Dat is misschien nog wel het meest kwalijke aan dit nieuwsbericht: de media besteden aandacht aan dit soort psuedo-wetenschap, terwijl serieus wetenschappelijk onderzoek geen aandacht krijgt.quote:Op donderdag 25 december 2008 18:47 schreef ACT-F het volgende:
* Een wetenschappelijk onderzoek heeft plaatsgevonden.
Het komt omdat journalisten graag scoren met "schrikbarend nieuws", en de gemiddelde lezer daadwerkelijk gelooft dat 1 kopje koffie een badkuip vol water kost zonder verder na te denken.quote:Op donderdag 25 december 2008 19:03 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Waar zou het aan liggen? Komt het omdat journalisten te dom zijn om al het moois, wat de heren en dames wetenschappers bedenken (van uw belastinggeld), te begrijpen en om te zetten in eenvoudig leesbare artikelen? Of komt is er gewoonweg geen interesse bij het volk? Als dat zo is, waarom besteden we dan zo veel geld aan de wetenschap?
quote:Een Amerikaan heeft zelfs 2.500 m³ water footprint per jaar per hoofd. Niet verwonderlijk dat in heel wat Amerikaanse staten een acuut watertekort dreigt.
Wat probeer je hier te zeggen?quote:Op vrijdag 26 december 2008 01:33 schreef Kees22 het volgende:
Tja, voor de echt simpele geesten rest inderdaad alleen: het zal me aan de reet roesten.
Mag ik je kettingzaag lenen?quote:Op donderdag 25 december 2008 16:45 schreef Oud_student het volgende:
Een volwassen beuk slurpt zo’n 23.000 liter water per jaar op en sommige bomen worden wel honderden jaren oud. Dus als ik een beuk laat kappen, die anders nog 100 jaar lang water zou verbruiken dan spaart dat
23.000 x 100 = 2.3 miljoen liter water.
Hiervan kan ik 9 jaar elke dag 5 koppen koffie voor drinken. [2.300.000/(365*5)]
Dus als ik elke 9 jaar een boom laat kappen help ik het milieu en kan ik "H2O neutraal" koffie blijven dinken.
Hoe kun je zonder het onderzoek gelezen te hebben concluderen dat het pseudo wetenschappen zou zijn wat bedreven is.quote:Op donderdag 25 december 2008 19:03 schreef Lyrebird het volgende:
Dat is misschien nog wel het meest kwalijke aan dit nieuwsbericht: de media besteden aandacht aan dit soort psuedo-wetenschap, terwijl serieus wetenschappelijk onderzoek geen aandacht krijgt.
Ja dat geld van die wetenschappers zouden we beter kunnen besteden aan het bouwen van piramides. Ook al dat geld wat naar de gezondheidszorg gaat hadden we ook nooit moeten doen dan was de populatie op aarde ook niet zo gegroeid.quote:Waar zou het aan liggen? Komt het omdat journalisten te dom zijn om al het moois, wat de heren en dames wetenschappers bedenken (van uw belastinggeld), te begrijpen en om te zetten in eenvoudig leesbare artikelen? Of komt is er gewoonweg geen interesse bij het volk? Als dat zo is, waarom besteden we dan zo veel geld aan de wetenschap?
Als ze 13 jaar vantevoren al aangeven dat het niet goed gaat, wordt het ongetwijfeld voor die tijd opgelost. In Arizona groeien paddestoelen in de woestijn omdat ze het gras zoveel water geven... Ze kunnen genoeg besparen!quote:Op vrijdag 26 december 2008 12:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]Verder gaat het qau watervoorzieining in de VS ook niet de goede kant op. Het meer wat door de hooverdam gevormd wordt gaat het niet zo goed mee: Lake Mead May Dry Up by 2021
Een kwestie van logisch nadenken. We hebben geen invloed op hemelwater wat op een stuk koffiebonenveld terecht komt, maar het wordt wel meegenomen in de berekeningen. We kunnen massaal stoppen met koffie drinken waardoor landbouwgrond leeg blijft, maar het blijft regenen... Dit soort opendeur-wetenschap is niet serieus te nemen. Als je iets wilt doen aan zoetwatermanagement dan kun je beter gaan rekenen aan projecten als retentiegebieden, aparte riolering voor hemelwater, waterberging, waterinfiltratiemethoden, etc. etc. etc...quote:Op vrijdag 26 december 2008 12:05 schreef Basp1 het volgende:
Hoe kun je zonder het onderzoek gelezen te hebben concluderen dat het pseudo wetenschappen zou zijn wat bedreven is.
Oh gewoon:quote:
Als de onderzoekers een knip voor hun neus waard zijn, rekenen zij niet met de regen die op de koffie valt, maar met de regen die door de koffieplanten opgenomen en weer verdampt wordt. Want dat water stroomt niet verder als zoet water naar een beekje of het grondwater en is dus voor ons verloren. En is ook voor het milieu verloren, namelijk voor het bos dat daar had kunnen staan.quote:Op vrijdag 26 december 2008 18:56 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Een kwestie van logisch nadenken. We hebben geen invloed op hemelwater wat op een stuk koffiebonenveld terecht komt, maar het wordt wel meegenomen in de berekeningen. We kunnen massaal stoppen met koffie drinken waardoor landbouwgrond leeg blijft, maar het blijft regenen... Dit soort opendeur-wetenschap is niet serieus te nemen. Als je iets wilt doen aan zoetwatermanagement dan kun je beter gaan rekenen aan projecten als retentiegebieden, aparte riolering voor hemelwater, waterberging, waterinfiltratiemethoden, etc. etc. etc...
Ik bepaal zelf wel welk etiket ik op mijn voorhoofd plak, en dat hoeft niet persee een van jouw etiketten te zijn.quote:Op zaterdag 27 december 2008 00:40 schreef Kees22 het volgende:
Ik zou zeggen: plak zelf het juiste etiket op je voorhoofd.
Volgens diezelfde redenatie is alles wat JIJ eet ook voor ons verloren. Tijd voor een etiketje wat Kees22 de wereld kost dus?quote:Op zaterdag 27 december 2008 00:44 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Als de onderzoekers een knip voor hun neus waard zijn, rekenen zij niet met de regen die op de koffie valt, maar met de regen die door de koffieplanten opgenomen en weer verdampt wordt. Want dat water stroomt niet verder als zoet water naar een beekje of het grondwater en is dus voor ons verloren.
Zijn er een paar mensjes tegen hun scheenbeen getrapt, dat er zo personelijk op die kees gespeeld wordt.quote:Op zaterdag 27 december 2008 09:52 schreef RemcoDelft het volgende:
Volgens diezelfde redenatie is alles wat JIJ eet ook voor ons verloren. Tijd voor een etiketje wat Kees22 de wereld kost dus?
Gewoon mensen 1 kind laten nemen is het hele probleem opgelost. Dure produkten ect allemaal onzin probleem is gewoon dat er teveel mensen zijn.quote:Op zaterdag 27 december 2008 10:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zijn er een paar mensjes tegen hun scheenbeen getrapt, dat er zo personelijk op die kees gespeeld wordt.Zijn jullie inhoudelijke argumenten op?
En ja ik vind het geod dat er op eten nu opeens een reeel cijfer komt te staan waardoor het beter te vergelijken wordt waar in onze maatschappij nu echt "dure" producten gemaakt worden. Met duur bedoel ik dus niet hoeveel een product in geld kost maar wel hoeveel het in recources kost. Ik zou ook graag nog een CO2 etiket erbij zien dat mensen dus weten hoeveel energie het product gekost heeft voordat het door ons uit de winkel gekocht wordt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |