abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 19 januari 2010 @ 18:00:51 #226
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_77018427
onlangs ons tweede huisje gekocht, van een starterswoning nu toch wat groters
Ons huis binnen twee weken verkocht
Huis wat we gekocht hebben, vraapgrijs was 257.500 euro. We hebben 240k geboden en het hierbij gehouden. Makelaar deed erg moeilijk maar we hebben we het toch voor 240k kunnen kopen
* I intend to live forever, so far so good! *
  dinsdag 19 januari 2010 @ 18:01:28 #227
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77018450
Het is maar wat je een strategie noemt. Als je per se dat ene huis wil hebben is je onderhandelingspositie sowieso zwak.
Als dezelfde huizen in 2009 voor onder de 90% gingen denk ik dat je met een openingsbod van 92% rijkelijk hoog inschiet.

Ik zou op 85% (of lager) inschieten. Als ze daar "niet op in willen gaan" niks meer van me laten horen. Die makelaar belt jou vanzelf terug als hij zijn klant gemasseerd heeft, na een week of 2.

Vanaf dat moment is jouw onderhandelingspositie sterk.
The End Times are wild
pi_77020268
Dus mijn 'strategie' om niet te onderhandelen en uit te gaan van het eindbod vind je niet goed? Nogmaals: ik denk dat makelaars het vak onderhandelen beter beheersen dan ik.
Ik heb mijn huis in Duitsland zeer onverwacht binnen een dag verkocht... 'Natuurlijk' voor de vraagprijs want we zijn hier toch niet op een Turkse markt zei mijn makelaar. Betekent wel dat ik mijn handelingspositie hebt verzwakt want ik moet er eind maart uit. Heb veel tijd verprust door mij, gezien mijn leeftijd, eerst op de huurdersmarkt te richten. Maar daar ben ik niet echt vrolijk van geworden.
Heb al wel besloten mij niet onder tijdsdruk te laten zetten en zonodig eerst een caravan te huren.
Veel meubels om op te slaan heb ik niet...
Zo zie je maar: de één zit met twee huizen en de ander met geen...
Natuurlijk verwachten de verkoopmakelaars een stijgende prijzenmarkt. Maar hoe reeel is dat?
pi_77020445
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 18:00 schreef IkWilbert het volgende:
onlangs ons tweede huisje gekocht, van een starterswoning nu toch wat groters
Ons huis binnen twee weken verkocht
Huis wat we gekocht hebben, vraapgrijs was 257.500 euro. We hebben 240k geboden en het hierbij gehouden. Makelaar deed erg moeilijk maar we hebben we het toch voor 240k kunnen kopen
Gefeliciteerd!
pi_77370845
Het huis (maisonettewoning van 90 m2) dat ik op het oog heb staat nu bijna 10 maanden te koop. Begin oktober oktober is de prijs van 234000 naar 224000 gegaan.
Zou een bod van 195000 te laag zijn? Veel hoger kan ik eigenlijk niet gaan.
Volgens de verkoopmakelaar zijn de eigenaars uit elkaar. Het huis schijnt een keer verkocht te zijn, maar de koper kreeg de financiering niet rond.
pi_77371102
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 11:59 schreef Sytt het volgende:
Het huis (maisonettewoning van 90 m2) dat ik op het oog heb staat nu bijna 10 maanden te koop. Begin oktober oktober is de prijs van 234000 naar 224000 gegaan.
Zou een bod van 195000 te laag zijn? Veel hoger kan ik eigenlijk niet gaan.
Volgens de verkoopmakelaar zijn de eigenaars uit elkaar. Het huis schijnt een keer verkocht te zijn, maar de koper kreeg de financiering niet rond.
Mja, moet je de prijzen weten van de andere huizen. Is 224000 een normale prijs en ze moeten er nu eigenlijk wel uit door de scheiding kan je het misschien proberen.

Is 240000 de normale prijs en gingen ze naar 234 omdat ze er snel uit willen wat alsnog te lang duurde waardoor ze besloten naar 224 te zakken zullen ze 195 waarschijnlijk toch echt te laag vinden..

Dat ze al een keer een koper hadden doet ze natuurlijk ook minder snel zakken, er zijn dus geïnteresseerden te vinden voor de vorige prijs.
pi_77371365
Je kunt ook in het KADASTER gaan kijken (internet) voor welke prijs de huidige eigenaren de woning hebben gekocht. Uit het kadaster kun je tegen geringe kosten deze info halen.

Dan weet je dus waarvoor zij de woning hebben aangeschaft en daarop kun jij dus bepalen hoe hoog jouw startbod zal zijn.

Natuulijk kun je veel lager bieden dan de vraagprijs. Maar HOE graag wil jij de woning kopen?
Als je meerdere huizen op het oog hebt kun je dus met een veel scherper openingsbod komen toch?

'ts een beetje puzzelen and NO SHAME!
pi_77371913
Vanavond inderdaad maar eens de gegevens opvragen.
Probleem is dat ik het huis echt heel leuk vind, anders zou ik er (ivm vraagprijs) echt niet aan beginnen!
Niet geschoten is altijd mis. Ik doe gewoon een voor mij haalbaar bod.
Als daar niet op in wordt gegaan, dan houdt het op en heb ik het in ieder geval geprobeerd.

[ Bericht 13% gewijzigd door Sytt op 28-01-2010 14:09:04 ]
  donderdag 28 januari 2010 @ 13:37:36 #234
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77374437
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 12:13 schreef A_Noniem het volgende:
Je kunt ook in het KADASTER gaan kijken (internet) voor welke prijs de huidige eigenaren de woning hebben gekocht. Uit het kadaster kun je tegen geringe kosten deze info halen.

Dan weet je dus waarvoor zij de woning hebben aangeschaft en daarop kun jij dus bepalen hoe hoog jouw startbod zal zijn.

Natuulijk kun je veel lager bieden dan de vraagprijs. Maar HOE graag wil jij de woning kopen?
Als je meerdere huizen op het oog hebt kun je dus met een veel scherper openingsbod komen toch?

'ts een beetje puzzelen and NO SHAME!
Het is toch volstrekt oninteressant hoeveel de huidige eigenaren betaald hebben? Dat verandert geen cent aan de marktprijs. Of ze het nu als eerste eigenaar ooit voor 150.000 gulden gekocht hebben, of in 2007 voor 320.000 euro, als de marktprijs 290K euro is en het staat voor 300.000 euro te koop weet je wat je moet bieden.
The End Times are wild
pi_77385475
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 13:37 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het is toch volstrekt oninteressant hoeveel de huidige eigenaren betaald hebben? Dat verandert geen cent aan de marktprijs. Of ze het nu als eerste eigenaar ooit voor 150.000 gulden gekocht hebben, of in 2007 voor 320.000 euro, als de marktprijs 290K euro is en het staat voor 300.000 euro te koop weet je wat je moet bieden.
Mwah bij een scheiding kan het altijd interessant zijn om te zien of de mensen overwaarde (geen haast) of verlies (haast) maken met het huis.
Als een huis 10 jaar geleden gekocht is kan je ervan uitgaan dat de echte verkoopnood een stuk lager is dan een stel dat afgelopen jaar een huis kocht en nu beide ergens anders zitten.
All management is Strategic Management.
pi_77403282
hier ook een huis op het oog:

Soort woonhuis Landhuis, vrijstaande woning (dijkwoning)Gratis verhuisbox?
Soort bouw Bestaande bouwKlik Hier!
Bouwjaar 1957
Woonoppervlakte 155 m² (= gebruiksoppervlakte woonfunctie)Klik Hier!
Perceeloppervlakte 1.385 m²

mooi gerenoveerd, mooi prive gelegen. vraag prijs 1,5 jaar geleden 489k. Vorig jaar mei naar 469k.

Wil er niet meer als 420-430 voor betalen.. . Reeel?
pi_77435531
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 18:24 schreef GodsSon het volgende:

[..]

Mwah bij een scheiding kan het altijd interessant zijn om te zien of de mensen overwaarde (geen haast) of verlies (haast) maken met het huis.
Als een huis 10 jaar geleden gekocht is kan je ervan uitgaan dat de echte verkoopnood een stuk lager is dan een stel dat afgelopen jaar een huis kocht en nu beide ergens anders zitten.
Je zit er niet ver naast: het huis is elf jaar geleden gekocht voor 229000 guldens!
Ik laat het maar even bezinken.
pi_77559168
Hier krijg ik wat van... Van de meeste huizen die ik wil bezichtigen blijkt er net een bod te zijn gedaan. Vandaag 2x... Stonden al 6+ maanden te koop! Ik heb nog een paar huizen op het oog... Blijkt dat de makelaars pas volgende week tijd hebben voor een bezichtiging. Volgens hen loopt het storm.
Vorige week had ik een afspraak voor een tweede bezichtiging en was ik vast van plan een bod te doen. Krijg ik een uur voor de bezichtiging door dat er al is geboden...
Kortom wat is jullie ervaring?
  Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 21:12:14 #239
236264 crew  capricia
pi_77568407
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 17:59 schreef Heerda het volgende:
Hier krijg ik wat van... Van de meeste huizen die ik wil bezichtigen blijkt er net een bod te zijn gedaan. Vandaag 2x... Stonden al 6+ maanden te koop! Ik heb nog een paar huizen op het oog... Blijkt dat de makelaars pas volgende week tijd hebben voor een bezichtiging. Volgens hen loopt het storm.
Vorige week had ik een afspraak voor een tweede bezichtiging en was ik vast van plan een bod te doen. Krijg ik een uur voor de bezichtiging door dat er al is geboden...
Dat zou dan nieuw zijn. Zeker huizen die al 6+ maanden te koop staan...en opeens loopt het stort?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77568543
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 17:59 schreef Heerda het volgende:
Laat je niet van de weg lokken! Dit is gewoon een manier om jouw maximaal te laten bieden, gewoon een belachelijk laag bod uitbrengen. Groot kans dat men verontwaardigt reageert maar dat het huis volgende maand nog steeds te koop staat
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_77568699
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:14 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Laat je niet van de weg lokken! Dit is gewoon een manier om jouw maximaal te laten bieden, gewoon een belachelijk laag bod uitbrengen. Groot kans dat men verontwaardigt reageert maar dat het huis volgende maand nog steeds te koop staat
Yep, of het huis krijgt 8 weken de status 'verkocht onder voorbehoud'.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 21:19:08 #242
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_77568776
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 20:57 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Hoi hoi

We zijn vandaag naar een huis gaan kijken en morgen komt de makkelaar langs om naar ons huis te kijken om zo een schatting te kunnen maken voor hoeveel dit verkocht zou kunnen worden volgens hem. Als dit een ongeveer gelijk ligt aan waar we zelf aan dachten willen we waarschijnlijk wel een bod gaan doen op het huis dat we vandaag bezichtigd hebben.

Maar mijn vraag is wat op dit moment normaal is qua bieden, hoeveel % kun je ongeveer onder de vraagprijs gaan zitten zodat ze je wel nog serieus nemen?
Afgelopen jaar zijn de prijzen ongeveer 6% gedaald. De daling gaat nog verder. Dat is een gemiddelde. Dure woningen zijn iets meer gezakt, goedkope woningen zijn procentueel iets minder gezakt. Ook zijn er verschillen tussen verkopers: Mensen die uit de WW in de bijstand raken, MOETEN verkopen. Daar heb je meer succeskans als je lager biedt.

Enfin, zoals gezegd is de daling een gemiddelde. Sommige mensen profiteren meer dan gemiddeld, andere minder. Ik zou meer dan gemiddeld proberen te profiteren

Vuistregel is dat de Kosten Koper ervan af moeten. En nog zo'n vuistregel: da's ongeveer 10%. Bied iets lager (ongeveer 11 à 12 procent lager) en kom dan één keer met een beter bod.

Ben je verliefd op een woning. Dan kun je geen NEE horen en dan betaal je teveel.

Ben je bereid om een paar keer "NEE" te horen, dan vind je vanzelf de beste prijs-kwaliteit verhouding.
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_77569655
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:17 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

En dan acht weken lang denken dat je de kans van je leven gemist hebt
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_77581478
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:14 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik mag toch aannemen dat wanneer ook bij Funda staat 'verkocht onder voorbehoud' het huis niet direct beschikbaar is.
pi_77581508
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:17 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Dat al eens meegemaakt?
pi_77581627
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:36 schreef xenobinol het volgende:

[..]

En dan acht weken lang denken dat je de kans van je leven gemist hebt
Het leven van een koper gaat dus ook niet over rozen...
Wat denk je: er staat een huis al lang te koop maar op dit moment wordt het verhuurd. De huurder heeft er voor getekend zonodig binnen een maand het huis te verlaten. Ik denk dat zo'n verkoper nu geen haast meer heeft?
Ben wel benieuwd wat jullie ervaring is v.w.b. de plotseling aantrekkende kopersmarkt in de driehoek Apeldoorn, Deventer en Zutphen?
pi_77582376
http://huiskoopadvies.web(...)v/2009/12/index.html

Als ik dit bericht mag geloven valt het met de prijsdalingen wel mee... De prognose op dit moment is op zijn gunstgst dat de prijzen stabiel blijven.
  woensdag 3 februari 2010 @ 10:41:02 #248
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_77583015
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 09:53 schreef Heerda het volgende:

Ben wel benieuwd wat jullie ervaring is v.w.b. de plotseling aantrekkende kopersmarkt in de driehoek Apeldoorn, Deventer en Zutphen?
Hoe bedoel je dit? En wat is je bron?

Heb zelf ook een huis te koop staan en in tegenstelling van wat in dit topic gebruikelijk lijkt (absurd laag bieden) ben ik niet van plan om biedingen die 15-20% onder vraagprijs liggen serieus te nemen. Wat hier namelijk vergeten wordt, is dat ik voor elke 10.000 euro die ik minder zou krijgen, mijn huis bijna 1.5 jaar leeg kan laten staan. Ik ben van mening dat huizenprijzen niet het probleem zijn. Het probleem is het vertrouwen in de markt waardoor mensen niet durven doorstromen en lekker blijven zitten.
  woensdag 3 februari 2010 @ 10:48:37 #249
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77583289
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 10:41 schreef Coelho het volgende:

[..]

Heb zelf ook een huis te koop staan en in tegenstelling van wat in dit topic gebruikelijk lijkt (absurd laag bieden) ben ik niet van plan om biedingen die 15-20% onder vraagprijs liggen serieus te nemen. Wat hier namelijk vergeten wordt, is dat ik voor elke 10.000 euro die ik minder zou krijgen, mijn huis bijna 1.5 jaar leeg kan laten staan. Ik ben van mening dat huizenprijzen niet het probleem zijn. Het probleem is het vertrouwen in de markt waardoor mensen niet durven doorstromen en lekker blijven zitten.
Ik denk dat wanneer je uitrekent wat het leeg staan werkelijk kost (inclusief verlies van HRA op den duur!) je met 10.000 euro het niet redt in 1,5 jaar. Je zult op een zeker moment ook onderhoud moeten gaan doen, verzekeringen blijven betalen en als je nooit stookt dan wordt het extreem vochtig.

Met een kostprijs van 8% over de marktwaarde per jaar ben je realistischer uit denk ik. Dan kun je het huis wel twee jaar leeg laten staan, maar dan ben je dus al 16% kwijt. En wie zegt dat de markt dan aangetrokken is? Uiteindelijk blijft het gewoon weggegooid geld en speculatie, dat is duidelijk. En of de huizenmarkt nu de beste markt is om met geleend geld te speculeren vraag ik me af.

Als je er zelf nog in woont is het natuurlijk een compleet ander verhaal. Dan krijg je voor dat geld gewoon je woongenot terug. Het geld zou je anders ook kwijt zijn. Als je niet dringend weghoeft is er eigenlijk niks aan de hand.
The End Times are wild
pi_77586695
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 10:41 schreef Coelho het volgende:

[..]

Wat denk je? Natuurlijk is de bron verdacht: makelaars c.a. en mijn ervaring dat er nogal wat huizen onder voorbehoud verkocht worden.
Ik wens jou veel succes... en laten voor 10% onder de vraagprijs lijkt me niet verkeerd... bij een prijsdaling in 2009 van ca. 6%. De vraag is hoe reeel jou vraagprijs is... Ik mag aannemen dat de meeste verkopers al ca. 10% hebben ingecalculeerd. In dat geval krijg je dus 100%!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')