quote:
Op donderdag 8 januari 2009 01:05 schreef Killer_Mom het volgende:geloof is om mensen dom te houden en onder hun macht. zonder een groep af en je kunt de raarste dingen verwachten, zeker als ze in een kleine gemeenschap leven waaar ze geen kant uitkunnen of helemaal uitgestoten worden, BV eerwraak, ook een opgelegde geloofskwestie.
In Nederland zie ik de zwarte kousen gemeenschap ook als extreem, ook uitstervend { hoop ik } De katholieken hebben zich vrijer gemaakt,
Deze docu laat me ook des te meer nadenken over de situatie hier in Nederland. Zo weet ik van bepaalde gelovige scholen waar ze er behoorlijk strenge regels op nahouden. Ik kan me nog herinneren dat er een leerling van school zou zijn gestuurd, omdat een broer of zus een televisie zou hebben. De regels zijn dan ook niet mild.
quote:
..,zoals dat leerlingen worden geacht iedere zondag tweemaal met hun ouders de kerk te bezoeken en dat moderne lectuur, televisie, popmuziek, disco en 'sportverdwazing' door leerlingen moeten worden gemeden.
Zonder al die invloeden van buitenaf kan je zo'n kind natuurlijk alles wijsmaken wat je maar zou willen. Aan de andere kant; Als je ermee opgroeit weet je eigenlijk ook niet beter. Al slaat dat argument ook eigenlijk nergens op.
Jehova's Getuigen zijn ook niet mild. Om ervoor te zorgen dat je eigen familie en de gelovige gemeenschap je niet verstoot moet je op een gegeven moment al je niet gelovige vrienden laten zitten. Contact direct verbreken. Kan je je voorstellen? Je hebt een jeugd gehad zoals ieder ander zonder al te veel poespas en opeens moet je ervoor kiezen om het contact met vrijwel al je vrienden te verbreken. Lijkt me geen pretje. Ook een goed voorbeeld over hoeveel macht zo'n geloof eigenlijk heeft.
Dicht bij huis is dit probleem ook aanwezig. Het is niet zo dat dit alleen in Amerika het geval zou zijn.
TS had het over andere anti-religie films/documentaires. Daar ben ik toch behoorlijk benieuwd naar. Heb je de titels toevallig?
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."