quote:
Zapato:
Wat begrijpen mensen nog niet dan? Wij stonden netjes op het perron te wachten met zn allen, ik stond zelf met die Roos van CampusTV te praten (die meer gezien heeft dan ik trouwens) waarop een van haar vrienden en ikzelf uit het niets, zonder enig aanwijsbare reden een klap kregen. Toen renden een stuk of 5 van mijn vrienden het spoor op om mij en de overige mensen op het perron aan de voor hun de overkant van het spoor te helpen. Daar stond echter die groep Marrokanen (het kunnen ook Turken geweest zijn, of Algerijnen zoals de politieagente die mii verhoorde of het bureau ook al zei, die lijken nogal op elkaar natuurlijk, zeker snachts met flink wat bier in de maag) met stenen in hun handen te dreigen zodat het gevecht zich uiteindelijk op het spoor voortzette.
Het ging ook allemaal heel snel he, tussen het moment dat ik een klap kreeg en de trein zat misschien 30 seconden, maximaal. Dus echt tijd voor mijn vrienden om de siuatie in te schatten of het overzicht te krijgen was er niet.
Feit blijft wel dat er zonder die gasten die kwamen vechten niks was gebeurd. Dood door schuld zou het dus eigenlijk moeten worden idd, wat hier ook al is geopperd, zeker nu ik wat helderder ben dan gister. Het blijft allemaal gewoon zo tragisch, ook dat echt nét op het moment dat mn vrienden op de rails staan er een IC langs moet komen, we stonden daar al een uur ofzo en hadden nog geen trein gezien
En:
Kom van het spoor af!!” riep ik nog
Sophia 2 januari, 2009 studie |
Roos Floris, oud-medewerkster van CampusTV, was getuige van het tragische ongeval dat afgelopen nieuwjaarsnacht plaatsvond op het station Rotterdam Alexander.
Net als de de verongelukte Bas van der Weijden was Roos op het feest in de Outland. Roosje vertelt: “De hele avond op het feest stond ik al te kletsen met de groep vrienden waar Bas bij hoorde. Toen het was afgelopen liepen we met zijn allen naar het station om de trein naar huis te nemen. Mijn groep vrienden en wat vrienden van Bas zaten op het perron richting naar Amsterdam en de rest aan de overkant.”
“Op het perron waar wij stonden, stonden ook wat Bulgaren. Ineens kwam een groep Marokkaanse jongens, waarvan een met een steen, op een van die Bulgaren af om hem in elkaar te slaan. Toen ze maar door bleven gaan, probeerden wat jongens van mijn groep de boel te sussen. Hierop begonnen de Marokkanen nu ook deze jongens te slaan. Zij vluchtten toen via het spoor naar de andere kant.”
Volgens Roos is dat ook wat er in de kranten gezegd wordt. Maar daarna werd het pas erg. “De groep Marokkanen ging ook het spoor op en de Marokkaan met de steen begon toen op een van de Nederlandse jongens in te beuken. Het was echt heel heftig en ze hielden maar niet op.”
“Bas, die aan de andere kant van het spoor stond ging ten slotte ook het spoor op. Het was een van zijn vrienden in elkaar geslagen werd. Het vechten hield niet op”.
Over het ongeluk zegt ze: “Er was al drie kwartier geen trein meer geweest, dus ik denk dat ze daarom maar op het spoor bleven. Maar ineens kwam daar wel een trein. Ik bleef maar roepen: kom van dat spoor af!! Er komt een trein aan!”
“Daarna ging het heel snel. Ik zag een gele flits en binnen 30 seconden stond de politie er, zo leek wel”.
De groep Marokkanen wist net op tijd van het spoor weg te komen en vluchtte weg, van hen raakte dan ook niemand gewond. “Omdat de politie zo snel ter plaatse was, zijn de meesten gelukkig wel opgepakt. De meest agressieve volgens mij helaas niet. En waar de Bulgaren gebleven zijn weet ik ook niet.”
Waarom de ruzie precies ontstond weet Roos niet precies: “In de Outland was er nog niets aan de hand. Daar was die groep Marokkanen wel, maar die stonden niet bij ons. De ruzie ontstond gewoon op het station. Het lullige is dat Bas van der Weijden helemaal niets met het gevecht te maken had. Hij wilde zijn vrienden redden en heeft dat nu met de dood moeten bekopen.”
http://www.campus.tv/?p=8789