Ligt er maar aan hoeveel procent van de vraagprijs die 40.000 euro bedraagt.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 14:52 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Zolang ik mijn baan houd merk ik er niets van hoor, en jij ook niet lijkt me.
Goed als je veel belegt hebt dan voel je wel verlies maar beleggen doe je met geld dat je teveel hebt toch?
Mijn inziens geen reden voor paniek en zeker niet om prijzen naar beneden te gooien. Alsof iemand een huis nu ineens gaat kopen omdat het zojuist 40.000 goedkoper is geworden...
De tering naar de verwachte nering zetten bedoel je. En dat is volgens VEH dus mede het probleem.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 14:02 schreef capricia het volgende:
Als je je kop in het zand steekt en het gewoon gaat ontkennen, dan gaat het heus niet zo maar over.
Mijns inziens moet je gewoon reeel blijven. En de tering naar de nering zetten.
Mensen die 'gedwongen' worden te verkopen door bv een scheiding of te lang dubbele lasten misschien wel. De meeste anderen zullen echter minimaal hun vorige hypotheek terug willen verdienen en dat zal je als je langer dan pakweg 2-3 jaar geleden een huis hebt gekocht voorlopig ook nog prima lukken.quote:Op woensdag 31 december 2008 21:47 schreef TubewayDigital het volgende:
Zijn al die mensen die hun huis gaan verkopen bereidt hun verlies te nemen? En hoe ver zijn ze bereidt te gaan?
Zeg jij het maar, als mijn huis 200.000 te koop staat ga jij het dan ineens kopen als ik het voor 160.000 aanbied?quote:Op vrijdag 2 januari 2009 15:48 schreef Dromer het volgende:
[..]
Ligt er maar aan hoeveel procent van de vraagprijs die 40.000 euro bedraagt.
Het hele idee van "minimaal je hypotheek terugverdienen" is economisch gezien volledige onzin. Je kunt je huis voor de marktprijs verkopen. Of jij dat huis tien jaar geleden gekocht hebt voor 100K minder, of 2 jaar geleden voor 20K meer is volstrekt irrelevant bij de waardebepaling van je huis.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 18:31 schreef du_ke het volgende:
[..]
Mensen die 'gedwongen' worden te verkopen door bv een scheiding of te lang dubbele lasten misschien wel. De meeste anderen zullen echter minimaal hun vorige hypotheek terug willen verdienen en dat zal je als je langer dan pakweg 2-3 jaar geleden een huis hebt gekocht voorlopig ook nog prima lukken.
Wanneer het budget van de koper maar tot 180K ging wel natuurlijkquote:Op vrijdag 2 januari 2009 19:51 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Zeg jij het maar, als mijn huis 200.000 te koop staat ga jij het dan ineens kopen als ik het voor 160.000 aanbied?
Lijkt me niet, dan zou je eerder wel interesse hebben getoond toch.
hangt er ook vanaf of je een vaste baan hebt nog en het salaris en de bankquote:Op vrijdag 2 januari 2009 19:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wanneer het budget van de koper maar tot 180K ging wel natuurlijk
Serieus? Ieman ddie een budget heeft van max 180.000 gaat dan mijn huis kopen? Denk dat die dan toch nog maar even wachten en zo onzeker zijn dat ze niets durven. En al helemaal angstig zijn als er zojuist 40.000 af is gegaan..quote:Op vrijdag 2 januari 2009 19:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wanneer het budget van de koper maar tot 180K ging wel natuurlijk
Je zal minder genegen zijn je woning te verkopen als je er niet minstens voor terug krijgt wat je er zelf voor betaald hebt. Dan blijf je wat langer in dat net wat te krappe huis wonenquote:Op vrijdag 2 januari 2009 19:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het hele idee van "minimaal je hypotheek terugverdienen" is economisch gezien volledige onzin. Je kunt je huis voor de marktprijs verkopen. Of jij dat huis tien jaar geleden gekocht hebt voor 100K minder, of 2 jaar geleden voor 20K meer is volstrekt irrelevant bij de waardebepaling van je huis.
Nou het wel een redelijke kopersmarkt hoor, alleen de prijs wordt bepaald door de aanbieders. De kopers kiezen vervolgens wel of niet te kopen en welke.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 19:59 schreef du_ke het volgende:
[..]
Je zal minder genegen zijn je woning te verkopen als je er niet minstens voor terug krijgt wat je er zelf voor betaald hebt. Dan blijf je wat langer in dat net wat te krappe huis wonen. Het is nog altijd meer een markt van de aanbieders dan van de vragers.
Een potentiele koper kan wel onderhandelen, zeker nu. De prijs wordt gezamenlijk bepaald op basis van vraag en aanbod in een markt.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 20:01 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Nou het wel een redelijke kopersmarkt hoor, alleen de prijs wordt bepaald door de aanbieders. De kopers kiezen vervolgens wel of niet te kopen en welke.
Juist en als het dan 10 20 of 30 procent is waar je op wacht dan weet je niet waar je op wacht. Mensne die serieus willen kopen wachten nog liever en mensen die niet serieus willen kopen die kopen ook niet ineens impulsief.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 20:03 schreef LXIV het volgende:
Wil je nu zeggen dat er geen causaal verband is tussen vraag en prijs? Het is heel simpel: bij een prijs van, zeg, 50.000 euro is de vraag bijna oneindig. "Iedereen" wil die woning dan wel kopen, al is het maar om hem zelfstandig verder te verkopen.
Bij een prijs van 1.000.000 is de vraag nul. Iedereen weet dat dit volstrekt te veel is en dat je voor dat geld veel en veel mooier koopt.
Ergens daar tussen in ligt een prijs waarbij je met redelijke kans binnen 3 tot 5 maanden verkoopt. En hoe dichter bij de 50K euro, hoe sneller verkocht. Dat is elementaire economie.
Nu is het lang zo geweest dat, wanneer je je huis voor een "onverkoopbare" prijs aanbood, je dankzij de alsmaar stijgende huizenprijzen op een zeker moment toch binnen de marktprijs kwam en verkocht. Dat gaat nu echt niet meer op. Eerder loopt een redelijk geprijsd huis juist uit de marktprijs en moet er weer geld af. Het is wijsheid om nu aan de onderkant van het spectrum te verkopen. Anders ga je misschien wel veel meer nat.
ofwel 160.000 euro, ze zijn NL voorbij,quote:Op vrijdag 2 januari 2009 22:02 schreef SeLang het volgende:
Btw, nu op de BBC:
Huizenprijzen in de UK 16% gezakt in 2008 alleen.
Dit is de grootste jaarlijkse daling sinds het wordt bijgehouden.
Gemiddelde prijs nu £ 159.000
De Nederlandse huizenmarkt was altijd al meer overgewaardeerd dan de UK. Voor zover ik weet is de UK huizenprijs nooit hoger geweest dan de Nederlandse, althans niet in het laatste decennium.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 22:10 schreef henkway het volgende:
[..]
ofwel 160.000 euro, ze zijn NL voorbij,
nederlandse huiozen zijn ook wel eerder goedkoper geweest dan in de UK, heeft niets met Hra of zo te makenquote:Op vrijdag 2 januari 2009 23:40 schreef HarryP het volgende:
Los van de prijs van de huizen die verkocht worden zijn er tussen NL en UK nog wel een paar verschillen die ervoor zorgen dat de NL huizenmarkt minder flexibel is en dus minder snel zal dalen.
- Overdrachtsbelasting
- Verschillen in hypotheek regelgeving
HRA is wel een trigger voor mensen om niet te snel hun huis te "dumpen". Overdrachtsbelasting is een belemmering bij het kopen.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 23:54 schreef henkway het volgende:
[..]
nederlandse huiozen zijn ook wel eerder goedkoper geweest dan in de UK, heeft niets met Hra of zo te maken
De overdrachtsbelasting is, naar mijn weten, in het VK verlaagd, dus dat zou meer vraag op moeten leveren = hogere prijs.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 23:40 schreef HarryP het volgende:
Los van de prijs van de huizen die verkocht worden zijn er tussen NL en UK nog wel een paar verschillen die ervoor zorgen dat de NL huizenmarkt minder flexibel is en dus minder snel zal dalen.
- Overdrachtsbelasting
- Verschillen in hypotheek regelgeving
Dan ben je niet echt verstandig bezig. Als jij minder voor je huis krijgt zal de prijs die je betaalt voor je nieuwe huis ook minder zijn. Wat maakt het jou uit als je 10k minder krijgt, maar ook 10k minder betaalt voor je nieuwe huis?quote:Op vrijdag 2 januari 2009 19:59 schreef du_ke het volgende:
[..]
Je zal minder genegen zijn je woning te verkopen als je er niet minstens voor terug krijgt wat je er zelf voor betaald hebt. Dan blijf je wat langer in dat net wat te krappe huis wonen. Het is nog altijd meer een markt van de aanbieders dan van de vragers.
Als je zelf nog 10K of meer achter de hand hebt maakt het niet uit. Als je dat niet hebt loop je met een DKtje van 10K naar een ander huis te kijken. Zal lekker lukken in deze tijdquote:Op zaterdag 3 januari 2009 10:45 schreef Autodidact het volgende:
Dan ben je niet echt verstandig bezig. Als jij minder voor je huis krijgt zal de prijs die je betaalt voor je nieuwe huis ook minder zijn. Wat maakt het jou uit als je 10k minder krijgt, maar ook 10k minder betaalt voor je nieuwe huis?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |