Dat dus.quote:
Geografisch Informatie Systeem, een simpel voorbeeld hiervan is de TomTom.. En voor de TS, dan laat de chef toch even de helpdesk het password resetten?quote:
Geografisch Informatie Systeemquote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:03 schreef PietjePuk007 het volgende:
GIS?
En op welk "recht" kunne we ons beroepen om dit niet te accepteren?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:00 schreef IkWilbert het volgende:
mag niet, in ieder geval niet zonder jouw schrifelijke toestemming
In dit geval alle ondergrondse infrastructuur in kaart brengen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:07 schreef Brad het volgende:
[..]
Geografisch Informatie Systeem
Een routeplanner is ook een GIS applicatie bijv.
quote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:59 schreef Remon het volgende:
Kon er niets over vinden.
Er is dus een discussie op gang op de afdeling of mijn werkgever mijn/onze wachtwoord mag gebruiken?
persoonlijk heb ik er geen problemen mee en hoop ik dat hij er gelukkig van word![]()
maar ben toch wel benieuwd.
Hij wil het eventueel gebruiken voor als mensen weg vallen (ontslag of ziekte) en dat dan bv een tijdelijk of nieuwe kracht dit account kan gebruiken...
(met ook toegang tot mijn mail en wat belangrijke GIS programmatuur waar een fout niet word gewaardeerd)
Dit omdat een nieuw aanvraag nog al lang kan duren mestaal weken voor de div programma’s binnen het account zijn geactiveerd in het bureaucratische nuts bedrijf waar we werken, gedetacheerd overigens.
Hmm, ik kan me zo voorstellen dat er een zakelijk/dringend belang kan zijn, en het is natuurlijk eigendom van de zaak allemaal. Ik zou denk ik even iets per mail laten bevestigen dat hij het van je eist, dan ben je ingedekt in het geval iemand onder jouw naam zeg het emailprotocol schendt, of iets met je GIS systeem verkloot.. Alhoewel dat met ArcGis vaak vanzelf ook wel gaat....quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:08 schreef Remon het volgende:
[..]
En op welk "recht" kunne we ons beroepen om dit niet te accepteren?
Kan je ook wat doen aan die halve gare KLIC pdfjes??? Wij willen @#$@#$R@ gewoon dwg's of desnoods shapes!!!!quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:10 schreef Remon het volgende:
[..]
In dit geval alle ondergrondse infrastructuur in kaart brengen.
gas leidingen, elektra telecom water etc
en ook gegevens van de aangesloten adressen
Ook de mailtjes die aan jou zijn geadresseerd?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:09 schreef mgerben het volgende:
Jazeker mag dat.
De systemen zijn van 'de baas' en de wachtwoorden dus ook.
Je zegt in het dagelijks spraakgebruik 'mijn wachtwoord', maar het is eigenlijk 'het wachtwoord van het account dat door de werkgever aan mij is geleend om op de systemen van de werkgever te komen'. Het is dus niet 'van jou'.
Als 'de baas' wil dat iedereen op andermans account kan werken is dat vanuit de beheerders gezien niet fijn; maar als het in de soep loopt kunnen zij natuurlijk zeggen dat ze dat wel gezegd hebben.
Maar in principe is het systeem inclusief de toegangsgevens gewoon van 'de baas'.
Is dit van toepassing op het account van de baas?quote:1.Grondrechten
Artikel 13
lid 1. Het briefgeheim is onschendbaar, behalve, in de gevallen bij de wet bepaald, op last van de rechter.
lid 2. Het telefoon- en telegraafgeheim is onschendbaar, behalve, in de gevallen bij de wet bepaald, door of met machtiging van hen die daartoe bij de wet zijn aangewezen.
Haha nee sorry wij verwerken de gegeven's alleen maarquote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:12 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Kan je ook wat doen aan die halve gare KLIC pdfjes??? Wij willen @#$@#$R@ gewoon dwg's of desnoods shapes!!!!
Zowel briefgeheim als privacy wetgeving zijn van toepassing. Wel tot op zekere juridische hoogte, maar de redenen die je baas geeft vallen daar niet onder.... Moet ie maar alvast temp accounts aanvragen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:15 schreef Remon het volgende:
[..]
Ook de mailtjes die aan jou zijn geadresseerd?
Ik las net toevalig iets over briefgeheim op GOT
[..]
Is dit van toepassing op het account van de baas?
Dat dus, helaas.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:05 schreef Tha_Duck het volgende:
Wij als beheerders zijn er meer dan op tegen. Als mensen elkaars account gebruiken is controle amper meer mogelijk. En bij fraude of iets dergelijks wil je terug kunnen vallen op je logs.
Maar als de baas het wil, wie ben jij dan nog?
Sinds wanneer valt email onder briefgeheim?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:17 schreef existenz het volgende:
[..]
Zowel briefgeheim als privacy wetgeving zijn van toepassing. Wel tot op zekere juridische hoogte, maar de redenen die je baas geeft vallen daar niet onder.... Moet ie maar alvast temp accounts aanvragen.
Ik werk bij een bank en een enkele keer voer ik nog wel eens kastransacties uit voor klanten. Stel ik geef mijn wachtwoord aan mijn baas en prompt verdwijnt er 150.000 euro uit de kas op MIJN wachtwoord? Wie is er dan de klos? Juistem... Ikke dus...quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:09 schreef mgerben het volgende:
Jazeker mag dat.
De systemen zijn van 'de baas' en de wachtwoorden dus ook.
Je zegt in het dagelijks spraakgebruik 'mijn wachtwoord', maar het is eigenlijk 'het wachtwoord van het account dat door de werkgever aan mij is geleend om op de systemen van de werkgever te komen'. Het is dus niet 'van jou'.
Als 'de baas' wil dat iedereen op andermans account kan werken is dat vanuit de beheerders gezien niet fijn; maar als het in de soep loopt kunnen zij natuurlijk zeggen dat ze dat wel gezegd hebben.
Maar in principe is het systeem inclusief de toegangsgevens gewoon van 'de baas'.
Dit mag dus wel.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:19 schreef spijkerbroek het volgende:
Je werkgever heeft immers ook niet het recht om je telefoongesprekken af te luisteren, ook al gaan ze via je werktelefoon.
Tja, hetzelfde dus als bij je account.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:20 schreef Netsplitter het volgende:
Dit mag dus wel.
Mits de gebruiker/gebelde het weet.
Al een tijdje geleden bepaald door de rechter. E-mail heeft dezelfde status als brieven. En dat laatste is natuurlijk onzin wat je zegt, maar dat snap je zelf ook wel neem ik aan. Wat wel klopt is, is dat briefgeheim bij een bedrijf lastiger ligt, want e-mail dien je daar ten eerste zakelijk te gebruiken en daar heeft de baas wel recht op natuurlijk, maar dat is een erg groot grijs gebied. Maar wachtwoorden willen hebben voor het geval dat, gaat niet onder die noemer op. Het heeft geen direct bedrijfskritisch belang.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:19 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Sinds wanneer valt email onder briefgeheim?
Daarbij is het goed mogelijk dat de baas al mails kan doorlezen, dus valt de gehele briefgeheim theorie al in het water.
Tof man, rond slingerende admin accounts! Altijd al willen hebbenquote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:23 schreef caspervc het volgende:
Waarom maakt hij niet een paar guest accounts aan?
Wij hadden op het werk ook 2 accounts met alle programmatuur beschikbaar, voor tijdelijke plaatsten, stagiares etc... scheelt een hoop zooi, een keer aanmaken en klaar is kees
Ik heb bij meerdere grote internationale bedrijven gewertk waar men emails kon checken/nalezen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:23 schreef existenz het volgende:
[..]
Al een tijdje geleden bepaald door de rechter. E-mail heeft dezelfde status als brieven. En dat laatste is natuurlijk onzin wat je zegt, maar dat snap je zelf ook wel neem ik aan. Wat wel klopt is, is dat briefgeheim bij een bedrijf lastiger ligt, want e-mail dien je daar ten eerste zakelijk te gebruiken en daar heeft de baas wel recht op natuurlijk, maar dat is een erg groot grijs gebied. Maar wachtwoorden willen hebben voor het geval dat, gaat niet onder die noemer op. Het heeft geen direct bedrijfskritisch belang.
Hoezo, waarom zou dit een admin accoutn moeten zijn, kan toch ook een user account zijn?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:24 schreef existenz het volgende:
[..]
Tof man, rond slingerende admin accounts! Altijd al willen hebben
Lijkt me niet dat nieuwe of tijdelijke krachten gelijk admin accoutn nodig hebben toch?quote:Hij wil het eventueel gebruiken voor als mensen weg vallen (ontslag of ziekte) en dat dan bv een tijdelijk of nieuwe kracht dit account kan gebruiken...
TS heeft toegang tot gevoelige applicaties. Dan is het meestal niet de bedoeling dat 3253454353345 mensen de wachtwoorden kennen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:27 schreef caspervc het volgende:
[..]
Hoezo, waarom zou dit een admin accoutn moeten zijn, kan toch ook een user account zijn?
Ts zegt alleen dit:
[..]
Lijkt me niet dat nieuwe of tijdelijke krachten gelijk admin accoutn nodig hebben toch?
Lamaar, we hebben wel een tooltje om polygonen en lijnen uit een pdf te slopen, ze zoeken het maar uit.. Gebruiken jullie trouwens smalllworld, of esri spul? (ben ik wel benieuwd naar). Overigens presteerde een collega het hier om mijn password tijdens mijn vakantie te laten resetten door de helpdesk, en mailde me dit nieuws vervolgens.....quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:16 schreef Remon het volgende:
[..]
Haha nee sorry wij verwerken de gegeven's alleen maar
Kastje / muur.. succes
Sommige CAD en GIS software vereist (lokale) admin rechten om überhaupt te kunnen werken, zijn we hier op de helpdesk ook niet altijd even blij mee...quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:24 schreef existenz het volgende:
[..]
Dit is nog beter dan jouw account die rondslingert, want justitie staat wel bij jouw op de stoep als er fraude is gepleegd.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:24 schreef existenz het volgende:
[..]
De rechten om het WW even te wijzigen is der niet.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:30 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Lamaar, we hebben wel een tooltje om polygonen en lijnen uit een pdf te slopen, ze zoeken het maar uit.. Gebruiken jullie trouwens smalllworld, of esri spul? (ben ik wel benieuwd naar). Overigens presteerde een collega het hier om mijn password tijdens mijn vakantie te laten resetten door de helpdesk, en mailde me dit nieuws vervolgens.....![]()
![]()
Kan je het niet van te voren even wijzigen in iets simpels, en na terugkomst weer naar een wat robuuster password terugzetten?
Oh en dat dus...quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:34 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Dit is nog beter dan jouw account die rondslingert, want justitie staat wel bij jouw op de stoep als er fraude is gepleegd.
And we have a winner !quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:00 schreef IkWilbert het volgende:
mag niet, in ieder geval niet zonder jouw schrifelijke toestemming
Daar is het Clic toch voor?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:10 schreef Remon het volgende:
[..]
In dit geval alle ondergrondse infrastructuur in kaart brengen.
gas leidingen, elektra telecom water etc
en ook gegevens van de aangesloten adressen
Ivm wet op privacy en het feit dat het naamsgebonden/persoonlijke accounts zijn, is het account persoons gebonden.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:51 schreef MaartenHaarlem het volgende:
And we have a winner !
Je baas mag dit niet vragen , privacy wetgeving bied je bescherming , als iemand bij ziekte een account nodig heeft dan moet er een gast/reserve account zijn voor deze gevallen
offtopic, maargoedquote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:12 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Kan je ook wat doen aan die halve gare KLIC pdfjes??? Wij willen @#$@#$R@ gewoon dwg's of desnoods shapes!!!!
Op de accounts en de servers van je baas kun jij geen aanspraak maken over privacy.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:15 schreef Remon het volgende:
[..]
Ook de mailtjes die aan jou zijn geadresseerd?
Ik las net toevalig iets over briefgeheim op GOT
[..]
Is dit van toepassing op het account van de baas?
Waarom zou je zo moeilijk doen?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:19 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Ik werk bij een bank en een enkele keer voer ik nog wel eens kastransacties uit voor klanten. Stel ik geef mijn wachtwoord aan mijn baas en prompt verdwijnt er 150.000 euro uit de kas op MIJN wachtwoord? Wie is er dan de klos? Juistem... Ikke dus...
Voordat ik mijn wachtwoord aan mijn baas geef moet ie me eerst neerschieten denk ik
En als ik nou kwaad in de zin heb? En 5 ton verduister en daarna een mailtje stuur naar mijn baas met de strekking van: hier heb je mijn wachtwoord... Ik ben van mening dat passwords voor gevoelige informatie persoonsgebonden zijn, net zoals sleutels, smartcards, toegangspasjes etc.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 13:21 schreef mgerben het volgende:
[..]
Waarom zou je zo moeilijk doen?
Je mailt je baas dat je op zijn verzoek het wachtwoord gegeven hebt, en vervolgens kan hij nooit bewijzen dat jij die transactie hebt gedaan.
Als met die zelfde sleutel er wordt ingebroken of dingen verdwijnen is het wel MIJN probleem.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 13:20 schreef mgerben het volgende:
[..]
Op de accounts en de servers van je baas kun jij geen aanspraak maken over privacy.
Ik bedoel: Er wordt nu van alles bijgehaald, maar het komt hier op neer:
Je baas geeft jou een wachtwoord voor systeem X. Jij moet het wachtwoord maandelijks wijzigen dus na een tijdje weet jij het alleen.
Nu zegt je baas: Het beleid (MIJN beleid) is veranderd, en ik wil alle wachtwoorden verzamelen.
Hoe kom je er dan bij dat het wachtwoord voor ZIJN systeem 'privé' is of onder 'briefgeheim' valt?
Als je de sleutel van het kantoor krijgt omdat je 's ochtends de eerste bent, en de baas wil daar een kopietje van maken, zeg je toch ook niet 'nee die is van MIJ' ?
Nee, het KLIC gaat dat niet doen volgens de KLIC migratie projectleider bij het kadaster waar ik laatst mee sprak, ondanks het feit dat het datamodel op GML/XML is gebaseerd, en je er dus alle kanten mee op kan. En Ik weet niet wat je ervaringen omtrent het doen van klicmeldingen cq orientatieverzoeken is, maar je hebt geen contact direct met de netwerkbeheerders in principe, en bij de 3e digitale fase van het nieuwe KLIC systeem al helemaal niet meer, dan krijg je een beveiligde download url naar een pdf/pdf's, in plaats van zoals het nu gaat, 3/4 digitaal in losse mailtjes per netwerkbeheerder en 1/4 lekker ouderwets op A0...quote:Op vrijdag 9 januari 2009 13:19 schreef Brad het volgende:
[..]
offtopic, maargoed
Dit moet gewoon mogelijk zijn. Maar het hangt van de leverancier van het GIS pakket af. PDF is ontstaan omdat vroeger tekeningen verstrekt werden. PDF is dan een eerste logische stap. De meeste werklui zullen echter een tekening nodig hebben in het veld en geen DWG.
In principe kunnen alle GIS pakketten goed overweg met vector tekeningen zoals DWG en zou het genereren van een DWG tekening niet ingewikkeld hoeven zijn. Geef het aan bij de NUTS bedrijven waar je vaak contact hebt dat een DWG voor jullie de voorkeur heeft. Misschien ook bij KLIC, al heeft KLIC weinig ermee te maken omdat ze niet zelf die tekeningen genereren. Als meerdere aannemers dit doen, zal het NUTS bedrijf dit bij hun leverancier/beheerder aankaarten en daar wellicht wat voor ondernemen. Verwacht echter niet dat het in korte tijd snel gerealiseerd is. Proces veranderingen gaan nu eenmaal niet zo snel.
Nee, want je baas heeft een kopie gemaakt, weet je nog.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 13:25 schreef Remon het volgende:
[..]
Als met die zelfde sleutel er wordt ingebroken of dingen verdwijnen is het wel MIJN probleem.
Naja, dat is theorie allemaal leuk en aardig, maar als er zwaarwegende bedrijfsbelangen zijn zal een rechter, als het al zover komt overigens, dit misschien toch anders zien.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 13:42 schreef Jodocus1 het volgende:
Je hoeft je wachtwoord niet af te geven. Of je baas het beleid verandert of niet.
Bij ons worden de wachtwoorden ook niet verstrekt aan anderen dan de persoon zelf.
In geval van ziekte, bedrijfsbelang wordt er via de security manager een kopie van de mail en/of bestanden verstrekt.
In het geval dat je baas jouw user-id gebruikt pleegt hij in principe fraude.
Hij geeft zich uit voor iemand die hij niet is.
Ik heb thuis een computer met een account voor mij.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 13:42 schreef Jodocus1 het volgende:
In het geval dat je baas jouw user-id gebruikt pleegt hij in principe fraude.
Hij geeft zich uit voor iemand die hij niet is.
Privacyquote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:08 schreef Remon het volgende:
[..]
Goed idee, gewoon doen man, want als dan iemand anders een fout maakt in dat GIS, dan is het niet na te gaan wie dat heeft gedaan, behalve dan dat er een fout is gemaakt met jouw account en moet jij dan eens raden wie dan verantwoordelijk is...en dat is dan niet jouw baas, maar daar moet je je niks van aantrekken.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:59 schreef Remon het volgende:
Kon er niets over vinden.
Er is dus een discussie op gang op de afdeling of mijn werkgever mijn/onze wachtwoord mag gebruiken?
persoonlijk heb ik er geen problemen mee en hoop ik dat hij er gelukkig van word![]()
maar ben toch wel benieuwd.
Hij wil het eventueel gebruiken voor als mensen weg vallen (ontslag of ziekte) en dat dan bv een tijdelijk of nieuwe kracht dit account kan gebruiken...
(met ook toegang tot mijn mail en wat belangrijke GIS programmatuur waar een fout niet word gewaardeerd)
Dit omdat een nieuw aanvraag nog al lang kan duren mestaal weken voor de div programma’s binnen het account zijn geactiveerd in het bureaucratische nuts bedrijf waar we werken, gedetacheerd overigens.
Het gaat niet om de computer. Dat is de fout die jij maakt. Het gaat om het account en de gebruiksrechten die er aan hangen en de verwachting die je er van mag hebben. Vaak is dit afgevangen in overeenkomsten die je moet ondertekenen bij ontvangst logins/indiensttreding. Maar account gegevens die persoonlijk afgegeven zijn, mag een persoon in principe er vanuit gaan dat hij deze niet hoeft te delen. Deze is persoonsgebonden afgegeven, dat vervolgens de data van het bedrijf is, is vastgelegd in je contract, maar zeker geen vast staand feit!quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:35 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ik heb thuis een computer met een account voor mij.
Nu maak ik een account aan voor mijn vrouw.
Ik log in op haar account om wat dingen in te stellen.
Volgens jou pleeg ik dan fraude.
Ik geloof dat een heleboel mensen hier volledig uit het oog verliezen van wie die computers eigenlijk zijn.
Non-vergelijking.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:35 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ik geloof dat een heleboel mensen hier volledig uit het oog verliezen van wie die computers eigenlijk zijn.
Welke 'privacy' gegevens? De bedrijfsgegevens die van het bedrijf zijn en die opgeslagen zijn op bedrijfsservers die ook van het bedrijf zijn? De toegangsgegevens die jij van het bedrijf hebt gekregen om werk te doen voor het bedrijf op de computers van het bedrijf?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:44 schreef Chinless het volgende:
Die gegevens zijn van jou, jou privacy en niemand mag daartoe zomaar toegang tot hebben. Maar zoals ik zei de policy in het bedrijf kan dit anders willen
Die gegevens/data zijn NIET per definitie van het bedrijf, maar van de persoon. In contracten staan de clausules dat de data van het bedrijf is.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:47 schreef mgerben het volgende:
[..]
Welke 'privacy' gegevens? De bedrijfsgegevens die van het bedrijf zijn en die opgeslagen zijn op bedrijfsservers die ook van het bedrijf zijn? De toegangsgegevens die jij van het bedrijf hebt gekregen om werk te doen voor het bedrijf op de computers van het bedrijf?
Welke 'privacy-gegevens' heb je het over?
Met het programma gsview kun je vaak nog wel vector data uit de pdf's halen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:12 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Bron??? Of vind jij dat?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:49 schreef existenz het volgende:
[..]
Die gegevens/data zijn NIET per definitie van het bedrijf, maar van de persoon. In contracten staan de clausules dat de data van het bedrijf is.
Zoek zelf lekker op, of kom zelf met bronnenquote:Op vrijdag 9 januari 2009 17:32 schreef mgerben het volgende:
[..]
Bron??? Of vind jij dat?
Die gegevens zijn in opdracht van het bedrijf gecreëerd en in opdracht van het bedrijf daar neergezet.
De gegevens zijn dus eigendom van het bedrijf.
Dat is heel normaal. Als jij stoelenmaker bent kun je bij een conflict met je baas ook niet de stoelen meenemen die jij hebt gemaakt; die zijn namelijk niet van jou. En je kunt ook je werkkleding niet meenemen, ook al is die op naam verstrekt. Die is namelijk ook niet van jou.
Voor gegevens geldt hetzelfde: eigendom van het bedrijf.
Voor toegangsgegevens geldt hetzelfde als sleutels: Eigendom van het bedrijf.
Als jij op de bedrijfsadministratie werkt mag je niet van het klantenbestand zeggen 'dat is van mij want het staat in mijn directory'.
Je zult die gegevens moeten opleveren als er om gevraagd wordt, en je mag ze niet wissen of meenemen alsof ze van jou zijn.
Die gegevens zijn eigendom van het bedrijf en niet van jou.
Misschien werk jij voor één of andere communistische Kolchoz, waarbij alles eigendom van de werknemers is. Maar in een normaal bedrijf is alles eigendom van het bedrijf.
Zaken die in bruikleen worden gegeven om het werk te doen, worden geen eigendom van de werknemers.
Dat geldt voor tastbare zaken, en ook voor gegevens.
Is logisch.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 05:07 schreef sh0rtie het volgende:
Veel bedrijven hebben regels voor het aanvragen, gebruiken, delen en inleveren van logins. Bijna alle wat grotere bedrijven hebben zulke regels. Bij ons bedrijf (maken en uitvoeren van software voor personeels- en salarisadministraties) is wat aan jou gevraagd wordt strikt verboden. Zulke overtredingen moeten we zelfs melden bij een speciale 'compliance officer' die er op toeziet dat de beveiligingsregels ook worden nageleefd. Als je je niet aan die regels houdt kun je er bij ons zelfs voor worden ontslagen. Hoe zit dat bij jouw bedrijf?
Ah. Jouw mening dus. Alles wat jij in van het bedrijf in bruikleen hebt gekregen om je werk te doen, en alles wat je produceert is van jou. Jouw wettelijk beschermde eigendom.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 18:41 schreef existenz het volgende:
[..]
Zoek zelf lekker op, of kom zelf met bronnenMensen die om bronnen roepen, maar er zelf niet mee komen
Daar ga ik niet eens meer op in...
Waarschijnlijk is "de baas" in dit verhaal maar een afdelingschef of iets dergelijks, die te lui is om de boel goed in te stellen en het risico wil afwentelen op de mensen onder hem, die verantwoordelijk zijn wat er met hun wachtwoord gebeurd.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 11:18 schreef mgerben het volgende:
[..]
Is logisch.
Maar dan mag het bedrijf toch ook zelf beslissen dat het zijn eigen regels niet naleeft?
Nou ja, dat geld niet overal voor natuurlijk. Ondanks dat mijn mail op een bedrijfsserver staat, is die mail nog steeds niet per definitie eigendom van het bedrijf, het is wel degelijk privé, volgens de wet. (briefgeheim.)quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:47 schreef mgerben het volgende:
[..]
Welke 'privacy' gegevens? De bedrijfsgegevens die van het bedrijf zijn en die opgeslagen zijn op bedrijfsservers die ook van het bedrijf zijn? De toegangsgegevens die jij van het bedrijf hebt gekregen om werk te doen voor het bedrijf op de computers van het bedrijf?
Welke 'privacy-gegevens' heb je het over?
Ja en nee, het is een grijs gebied als je je richt op de eigendomskwestie, maar het is een glashelder gebied als het aan komt op security.quote:
Absoluut waar.quote:Op maandag 12 januari 2009 15:44 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ja en nee, het is een grijs gebied als je je richt op de eigendomskwestie, maar het is een glashelder gebied als het aan komt op security.
Vanuit Security oogpunt is het delen van accounts not done.
Deze vraag lijkt mij alleszins relevant en is door TS nog geen uitsluitsel over gegeven.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 16:09 schreef Wackyduck het volgende:
Waarschijnlijk is "de baas" in dit verhaal maar een afdelingschef of iets dergelijks
Tja, wat de TS moet doen, daar ga ik niet over, persoonlijk zou ik toch echt wel die baas proberen te overtuigen dat wat hij voor ogen heeft, niet slim is en als dat niet werkt, zou ik een wijziging in mijn contract eisen, dat wanneer accounts worden gedeelt, ik niet verantwoordelijk wil zijn voor wat er onder mijn account wordt gedaan.quote:Op maandag 12 januari 2009 16:35 schreef mgerben het volgende:
[..]
Absoluut waar.
Maar de vraag was: Wat moet je doen als je opdracht krijgt?
'Heeft de baas er recht op' is een andere vraag dan 'is het vanuit security-oogpunt een slim idee om accounts te delen' en dat is weer een andere vraag dan 'moet jij als werknemer tegen de zin van je baas in een security-beleid afdwingen?'
x2, je wilt niet de verantwoordelijkheid hebben voor fouten van nieuwe mensen/uitzendkrachten!quote:Op vrijdag 9 januari 2009 12:05 schreef Tha_Duck het volgende:
Wij als beheerders zijn er meer dan op tegen. Als mensen elkaars account gebruiken is controle amper meer mogelijk. En bij fraude of iets dergelijks wil je terug kunnen vallen op je logs.
ha mgerben!quote:Op vrijdag 9 januari 2009 13:43 schreef mgerben het volgende:
[..]
Nee, want je baas heeft een kopie gemaakt, weet je nog.
De sleutel is gewoon niet van jou; hij is van je baas en hij geeft toegang tot het kantoor van je baas.
Verantwoordelijkheidsgevoel is leuk, maar eigendom staat daar boven.
Als je je baas niet vertrouwt, vraag je een verklaring op papier: "Op datum XYZ heeft Remon de sleutel uitgeleend aan Baas B zodat hij er een kopie van kon maken."
Vanaf dat moment kan je baas jou niet verantwoordelijk houden voor inbraak of diefstal - jij kunt gewoon doodleuk zeggen dat je niet de enige sleutel hebt.
Voor die wachtwoorden geldt hetzelfde. Het is aan jou om je wachtwoord te bewaken, totdat je baas zegt dat je wachtwoord op het prikbord komt te hangen.
Jij geeft dan aan dat jij de veiligheid van het systeem niet meer kunt garanderen; je baas acccepteert dat, klaar. Verantwoordelijkheid ligt dan bij de baas.
dat ligt volledig aan de bedoeling van het account. als het jouw wachtwoord is waarmee je in een gevoelige applicatie kan komen, waarvoor bijvoorbeeld maar 3 useraccounts kunnen worden aangemaakt, mag je baas dit verzoeken, en dien je dit verzoek in te willigen. uiteraard met een papertrail daaraan verbonden.quote:Op maandag 12 januari 2009 16:35 schreef mgerben het volgende:
[..]
Absoluut waar.
Maar de vraag was: Wat moet je doen als je opdracht krijgt?
'Heeft de baas er recht op' is een andere vraag dan 'is het vanuit security-oogpunt een slim idee om accounts te delen' en dat is weer een andere vraag dan 'moet jij als werknemer tegen de zin van je baas in een security-beleid afdwingen?'
Tuurlijk is die computer eigendom van het bedrijf en de gegevens ook. Maar als jij een account krijgt om bepaalde handelingen uit te voeren die je niet kunt uitvoeren zonder dat account lijkt het mij logisch dat jij je account niet aan Jan en alleman wilt uitlenen. Stel dat jouw collega een cruciale fout maakt op jouw account of fraude pleegt, dan sta jij mooi te kijken.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 15:35 schreef mgerben het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |