Seizoen 2011-2012 is eindelijk afgelopen met een zeer tegenvallende 10de plek voor Leeds. In de winterstop, voor zover die er is in Engeland, stond ik nog 6de en was ik dus goed op weg mijn doelstelling te halen, namelijk Europees voetbal.
Helaas kwam er rond 3 kwart competitie ineens een dramatische reeks van veel verliespartijen waardoor ik van een gat van 3 punten naar de nummer 5 toe ging naar een gat van 19 punten. Dit kon ik uiteraard niet meer inhalen toen ik weer begon te winnen en het gat is 16 gebleven.
![]()
Wel had ik met Laurito de topscoorder in huis, Delph had het hoogste gemiddelde en Porcel en Visser werden respectievelijk 2de en 3de bij het talent van het jaar en was Cris Kirkland op 1 na de beste keeper van de PL. (Met deze persoonlijke successen zou je zeggen dat ik hoger had moeten eindigen...)
Gelukkig was het bestuur nog gematigd tevreden vanwege een paar mooie overwinningen op rivalen (0-2 en 3-0 tegen ManU bv) en door de back-2-back promoties in mijn eerste 2 seizoenen is de club's increase in stature nog steeds een grote factor in het vertrouwen in mij.
Na dit toch wel teleurstellende seizoen dacht ik met een aankoop of 2 in de verdediging toch de stap te kunnen maken naar een top 6 klassering welke mij toegang verschaft naar het Europese avontuur. Deze doelstelling gaf mij het schamele transferbedrag van 12 miljoen met een totaal salaris van 390k. (Als doelstelling het kampioenschap gaf mij 19 miljoen)
Zoals gezegd lag mijn zwakte achterin, toch een zeldzaamheidje in mijn "FM carrière" aangezien ik altijd beredeneer, krijg ik niks tegen verlies ik ook nooit. Misschien niet zo spectaculair maar alles met 1-0 winnen maakt je ook kampioen.
Ik had een paar maanden voor het einde van de competitie Boulahrouz gevonden wiens contract afliep dus die kwam op 1 juli gratis over van Stuttgart, waar hij overigens alles gespeeld heeft zijn laatste 3 seizoenen daar, waarom hij dus gratis mocht vertrekken is mij een raadsel.
Maar 1 centrale verdediger was niet genoeg, er moest er nog 1 komen, minimaal. Na wat rond zoeken had ik 2 spelers gevonden voor de laatste centrale plek achterin. Qua stats waren ze gelijkwaardig maar de leeftijd en afkomst gaven de doorslag. Maar met 12 miljoen kon ik geen van beide aantrekken dus moest er wat verkocht worden. Ik probeerde van alles te verkopen maar op geen enkele speler die wat waard was kreeg ik een bod. Ik begon steeds meer te balen van dat kutbestuur. Ik maak elk seizoen dikke winst, de balans was 58 miljoen euro en ik krijg maar 12 miljoen beschikbaar voor transfers, dat is zelfs 9 minder dan het seizoen daarvoor.
Omdat ik het financieel niet rond kreeg ging ik verder kijken. Ondertussen had ik wel wat jeugdspelertjes verkocht voor een paar ton maar dat is ook niet om over naar huis te schrijven. Toen kwam 1 van mijn scouts met een regen van ManU die ongelukkig was met zijn rol in het team. Voor het vriendelijke bedrag van 3.8 miljoen wilde ze hem laten gaan, de contract besprekingen gingen moeizaam maar we kwamen eruit.
Gary Madden heeft volgens mijn assistent (judging player potential 20) het talent om 1 van mijn beste spelers te worden en is nu al even goed als Boulahrouz:
![]()
Ook kon ik mijn 3de keeper en m'n 5de spits betrekken in een ruil voor een goede rechtsback, Ruud Hermans:
![]()
Nu mijn verdediging goed versterkt was en ik nog zo'n 6 miljoen over had ging ik opzoek naar een spits en/of rechtsbuiten. De spelers die goed genoeg waren voor de rechtsbuiten positie waren allemaal te duur maar een spits had ik gauw gevonden. Mijn ooit wereldtalent Silva heeft zijn belofte nooit kunnen waarmaken en speelde ik zijn 3de seizoen Leeds zijn slechtste tot nu toe en was dus aan vervanging toe. James Vaughan was te koop voor 5 miljoen en Silva is 9 waard dus die inwisselen betekende én weer een Engelsman erbij én financiële winst. Helaas is van de 11 geïnteresseerde clubs in Silva nog geen bod binnen dus het lijkt erop dat hij op de bank gaat plaatsnemen.
Net toen ik dacht dat ik met het miljoen dat ik overhad geen versterkingen meer kon halen gebeurde er 2 dingen die ik niet verwacht had. De eerste was dat ik 8 miljoen extra kon uitgeven aan transfers omdat de financiële positie zo goed was en het 2de was dat Michael Cia aangeboden werd voor 4.2 miljoen, een versterking voor de rechtsbuiten positie. Uiteraard speelt Cia nu bij Leeds.
Toen mijn basis-11 er klaar voor was ben ik opzoek gegaan naar wat wisselspelers voor plekken waar gaten waren gevallen door aflopende contracten. Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe reservekeeper (een bod van 1 miljoen kon ik niet weigeren) kwam ik Scott Carson tegen, een geweldige versterking voor de basis. Nadat ik hem aantrok kwam er ook een groot bod binnen van Chelsea voor inmiddels dus ex-eerste keeper Chris Kirkland, dus die mocht ook gaan. Zo verkoop ik in 1 transferperiode mijn 3 keepers voor 8 miljoen en een goede rechtsback en heb ik er gratis een betere keeper voor terug

.
![]()
2 wonderkids rijker, een betere spits, een betere keeper, dit moet gaan lukken dit seizoen.
De voorbereiding was goed, veel gewisseld en de nieuwe aankopen doen wat ze moeten doen.
BRING IT ON!
Na een voorbereiding die tot tevredenheid is afgesloten gaat seizoen 2012-2013 zo meteen van start tegen Fulham.