Phileas opnieuw in gebruik genomenNa een uitvoerige testperiode rijden er vanaf zaterdag 7 februari aanstaande weer Phileasvoertuigen op de lijnen 401 en 402. Om de nieuwe ingebruikname van de Phileas een feestelijk tintje te geven, worden de reizigers op de lijnen 401 Station- Airport en 402 Station- Veldhoven Zonderwijk/'t Look op die dag gratis vervoerd. Dat gratis vervoer wordt aangeboden door APTS (de bouwer van de Phileas) en het SRE.
Ombouw naar diesel-hybride
In de periode december 2007- december 2008 zijn 10 Phileassen omgebouwd naar een diesel-hybride versie. Dat betekent dat een dieselmotor en een elektromotor samen de achterste as aandrijven. Dit type aandrijving is afkomstig van GM-Allison (USA). Deze aandrijving lost de belangrijkste problemen uit het verleden op. Hiermee wordt bovendien de gewenste betrouwbaarheid en inzetbaarheid gehaald. Met deze aandrijving is de Phileas ongeveer 25% zuiniger met brandstof dan een vergelijkbare bus.
Verder is bij de ombouw nog een aantal aanpassingen doorgevoerd:
* wat betreft de milieunormen zijn de eisen aangescherpt naar de meest actuele norm;
* er wordt niet meer geëist dat het voertuig 1 km emissieloos kan rijden;
* geleid rijden wordt vervangen door geleid halteren.
Stuurgedrag aangepast
De Phileas is door de ombouw 50 centimeter langer geworden. Dit leidde tot een iets andere uitzwaai van de achterkant. Om onveilige situaties voor wachtende passagiers te voorkomen, is het stuurgedrag aangepast en zijn de halteperrons op het busstation iets ingekort. Helaas betekende dit dat Phileas niet eind december 2008 kon gaan rijden.
Aan het geleid halteren moet nog de laatste hand worden gelegd. APTS moet nog de laatste software in het voertuig aanpassen en een aantal magneten in het wegdek opnieuw plaatsen. Daarna moet het systeem van geleid halteren nog de nodige veiligheidstests doorstaan. De chauffeur moet dus nu nog met de hand langs het perron sturen.