Ik ken het programma nog niet uit m'n hoofd, wat wordt er precies gevraagd in het programma?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 09:02 schreef R_B het volgende:
Vraagje over het hebben van een huis icm. de belastinaangifte.
wie kan mij vertellen waar ik wat moet invullen..
Woz waarde is bekend
Daarna moet je de openstaande (hyoptheek)schuld invullen
Daarna wordt het mij onduidelijk, moet je daarna alleen het betaalde hyoptheekbedrag ingeven of nog andere zaken...
Hou er trouwens rekening mee dat de WOZ waardepeildatum nu één jaar voor het begin van het kalendjaar ligt in plaats van twee jaar. Bij de aangifte 2007 gebruikte je dus 1-1-2005, nu gebruik je 1-1-2007 als waardepeildatum.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 09:02 schreef R_B het volgende:
Woz waarde is bekend
Daarna wordt het mij onduidelijk, moet je daarna alleen het betaalde hyoptheekbedrag ingeven of nog andere zaken...
Als je geen andere zaken hebt, hoef je verder niets in te vullen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 09:02 schreef R_B het volgende:
Woz waarde is bekend
Is niet veel anders dan voorgaande jaren.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 09:13 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik ken het programma nog niet uit m'n hoofd, wat wordt er precies gevraagd in het programma?
Antwoord behulpzame user: Bezwaar maken en schatten wat het wél moet zijn. Omdat je moet betalen zou ik niet wachten tot de aangifte i.v.m. heffingsrente. Overigens is het normaal dat ze een voorlopige aanslag opleggen op basis van gegevens uit vorige jaren, dat gaat automatisch. Klopt er iets niet moet je bezwaar indienen (of voor die tijd zelf al om een voorlopige aanslag verzoeken met daarin de juiste cijfers).quote:Op donderdag 8 januari 2009 21:45 schreef komrad het volgende:
Ik heb een voorlopige aanslag 2008 ontvangen die de belastingdienst voor mij ingevuld heeft. Needless to say dat ik mag betalen.
Er klopt alleen niets van, inkomen is te kaag, box 3 heffing is te laag en er zijn natuurlijk geen aftrekposten opgevoerd. Wat kan ik nu het beste doen?
1. bezwaar maken tegen deze voorlopige aanslag of
2. als ik alle gegevens binnen heb zelf een aangife invullen of
3. bezwaar maken tegen deze aanslag en een nieuwe aangifte invullen
vreemde is dat er op het formulier alleen staat dat ik bezwaar kan maken terwijl er ook staat dat het een automatische aangifte is op basis van gegeven uit 2007. Het lijkt dan toch voor de hand liggend mensen te vragen aangifte te doen als er gewijzigde gegevens zijn
quote:Op vrijdag 9 januari 2009 09:35 schreef komrad het volgende:
ik plak even iets uit een ander topic
[..]
Antwoord behulpzame user: Bezwaar maken en schatten wat het wél moet zijn. Omdat je moet betalen zou ik niet wachten tot de aangifte i.v.m. heffingsrente. Overigens is het normaal dat ze een voorlopige aanslag opleggen op basis van gegevens uit vorige jaren, dat gaat automatisch. Klopt er iets niet moet je bezwaar indienen (of voor die tijd zelf al om een voorlopige aanslag verzoeken met daarin de juiste cijfers).
Ze hebben dus niet alle gegevens.quote:Nu heb ik de volgende vraag/opmerking: Waarom doet de belastingdienst dit zo. Het is toch veel logischer mij een brief te sturen dat ik aangifte moet doen zodat ik zelf de goede gegevens aanlever.
[quote]
Dat gebeurd bij ondernemers ook, die moeteneen schattingsformulier invullen. Ben jij ondernemer trouwens?
[quote]
Of de BD kan gewoon de goede gegevens invullen, ze hebben immers (behalve mijn aftrekposten) alle gegevens voorradig.
Dat is het meest logische als ze niet alle recente gegevens hebben, toch?quote:Waarom sturen ze me nu een voorlopige aanslag op basis van oude cijfers.
Dat kan, maar (zoals ik al zei) dat is niet handig. Je moet (als ik het me goed herinner) méér betalen dan de voorlopige aanslag. Als je aangifte doet laat de volgende aanslag nog even op zich wachten, en dus ben je meer geld kwijt aan heffingsrente. Maar tegen welke aanslag wil je bezwaar maken dan? Tegen de erste voorlopige aanslag of de aanslag die wordt opgelegd n.a.v. de aangifte?quote:
Is het trouwens niet mogelijk om toch gewoon zelf aangite te doen en dat in het bezwaarschrift te melden?
Als je daarom in het bezwaarschrift verzoekt wordt dit opgeschort, voor het bedrag waartegen het bezwaar zich richt. Maar ik begreep dat je juist méér moest betalen dan de voorlopige aanslag, dus met wat voor reden wil je de betaling opschorten?quote:En nog een vraag: als ik bezwaar maak, wordt de betalingsverplichting dan opgeschort of moet ik toch gewoon betalen?
In mijn ogen is de voorlopige aanslag voor het grootste deel een middel om een 'pijn' te verzachten. Als jij elke maand 200 euro moet betalen, doen de meeste mensen dat liever dan in één keer 2400 euro. Buiten dat is het natuurlijk wel slim om een voorlopige aanslag op te laten leggen om heffingsrente te besparen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 09:35 schreef komrad het volgende:
ik plak even iets uit een ander topic
[..]
Antwoord behulpzame user: Bezwaar maken en schatten wat het wél moet zijn. Omdat je moet betalen zou ik niet wachten tot de aangifte i.v.m. heffingsrente. Overigens is het normaal dat ze een voorlopige aanslag opleggen op basis van gegevens uit vorige jaren, dat gaat automatisch. Klopt er iets niet moet je bezwaar indienen (of voor die tijd zelf al om een voorlopige aanslag verzoeken met daarin de juiste cijfers).
Nu heb ik de volgende vraag/opmerking: Waarom doet de belastingdienst dit zo. Het is toch veel logischer mij een brief te sturen dat ik aangifte moet doen zodat ik zelf de goede gegevens aanlever. Of de BD kan gewoon de goede gegevens invullen, ze hebben immers (behalve mijn aftrekposten) alle gegevens voorradig. Waarom sturen ze me nu een voorlopige aanslag op basis van oude cijfers.
Is het trouwens niet mogelijk om toch gewoon zelf aangite te doen en dat in het bezwaarschrift te melden?
Je moet in je bezwaar even uitstel van betaling verzoeken.quote:En nog een vraag: als ik bezwaar maak, wordt de betalingsverplichting dan opgeschort of moet ik toch gewoon betalen?
Thanx again:quote:Op vrijdag 9 januari 2009 09:56 schreef DonJames het volgende:
[..]
![]()
[..]
Ze hebben dus niet alle gegevens.
[..]
Dat is het meest logische als ze niet alle recente gegevens hebben, toch?
[..]
Dat kan, maar (zoals ik al zei) dat is niet handig. Je moet (als ik het me goed herinner) méér betalen dan de voorlopige aanslag. Als je aangifte doet laat de volgende aanslag nog even op zich wachten, en dus ben je meer geld kwijt aan heffingsrente. Maar tegen welke aanslag wil je bezwaar maken dan? Tegen de erste voorlopige aanslag of de aanslag die wordt opgelegd n.a.v. de aangifte?
[..]
Als je daarom in het bezwaarschrift verzoekt wordt dit opgeschort, voor het bedrag waartegen het bezwaar zich richt. Maar ik begreep dat je juist méér moest betalen dan de voorlopige aanslag, dus met wat voor reden wil je de betaling opschorten?
Maar ik meen dat je zei dat de voorlopige aanslag te laag was, dus dat je ná betaling daarvan met de aangifte alsnog geld schuldig bent, correct?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 10:12 schreef komrad het volgende:
[..]
Thanx again:
Ik heb net het aangiteprogramma ingevuld om een beeld te krijgen van de schade.
Wat ik wil doen is het volgende:
1. De rekening gewoon betalen, wordt straks toch wel verrekend.
2. Bezwaar maken tegen de aangifte, op 3 gronden:
- de looncomponent klopt niet
- de box 3 compoment is te laag
- de aftrekposten ontbreken
Daar voeg ik een print van het aangifteprogramma bij wat volgens mij de werkelijke aangifte moet zijn. Ben trouwens niet blij, kost me toch weer meer geld dit jaar.
Zit ik dan helemaal goed?
Is inkomensafhankelijk, ja.quote:Nog even 1 vraag: Ik heb nogal wat ziektekosten (bril, aanvullende verzekering, tandarts dat soort dingen). Is het zo dat de drempel afhankelijk is van je inkomen? Mag namelijk door de hoogte van de drempel niet veel meer aftrekken terwijl ik toch aardig wat kosten had
Thanx voor de reacties tot nu toe
klopt inderdaad, ik moet fors meer betalenquote:Op vrijdag 9 januari 2009 10:18 schreef DonJames het volgende:
[..]
Maar ik meen dat je zei dat de voorlopige aanslag te laag was, dus dat je ná betaling daarvan met de aangifte alsnog geld schuldig bent, correct?
[..]
Is inkomensafhankelijk, ja.
Wees blijquote:Op vrijdag 9 januari 2009 10:25 schreef komrad het volgende:
[..]
klopt inderdaad, ik moet fors meer betalen
Okee, in dat geval:quote:Op vrijdag 9 januari 2009 10:25 schreef komrad het volgende:
[..]
klopt inderdaad, ik moet fors meer betalen
1. Die moet je ook betalen, want:quote:Op vrijdag 9 januari 2009 10:12 schreef komrad het volgende:
[..]
Thanx again:
Ik heb net het aangiteprogramma ingevuld om een beeld te krijgen van de schade.
Wat ik wil doen is het volgende:
1. De rekening gewoon betalen, wordt straks toch wel verrekend.
2. Bezwaar maken tegen de aangifte, op 3 gronden:
- de looncomponent klopt niet
- de box 3 compoment is te laag
- de aftrekposten ontbreken
Daar voeg ik een print van het aangifteprogramma bij wat volgens mij de werkelijke aangifte moet zijn. Ben trouwens niet blij, kost me toch weer meer geld dit jaar.
Zit ik dan helemaal goed?
...
ben geen ondernemer. Gaat trouwens ook niet om wereldschokkende bedragen, maar relatief is het wel een stuk meer geworden. Ik stuur dus gewoon een briefje/bezwaarschift met de melding dat ik van mening ben dat de aanslag te laag is en wat de aanslag naar mijn mening is. Rekening betaal ik natuurlijk gewoon, maar dat was op zich al helemaal geen issue, gewoon een vraag hoe ze dat normaal doen. Vorigje jaren kreeg ik namelijk altijd de vraag om aangifte te doen van onze eigen lokale uncle samquote:Op vrijdag 9 januari 2009 10:33 schreef DonJames het volgende:
[..]
Okee, in dat geval:
[..]
1. Die moet je ook betalen, want:
2. Je kan bezwaar maken, maar dit zal worden gezien als een verzoek om de aanslag te verhogen. Uitstel van betaling krijg je ook niet, omdat je niet betwist dat het bedrag te hoog is.
Wat je dus moet doen is gewoon een briefje sturen of de inspecteur de aanslag wil verhogen tot EUR xxxx (het bedrag wat je hebt uitgerekend met de aangifte). Een uitdraai van de aangifte is niet nodig, je geeft gewoon als reden op dat het resultaat hoger is dan geschat.
Ik vraag me alleen nog af of je ondernemer bent, en, zo ja, waarom je geen schatting hebt gedaan. Verder kan je voor het jaar 2009 nu al een voorlopige aanslag aanvragen, en dit zou ik ook doen i.v.m. het voorkomen van heffingsrente.
vind het ook niet zo erg, ik wist ook al lang dat ik dit jaar meer zou moeten betalen. Vind het gewoon vreemd dat de belastingdienst niet gewoon de goede gegevens invult, want zowel de looncomponent als het box 3 vermogen krijgen ze gewoon aangeleverd. Enige wat ze niet kunnen weten is de aftrekposten, andere zaken zijn gewoon bekend. Misschien pas over een paar weken maar toch. DIt is voor mij en voor de BD toch weer extra werk en dat zou toch makkelijker moeten kunnenquote:
Een oud collega van me bij de belastingdienst zei altijd tegen zijn 'klanten'. "Ik hoop dat u volgend jaar veel moet betalen". Dus die mensen keken hem altijd raar aan. Ja zegt hij "dat betekent dat u ook veel verdient".quote:Op vrijdag 9 januari 2009 10:39 schreef komrad het volgende:
[..]
vind het ook niet zo erg, ik wist ook al lang dat ik dit jaar meer zou moeten betalen. Vind het gewoon vreemd dat de belastingdienst niet gewoon de goede gegevens invult, want zowel de looncomponent als het box 3 vermogen krijgen ze gewoon aangeleverd. Enige wat ze niet kunnen weten is de aftrekposten, andere zaken zijn gewoon bekend. Misschien pas over een paar weken maar toch. DIt is voor mij en voor de BD toch weer extra werk en dat zou toch makkelijker moeten kunnen
Dat hangt samen met het gelaagde systeem bij de BD. Ze krijgen wel van alles binnen, maar dat is nog niet gelijk beschikbaar voor het aanslageproces. En terecht ook, want in de praktijk blijken er gedurende een jaar nogal wat fouten in te sluipen, hetzij door inhoudingsplichtigen, hetzij door de BD zelf. Het is dus beter om uit te gaan van jaargegevens. Mbt box 3 krijgt de BD itt loongegevens niet maandelijks info, maar jaarlijks. Dus dat kan gewoon niet anders. Het zou bij de huidige regelgeving ook niet nuttig zijn om het anders te doen, aangezien de BD werkt met slechts twee peildata per jaar.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 10:39 schreef komrad het volgende:
[..]
vind het ook niet zo erg, ik wist ook al lang dat ik dit jaar meer zou moeten betalen. Vind het gewoon vreemd dat de belastingdienst niet gewoon de goede gegevens invult, want zowel de looncomponent als het box 3 vermogen krijgen ze gewoon aangeleverd. Enige wat ze niet kunnen weten is de aftrekposten, andere zaken zijn gewoon bekend. Misschien pas over een paar weken maar toch. DIt is voor mij en voor de BD toch weer extra werk en dat zou toch makkelijker moeten kunnen
Zelfs de belastingdienst weet in de loop van december nog niet wat jouw box 3 componenten zijn. Ik heb een boel box 3 onderdelen die de belastingdienst van derden niet krijgt aangeleverd. Net als dat ze je jaarinkomen van 2008 in de loop van december nog niet kunnen vaststellen. Ze hebben immers de loonaangiften tot en met oktober nog maar binnen.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 10:39 schreef komrad het volgende:
[..]
Voor 2009 kun je het al digitaal regelen, hoor.quote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:30 schreef Meeldraad het volgende:
[..]
En ach, alle woorden die je hier nu al hebt besteed aan vragen, hebben je 100 keer meer tijd gekost dan een brief schrijven en zeggen dat bedrag A 10.000 hoger moet zijn en bedrag B 20.000 hoger. Klaar is je bezwaarschrift. Het meeste moeite kost altijd nog het zoeken van de postzegel en het daadwerkelijk in een brievenbus doen. Hopelijk dat de Digi-D daar wat bij kan helpen in de toekomst.
Laat ik vooropstellen dat ik het allemaal niet zo erg vindt, het ligt allemaal al klaar voor verzending. Maar je kunt er niet omheen dat het niet bepaald klantvriendelijk is. Wat beter zou zijn (ik ga er maar vanuit dat dit gewoon een actie is om zo veel mogelijk geld snel binnen te krijgen):quote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:32 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Zelfs de belastingdienst weet in de loop van december nog niet wat jouw box 3 componenten zijn. Ik heb een boel box 3 onderdelen die de belastingdienst van derden niet krijgt aangeleverd. Net als dat ze je jaarinkomen van 2008 in de loop van december nog niet kunnen vaststellen. Ze hebben immers de loonaangiften tot en met oktober nog maar binnen.
Dus zo onlogisch als jij het schetst is het niet.
het voordeel is wel dat ik er nu al vanaf ben, zelfs voordat ik maar een jaaropgave gezien hebquote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:40 schreef Meeldraad het volgende:
Oh ja, het voorlopige aanslag programma natuurlijk. Nou ja, dan moet ie helemaal niet meer zeuren hahaha... (geintje komrad).
Gelukkig maarquote:Op vrijdag 9 januari 2009 11:43 schreef komrad het volgende:
[..]
Laat ik vooropstellen dat ik het allemaal niet zo erg vindt, het ligt allemaal al klaar voor verzending. Maar je kunt er niet omheen dat het niet bepaald klantvriendelijk is. Wat beter zou zijn (ik ga er maar vanuit dat dit gewoon een actie is om zo veel mogelijk geld snel binnen te krijgen):
Feitelijk is dat, hoe knullig geformuleerd misschien ook, de bedoeling van een voorlopige aanslag gedurende het jaar. De verplichting tot aangifte doen is wat gecompliceerder, want aan de daadwerkelijke uitnodiging tot aangifte zoals het heet, zitten wettelijke termijnen verbonden. Die kun je natuurlijk wel loskoppelen.quote:- stuur een brief waarin je uitlegt dat gezien de aanslag van 2007 de verwachting is dat je voor het jaar 2008 de belastingdienst geld schuldig bent en dat ze op basis van artxx.x van de wet Y hierbij een factuur voor dat bedrag sturen en dat het verrekend wordt met de aanslag. Meldt de belastingplichtige meteen dat ze voor het jaar 2008 verplicht zijn aangifte te doen.
Nou ja, in jouw geval is er dan toevallig een wijziging opgetreden, maar dat geldt lang niet voor iedereen. Sommigen hebben standaard vaste bedragen waardoor ze aan het eind van het jaar moeten bijbetalen. De variaties in jouw inkomen kan de belastingdienst niet voorspellen. Dus maken ze een schatting op eerdere gegevens, waarbij het aan jou vrijstaat om die te corrigeren, je mag er zelfs je aftrekposten al in meenemen als je daar een schatting van kan maken. Uiteindelijk ter controle van de beide schattingen, doe je aangifte, daarop volgt een aanslag, waaruit kan blijken dat het precies goed is, of dat er nog wat met geld geschoven moet worden. Ja, ik weet niet, ik vind het heel logisch. En heel veel mensen denk ik ook, want er zijn veel mensen die weten dat ze moeten gaan bijbetalen en expliciet verzoeken om een voorlopige aanslag. Komt nog eens bij het verhaal van de heffingsrente en de betalingskorting. Sommigen worden zelfs boos als ze hun voorlopige aanslag niet hebben gehad. Het is allemaal zo ongunstig niet. Denk ik...quote:Ik betaal netjes de rekening, daarna krijg ik nog een aanslag voor een hoger bedrag. Daar maak ik dan bezwaar tegen omdat ze aftrekposten vergeten zijn en bovendien meld ik (hoewel kansloos) nog eens fijntjes dat de belastingdienst toch overtuigd was dat ik een ander bedrag moest betalen, zie voorlopige aanslag. Zijn behandelen bezwaar en geven mij gelijk (hoop ik). Anders wordt het helemaal feest.
Haha, ja nou there we go!quote:het voordeel is wel dat ik er nu al vanaf ben, zelfs voordat ik maar een jaaropgave gezien heb
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |