tevens arcee topicquote:De rij van Fibonacci is genoemd naar Leonardo van Pisa, bijgenaamd Fibonacci, die de rij noemt in zijn boek Liber abacci. In woorden is elk element van de rij steeds de som van de twee voorgaande elementen, beginnend met 0 en 1. De rij blijkt interessante eigenschappen en verbanden te bezitten met onder andere de gulden snede. De eerste elementen van de rij (rij A000045 in OEIS) zijn dan als volgt:
0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233, 377, 610, 987, 1597, 2584, 4181, 6765, 10946, ...
Het is evenwel niet duidelijk wie als eerste de rij heeft uitgedacht. Toen Fibonacci 20 jaar was, ging hij naar Algerije waar hij Indiaase en Arabische wiskunde bestudeerde. Wellicht leerde hij daar de rij kennen.
Nee, de 1 keert niet terug in de rij.quote:Op dinsdag 30 december 2008 11:09 schreef iamredleader het volgende:
http://forum.fok.nl/user/active/123581
Ik vind hem goed gevonden icm de topicID. Dus kudo's voor dat enzo.quote:Op dinsdag 30 december 2008 11:18 schreef PiRANiA het volgende:
Woohoo 2 posts van mods in mijn (op het eerste gezicht kansloze) topic.
Dat was ik, duhhhh. Waar denk je anders dat ik mijn bijnaam vandaan heb?quote:Het is evenwel niet duidelijk wie als eerste de rij heeft uitgedacht.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op maandag 35 oktember 2009 18:19 schreef Mopst3r het volgende:
CaptainPeacock are you free?
quote:Op zondag 18 januari 2009 21:13 schreef gday het volgende:
Jammer dat je de 0 en de eerste 1 mist en dus pas bij het 3e cijfer uit de reeks begint. Het gebrek aan de 0 wil ik je overigens nog wel vergeven.
Briljant nummer datquote:
Vertel...?quote:Op zondag 18 januari 2009 21:36 schreef PiRANiA het volgende:
Ik heb al een plan voor het volgende topic
quote:
nieuwe topic-lijst F5enquote:Op zondag 15 november 2009 20:36 schreef powerlite het volgende:
hoe heb je dat nou precies geflikt dat precies het topic ID klopt?
Echt heel leuk ja.quote:Op vrijdag 2 april 2010 17:34 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Altijd leuk binnen het Fibonacci gebeuren is om oningewijden te laten kijken naar de volgende figuur
[ afbeelding ]
Een driehoek van drie bij vijf gecomineerd met een driehoek van vijf bij acht.
Ogenschijnlijk zijn dit twee identieke figuren.
Een driehoek van acht bij dertien.
Toch blijven in bovenste figuur 25 gele vakjes over en bij de onderste 24.
De bovenste heeft een "uitpuilende" knik en de onderste een "ingedeukte" knik.
Het blijft leuk
Dat doe je snel zeg!quote:
Ga ergens anders spijkers op laag water zoekenquote:Op zondag 18 januari 2009 21:13 schreef gday het volgende:
Jammer dat je de 0 en de eerste 1 mist en dus pas bij het 3e cijfer uit de reeks begint. Het gebrek aan de 0 wil ik je overigens nog wel vergeven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |