Wat is er 'autistisch' aan als ik vragen mag?quote:Op woensdag 14 januari 2009 00:30 schreef Stupendous76 het volgende:
Kijk, dit vind ik dus een autistische opmerking
Zo is het inderdaad...quote:Guilt trips?
Hoeveel wil je er hebben?
Mijn geheugen is vrij goed, maar dingen die pas echt blijven hangen zijn inderdaad genânte en/of pijnlijke momenten. En die komen regelmatig terug, zijn net geen pijnscheuten, maar wel dusdanig dat ik het 'voel alsof er een schicht door mij heen gaat'. Irritant is dat ze niet alleen voorkomen in situaties die zich herhalen (of zelfs maar lijken op die bewust situatie) maar ook bij situaties die zouden kunnen leiden tot...
Ik herinner bij een guilt trip niet alle andere keren dat ik een guilt trip over hetzelfde onderwerp heb gehad, als je dat bedoelt. Wel was ik me er heel lang niet van bewust dat ik het deed en hoe destructief het is. Dat negatieve gevoel wordt sterker naarmate je meer van dat soort ervaringen hebt. Iets met laag zelfvertrouwen...quote:En om het compleet te maken komt je bewustzijn + nieuw geheugen dan ook nog even langs die dat gevoel ook weer in je geheugen plaatsen --> je herinnert je dus niet alleen de pijnlijke situatie van jaren geleden, maar ook alle keren dat dat gevoel zich nadien herhaalde
Hoe bedoel je, mensen willen het niet?quote:Theory of mind
Het kan goed zijn dat autisten zich moeilijk(er) kunnen verplaatsen in andere personen. Ik probeer steeds meer met anderen rekening te houden en dat kost vrij veel moeite, maar het lukt wel en wordt gelukkig steeds meer een automatisme. Daarmee valt mij wel gelijk op dat heel veel mensen zoiets absoluut niet hebben of willen. Wie is er dan autistisch?
Ik denk dat ik er zeker wat aan zou hebben gehad als ik me wat minder onverschillig gedroeg tegenover mijn leeftijdsgenoten. Vind je het gek dat je geen vrienden maakt als je onbewust niet bereid bent iemand de kans te geven te laten zien een persoon te zijn? Misschien waren vriendschappen toen inderdaad onmogelijk of onwenselijk, maar een wat beter contact met leeftijdsgenoten zou een stuk gezonder zijn geweest..quote:Ja en nee. Achteraf bezien had ik veel meer vriendjes en vriendinnetjes kunnen hebben. Was het wat geworden? Waarschijnlijk alleen leuk 'for the time being', omdat ik ook zie dat er te veel verschillen zouden zijn (zeker als ik naar bepaalde periodes kijk waarin ik het zelf nogal moeilijk had, zo ongeveer mijn hele puberteit...)
Recht voor zijn raap, eerlijk en bot (of hard)quote:Op woensdag 14 januari 2009 00:48 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Wat is er 'autistisch' aan als ik vragen mag?
Het is gemakkelijk(er) om 'simpel' te denken en te doen, dus doen veel mensen 'simpel' terwijl ze eigenlijk beter zouden kunnen. Net als leerlingen die voor een 6- gaan terwijl ze makkelijk een 8 kunnen halen; mensen zijn lui en 'om goed bezig te zijn' moet je moeite doen. Je inleven in de standpunten en ideeën van anderen is zo iets. Op kleine schaal zullen mensen graag aan anderen denken, maar op kleine schaal kost het ze vaak ook weinig moeite. Maar zodra er iets 'groters' komt of iets wat hun inziens buiten hun kleine schaal valt, dan is het direct op non-argumenten. op onderbuikgevoelens en emotie zonder ook maar iets verder te kijken.quote:[..]
Zo is het inderdaad...Ik kan me nog herinneren dat ik mijn moeder uitlegde dat ik hier last van had en dat ik toen wel kon janken (of ik dat echt gedaan heb, weet ik niet meer). Opvallend is dat ik toen ik op uitwisseling was in het buitenland er heel veel meer last van had van normaal. Het ging relatief ongelofelijk goed met me toen sociaal gezien (al gaat het nu dus weer nog beter qua kwaliteit van de contacten
) en toch had ik zo ontiegelijk veel meer last van guilt trips.
[..]
Ik herinner bij een guilt trip niet alle andere keren dat ik een guilt trip over hetzelfde onderwerp heb gehad, als je dat bedoelt. Wel was ik me er heel lang niet van bewust dat ik het deed en hoe destructief het is. Dat negatieve gevoel wordt sterker naarmate je meer van dat soort ervaringen hebt. Iets met laag zelfvertrouwen...
[..]
Hoe bedoel je, mensen willen het niet?
Dat zonder meer. Ik heb niet het idee dat ik mij onverschillig gedroeg/gedraag, maar het openstellen is een goede opmerking. In hoeverre dat gebeurd is/gebeurd zou ik beter eens nagaan.quote:[..]
Ik denk dat ik er zeker wat aan zou hebben gehad als ik me wat minder onverschillig gedroeg tegenover mijn leeftijdsgenoten. Vind je het gek dat je geen vrienden maakt als je onbewust niet bereid bent iemand de kans te geven te laten zien een persoon te zijn? Misschien waren vriendschappen toen inderdaad onmogelijk of onwenselijk, maar een wat beter contact met leeftijdsgenoten zou een stuk gezonder zijn geweest..
Zo ben ik, inderdaad..quote:Op woensdag 14 januari 2009 01:06 schreef Stupendous76 het volgende:
Recht voor zijn raap, eerlijk en bot (of hard)
Is niet kwaad bedoelt, beide.
Ik denk dat ik dit wel begrijp, maar ik had verkeerd begrepen wat je bedoelde met je eerdere post. Ik dacht dat je bedoelde dat mensen het soms helemaal niet kunnen waarderen als je je probeert in te leven in hen en dat leek me een beetje raar. Tenzij je de plank echt uitzonderlijk mis slaat (wat een autist kan overkomen uiteraardquote:Het is gemakkelijk(er) om 'simpel' te denken en te doen, dus doen veel mensen 'simpel' terwijl ze eigenlijk beter zouden kunnen. Net als leerlingen die voor een 6- gaan terwijl ze makkelijk een 8 kunnen halen; mensen zijn lui en 'om goed bezig te zijn' moet je moeite doen. Je inleven in de standpunten en ideeën van anderen is zo iets. Op kleine schaal zullen mensen graag aan anderen denken, maar op kleine schaal kost het ze vaak ook weinig moeite. Maar zodra er iets 'groters' komt of iets wat hun inziens buiten hun kleine schaal valt, dan is het direct op non-argumenten. op onderbuikgevoelens en emotie zonder ook maar iets verder te kijken.
Hmmm, klinkt wel erg onsamenhangend
Ik had het ook niet over jou, maar over mij, maar nu ik mijn post nalees, snap ik dat je het persoonlijk kan interpreteren. Ik doelde op een 'onbepaalde' jequote:Dat zonder meer. Ik heb niet het idee dat ik mij onverschillig gedroeg/gedraag, maar het openstellen is een goede opmerking. In hoeverre dat gebeurd is/gebeurd zou ik beter eens nagaan.
Dit is ontzettend herkenbaar, pijnlijke of beschamende momenten die als een hakmes plots door je heen snijden. Dan krimp ik ineen, vaker praat ik dan ook even hardop in mezelf, omdat de overflow te groot is en het kortstondig teveel is om te verwerken. Dit duurt een paar seconden.quote:Op woensdag 14 januari 2009 00:30 schreef Stupendous76 het volgende:
Guilt trips?
Mijn geheugen is vrij goed, maar dingen die pas echt blijven hangen zijn inderdaad genânte en/of pijnlijke momenten. En die komen regelmatig terug, zijn net geen pijnscheuten, maar wel dusdanig dat ik het 'voel alsof er een schicht door mij heen gaat'. Irritant is dat ze niet alleen voorkomen in situaties die zich herhalen (of zelfs maar lijken op die bewust situatie) maar ook bij situaties die zouden kunnen leiden tot...
Met mijn moeder zo'n gesprek aan gaan durf ik niet. Mijn moeder kan nogal bot reageren. En daarna net doen alsof er niks aan de hand is.quote:Op maandag 12 januari 2009 02:41 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
Wat jammer dat je vader zo reageerde... Lijkt wel op de vader van mijn aspergerzonen. Die vermijd het onderwerp ook uit alle macht.
Gelukkig heeft hij een vriendin die de confrontatie wél aangaat! En daar ben ik blij om!
Hoe reageert je moeder, als je vader er niet bij is? Misschien is het een idee om eens een gesprek aan te gaan met haar alleen?
Ik dacht al wel dat je dit topic zou vinden, al had ik eigenlijk niet verwacht dat het herkenbaar zou zijn. Wat vind je herkenbaar?quote:Op woensdag 14 januari 2009 01:41 schreef capricia het volgende:
Wouw, wat herken ik veel in dit topic! Schrik er een beetje van...Ik blijf nog even meelezen, tvp dus!
Vast niet. De oorzaak van veel van die guilt trips lijkt me echter wel specifiek voor autisme. Je 'theory of mind' als je geen autist bent hoort gewoon in orde te zijn namelijk.quote:Op woensdag 14 januari 2009 12:23 schreef Pyjama het volgende:
Die ''Guilt Trips'' zijn toch niet specifiek voor autisme? Of heb ik het mis?
Ik had het niet persoonlijk opgevat, maar goed, als je ik teksten lees ga je ik meestal wel van je mijn eigen situatie uit (en zit je weer bij "theory of mind"...quote:Op woensdag 14 januari 2009 01:16 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ik had het ook niet over jou, maar over mij, maar nu ik mijn post nalees, snap ik dat je het persoonlijk kan interpreteren. Ik doelde op een 'onbepaalde' jeLastig, persoonsvormen
Handiger is een taal waarbij zoiets meteen duidelijk is (zoals het Fins
)
Edit: Of eigenlijk gaat het hier dus niet om de persoonsvorm, maar het persoonlijk voornaamwoord. Ik moet naar bed... Sterker nog, laat ik maar meteen aankondigen dat ik dat ga doen. Stupendous76, ik vind het leuk dat je nu online bent, maar ik heb al een slaaptekort en ik moet echt naar bed nu
Ik herken mijzelf deels in wat jij zegt. Als ik ga slapen dan gaan er ook een heleboel gedachten door mijn hoofd. Ik word er af en toe gek van.quote:Op woensdag 14 januari 2009 14:10 schreef Pandora73 het volgende:
Ja, ik heb ook heel vaak slaapproblemen.
Vaak is dat dan moeilijk in slaap komen omdat mijn hersens niet willen stoppen met nadenken (over van alles, leuke dingen, nare dingen, brieven die ik op mijn werk nog moet schrijven, gedichten/liedteksten/verhalen die op komen borrelen, afspraken, enzovoorts enzovoorts)
Maar ook als ik wel slaap heb ik vaak het probleem dat ik zo levendig droom dat ik uitgeputter wakker word dan ik in slaap val. Mijn dromen zijn meestal nachtmerries, en ik proef/ruik/zie/hoor/voel alles zo echt dat ik 's morgens ook wel eens niet weet of ik iets nou gisteren heb meegemaakt of 's nachts heb gedroomd. Oké, als ik weer eens vermoord ben dan weet ik wel dat dat niet echt is, maar bij conflicten op het werk of mislukte gesprekken met mensen is het vaak minder makkelijk te onderscheiden of het is gebeurd of gedroomd.
Ik ben dus erg vaak moe... Heeeeel moe... Maar tegen de tijd dat ik dan naar bed zou moeten (rond een uur of 10, 11 's avonds als ik verstandig zou zijn) dan ben ik juist klaarwakker en als ik dan in bed lig komt het eerstgenoemde probleem weer opzetten... En voilá, een vicieuze cirkel waar je u tegen zegt![]()
De levensechte ervaringen, dat klopt heel erg goed. Het uitgeput zijn (gelukkig) niet. Nachtmerries vind ik moeilijk om te beantwoorden, volgens mij heb ik ze niet zo heel veel meer. Wat ik wel weet is dat als ik nu nachtmerries heb vaak tijdens mijn droom besef dat ik droom. Meestal stopt de nachtmerrie dan ook. Met dat ik deze post typ, besef ik dat ik wel ergens anders last van heb: slaapparalyse. Dit zou onder narcolepsie vallen? Tegenwoordig kan ik er iets beter mee omgaan, maar het is absoluut niet leuk om mee te maken.quote:Op woensdag 14 januari 2009 14:10 schreef Pandora73 het volgende:
Vaak is dat dan moeilijk in slaap komen omdat mijn hersens niet willen stoppen met nadenken (over van alles, leuke dingen, nare dingen, brieven die ik op mijn werk nog moet schrijven, gedichten/liedteksten/verhalen die op komen borrelen, afspraken, enzovoorts enzovoorts)
Maar ook als ik wel slaap heb ik vaak het probleem dat ik zo levendig droom dat ik uitgeputter wakker word dan ik in slaap val. Mijn dromen zijn meestal nachtmerries, en ik proef/ruik/zie/hoor/voel alles zo echt dat ik 's morgens ook wel eens niet weet of ik iets nou gisteren heb meegemaakt of 's nachts heb gedroomd. Oké, als ik weer eens vermoord ben dan weet ik wel dat dat niet echt is, maar bij conflicten op het werk of mislukte gesprekken met mensen is het vaak minder makkelijk te onderscheiden of het is gebeurd of gedroomd.
Ik ben dus erg vaak moe... Heeeeel moe... Maar tegen de tijd dat ik dan naar bed zou moeten (rond een uur of 10, 11 's avonds als ik verstandig zou zijn) dan ben ik juist klaarwakker en als ik dan in bed lig komt het eerstgenoemde probleem weer opzetten... En voilá, een vicieuze cirkel waar je u tegen zegt![]()
WTF? Nu vind ik dit echt eng worden vaak heb ik hier zoiets van: dat heb ik ook. Maar van deze dacht ik echt dat, dat iets was dat alleen ik had. Dat ik het juist in het autisme topic moet tegenkomen maakt dat ik weer ga twijfelen als ik het nou zou kunnen hebben of niet.quote:Op woensdag 14 januari 2009 00:30 schreef Stupendous76 het volgende:
Guilt trips?
En om het compleet te maken komt je bewustzijn + nieuw geheugen dan ook nog even langs die dat gevoel ook weer in je geheugen plaatsen --> je herinnert je dus niet alleen de pijnlijke situatie van jaren geleden, maar ook alle keren dat dat gevoel zich nadien herhaalde![]()
Ik word ook altijd meer moe wakker dan dat ik erin ga.. en ik heb ook vaak dat als ik een gesprek bij een psychiater/therapie enz.. heb gehad, dat ik dan s'nachts dat gesprek en dat ik dan in die droom droom dat ik wél allemaal dingen vertel ipv alleen maar ja en nee zeg..quote:Op woensdag 14 januari 2009 14:10 schreef Pandora73 het volgende:
39 Hier.quote:Op woensdag 14 januari 2009 20:04 schreef aardbeien1 het volgende:
ooit is mij verteld dat ik iets had maar ik merk er nu (na een paar jaar) helemaal niks van.
Ik heb een tijd risperdal geslikt (5 jaar) en ben er nu een halfjaar mee gestopt. Ik heb me nog nooit zo goed gevoeld
Het probleem met stoppen is dat je last krijgt van slaapproblemen ( de eerste week)
Ik heb de test gedaan op http://www.psychologiemag(...)spectrum-Quotint.htm en de uitkomst is:
Score
Uw Autismespectrum Quotiënt is 4
U heeft een lage score. U heeft vrijwel geen autistische trekjes.
Lees meer over het autistische brein in: M/V het verschil. Waarom mannen en vrouwen verschillend, denken, voelen en doen, Simon Baron-Cohen, Lifetime.
Wees u ervan bewust dat de uitslag van de test alleen niet voldoende is om tot de aanwezigheid van autisme te concluderen. De test is een nuttig instrument om de mate van autistische trekje te meten bij volwassenen met een normale intelligentie. Als u zich zorgen maakt over de uitslag, neem dan contact op met uw huisarts.
Toelichting:
0-10 is een lage score. Vrijwel geen autistische trekjes.
11-22 is een gemiddelde score. De meeste vrouwen scoren rond de 15. De meeste mannen scoren rond de 17.
23-31 is boven het gemiddelde. Mensen met autistische trekjes.
32-50 is heel hoog. De meeste mensen met het syndroom van Asperger of hoog functionerend autisme scoren rond de 35.
50 is de maximumscore
Het zou handig zijn om te weten of niet-autisten dit ook hebben.quote:Op woensdag 14 januari 2009 16:42 schreef sweetlady-o het volgende:
[..]
WTF? Nu vind ik dit echt eng worden vaak heb ik hier zoiets van: dat heb ik ook. Maar van deze dacht ik echt dat, dat iets was dat alleen ik had. Dat ik het juist in het autisme topic moet tegenkomen maakt dat ik weer ga twijfelen als ik het nou zou kunnen hebben of niet.
Ik was wel naar de arts gegaan om het te vragen maar zij zei dat ik te sociaal was om een autist te zijn. Maar ze had wel een afspraak met me gemaakt voor een test. de dag dat ik te test had werd ze ziek en daarna durfde ik opeens niet meer. Dat en het feit dat ik voor zo'n internet autisme test het laagst van dit topic had gescoord maakte dus dat ik dacht dat ik misschien toch een beetje hypochondrisch was. Maar alweer iets waarvan ik echt heb van wow dat heb ik ook echt raar.
EDIT: Zie je weer ook dat slaapprobleem gedoe heb ik ik blijf maar nadenken en nadenken en nadenken.
Ook een goedemiddagquote:Op woensdag 14 januari 2009 13:25 schreef Stupendous76 het volgende:
Ik had het niet persoonlijk opgevat, maar goed, als je ik teksten lees ga je ik meestal wel van je mijn eigen situatie uit (en zit je weer bij "theory of mind"...)
In ieder geval, goede morgen (of beter: goede middag p) )
Over het algemeen heb ik geen slaapproblemen. Ik kan wel behoorlijk realistisch dromen af en toe, maar daar ben ik juist blij mee omdat 's nachts blijkt dat ik goed kan fantaseren. Ik heb niet altijd hele nare dromen, maar ook vaak leuke en avontuurlijke. Daardoor zou ik soms juist wat meer willen dromen of mijn dromen nog beter kunnen herinneren omdat mijn leven vaak 's nachts veel boeiender en leuker is dan overdag... Wel dringt zodra ik wakker word (soms langzaam) het besef door dat wat ik daarnet deed niet echt was. En soms is dat echt jammer!quote:Tevens een algemene vraag: zijn er meer autisten/pdd'ers met slaapproblemen?
-edit-
Ik zelf heb geen problemen met slapen of in slaap komen. Alleen omdat ik vaak nog druk met dingen bezig ben of nog iets wil doen (computer, boek, tv, enz) ik vergeet te gaan slapen of laat/later ga slapen (en dus laat wakker word)
Dat heb je ook weer natuurlijk. Maar ik heb het meer over dingen die behalve bij mensen met autisme ook bij alle andere mensen wel eens voorkomt. Dat autisten veel problemen hebben, wil niet zeggen dat het leven van een 'normaal' mens over rozen gaat..quote:Op donderdag 15 januari 2009 12:29 schreef EchtGaaf het volgende:
Er zijn kenmerken genoeg op te voeren die andere "kwalen" overlappen.
Hoogbegaafdheid (HB) en Asperger/HFA hebben vele gezamenlijke kenmerken om maar een voorbeeld te noemen.
klopt.quote:Op donderdag 15 januari 2009 12:42 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Dat heb je ook weer natuurlijk. Maar ik heb het meer over dingen die behalve bij mensen met autisme ook bij alle andere mensen wel eens voorkomt. Dat autisten veel problemen hebben, wil niet zeggen dat het leven van een 'normaal' mens over rozen gaat..
Dat is deels ook mijn boodschap inderdaad. Maar ik bedoel ook dat sommige autisten in staat zijn bepaalde hele menselijke problemen op te merken waar sommige normale mensen dan juist totaal weer niet bij stilstaan, terwijl ze die wel herkennen bij zichzelf als ze erover lezen.quote:Op donderdag 15 januari 2009 12:47 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
klopt.
Ieder mens heeft wel een paar "autistische " trekjes/kenmerken. Maar dat maakt ze niet "automatisch"tot autist.
Eens.quote:Met zelftestjes online moet je ook voorzichtig zijn. Het is hooguit een indicatie, voor een echte diagnose moet je ook naar een GGZ oid.
Daarom wordt iha ook classificerende diagnostiek toegepast. Je moet nogal duidelijke kenmerken hebben om de diagnose te krijgen. Gaat vaak maanden overheen. Zorgvuldigheid kan niet groot genoeg zijn wat dat betreft.
Als je lijdt aan het syndroom van Asperger, kun je wel 250 subkenmerken ofzo uitkristalliseren met voorbeelden uit de praktijk, die indiceren dat je 'anders' bent. Maar bij al die praktijkvoorbeelden zal er altijd wel een 'normaal' iemand zijn, die zegt: dat heb ik ook.quote:Op donderdag 15 januari 2009 12:26 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik begin steeds meer het vermoeden te krijgen dat veel problemen die in dit topic worden aangekaart niet per sé exclusief een kenmerk zijn van autisme. Sterker nog, misschien zijn het wel typisch autistische trekjes, maar misschien ook niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |