beste tip uit deze thread awardquote:
quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:02 schreef TNA het volgende:
Volgens mij kan dat gewoon. Vraag het Viking84 eens.
Dit staat op de pagina 'afstudeertips'quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:05 schreef 3rdStrike het volgende:
Van http://www.ru.nl/studente(...)ips/waar_moet_je_op/
Uitkering
Om de periode tussen afstuderen en een baan te overbruggen, kun je een uitkering aanvragen bij de gemeentelijke Sociale Dienst in je woonplaats. Het is aan te bevelen die aanvraag ongeveer een maand van tevoren in te dienen. Voor een bijstandsuitkering moet je jezelf als werkzoekende inschrijven bij het Centrum voor Werk & Inkomen (CWI) en beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Je komt pas in aanmerking als je aan bepaalde criteria voldoet en kunt aantonen waarom je geen werk kunt vinden.
De Sociale Dienst gaat, net zoals de IB-Groep, uit van je formele afstudeerdatum (zie 'Datum van afstuderen' hierboven). Bij de meeste opleidingen is de diploma- of buluitreiking een formaliteit die later plaatsvindt dan je laatste examenwerk. Als je vóór de diploma-uitreiking een uitkering wilt ontvangen, heb je een speciale verklaring nodig die je kunt krijgen bij de Centrale Studentenbalie. Neem dan wel de verklaring van de examenaanvraag (van het examenbureau) mee.
Dat ligt er maar net aan hoe hoog (of laag) de uitkering is. Een tijdelijk baantje als postbezorger o.i.d. verdien je ook echt niet zoveel....quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:52 schreef kipmetbiefstuk het volgende:
Gewoon voor the time being een andere baan vinden en gewoon door blijven solliciteren... Krijg je gelijk meer geld in je laatje dan dat van een uitkering...
Of je bent gewoon niet zo kieskeurig en gaat uberhaubt werken in plaats van een f*cking uitkering vangen..quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:59 schreef Sweetbeach het volgende:
[..]
Dat ligt er maar net aan hoe hoog (of laag) de uitkering is. Een tijdelijk baantje als postbezorger o.i.d. verdien je ook echt niet zoveel....
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.No Guts, No Glory
Ik had het ook niet over een baan als postbode... Er zijn maar zat banen die gewoon goed betalen...quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:59 schreef Sweetbeach het volgende:
[..]
Dat ligt er maar net aan hoe hoog (of laag) de uitkering is. Een tijdelijk baantje als postbezorger o.i.d. verdien je ook echt niet zoveel....
Maar dan alleen de adresloze huis-aan-huis-post.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:10 schreef DragonFire het volgende:
Zoals ik het lees is een baan zoals postbode precies het niveau voor jou.
quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:07 schreef MrBadGuy het volgende:
Wat een instelling zeg. Je gaat over drie weken afstuderen en je vraagt nu al naar de mogelijkheid om een uitkering te trekken? Ik zou in jouw geval nu al opzoek gaan naar een baan, als ik die niet binnen drie weken heb full-time gaan zoeken en soliciteren, desnoods onder mijn niveau wat tijdelijks zoeken en als dat nog niet lukt, dan desnoods met zo'n vraag komen.
Hij kan best wat vinden alleen daar voelt hij zich waarschijnlijk te goed voor.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:11 schreef motorbloempje het volgende:
er staat toch nergens dat TS na het afstuderen niets gaat doen?
TS vraagt voor de zekerheid hoe het werkt en niet om vervolgens niets te gaan doen en een paar maanden te gaan lopen lanterfanten.
In deze tijden is het voor sommige afstudeerrichtingen gewoon lastiger om meteen werk te vinden, zelfs werk 'onder de maat' is soms moeilijk te vinden omdat uitzendbureaus rete-kritisch zijn
Waarom zou je dan, als hard zoekende afgestudeerde die niets kan vinden géén uitkering mogen trekken? Dat snap ik écht niet
Informeren naar de mogelijkheden mag toch altijd?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:29 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Wat jij zegt...
Wat een KUT mentaliteit van TS
Hou toch op, het zou niet eens in mijn gedachten op komen. Ik zou me kapot schamen als ik een uitkering zou MOETEN aanvragen.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:30 schreef Levitation het volgende:
[..]
Informeren naar de mogelijkheden mag toch altijd?
ik heb ook een maand zonder werk gezeten terwijl ik bij álle uitzendbureaus aangaf dat ik álles wel zou doenquote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:30 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Hij kan best wat vinden alleen daar voelt hij zich waarschijnlijk te goed voor.
Uitzendbureau'squote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:34 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
ik heb ook een maand zonder werk gezeten terwijl ik bij álle uitzendbureaus aangaf dat ik álles wel zou doen
ga mij een beetje de les lopen lezenquote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:09 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Uitzendbureau's![]()
Je moet gewoon zelf op werk uit als je echt iets wilt vinden. Kijk in de krant, en vraag eens rond. Als je wilt is er meestal wel iets te vinden. Vraag niet wát.....maar werk is er wel als je goed zoekt
Tuurlijk mag je altijd informeren, maar je gaat toch eerst er alles aan doen voor zo'n vraag je ook maar te binnen schiet? Zo'n vraag zou bij mij echt niet naar boven komen, misschien pas als ik een tijd gesoliciteerd heb en echt niks kan vinden, ook niks tijdelijks wat onder mijn niveau zit. TS is nu zelfs nog bezig met zijn studie, dan ga je toch niet zitten te denken aan een uitkering zodra je klaar bent? Ik vind dat dus echt wat zeggen over iemands instelling.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:30 schreef Levitation het volgende:
[..]
Informeren naar de mogelijkheden mag toch altijd?
Nee?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:11 schreef motorbloempje het volgende:
er staat toch nergens dat TS na het afstuderen niets gaat doen?
TS vraagt voor de zekerheid hoe het werkt en niet om vervolgens niets te gaan doen en een paar maanden te gaan lopen lanterfanten.
Ik krijg toch niet de indruk dat TS van plan is iets aan te nemen wat 'onder zijn niveau ligt', als ik dit zo lees.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:57 schreef Sweetbeach het volgende:
Mijn vraag:
Over 3 weken zal ik als alles mee zit afstuderen (HBO). STEL nou dat ik geen passende baan op mijn niveau kan vinden; is het dan mogelijk om een uitkering aan te vragen? Of kan dat pas als je een x-aantal tijd werkloos bent o.i.d.?
Er is uiteraard een kans dat ik nog niet direct een baan op niveau vind, terwijl ik wel druk solliciteer. Het liefst wil ik werken (fulltime job), maar ben aan het nadenken over wat ik kan doen als dat niet direct lukt...
Wat dan? Ik wil een baan op mijn niveau en ALS (het is nog steeds hypothetisch) dat niet lukt ben ik dus werkloos. Als iemand (in een wat hogere functie) ontslagen wordt gaatie toch ook niet als schoonmaker o.i.d. werken.... Nee, er wordt een uitkering aangevraagd totdat diegene weer een baan op 'niveau' heeft wat bij zijn opleiding/werkervaring past....quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:06 schreef kipmetbiefstuk het volgende:
[..]
Ik had het ook niet over een baan als postbode... Er zijn maar zat banen die gewoon goed betalen...
Of je bent inderdaad gewoon te kieskeurig...
quote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:15 schreef Sweetbeach het volgende:
[..]
Wat dan? Ik wil een baan op mijn niveau en ALS (het is nog steeds hypothetisch) dat niet lukt ben ik dus werkloos.
Klein verschil beste HBO <proest> student. Die persoon heeft jarenlange ervaring en kan ervan uitgaan dat hij op zijn niveau kan gaan werken. Jij bent nog helemaal niks. Je hebt een papiertje, maar een werkervaring van 0,0. Het stellen van eisen kun je maar beter een paar jaar uitstellen tot je wat meer weet wat er in de wereld te koop is.quote:Als iemand (in een wat hogere functie) ontslagen wordt gaatie toch ook niet als schoonmaker o.i.d. werken.... Nee, er wordt een uitkering aangevraagd totdat diegene weer een baan op 'niveau' heeft wat bij zijn opleiding/werkervaring past....
Dat is jouw aanname. Uit de lucht gegrepen.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:15 schreef Sweetbeach het volgende:
[..]
Wat dan? Ik wil een baan op mijn niveau en ALS (het is nog steeds hypothetisch) dat niet lukt ben ik dus werkloos. Als iemand (in een wat hogere functie) ontslagen wordt gaatie toch ook niet als schoonmaker o.i.d. werken.... Nee, er wordt een uitkering aangevraagd totdat diegene weer een baan op 'niveau' heeft wat bij zijn opleiding/werkervaring past....
Zie nou eerst maar eens dat je aan het werk komt. Hoe langer je in een uitkering blijft zitten, hoe moeilijker het wordt om überhaupt werk te vinden.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:15 schreef Sweetbeach het volgende:
[..]
Wat dan? Ik wil een baan op mijn niveau en ALS (het is nog steeds hypothetisch) dat niet lukt ben ik dus werkloos. Als iemand (in een wat hogere functie) ontslagen wordt gaatie toch ook niet als schoonmaker o.i.d. werken.... Nee, er wordt een uitkering aangevraagd totdat diegene weer een baan op 'niveau' heeft wat bij zijn opleiding/werkervaring past....
Volgens mij krijg je als afgestudeerde gewoon een bijstandsuitkering als je al in aanmerking komt. Met elke baan verdien je meer dan dat. Je zou het alleen al niet moeten doen vanwege de papierwinkel en de instanties waar je mee te maken krijgt. Heb je dat eenmaal meegemaakt dan pak je dolgraag willekeurig welke baan aan.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:47 schreef RRGJL het volgende:
Wat een moraalriddertjes allemaal
Maar in principe klopt het wel TS. Er is altijd wel werk te vinden. En zeer waarschijnlijk ook wel werk dat meer betaalt dan een uitkering opbrengt.
Voordeel van dat is bovendien dat je iig weet wat je niet de rest van je leven wil doen.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:23 schreef unox_worst het volgende:
Kansloze prutser, er is altijd werk. ik heb een paar maanden zonder werk gezeten voordat ik bij mn nieuwe baan aan de slag kon en in die tijd ben een hulp op de bouw geweest, stoomketels schoongemaakt en aan de lopende band gewerkt. Je moet gewoon willen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |