Precies, maar er zijn talloze verschillende inwijdingsmethoden. Sommige masters "zetten een pakketje energie klaar" en laten de cursist ZICHZELF daarmee inwijden.
Vanuit die eenvoud zou je kunnen zeggen dat het geen probleem zou moeten zijn om dat "even snel" aan een Reiki 3 cursist mee te geven.
De inwijdingsmethode van Tera Mai is zeer, zeer complex Er zit een trademark op zodat je als master verplicht bent om het exact op die manier uit te voeren, anders mag je het geen Tera Mai meer noemen.
De complexiteit van de inwijding zorgt er wel voor dat het zeer krachtig is.
Maar ook traditionele Usui inwijdingen lijken me echt niet iets dat je zomaar eventjes uitlegt aan een nieuwe cursist. Daarbij vind ik wel dat je als master zijnde een goede cursus neer moet kunnen zetten en dat je bepaalde zaken gewoon ZEKER moet bespreken (de do's en don'ts) en dat je een goed beeld neer moet kunnen zetten van wat Reiki inhoudt.....of in ZOU KUNNEN houden, want er zijn behoorlijk veel verschillende opvattingen over wat Reiki is:
- Intelligente energie dat door Het Hogere (God, de Oerbron of zelfs specifieke "Reiki-wachters"aangestuurd wordt om precies daar naar toe te stromen waar aan gewerkt moet worden.
- Intelligente energie uit een intelligente bron die zijn eigen weg weet te vinden.
- Passieve energie uit een (passieve of intelligente) bron die als water stroomt naar plekken waar een tekort is, maar die je met je wilskracht ook wat aan kunst sturen.
- Energie die je met je eigen wilskracht uit de kosmos plukt en waar geen hogere macht aan te pas komt.
- Je eigen energie.
- De woede van een demoon die je aanspreekt en waarmee je je cliënt vervloekt (Christelijke opvatting er over.)
Ik vertel mijn cursisten meestal gewoon zoveel mogelijk over alle opvattingen die er over bestaan. Mijn eigen geloof neigt een beetje naar optie 3, maar als de cursist zelf wat anders gelooft, vind ik het ook best.

Ik ben ook niet te beroerd om vanuit de overtuiging van de cliënt verder te discussiëren.