Dat transactievoorstel is uit 2006. Dat van nu voorkomen uit april 2007. Gaat dus niet om hetzelfde.quote:Op maandag 5 januari 2009 23:29 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Als je een transactievoorstel hebt geaccepteerd kun je niet meer voor die overtreding voor de rechter worden gedaagd. Gaat het wel om hetzelfde geval?
nou, nnu moet je voorkomen dus.. wat is je vraag? er staat dat je moet komen dus hoe duidelijk wil je het hebben?quote:heel lang niets vernomen, opeens een brief dat er een punt is ingenomen. En nu heb ik opeens een dagvaardiging om langs te komen.
Ik zit er alleen mee, wat nu ?
Mja, misschien als jij kunt aantonen dat het voor die auto onmogelijk is om die snelheid te behalen.quote:Op maandag 5 januari 2009 23:30 schreef Chinless het volgende:
En waar ik mee zit... Hoe kan ik dit verzachten ? ik ben hier totaal onervaren mee en daarbij ben ik er nog steeds niet mee eens dat ik 113 reed. Het is een weg met stoplichten om te zoveel meter en ik reed in een punto 1.4 die traag was. Kan ik daar iets mee?
Waarop baseer jij dan dat ik mijn rijbewijs kwijt ben? Het was in beide gevallen in de auto vd zaak, waarbij de ene een transactievoorstel was (beken ik dan schuld?, nee toch). Ze hebben mij toen alleen geflits. Dit is de eerste keer dat ik ben aangehoudenquote:Op maandag 5 januari 2009 23:40 schreef klara12 het volgende:
In plaats van te fokken zou ik zeggen: snel een advocaat regelen.
Met grote waarschijnlijkheid ben je na de rechtszitting een hele tijd je rijbewijs kwijt. Een advocaat kan je daar alles over vertellen.
en in het vervolg voetje niet zo grof op het gaspedaal.
De nieuwste ontwikkeling is dat Justitie tegenwoordig de neiging heeft om transactievoorstellen waarbij ze een bestuurdersverklaring meesturen, na te kijken. Als de T betaald wordt, zonder ingevulde bestuurdersverklaring, koppelen ze het bankrekeningnummer eraan en is die persoon de bestuurder (hoe dit loopt als je een gezamenlijke rekening hebt weet ik niet). Zodoende een T dus altijd anoniem betalen, mits je geflitst bent. Bij staandehouding heeft het uiteraard geen zinquote:Op maandag 5 januari 2009 23:50 schreef Chinless het volgende:
[..]
Waarop baseer jij dan dat ik mijn rijbewijs kwijt ben? Het was in beide gevallen in de auto vd zaak, waarbij de ene een transactievoorstel was (beken ik dan schuld?, nee toch). Ze hebben mij toen alleen geflits. Dit is de eerste keer dat ik ben aangehouden
Je krijgt geheid geen boete meer thuis. Je moet nu voorkomen en daar zijn drie opties bij: vrijspraak, veroordeling of verdaging (dan moet je nog een keer terug komen omdat er bijv bewijs onderzocht moet worden). Vrijspraak is duidelijk. Veroordeling betekent dat je ter plekke een boete opgelegd krijgt door de rechter, aan de hand van de eis van de OvJ. Je krijgt daarna de vraag of je nog in hoger beroep wil (met de mededeling erbij dat je daar nog 14 dagen over na kan denken), of de mogelijkheid direct aan te geven dat je af ziet van hoger beroep.quote:Op maandag 5 januari 2009 23:37 schreef Chinless het volgende:
Ik heb nog geen boete betaaldDat zal nog wel komen
![]()
Geef liever een aantal tips waardoor ik die boete zo laag mogelijk kan krijgen
Dat klopt. Je moet altijd voorkomen bij het arrondissement waar je pleeglocatie onder valt.[/q]quote:Op maandag 5 januari 2009 23:28 schreef Chinless het volgende:
Nja dan 2 vreemde dingen: Ik woon in Bergen op Zoom, ik moet in Tilburg voorkomen. Terwijl zn arrondissement kantoor ook in BoZ zit. (beide van de Rechtbank Breda).
Dat wordt moeilijk. Oom agent heeft het gemeten en dat is 'waarheid'. Als je twijfelde had je de eventuele videotape moeten laten veiligstellen als bewijsmateriaal, dat heb je vast niet gedaan. Verder is de verklaring van de agent goud waard voor Justitie. Je kunt lullen als Brugman maar het helpt je weinig, ben ik bangquote:Op maandag 5 januari 2009 23:30 schreef Chinless het volgende:
En waar ik mee zit... Hoe kan ik dit verzachten ? ik ben hier totaal onervaren mee en daarbij ben ik er nog steeds niet mee eens dat ik 113 reed. Het is een weg met stoplichten om te zoveel meter en ik reed in een punto 1.4 die traag was. Kan ik daar iets mee?
Ik zou het mooi voor je willen maken, maar ik ben bang dat het op het volgende neerkomt:quote:Verder, ik heb mijn rijbewijs nodig voor mijn werk. Ik probeer een verklaring van mijn werkgever te fixen, maar ik rij woon-werk al 55k per jaar
Met 300 euro was zijn promillage dan niet zo hoog. Hij zat beschonken achter het stuur, maar of dat nou dronken is? Het toegestane promillage voor beginnend bestuurder is maar 0,2...dus daar zit je zo overheen. Bovendien zal die vriend van de zus van de tante van die vriendin van het buurmeisje van een vriend van je gewoon een aantekening in het strafregister van Justitie hebben gekregen. En daar word je niet blij van.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 00:57 schreef Noisiv het volgende:
Je leeft in Nederland, dus veel straf krijgen zal je toch niet. Iemand die ik ken die reed als beginnende bestuurder dronken achter het stuur opgepakt en moest vorige maand voorkomen. Straf = 300 euro boete verder niks. Ik zou gewoon van een geldboete uitgaan.
Zoiets zou mooi zijn. Jouw vriend zat echter met zijn 70 in een andere zone, TS kan volgens de beleidsregels met 66 goed wegkomen. Probleem is alleen dat nog steeds niet duidelijk of het eerste akkefietje, de +59, ook op zijn naam geregistreerd staat. Dat is in deze case een belangrijk punt.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 01:07 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Vriendlief reed 70 km/u te hard en kreeg een flinke boete en 2 jaar proeftijd, maar die had wel een goed verhaal.
Ik zou niet iets verzinnen, maak je het jezelf alleen moeilijk mee denk ik. Zeg gewoon als je voor moet komen dat je er oprecht spijt van hebt en dat het ontzettend stom van je was, het niet meer zal gebeuren, blablabla.
Hoop voor je dat ze het met een transactie af kunnen doen
ik denk dus dat je niet of niet correct hebt betaald...quote:Geachte heer/mevrouw,
U wordt verdacht van een of meerdere strafbare feiten waarvan de gegevens onderaan deze
kennisgeving zijn vermeld.
De betaling dient voor bovenstaande vervaldatum o.v.v. bovengenoemd betalingskenmerk op
rekeningnummer 180797 van het CJIB te zijn bijgeschreven. Voor de betaling dient u de
aangehechte acceptgiro te gebruiken. Hierop zijn de benodigde gegevens al voorgedrukt. U dient
alleen uw bank/gironummer nog in te vullen.
Als u niet of te laat betaalt en u heeft niet op een andere manier gereageerd, dan wordt u
gedagvaard om voor de reehter te verschijnen. In dit geval zal de officier van justitie ter zitting in
de regel een hogere geldboete vorderen.
Nja toen reed ik in de auto vd zaak, via ING er een bestuurdersverklaring ingevuld dat ik de bestuurder was.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 01:09 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Zoiets zou mooi zijn. Jouw vriend zat echter met zijn 70 in een andere zone, TS kan volgens de beleidsregels met 66 goed wegkomen. Probleem is alleen dat nog steeds niet duidelijk of het eerste akkefietje, de +59, ook op zijn naam geregistreerd staat. Dat is in deze case een belangrijk punt.
Zoals ik zeg, dat is eerder onmogelijk met die stoplichten. Dat kans dat alles groen staat is klein.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 01:13 schreef SwiffMeister het volgende:
113 op de ringbaan oost![]()
Dat je dat durft met al die stoplichten daar...
Niet waar. De kans dat op Oost alles groen staat is veel groter dan de Ringbaan West. Aangezien Oost nog enigzins een groene-golf kent. En als je dan een lichtje met donker-groen meeneemt kan je er zo met 120 gassen.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 08:48 schreef Chinless het volgende:
Zoals ik zeg, dat is eerder onmogelijk met die stoplichten. Dat kans dat alles groen staat is klein.
Dus het kan ook 13 of 15 april geweest zijn dat is ook omstreeks die 14equote:Hij op of omstreeks 14 april 2008 te Tilburg,
Ik durf het ook niet te zeggen. Gebruikelijk is bij je eerste registratie een T en teruggave binnen 10 dagen. Bij je tweede (hoge) registratie is er geen teruggave en voorkomen. Jij hebt in dit geval een combinatie hiervan, waardoor ik het spoor even bijster ben.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 08:48 schreef Chinless het volgende:
[..]
Nja toen reed ik in de auto vd zaak, via ING er een bestuurdersverklaring ingevuld dat ik de bestuurder was.
Vervolgens kreeg ik van OvJ een mooie T binnen a 450 euro. Deze gewoon betaald vanuit mijn bank.rek.
Of die geregistreerd staat, weet ik dus nog steeds niet.
De kans is klein, maar hij is er wel. Zo zal een rechter redeneren. En dan is de afstand te kort voor een trajectmeting, en doen ze gewoon een piekmeting waarbij jij er nog veel slechter vanaf komt.quote:[..]
Zoals ik zeg, dat is eerder onmogelijk met die stoplichten. Dat kans dat alles groen staat is klein.
Da's zonde. Het enige dat je nu eventueel zou kunnen is gaan rekenen met de officiële gegevens van de fabrikant, maar de kans dat daar iets bruikbaars uitkomt dat je kan opvoeren als overtuigend bewijst, is nihil.quote:Verder was die punto een tijdelijke auto vd zaak, ik heb inmiddels weer een andere. Enige info daarover of testrapporten zijn nu inderdaad niet meer mogelijk.
Dat is gebruikelijk. De OvJ en de rechter hebben een meer gespecificeerd pakket voor zich liggen, dus dat komt wel 'goed'. Dit wordt enkel door het OM zo gedaan om zich in te dekken en een bepaalde foutmarge toe te staan zodat ze zich later nog kunnen verbeteren of zaken kunnen aanpassen (in jouw nadeel, that is usually).quote:Op dinsdag 6 januari 2009 10:44 schreef Basp1 het volgende:
Die ten laste legging van de TS is wel vaag vooral de opening
[..]
Dus het kan ook 13 of 15 april geweest zijn dat is ook omstreeks die 14e
Als er geen sprake is van staandehouding wordt in de regel een bestuurdersverklaring meegestuurd (in dit geval naar de leasemij). Daarmee kunnen ze de overtreding naar jou traceren. Mocht deze BV niet opgestuurd zijn, dan proberen de nog wel eens te traceren via je bankrekeningnummer, waarmee betaald is.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:05 schreef Chinless het volgende:
Nja nogmaals die eerste T was puur een flitser en geen aanhouding.
Dit is inclusief correctie. Maar: belangrijk is dat je gegevens gaat opvragen via de Wet Openbaarheid Bestuur. Liever gisteren dan vandaag. Vraag naar gegevens van de dienstauto: ijkrapporten en dergelijke. Waarschijnlijk is een meting op de boordsnelheidsmeter verricht. Dit heeft tot gevolg dat er een dubbele correctie moet plaatsvinden: eentje voor de ijking van het apparaat, en eentje algemene correctie van 3% van de gemeten snelheid. Dat kan er zomaar voor zorgen dat je een boetecategorie lager uitkomt (kan je toch een paar tientje 'opleveren'). Bovendien kan dat een basis zijn om de gehele meting in twijfel te trekken. Vraag ook het proces verbaal op. Misschien dat je daar nou wat gaten in kan schieten met betrekking tot meettijden, meetafstanden en dergelijke. Hier zijn ook wettelijke normen voor: het handelen van de heren agenten moet onderbouwd zijn.quote:verder was er geen meetapparatuur aanwezig in de huidige auto waarmee ik aangehouden ben. Het is dus gebasseerd op 2 hoofd agenten die het geconstateerd hebben. Verder staat er in de ten laste legging ook ongeveer 113. Is dat zo wel geldig? is dit in of excl correctie?"
Ga in elk geval maar vast sparenquote:Ik moet op 10 maart voorkomen. Zal ik alvast maar een sponser topic openen?
Klinkt leuk, maar daar gaat het OM niet zomaar mee akkoord. Als de heren Snor 1 en Snor 2 dit in het Proces Verbaal hebben beschreven, houdt het daar op. Dan komt er echt geen diender voor jou op de proppen.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:05 schreef Cothen het volgende:
Indien het een herkenbare politieauto is geweest zonder meetapparatuur zou ik de dieners als getuige oproepen en onder ede vragen of ze ervaring hebben in het bepalen van een snelheid zonder apparatuur.
Verder zou ik ze laten verklaren hoe ze de snelheid vastgesteld hebben.
In dat geval moet er een correctie af voor de boordsnelheidsmeter. Als er een ijkrapport van bestaat is dat voldoende, anders moet er een ruimere correctie genomen worden of alsnog een ijking plaatsvinden. In de beleidsregels van het OM staat dat er bovenop deze correctie, nog een algemene meetcorrectie dient plaats te vinden. Vraag dus per direct het ijkrapport op en duik in de beleidsregels.quote:Op woensdag 7 januari 2009 00:52 schreef Chinless het volgende:
@Mikki: Om die brieven te kalken, aan wie moet ik die allemaal richten. MIj is toen verteld dat de meting inderdaad met hun boordsnelheidsmeter is uitgevoerd omdat er geen apart meetaparatuur aanwezig was.
Verder was het een onopvallende wagen van de heren politie.
quote:Rechtbank Breda
Postbus 90112
4800RA Breda
Betreft: WoB Verzoek
Parketnr: nrtje...
Halsteren, 07-01-2009
Geachte heer/mevrouw,
Naar aanleiding van het door mij ontvangen dagvaarding, verzoek ik u ingevolge de Wet Openbaarheid van Bestuur artikel 6 en artikel 7 lid 1a en lid 2, mij mijn dossier toe te sturen. Dit dossier dient tenminste te bevatten:
- Het zaakoverzicht van het CJIB;
- Een kopie van het op ambtseed gemaakte proces verbaal, zoals voorgeschreven in het Wetboek van Strafvordering Artikel 152 en 153;
- Een certificaat waaruit blijkt dat diegene die de staande houding verricht zou hebben, op dat moment hiervoor bevoegd was;
- Brondocument;
- Akte van beëdiging;
- Akte van aanstelling;
- Complete ijkrapport;
De toezending dient te geschieden in overeenstemming met de in deze wet gestelde termijn van twee weken. Graag ontvang ik van u een bevestiging dat u mijn schrijven heeft ontvangen.
Hoogachtend,
naam + adres
En dan krijg je een reactie dat het doorgestuurd is, of dat het in behandeling wordt genomen ofzo. Naja, je kunt op dit moment niet veel meer doen dan afwachten of er post komt, en ondertussen bij je werkgever proberen zoveel mogelijk goodwill te kweken.quote:Op donderdag 8 januari 2009 18:10 schreef Chinless het volgende:
Ik heb hem onaangepast weggedaan. Dit adres had ik inderdaad als correspondentieadres net als het parketnr het enige kenmerk was.
Dit moeten ze blijkbaar binnen 2 weken reageeren dus ik wacht even af
(excuus voor spelfouten / ocr scanning)quote:wordt het volgende verklaard:
Op woensdag 16 april 2008 omstreeks 15:00 uur is door ons
verbalisanten de Jong en Jongbloets een meting verricht op
het, door politieteam Tilburg West, in gebruik zijnde
onopvallende dienstauto van het merk Volkswagen Polo
voorzien van het kenteken 01-HX-28.
Ter controle van de werkelijk gereden snelheid op de
km/teller van dit dienstvoertuig werd de meting verricht
met een goedgekeurde Lasergun van het fabrikaat/type
Jenoptik met het goedkeurnummer TP 5262. en serienummer
20116.
Ijkdatum van de lasergun betreft 07 oktober 2007.
De door verbalisant Jongbloets constant gereden
snelheid in eerder genoemde voertuig, tijdens de meting,
betrof 120 km/h op de teller.
Door mij verbalisant de Jong is tijdens de constant gereden
snelheid met het dienstvoertuig een meting verricht met
voornoemde lasergun waarbij op twee afstanden gemeten is te
weten 280 meter en 197 meter en de uitslag van de meting
op beidde afstanden betrof 113 km/h
Als 113 de geijkte snelheid zou zijn bij 120 op de teller, dan moet daar inderdaad nog 3% correctie vanaf, waardoor je op 109 zou komen. Hoe het precies zit met de geldigheid van die ijking achteraf durf ik op dit moment niet te zeggen. Je kunt wel via de WOB navraag gaan doen naar de ijking van de lasergun en het certificaat dat aangeeft dat degene die het ding bediende gecertificeerd was, ook niet onbelangrijk. Anders kan die hele meting ongeldig zijn.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 22:39 schreef Chinless het volgende:
Inmiddels post gekregen...
nu zijn er een paar puntjes.
Allereerst staat er, een snelheid van 115km/h. Dat is later gecorrigeerd naar 120km/h
Dan tweede is de afstand. Allereerst staat er: 150/200m vervolgens wordt dat ook gecorrigeerd naar 1500m.
Nou goed so far so good. Kom ik bij de ijking.
Nu blijkt dat die boordmeter van de auto later geijkt is met een ladergun om de o.a. de snelheid te bepalen, op 16 april (2 dagen na aanhouding).
Ik citeer de tekst:
[..]
(excuus voor spelfouten / ocr scanning)
Ik wordt gedagvaard voor 113, maar moet hier dan geen correctie af? (lasergun is ook altijd correctie?). & is überhaupt achteraf ijken/snelheid meten wel toegestaan?
Ik hoor het graag.
Mikkie, die getallen zijn juist en gewoon overgenomen uit het PV.quote:In het eerder verzonden proces-verbaal van bevindingen
staat abusievelijk vermeld dat wij, verbalisanten, het
voertuig gevolgd heb op een afstand van 150 a 200 meter.
Dit moet zijn dat ik het voertuig gevolgd heb op een
afstand van volgen is ongeveer 1500 meter geweest. Het
betrof de afstand van de Ringbaan Oost met de
Enschotsestraat en de Ringbaan Oost met de Quirijnstoklaan
te Tilburg.
Je hebt gelijk, nu krijg ik 'm er ook uit bij de RDW.quote:Op maandag 9 februari 2009 00:28 schreef Chinless het volgende:
Dat kenteken bestaat wel:
Voertuig
Kenteken Klik hier voor informatie
Voertuigsoort Klik hier voor informatie personenauto
Merk Klik hier voor informatie OPEL
Handelsbenaming Klik hier voor informatie ZAFIRA-A; Z1.8XE
Brandstof Klik hier voor informatie Benzine
Vervaldatum APK Info 24-01-2009
Maar dat zou dus komen op een vormfout? want ik ben dus aangehouden met een ongeijkte auto?
Oh sorry, dan heb ik dingen door elkaar gehaald. Staat er nergens anders in het PV een kenteken/auto vermeld? Of zijn er samen met die aanpassingen die je net post, nog meer aanpassingen verstuurd? Zo niet, ga dan onderzoek doen naar het kenteken dat je van hen hebt gekregen. Je stuurt een brief (evt onder de WOB), waarin je vraagt om een ijkrapport etc. van het voertuig met dat kenteken. Dat kunnen ze niet vinden, waarna jij vervolgens voor de rechter kan aanvoeren dat je geen adequate verdediging kan voeren op deze manier. Hoe kunnen ze met een auto waar ze geen gegevens van hebben en die niet lijkt te bestaan, een meting doen? De meetmethode moet altijd omschreven zijn, maar daar moet in dit geval wel een voertuig bij horen.quote:Op maandag 9 februari 2009 01:18 schreef Chinless het volgende:
Ik ben aangehouden in een VW polo... dit betreft een Opel. dus het kenteken is compleet fout.
maar ik heb laatst een zaak gelezen, waarin achteraf ijken met een lasergun dus ongeldig was. Waarom? omdat op moment van aanhouding de middelen misschien niet in orde waren.
Maar bij die Polo hoort dus een kenteken, en kennelijk staat dat niet correct vermeld? Want in principe kun je van heel veel politievoertuigen gewoon de gegevens bij de RDW vinden (kan verder niet op andere plaatsen). Als dat niet kan, moet de politie je er wel van kunnen voorzien (onder noemer van de wet openbaarheid bestuur).quote:Op maandag 9 februari 2009 01:33 schreef Chinless het volgende:
In heel die PV staat allereerst vernoemd een onopvallende Volkswagen Polo.
later staat er bij de ijking. dus bovengenoemde tekst.
Waar kan ik nogmeer kentekens natrekken dan op de site van RDW?
En nogmaals ik wil je wel even het PV doorsturen. dan kan jij misschien nog wel meer punten vinden?
Dat mag wel. Zie punt 2.1.3: Openbaar Ministeriequote:Op dinsdag 10 februari 2009 11:44 schreef klusfoobje het volgende:
volgens mij heb je enkel een punt bij dat ijken van die Polo. Men kan niet achteraf nog ff gaan ijken lijkt mij... Aan de andere kant, ze voeren de correcties wel door.
Nee. Kentekens zijn gebonden aan een chassisnummer, dat is met alle auto's in NL zo. Voertuigen van politie, justitie en het KLPD gaan na een paar jaar dienst ook de reguliere handel in.quote:Wat dat kenteken betretf, mag justitie niet gewoon shufflen met kentekens ?
Ik heb aantal punten op papier gezet, maar ik ga ze onderuit halen met het feit dat er geen geldige ijking heeft plaats gevonden na aanhouding.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 10:28 schreef Flying_Phoenix het volgende:
Je kunt proberen de bewijsvoering van de politie onderuit te halen.
Je zult dan eerst de stukken moeten opvragen: hoe hebben ze gemeten, hoe lang hebben ze gemeten, waar hebben ze precies gemeten, hoe staan de verkeerslichten afgesteld en hoever staan ze uit elkaar. De laatste 2 kun je bij de landmeetkundige dienst opvragen.
Dan moet je ff rekenen.... kan het wat de politie aangeeft? Kunnen ze zo lang achter je aan gereden hebben, kun je de snelheid halen die zij aangeven zonder door rood te rijden ergens....
Krijg je de bewijsvoering onderuit, door dat de politie bijvoorbeeld aangeeft je langer gevolgd te hebben dan kan oid, dan wordt de boel geseponeert.
Maar dit is een long shot......pleit je schuldig (net zoals bij het schikkingsvoorstel) dan heb je 2 kruisjes en ben je altijd de pineut..... de rechters in NL krijgen het heus niet warm van een diep welgemeend sorry....
Je rijdt een 1ste keer te hard. Leert er niets van, want je doet het weer. En je denkt kennelijk dat je dat kan maken omdat je toch in bedrijfsauto's rijdt? Ik hoop dat je een tijdje je rijbewijs kwijt raakt, als je het kennelijk zo hard nodig hebt voor je werk had je na de 1ste keer moeten uitkijken. Dom, billen brandt, blaren zit.quote:Op maandag 5 januari 2009 23:50 schreef Chinless het volgende:
[..]
Waarop baseer jij dan dat ik mijn rijbewijs kwijt ben? Het was in beide gevallen in de auto vd zaak, waarbij de ene een transactievoorstel was (beken ik dan schuld?, nee toch). Ze hebben mij toen alleen geflits. Dit is de eerste keer dat ik ben aangehouden
Het betreffen 2 verschillende werkgevers.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 11:42 schreef rene90 het volgende:
Ik ben benieuwd wat eruit komt.
Edit; ik zou het wel apart vinden als je baas je een verklaring geeft, in plaats van je op je flikker geven.. Omdat je tweemaal in de auto van de zaak onverantwoord rijdt.
Nee, voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 20:17 schreef rene90 het volgende:
Vast een hele domme vraag maar betekent die uitspraak nou dat je vier maanden je rijbewijs kwijt bent?
Klopt, indien ik binnen 2jr weer een fout bega ben ik het 4 maanden kwijt. In dit geval moet ik ook direct een boete van 380 euro betalen welke anders kwijt gescholden wordt.quote:Op dinsdag 10 maart 2009 20:28 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Nee, voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar.
En die 2 jaar geldt dat vanaf de uitspraak of vanaf de datum dat je aangehouden was?quote:Op dinsdag 10 maart 2009 23:39 schreef Chinless het volgende:
Klopt, indien ik binnen 2jr weer een fout bega ben ik het 4 maanden kwijt. In dit geval moet ik ook direct een boete van 380 euro betalen welke anders kwijt gescholden wordt.
Dat telt vanaf moment uitspraak.quote:Op woensdag 11 maart 2009 08:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En die 2 jaar geldt dat vanaf de uitspraak of vanaf de datum dat je aangehouden was?
Wat bedoel je met EMG? Als het die Art. 130 registratie van CBR is kan je antwoorden NEE.quote:Op woensdag 11 maart 2009 09:19 schreef swollywood het volgende:
Krijg je nog die EMG? Zou wel vreemd zijn aangezien die pas op 1 oktober 2008 ingevoerd is en jij de overtreding in april 2008 begaan hebt.
Die 13 maanden zijn toch echt 13 dagenquote:Op dinsdag 10 maart 2009 15:36 schreef Chinless het volgende:
[..]EIS:
Geldboete: 980 euro of 13 maanden zitten
De art. 130 procedure staat in principe los van je akkefietje van gisteren. De rechter oordeelt daar namelijk niet over, dat doet het CBR. Ik zou de post nog even in de gaten houden. Garanderen doe ik niks; ik durf niet te zeggen of je er met een boete en een voorwaardelijk vanaf bent.quote:Op woensdag 11 maart 2009 16:09 schreef Chinless het volgende:
[..]
Wat bedoel je met EMG? Als het die Art. 130 registratie van CBR is kan je antwoorden NEE.
Ik moest terecht staan voor een Art 120 (overschrijding max. snelheid). Niet voor Art.5 of de Art 130 zoals zoals in Proces Verbaal staat.
Teminste zo heeft de rechter mij dat gisteren verteld. Nu ik het zo op internet lees, zou ik inderdaad alsnog de sjaak zijn.
quote:Wat is een EMG?
De Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer (EMG) is een driedaagse cursus die wordt opgelegd aan bestuurders die de verkeersregels herhaaldelijk in ernstige mate overtreden. Wanneer bestuurders zich schuldig maken aan bewust risicovol verkeersgedrag (bijvoorbeeld snijden, veel te hard rijden of bumper kleven), volgt de verplichting om op eigen kosten een meerdaagse cursus te volgen.
Wat is het doel van de EMG?
Met de maatregel heeft de overheid een extra instrument in handen om verkeersgevaarlijk rijgedrag aan te pakken. De cursus heeft een preventieve werking. Automobilisten die naar een cursus moeten leren de risico’s van verkeersgevaarlijk gedrag in te zien waardoor het rijgedrag verkeersveiliger wordt. De komende jaren moet blijken of dit zich vertaalt in een daling van het aantal doden en gewonden in het verkeer.
Wanneer komt iemand in aanmerking voor de EMG?
Het gaat om een beginnende en/of ervaren bestuurder
Er is bewijslast via proces-verbaal en/of beeldmateriaal
Er is sprake geweest van bewust gevaarzettend rijgedrag (o.a. rakelings passeren, klem rijden, afsnijden)
Er is sprake geweest van gebrek aan risico-inzicht (o.a. onvoldoende anticiperen, niet adequaat reageren, niet tijdig onderkennen van bijv. het weer of de gevolgen van handheld bellen, gevaarlijk inhalen, met te hoge snelheid naderen van onoverzichtelijke situatie), te korte en onveilige volgafstand, geen oog voor belangen medeweggebruikers
Er is sprake geweest van incorrect samenspel met andere verkeersdeelnemers (o.a. snelheidsovertredingen, onnodig remmen, snijden, kleven, onjuist invoegen)
Er is sprake geweest van gedrag in strijd met verkeersregels en –tekens (o.a. spookrijden, onnodig links rijden, inhalen bij verbod, geen voorrang verlenen bij gebod, verkeerd of geen richting aangeven, verkeerd gebruik van lichten en (geluids)signalen, op de vluchtstrook rijden, negeren van rood licht, 50 km te hard binnen bebouwde kom, 31 km te hard bij wegwerkzaamheden binnen de bebouwde kom)
Voor de volledige criteria verwijzen wij naar de Regeling Maatregelen Rijvaardigheid en geschiktheid, zie de link rechts hiernaast.
Hoe wordt de EMG uitgevoerd?
Wanneer een bestuurder wordt staande gehouden in verband met een grove verkeersovertreding, kan de politie een mededeling doen aan het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Het CBR bepaalt vervolgens of de bestuurder verplicht een cursus moet volgen.
Kan een EMG ook worden opgelegd bij een constatering op kenteken?
De identiteit van de bestuurder moet "onomstotelijk" vaststaan, dat houdt in dat de overtredingen niet op kenteken mogen zijn geconstateerd.
De procedure
Cursisten moeten de kosten geheel zelf betalen (per 1 januari 2009 bedraagt dit ¤774,00).
De cursus wordt gegeven door trainers van Instellingen voor Verslavingszorg. De divisie Vorderingen van het CBR ontvangt na afloop bericht over het verloop van de cursus.
Als dit positief is, is daarmee de procedure beëindigd. Daarvan krijgt de cursist uiteraard bericht. Het rijbewijs blijft dan geldig.
Van cursisten die niet of onvoldoende hebben deelgenomen aan de EMG wordt het rijbewijs ongeldig verklaard.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |