Het staat er inderdaad een beetje krom als je het letterlijk gaat lezen.quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:05 schreef tinny het volgende:
[..]
nou meer ook door die zin "heeft een kind wat op 31 dec 2007/1 jan 2008 jonger is dan 12 jaar"
Ik heb een kind (geboren mei 2008) maar dat was er 31 dec 2007/1 jan 2008 nog niet... vandaar begon ik te twijfelen...
(ik dacht dat ik er dus pas VOLGEND jaar voor in aanmerking zou komen)
Ik vraag me nu nog wel af of zowel ik (verdien meer dan 4500,-) ALS OOK MIJN PARTNER hiervoor in aanmerking komt... maar misschien dat vanzelf wel duidelijk wordt als ik daadwerkelijk het aangifte prog 2008 ga invullen....
Dat was idd ook mijn redenatie. Wat dit betreft had ik beter geen ouderschapsverlof kunnen nemen in 2008quote:
De regeling is bedoeld om een terugval van inkomsten (gedeeltelijk) te compenseren als mensen minder gaan werken om voor de kinderen te zorgen. Als je minder gaat werken maar meer gaat verdienen, heb je die compensatie niet nodig.quote:Op woensdag 7 januari 2009 13:32 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Dat was idd ook mijn redenatie. Wat dit betreft had ik beter geen ouderschapsverlof kunnen nemen in 2008![]()
Ik vind het maar apart dat de BD/overheid dit op deze manier ingericht heeft. De bedoeling is toch ouderschap (+verlof) te stimuleren voor vooral jonge ouders? En dat is juist de groep die over het algemeen een redelijke loonontwikkeling doormaakt. En vervolgens geen recht heeft op die heffingskorting.
Maar dat hoort meer in de klaagbak thuis
kijk ook hier even..quote:Op woensdag 7 januari 2009 21:30 schreef ManAtWork het volgende:
Leest niemand de OP,.....?
En nee, de fiscus vult het niet helemaal in!
aaah maar GodSon zegt van niet?? -->quote:Op woensdag 7 januari 2009 13:01 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Het staat er inderdaad een beetje krom als je het letterlijk gaat lezen.
Maar je hebt (beide) recht op de combinatiekorting.
quote:Fiscale partner
Had u in 2008 een fiscale partner? Dan kunnen u en uw fiscale partner allebei de combinatiekorting krijgen als u allebei aan de voorwaarden voldoet.
Je krijgt beide aftrek als je allebei meer dan 4500¤ verdient, jij wel dus aftrek, vrouw/vriendin niet, dus geen dubbele aftrek!
Mijn fout. Ik moest de post even weer opzoeken. Daarin geef je aan dat je vrouw geen inkomen heeft en dus niet voldoet aan de voorwaarden zodat ze inderdaad geen recht heeft op de combinatiekorting.quote:Op donderdag 8 januari 2009 07:07 schreef tinny het volgende:
[..]
aaah maar GodSon zegt van niet?? -->
[..]
Ook ik maak (helaas) fouten.quote:Op donderdag 8 januari 2009 07:56 schreef GodsSon het volgende:
Ik zou naar MAW luisteren, heeft er meer verstand van, ik ging uit van mijn gevoel bij het lezen van de tekst...
Hehe, ik ging onterecht uit van je autoriteitquote:Op donderdag 8 januari 2009 09:11 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ook ik maak (helaas) fouten.
Toont gelukkig maar weer aan dat ik ook maar een mens ben.
Om vervuiling tussen 2007 en 2008 te voorkomen, heb ik deze in het topic van 2007 geplaatst.quote:Op donderdag 8 januari 2009 12:43 schreef trifko het volgende:
ik heb een vraagje over mijn teruggaaf Tbiljet voor 2007 nog, bij het berekenen van aftrekbedrag ziektekosten of andere buitengewone uitgaven, heb je zeg maar een vast bedrag premie zorgverzekering wat je bij de berekening moet gebruiken ongeacht wat je aan basispremie aan je zorgverzekeraar betaald heb.. voor 2007 was dat 1059 euro per jaar.. Nu is het zo dat van 2007, de eerste 2 maanden (januari en februari) door mijn vader zijn betaald, en het is goed mogelijk dat hij dat voor zich zelf als aftrekpost heeft doorgevoerd.. moet ik dan bij mijn berekening vasthouden aan die 1059 euro of moet ik gebruiken 10/12 x 1059 euro, omdat ik maar 10 maanden heb betaald en die overige 2 maanden mijn vader..
Ja, van de site van de BD:quote:Op donderdag 8 januari 2009 13:15 schreef Adelante het volgende:
Even een vraagje: heb je recht op teruggave van de algemene heffingskorting wanneer je geen fiscale partner hebt gehad in 2008?
quote:Iedere werknemer (en uitkeringsgerechtigde) heeft recht op de algemene heffingskorting. De algemene heffingskorting is ¤ 2.074 als de werknemer of uitkeringsgerechtigde jonger is dan 65 jaar. De algemene heffingskorting is ¤ 970 als de werknemer of uitkeringsgerechtigde 65 jaar of ouder is.
Het gaat om een situatie waarin er geen inkomen is genoten (geen loon, geen uitkering).quote:Op donderdag 8 januari 2009 13:20 schreef ManAtWork het volgende:
Als je inkomen hebt, heb je recht op de algemene heffingskorting. Bij loon of uitkering wordt hier automatisch rekening mee gehouden.
de site van de belastingdienst zegt:quote:Artikel 8.10. Algemene heffingskorting
1
De algemene heffingskorting geldt voor iedere belastingplichtige.
2
De algemene heffingskorting bedraagt ¤ 2043.
Dus ik zit even in dubioquote:Voorwaarden fiscale partner
U moet in 2008 meer dan 6 maanden dezelfde fiscale partner hebben gehad. Anders voldoet u niet aan deze voorwaarde voor uitbetaling van de heffingskorting. Het is hierbij niet van belang of ervoor gekozen is om heel 2008 elkaars fiscale partner te zijn. Als u door het overlijden van uw fiscale partner niet aan deze voorwaarde voldoet, toetsen wij alleen de voorwaarde dat de fiscale partner voldoende belasting is verschuldigd. Voldeed u om een andere reden niet aan de voorwaarde van 6 maanden? Dan betalen wij de heffingskorting niet uit.
Je hebt wel recht op de korting, hij wordt alleen niet uitbetaald als je geen inkomen en/of fiscale partner met inkomen hebt.quote:Op donderdag 8 januari 2009 13:26 schreef Adelante het volgende:
[..]
Het gaat om een situatie waarin er geen inkomen is genoten (geen loon, geen uitkering).
art. 8.10 Wet IB zegt:
[..]
de site van de belastingdienst zegt:
[..]
Dus ik zit even in dubio
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |