invoering van de
WMO?
Nu ook verkrijgbaar op het SAABforum.nl
---===Official Oldbie===---