abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64585103
Nieuwsbericht: Het is ergens koud.
ZIE JE WEL, GLOBAL WARMING IS BULLSHIT!!1!1 Nietes! Welles! Nietes! Welles!

Nieuwsbericht: Het is ergens warm.
ZIE JE WEL, GLOBAL WARMING, WE VERKLOTEN DE WERELD!!!1!!1 Welles! Nietes! Welles! Nietes!

[ Bericht 0% gewijzigd door Cootz op 02-01-2009 17:48:51 ]
Everything will be okay in the end.
If it's not okay, it's not the end...
  maandag 5 januari 2009 @ 18:16:27 #127
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_64695933
Er komt een nieuwe ijstijd aan.
  maandag 5 januari 2009 @ 20:12:17 #128
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_64701230
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 17:39 schreef Cootz het volgende:
Nieuwsbericht: Het is ergens koud.
ZIE JE WEL, GLOBAL WARMING IS BULLSHIT!!1!1 Nietes! Welles! Nietes! Welles!

Nieuwsbericht: Het is ergens warm.
ZIE JE WEL, GLOBAL WARMING, WE VERKLOTEN DE WERELD!!!1!!1 Welles! Nietes! Welles! Nietes!

.
pi_64701346
Het komt door de zon.

Mensen die beweren dat het door ons komt willen alleen maar meer belasting eisen. Op ademen enzo. Abknall'n die randdebieltjes.
  maandag 5 januari 2009 @ 21:43:11 #130
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_64706401
quote:
Op maandag 5 januari 2009 20:14 schreef Salvad0R het volgende:
Het komt door de zon.

Mensen die beweren dat het door ons komt willen alleen maar meer belasting eisen. Op ademen enzo. Abknall'n die randdebieltjes.
Mensen die beweren dat het door de zon komt voorspelden de afgelopen twee jaar een Elfstedentocht, terwijl we de warmste twee winters van de afgelopen 300 jaar hadden. De 11-jarige cyclus van de zon zal vast enige invloed hebben op het klimaat, maar het verband tussen lage zonneactiviteit en lage temperaturen heb ik nog niet bewezen gezien. De invloed van CO2 door de mens uitgestoten is dan heel wat duidelijker.
Géén kloon van tvlxd!
  dinsdag 6 januari 2009 @ 00:32:50 #131
34586 kepler
No bounce, no play
pi_64714423
Nou we hebben nu een aardig koude winter
The line is a dot to you!
pi_64718312
helaas hebben zowel de huidige koude winter als de afgelopen twee winters meer met weer te maken dan met klimaat. Januari 2008 was bijvoorbeeld "maar" 0,3 graden warmer dan januari 1921. Je zou kunnen denken dat de opwarming dus "maar" 0,3 graden is geweest, maar zelfs als er helemaal geen opwarming was geweest verwacht je af en toe nieuwe records. Moeilijk te zeggen dus, zeker aangezien de lange-termijn trend slechts een fractie van de natuurlijke variatie is. In de eerste helft van de 20e eeuw had januari afwijkingen van de normaal van -8,3 tot +3,4: oftewel een range van bijna 12 graden! Een trend van minder dan een graad daarin herkennen blijft lastig.

zaterdag stond er voor het eerst in lange tijd een stukje op Realclimate waar ik het hartgrondig mee eens ben:
quote:
The fact is, climate changes are — so far — small enough in most places, relative to the natural variability, that one's personal experience is a very poor guide to what is happening over the long term
  dinsdag 6 januari 2009 @ 11:41:46 #133
34586 kepler
No bounce, no play
pi_64722714
Ja en dat zeg ik dus al het hele topic
The line is a dot to you!
  dinsdag 6 januari 2009 @ 12:28:11 #134
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_64724382
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 08:50 schreef Ared het volgende:
helaas hebben zowel de huidige koude winter als de afgelopen twee winters meer met weer te maken dan met klimaat. Januari 2008 was bijvoorbeeld "maar" 0,3 graden warmer dan januari 1921. Je zou kunnen denken dat de opwarming dus "maar" 0,3 graden is geweest, maar zelfs als er helemaal geen opwarming was geweest verwacht je af en toe nieuwe records. Moeilijk te zeggen dus, zeker aangezien de lange-termijn trend slechts een fractie van de natuurlijke variatie is. In de eerste helft van de 20e eeuw had januari afwijkingen van de normaal van -8,3 tot +3,4: oftewel een range van bijna 12 graden! Een trend van minder dan een graad daarin herkennen blijft lastig.
Maar wanneer je over de laatste 300 jaar gaat kijken naar het verband, dan zou je een trend kunnen ontdekken en dus de invloed inschatten. Ongetwijfeld is er een trend te ontdekken, maar ook duidelijk is een elfjarige cyclus de waargenomen trend over meer dan 100 jaar niet kan verklaren.
Géén kloon van tvlxd!
pi_64724499
nog een graadje of 10 kouder en het sneeuwt CO2 (droogijs)
pi_64727385
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 12:28 schreef Montov het volgende:
Maar wanneer je over de laatste 300 jaar gaat kijken naar het verband, dan zou je een trend kunnen ontdekken en dus de invloed inschatten. Ongetwijfeld is er een trend te ontdekken, maar ook duidelijk is een elfjarige cyclus de waargenomen trend over meer dan 100 jaar niet kan verklaren.
Maar heb je het dan over Nederland of over de wereld? In Nederland is het verschil tussen de ene winter en de andere zo groot (puur door invloeden als windrichting e.d.) dat ik me niet kan voorstellen dat je een elfjarige cyclus die hooguit een paar tienden van een graad verschil maakt er in terug vindt. Voor de wereld als geheel is dat al iets eenvoudiger omdat weersinvloeden op regionaal niveau elkaar veel beter balanceren, en de ruis relatief gezien veel kleiner wordt.

Overigens kun je in theorie ook wel met een elfjarige cyclus een trend van langere tijd verklaren. De ene cyclus is de andere namelijk niet. Soms heb je meerdere cycli achter elkaar die krachtig zijn, soms heb je er een paar achter elkaar die redelijk tam zijn, en soms heb je zelfs een tijdje helemaal niets. Daarnaast heb je oceanen die een dempend effect hebben. Afhankelijk van wie je het vraagt ligt de vertraging van de oceanen tussen de 5 en 15 jaar... misschien wel net zo lang of langer dan een zonnecyclus! Als het inderdaad een jaar of tien is, dempen de oceanen dus het grootste deel van de pieken en dalen, en blijft voornamelijk het lange termijn signaal (wat veel langer dan 11 jaar zou kunnen zijn) over. Je kunt dus met een 11-jarige cyclus die in kracht wisselt een veel geleidelijkere trend van honderden jaren maken.

Ik zeg absoluut niet dat het zo is, alleen dat het in theorie mogelijk is. In de praktijk zul je moeten aantonen dat de variatie in de zon (hoeft niet alleen energie te zijn) en de climate-sensitivity van de aarde zo op elkaar zijn afgesteld dat het ook echt zo gaat, en dat is bij mijn weten nog niet gebeurd.
  dinsdag 6 januari 2009 @ 15:04:48 #137
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_64729959
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 14:00 schreef Ared het volgende:

[..]

Maar heb je het dan over Nederland of over de wereld? In Nederland is het verschil tussen de ene winter en de andere zo groot (puur door invloeden als windrichting e.d.) dat ik me niet kan voorstellen dat je een elfjarige cyclus die hooguit een paar tienden van een graad verschil maakt er in terug vindt. Voor de wereld als geheel is dat al iets eenvoudiger omdat weersinvloeden op regionaal niveau elkaar veel beter balanceren, en de ruis relatief gezien veel kleiner wordt.
Dat lijkt me ook. Maar bijvoorbeeld Piers Corbyn maakt weersvoorspellingen op basis van zonneactiviteiten. Hij koppelt (lokale) omstandigheden aan zonneactiviteit en via verwachte zonneactiviteit geeft hij voorspelingen van een paar maanden. Een aantal sceptici, waaronder Simon Rozendaal en Corbyn zelf, gebruikten dit als argument tegen het versterkte broeikaseffect aangezien de zon de leidende factor van klimaatwisseling zou zijn.

Echter was het bijna komisch hoe Corbyn vorig jaar voor een week later had voorspeld dat het -17 graden Celsius zou worden, maar het bleek uiteindelijk +10 te zijn. En dat na zijn 90% kans op Elfstedentocht en de megastorm van november 2007. Het zijn horoscopen gebleken, en als echte astrologen weten ze constant een nieuwe draai te vinden aan hun verhalen.
quote:
Overigens kun je in theorie ook wel met een elfjarige cyclus een trend van langere tijd verklaren. De ene cyclus is de andere namelijk niet. Soms heb je meerdere cycli achter elkaar die krachtig zijn, soms heb je er een paar achter elkaar die redelijk tam zijn, en soms heb je zelfs een tijdje helemaal niets. Daarnaast heb je oceanen die een dempend effect hebben. Afhankelijk van wie je het vraagt ligt de vertraging van de oceanen tussen de 5 en 15 jaar... misschien wel net zo lang of langer dan een zonnecyclus! Als het inderdaad een jaar of tien is, dempen de oceanen dus het grootste deel van de pieken en dalen, en blijft voornamelijk het lange termijn signaal (wat veel langer dan 11 jaar zou kunnen zijn) over. Je kunt dus met een 11-jarige cyclus die in kracht wisselt een veel geleidelijkere trend van honderden jaren maken.

Ik zeg absoluut niet dat het zo is, alleen dat het in theorie mogelijk is. In de praktijk zul je moeten aantonen dat de variatie in de zon (hoeft niet alleen energie te zijn) en de climate-sensitivity van de aarde zo op elkaar zijn afgesteld dat het ook echt zo gaat, en dat is bij mijn weten nog niet gebeurd.
Theoretisch mogelijk, maar de feitelijke variatie van de elfjarige cyclus is, wat ik heb gezien, gering en niet overlappend met de globale temperatuur.
Géén kloon van tvlxd!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')