je bent zwaar in de war, knul.quote:Op donderdag 8 januari 2009 20:05 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
het zijn vast heerlijke sausen voor over de pasta die hier gepost worden, maar het zijn zeer zeker geen bolognose-sausen
tomaten, paprika, ui, knoflook zijn de basisingredienten en zover ik weet hoort daar niets meer bij, maar hoe je het moet klaarmaken gaat het mij om
Op een pak geitenmelk staat een geit maar die zit er toch ook niet inquote:Op donderdag 8 januari 2009 20:58 schreef JoPiDo het volgende:
misschien een flauwe vergelijking, maar op de zakken bolognese-chips staan ook tomaten, uien en paprika's
Kijk!quote:Op donderdag 8 januari 2009 22:20 schreef Sorella het volgende:
Volgens een echte italiaan die ik ken (woont ook in italie) zit er geen paprika in bolognese saus.
Nou ja, bij Artusi dus zelfs geen tomaat. En ook geen wijn trouwens.quote:Op donderdag 8 januari 2009 23:35 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik maak deze vaak, met enige aanpassingen. http://www.coquinaria.nl/recepten/03.5recept.htm
Bolognesesaus is een beetje als snert of bonensoep. Iedereen heeft zijn eigen recept en er is er niet een echt fout of hét origineel. Maar een bolognese bevat in ieder geval uien, wortel, bleekselderij, gehakt, wijn en maar klein beetje tomaat.
Er zijn recepten die gewoon doorgegeven worden van moeder op kind (net als hier)quote:Op donderdag 8 januari 2009 22:39 schreef JoPiDo het volgende:
volgens mij ben ik nu overtuigd dat er geen paprika in de bolognese-saus behoort te zitten
en een echte Italiaan, tja... de meeste Nederlanders weten ook niet hoe Goudse kaas gemaakt wordt
Maak je toch gelijk een hele voorraad saus!quote:Op donderdag 8 januari 2009 19:13 schreef Isegrim het volgende:
Ik ben dol op koken, maar om nou drie dagen te doen over één bord eten gaat wat ver.
Ze maken al ruzie over de hoeveelheid zout die in het kookwater voor de pasta moetquote:Op donderdag 8 januari 2009 22:39 schreef JoPiDo het volgende:
en een echte Italiaan, tja... de meeste Nederlanders weten ook niet hoe Goudse kaas gemaakt wordt
Milanese is meestal iets met gorgonzola geloof ik. Je moet daar ook niet te formalistisch over doen, dat formalisme bestaat namelijk niet. Die Italianen doen ook maar wat met die naamgeving, en bij sommige gerechten gebeurt dat toevallig heel consequent. Als een Italiaan zegt dat het zo moet en niet anders, dan is dat doorgaans iemand die je probeert te overtuigen dat zijn manier, die van zijn familie of die van zijn geboortestreek de lekkerste is.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 02:30 schreef robber57 het volgende:
In Bolognese hoort idd gehakt( en spek/bacon/pancetta), zonder gehakt is het Napolitana.(het verschil tussen die twee is dus gehakt of als je het ruim wilt stellen "vlees")
In bolognese hoort ook eigenlijk niet zo heel veel tomaten te zitten als in napolitana, de meeste mensen houden echter meer van een napolitana saus met gehakt( is dat dan Milanese?)
Goeie parmezaan is nauwelijks te vinden, en zeker niet voor een redelijjke prijs. Het heeft gewoon teveel naam voor te weinig goede kaasmakers. Pecorino doet het veel beter. Het is trouwens schapenkaas. Als je het half half mixt met oude Hollandse kaas, kom je heel dicht in de buurt van goede parmezaan. Ik zelf heb het liefst de romano puur, hoeft ook niet zoveel van op.quote:Voor de Parmesan liefhebbers; probeer als je het kunt kopen eens Pecorino-romano kaas,das zeg maar geiten-parmesan, erg lekker en als je van een sterke/volle oude kaas smaak houd, niet te fijn raspen en royaal strooien.
Als je je pasta niet zo pittig maakt is Pecorino-sardo een betere aangezien de romano nogal heftig smaakt, de sardo is wat milder.
Uit een boek van Barilla: "Het kookwater moet altijd ruim worden voorzien van zout, reken op 7 a 10 gram per liter water). Het zout is onmisbaar want het zorgt voor de smaak maar draagt ook bij aan de elasticiteit van de pasta als ze gekookt wordt." Bovendien meen ik ooit gelezen te hebben dat de saus dan beter blijft hechten aan de pasta.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 13:01 schreef JoPiDo het volgende:
geen zout, want er zit al genoeg kruiden op de saus
Ook niet als ragú de Bologna ?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 23:25 schreef tim2308 het volgende:
[..]
Uit [url=http://www.chapitre.com/CHAPITRE/fr/BOOK/berardinelli-francesco/pasta-party-
In de Zilveren lepel, hèt kookboek voor de Italiaanse keuken, is de bolognese saus trouwens niet te vinden.
bolognese is inderdaad noch eenvoudig, noch tomatensaus (hoewel tomaat er wel in zit, is het vlees de 'ster' van het gerecht.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 14:26 schreef Weltschmerz het volgende:
Volgens mij wordt Bolognesesaus vaak verward met een eenvoudige tomatensaus. De bolognesesaus is een rijke vleessaus met tomaat uit de luxe Italiaanse keuken voor over de tagliatelle in een restaurant. De eenvoudige tomatensaus is de Italiaanse plattelandskeuken.
Ik heb vandaag zelf maar even gekeken in de boekhandel.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 23:25 schreef tim2308 het volgende:
[..]
In de Zilveren lepel, hèt kookboek voor de Italiaanse keuken, is de bolognese saus trouwens niet te vinden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |