abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 7 januari 2009 @ 17:35:15 #51
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_64778196
Ik moet ook nog sneeuwkettingen hebben, voor de rest ben ik er redelijk klaar voor. Zondag rijden.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
  donderdag 8 januari 2009 @ 16:52:11 #52
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_64816793
Vanmiddag al een voorproefje gehad met een zelfgemaakt snowboard .
  vrijdag 9 januari 2009 @ 11:21:47 #53
146402 Klapdeur
Listen Defected
pi_64844434
quote:
De natuur heeft weer sneeuw in de maak
9 januari 2009 - 6:53

Waarom is de bovenstaande weerkaart voor de nacht op donderdag 22 januari om je vingers bij af te likken? Voor de mensen die de details en de achtergronden niet interesseren: sneeuw! Kleine toelichting. Al dagen zitten we het aan te kijken en nu lijkt het er steeds meer op dat IJsland weer een stabiele bakermat van sneeuwdepressies zou kunnen gaan worden. Op bovenstaande kaart zie je het eerste kindje duidelijk in beeld (de T in Noord-Duitsland).

Speler 1
Het is een weerbeeld dat we kennen van de periode van eind oktober tot in de eerste helft van december met de grote depressiekern rondom IJsland. Speler 1 uit het bericht De Russische winter gaat beginnen. Eind oktober viel er al eens een bak sneeuw in Zwitserland en in Vorarlberg terwijl het toen in Oostenrijk te warm was en regende. Nog vele andere dumps volgden. Als die weersituatie opnieuw gaat ontstaan, kan er vanaf 18 januari een mooie sneeuwrijke periode aanbreken.

Kindje richting Alpen
Maar leidt zo'n depressie dan niet tot westenwind en de aanvoer van zachte oceaanlucht? Nee, dat hoeft niet. Als het zo is dat de 'moederdepressie' min of meer stabiel in de omgeving van IJsland blijft liggen, stroomt er in combinatie met het hogedrukgebied boven Groenland steeds koude poollucht over de Atlantische oceaan uit. Die zuigt zich natuurlijk vol met waterdamp. Vervolgens drijft de moederdepressie die kou naar het westen. Als mama dan ook nog eens besluit een kindje richting Alpen te sturen. Ja, dan krijg je natuurlijk sneeuw.

Ruim binnen de voorwaarden
Op de huidige weerkaarten zien we dat het zelfs in Nederland flink zou kunnen gaan sneeuwen terwijl het aan de grond licht dooit (nacht op 18 januari volgens kaarten laatste nacht met vorst in Nederland). We zien diktes van 116 hectometer op het 850hPa vlak en 508 hectometer op het 500hPa vlak. Allebei zeer ruim binnen de voorwaarden voor sneeuw in Nederland. Mocht het aan de grond toch iets kouder uitvallen in combinatie met de dalende temperatuur tijdens de buien, kan die sneeuw eventueel blijven liggen. Toch is het eerder een scenario voor sneeuw in de Ardennen en in Sauerland en vervolgens natuurlijk in de Alpen.

Eerste en tweede golf
Het is nog te vroeg om te zeggen waar precies hoeveel gaat vallen. We hebben het gevoel dat Nederland de eerste winterse buien krijgt in de nacht op maandag 19 januari. Dat het vanaf die dag ook begint te sneeuwen in de Alpen, met in het begin een zwaartepunt in het westen. En dat dan bij de tweede golf op 22 en 23 januari veel sneeuw in het oosten van Zwitserland en in Oostenrijk zal vallen. Dit is natuurlijk zeer gewaagd om te roepen, maar we doen het toch maar.

Veel ophef
Op hoeveelheden laten we ons nu nog niet vastpinnen. We praten toch wel over minimaal 20cm anders zouden we er niet zoveel ophef over maken. Maar er zit nog wat kleine hogedrukinvloed ten zuidoosten van de Alpen die eerst uit de weg moet worden geruimd. Het allermooiste scenario is dat die babydepressies na hun tocht over de Alpen zich in het oostelijk Middellands Zeegebied nestelen (speler 3) om zo de weg vrij te houden voor nieuwe kindjes die hun broertjes en zusjes vanuit IJsland achterna gaan.

Helemaal terug
Als speler 3 inderdaad ook weer op de kaarten verschijnt, dan zijn we echt helemaal terug bij het spelletje van de 4 spelers uit het artikel De Russische winter gaat beginnen. Zie bijvoorbeeld het zeer krachtige Russische hogedrukgebied (speler 4) rechtsboven. Hoewel de vochtige kou in dit scenario uit het westen komt van speler 1, zorgt speler 4 er toch voor dat de jet stream, de grens tussen arctische en subtropische lucht, permanent wat zuidelijker blijft verlopen en zo helpt speler 4 speler 1 toch (ook al omdat beide systemen het beste samen kunnen uitdiepen). Ook speler 2 zien we terug: het Azoren-hoog dat gedwongen door speler 3 een beetje tegen wil en dank toch de vom van een glijbaantje moet aannemen.

Genoeg gepraat
Nu maar eens zo'n mooie neerslagkaart voor die mogelijk op handen zijnde sneeuwrijke periode (kans dat de grote lijn van dit scenario gaat gebeuren 75%).

Bron: http://www.sneeuwverwachting.nl/weerkaarten/?id=94

Wat een geweldig bericht om ten eerste mee wakker te worden. En ook nog eens het vooruitzicht hebben om de 23e te vertrekken richting Alpe D'Huez
Ik heb ooit iemand met een royal flush van tafel gebluft, dus zo heel slecht ben ik ook weer niet
Als Adam en Eva zo knap waren, waar komen dan al die lelijke mensen vandaan?
  vrijdag 9 januari 2009 @ 12:30:17 #54
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_64847045
Dat is goed nieuws.
Ik heb daarnet sneeuwkettingen gekocht en die om te oefenen geprobeerd op mijn wielen te zetten, maar jezus wat een kutdingen.
Na een half uur kloten heb ik het maar opgegeven, ik heb winterbanden en ga ervan uit dat die kettingen niet nodig zijn.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
pi_64851554
quote:
Op zaterdag 3 januari 2009 18:00 schreef MB88 het volgende:
Vandaag toch maar wat low-budget geboekt.
Op 24 januari met z'n 5en naar Superdevoluy.
Haha, daar kom ik net van terug. Superdevoluy is best lachen, maar er is niet heel veel te doen. Het dorpje ernaast (Joue de Loup) heeft m.i. net wat meer (marginaal, maar toch), daar zaten wij ook van 26 dec. tot 4 januari.
Zum nächsten Mal, bitte nicht die Kinder!
pi_64855499
Vanacht richting antwerpen en dan chillend in de thalys in 6,5 uur richting val thorens!! Heb der zin in!
pi_64880143

La Plagne Bellecôte op 2 januari. Zaten in Les Arcs. Mooi gebied. Op 1 dag na blauwe hemel. Met oud&nieuw 15cm verse sneeuw gevallen. Was een prima weekje :-)
pi_64880362
Week 6 (de eerste week van februari) naar meribel met een groep van 8 mensen. Heb helaas de link van het chalet hier niet, ander had ik daar wel even mee gepatst, sauna en grote jaccuzie.

Ik heb er echt zin in vooral met de sneeuw die ik nu nog steeds zie liggen als ik hier in tilburg uit mijn raam kijk.
pi_64890396
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 11:20 schreef _Arthur het volgende:
[ afbeelding ]

La Plagne Bellecôte op 2 januari. Zaten in Les Arcs. Mooi gebied. Op 1 dag na blauwe hemel. Met oud&nieuw 15cm verse sneeuw gevallen. Was een prima weekje :-)
Sweet, ik ga 7 maart naar Belle Plagne. Ben al iets van 5x naar Les Coches geweest en is altijd zeer goed bevallen.
pi_64893575
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 12:30 schreef Svyatagor het volgende:
Dat is goed nieuws.
Ik heb daarnet sneeuwkettingen gekocht en die om te oefenen geprobeerd op mijn wielen te zetten, maar jezus wat een kutdingen.
Na een half uur kloten heb ik het maar opgegeven, ik heb winterbanden en ga ervan uit dat die kettingen niet nodig zijn.
Zijn vandaag terug gekomen van een week St Anton am Arlberg.

Heenreis was een drama, we waren vorige week vrijdag vertrokken en zouden zaterdag de laatste 180 km doen. 's Ochtends nog effe boodschappen gedaan bij de plaatselijke Lidl waarna we om 10.45 uur vertrokken. We reden de snelweg op en gelijk belanden we in de file. Uiteindelijk hebben we 5 uur over de laatste 180 km gedaan Als klap op de vuurpijl redde we het met winterbanden net niet tot ons appartement, de weg was te glad. Wij weer terug naar beneden, sneeuwkettingen om gedaan, daar zijn we denk ik een half uur mee bezig geweest, als het niet langer was, bij -8. Onze handenlagen er bijna af van de kou 2e pogig omhoog, maar halverwege verloren we 1 sneeuwketting, grrrrrrrrr, die zat helemaal klem, met pijn en moeite los gekregen. Poging 3 met een sneeuwketting, maar weer haalden we het niet. Uiteindelijk hebben we de auto onder aan de berg neerget, en de spullen overgeladen in de auto van de eigenaar van het appartement.

Het begin was dus dramatisch, meer de vakantie was perfect! Eerste dagen was het nog wat grijs, maar vanaf dinsdag begon de zon meer en meer te schijnen, en de laatste dagen waren ronduit perfect

Helaas zit het er weer op
  zaterdag 10 januari 2009 @ 23:57:48 #61
146402 Klapdeur
Listen Defected
pi_64902804
Goed dat je met een goed gevoel weg gaat. Zou lelijk zijn als het begin mooi is en dan halverwege kut wordt. Dan loop je alleen maar te knetteren. Nu kan je er waarschijnlijk al weer om lachen
Ik heb ooit iemand met een royal flush van tafel gebluft, dus zo heel slecht ben ik ook weer niet
Als Adam en Eva zo knap waren, waar komen dan al die lelijke mensen vandaan?
pi_64911693
Gisteren terug gekomen van een weekje Sölden!

Heenreis: 's ochtends vroeg vertrokken, Duitse autobahn ging perfect, alleen vanaf de grens bij Oostenrijk een paar uur vertraging gehad, was een tunnel maar voor een deel open. Daardoor ruim 5 uurtjes later op de bestemming aangekomen, maar dat was de volgende dag alweer vergeten. Lekker kunnen skiën, al is het gebied wel wat klein. Er zijn praktisch alleen maar Duitsers en Russen, slechts een handjevol Nederlanders gezien. De weg ernaar toe was prima begaanbaar, ook natuurlijk omdat het al een paar dagen niet gesneeuwd had. De sneeuwkwaliteit vond ik prima, soms wat ijzig in de loop van de middag. Verder stonden er regelmatig sneeuwkanonnen te blazen. Praktisch de hele week heeft de zon geschenen, al was het soms wel koud. Vrijdag was echt perfect, zonnetje, windstil en minder koud en minder druk dan de rest van de week!
De terugweg verliep voorspoedig en de Duitse autobahn was lekker rustig. Mede omdat we zaterdagochtend heel vroeg zijn vertrokken.

@ Luni: heb je thuis niet geoefend? Doe ik elk jaar eventjes, scheelt je een hoop ellende!
@ Svyatagor: je hebt toch niet de allergoedkoopste gekocht...?

Volgend jaar zoeken we wel wat anders op, aangezien het toch een vrij klein skigebied is
Andrei Arlovski is a Belarusian heavyweight who has been in the MMA game for quite some time. His first professional fight dates back to 540 B.C. where Leonidas won as the underdog in Sparta
pi_64913193
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 19:01 schreef Luni het volgende:

[..]

Als klap op de vuurpijl redde we het met winterbanden net niet tot ons appartement, de weg was te glad. Wij weer terug naar beneden, sneeuwkettingen om gedaan, daar zijn we denk ik een half uur mee bezig geweest, als het niet langer was, bij -8. Onze handenlagen er bijna af van de kou 2e pogig omhoog, maar halverwege verloren we 1 sneeuwketting, grrrrrrrrr, die zat helemaal klem, met pijn en moeite los gekregen. Poging 3 met een sneeuwketting, maar weer haalden we het niet. Uiteindelijk hebben we de auto onder aan de berg neerget, en de spullen overgeladen in de auto van de eigenaar van het appartement.
hehe daarom altijd thuis binnen nog ff oefenen een sneeuwketting om een reservewiel te doen, en bij de sneeuwkettingen ook altijd zorgen dat je een paar handschoenen hebt liggen dan zitten ze er binnen 5-10 minuten om en scheelt weer irritatie voor de volgende keer
pi_64920204
quote:
Op zondag 11 januari 2009 13:21 schreef Fyodor het volgende:

Heenreis: 's ochtends vroeg vertrokken, Duitse autobahn ging perfect, alleen vanaf de grens bij Oostenrijk een paar uur vertraging gehad, was een tunnel maar voor een deel open. Daardoor ruim 5 uurtjes later op de bestemming aangekomen, maar dat was de volgende dag alweer vergeten. Lekker kunnen skiën, al is het gebied wel wat klein. Er zijn praktisch alleen maar Duitsers en Russen, slechts een handjevol Nederlanders gezien. De weg ernaar toe was prima begaanbaar, ook natuurlijk omdat het al een paar dagen niet gesneeuwd had. De sneeuwkwaliteit vond ik prima, soms wat ijzig in de loop van de middag. Verder stonden er regelmatig sneeuwkanonnen te blazen. Praktisch de hele week heeft de zon geschenen, al was het soms wel koud. Vrijdag was echt perfect, zonnetje, windstil en minder koud en minder druk dan de rest van de week!
De terugweg verliep voorspoedig en de Duitse autobahn was lekker rustig. Mede omdat we zaterdagochtend heel vroeg zijn vertrokken.

@ Luni: heb je thuis niet geoefend? Doe ik elk jaar eventjes, scheelt je een hoop ellende!

Vorig jaar zaten we in hetzelfde appartent en konden we wel naar boven rijden, en nee we hadden niet geoefend.

Waar ben jij de grens over gegaan, bij Bregenz?
  zondag 11 januari 2009 @ 17:38:17 #65
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_64920424
Wat een verhalen weer . Goh wat heb ik er zin in . Wel kut dat er vertraging was bij die tunnel.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_64928000
quote:
Op zondag 11 januari 2009 17:31 schreef Luni het volgende:

[..]
Waar ben jij de grens over gegaan, bij Bregenz?
Bij de Weissensee, net voor het stadje Füssen...
Andrei Arlovski is a Belarusian heavyweight who has been in the MMA game for quite some time. His first professional fight dates back to 540 B.C. where Leonidas won as the underdog in Sparta
pi_64939869
quote:
Op zondag 11 januari 2009 21:12 schreef Fyodor het volgende:

[..]

Bij de Weissensee, net voor het stadje Füssen...
Ah ok, wij stonden in de file voor de tunnel bij Bregenz, dus ik dacht misschien hebben we in dezelfde file gestaan.
pi_64992210
Nog 2 weken en dan naar Valloire. Heb er ontzettende zin in.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
  dinsdag 13 januari 2009 @ 16:07:06 #69
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_64993828

Vorig jaar gemaakt met mijn N73 .
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_65053488
Hebben jullie tips waar ik kan kijken voor wat goedkopere vakanties?
We hebben zo'n beetje vandaag besloten om te gaan
  woensdag 14 januari 2009 @ 23:27:45 #71
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_65053556
Zoeken zoeken zoeken zoeken. Echt goedkope sites heb je niet echt.
pi_65054299
sunweb heeft wel vaker leuke aanbiedingen...
pi_65054366
Ok, thanks. Ik heb nog nooit zelf geboekt, dus ik heb ook geen flauw idee waar te kijken.
Behalve in google dan
pi_65060145
quote:
Op zondag 11 januari 2009 13:21 schreef Fyodor het volgende:

Volgend jaar zoeken we wel wat anders op, aangezien het toch een vrij klein skigebied is
Is dat makkelijk aan te rijden, of moet je ver binnendoor over provinciale wegen?
pi_65061493
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 09:29 schreef Luni het volgende:

[..]

Is dat makkelijk aan te rijden, of moet je ver binnendoor over provinciale wegen?
T/m Oostenrijk uiteraard autobahn, zeer eenvoudig (duh ).
Volgens mij moesten we vanaf de grens nog zo'n 1,5 uur rijden. Ik vond het redelijk eenvoudig, goede wegen en slechts enkele keren echt 'berg' rijden, dus ff goed in de lage versnelling en afremmen op de motor etc. Ik rij veel liever op de autobahn, maar echt moeilijk was het dus niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')