Kom net tot de ondekking dat ik vanmorgen het vorige deel heb dichtgegooid,hier dus maar verder meet deeltje 15
Dit schreef Ms.Poes (als bijna laatste) over Saartje
Saartje komt uit Polen en is daar afschuwelijk behandeld, en ze heeft onvoorstelbare dingen gezien. Toen ik haar voor het eerst zag (via een foto) wist ik meteen dat ik alles voor haar wilde doen, teneinde haar een beter leven te geven. Aldus geschiedde.
Zo angstig had ik ze nog nooit meegemaakt (en ik heb wel wat ervaring met sukkelaartjes ). De eerste dagen wilde ze niet eens naar binnen, niet eten of drinken, en richtte voor zichzelf een schuilplaats in de tuin in, lekker veilig onder een dikke struik. Met de ene dag grote en de andere dag heel kleine stapjes ging ze gelukkig wel vooruit, en inmiddels is er met haar samen te leven, wij hebben een verstandhouding, ze doet haar behoefte buiten, of op de krant in de keuken, komt netjes binnen als ik roep, of om te eten, trekt haar lip niet meer op naar de andere hondjes in huis, en sloopt enkel nog dingen als ze gefrustreerd raakt door het vuurwerk buiten. Als ik met haar praat wordt de uitdrukking in haar ogen zachter en ze is toch erg nieuwsgierig naar haar nieuwe bestaan, ik zie aan haar dat ze me wel wil vertrouwen maar al haar slechte ervaringen weerhouden haar daarvan.
Inmiddels is ze hier enkele maanden. Het doet me ongelofelijke deugd te zien hoe ze al is gegroeid. Maar het doet me verdriet dat ze zich nog steeds niet wil aan laten raken (heel soms mag ik haar neus aaien, tot haar eigen grote schrik).
Omdat jullie trotse eigenaars zijn van blije, stoere pups en vertrouwde, lieve knuffelhonden, hebben jullie wellicht tips voor mij... Hoe heb je je pup geleerd aan een riem te lopen, hoe zou je dat aanpakken bij een écht angstige hond? Wat is hét onweerstaanbare speelgoed voor jouw hondje, en hoe heb je hem geleerd daarmee te spelen? Met behulp van welke snoepjes krijg je alles van ze gedaan? Heb je zelf toevallig een volwassen (bange) hond gehad die alles nog moest leren?
Ik wilde hier wellicht een topic over openen maar probeer het eerst hier.