Ik denk wel dat het waar is dat de Mol niet eerder bekend was. De Mol zelf mag liegen en bedriegen, manipuleren en marchanderen, maar wat de programmamakers ons laten zien is de afgelopen jaren toch altijd de waarheid geweest. Natuurlijk wel op een bepaalde manier in beeld gebracht en suggestief gemonteerd, maar ik geloof niet dat we door de programmamakers ooit keihard voorgelogen zijn. Als dat nu wel zo zou zijn, vind ik dat teleurstellend.
Mijn analyses van de eerste aflevering;
"Zou je de Mol willen zijn?"
Van een aantal kandidaten hebben we het antwoord niet in beeld gezien: Rick, Anniek en Hans. Van deze drie moet er eentje nee gezegd hebben. Viviënne, Sebastiaan, Vera, Jon, Paula en Froukje zeiden ja. Dennis zei nee, maar begon later te twijfelen.
Goed, waarom brengen ze die 'nee' van Dennis in beeld? Als dat echt zou betekenen dat hij de Mol niet kan zijn, zou dat veel spanning uit het spel weg nemen. Stel dat Dennis in de finale komt; dan weet de andere kandidaat in de finale - die dus ook niet de Mol is - toch meteen wie wel de Mol is?
Ik veronderstel dus dat het eerste antwoord op de vraag bepalend was voor de pot, maar dat Dennis vervolgens toch heeft aangegeven wel interesse te hebben.
Vervolgens de scene met de schermpjes om uit te vinden wie de Mol is. Dennis zegt wel dat ie een andere naam heeft ingevuld, maar heeft ie dat ook daadwerkelijk gedaan? Het draagt wel bij aan de sfeer dat hij de Mol simpelweg niet kán zijn.
Terwijl veel kandidaten juist proberen om de verdenking op zichzelf te betrekken, doet Dennis er alles aan om juist te benadrukken dat hij nooit en te nimmer de Mol zou kunnen zijn. Ik vind dat erg verdacht. Als Dennis namelijk inderdaad echt de Mol niet is, vermindert deze tactiek juist zijn kansen.
De schermen opdracht
De opdracht is gelukt en er was niemand die heel duidelijk de boel frustreerde. Als ik de Mol was, zou ik misschien de positie van Sebastiaan willen hebben: daar heb je de meeste invloed. Aan de andere kant val je daar ook het meeste op, terwijl de opdracht net zo goed mislukt als iemand niet bij de juiste camera belandt. Sebastiaan probeerde eventjes twee mensen te verwisselen. Hans was het laatste bij z'n camera.
Topito's
De Mol wil aan dit spel deelnemen om invloed te kunnen hebben. De enige manier om dat te bereiken is om als eerste je vinger op te steken, want daarna ben je afhankelijk van wie jou kiest. Dat zou Paula dus verdacht maken. Daarbij komt nog dat Paula duizend euro verspeelt heeft in haar discussie met Rick. Ook Jon en Dennis hebben geld verspeeld.
Conclusie
Ik kom dus tot de volgende verdachten: Dennis, Hans, Sebastiaan, Paula, Jon en Rick. Alles bij elkaar genomen vind ik het gedrag van Dennis tot nu toe het meest verdacht.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-01-2009 23:47:17 ]