quote:
Jep, en ik zal je vertellen waarom. Ik ben er door de jaren meer dan 10 keer geweest, en heb maar één keer problemen gehad. Daarover later meer, eerst de ervaringen met de andere 95% van de evenementen die ik daar heb bezocht. Je rijdt (vanuit regio Arnhem

) er in iets meer dan een uurtje heen, zet de auto in een ruim parkeerdek, loopt 2 minuten, en je staat voor de deur. Met OV ben je er ook in een uurtje, en moet je ook 2 minuten lopen.
De entreehal is een zeer ruime hal, nooit opstoppingen, snelle bewaking, binnen 3 minuten sta je binnen. Niet tot nauwelijks rijen voor de muntjes. Muntjes te veel gehaald? Na afloop krijg je ze gewoon contant weer uitbetaald. Dan de garderobe. Ok, je moet niet lui zijn en je jas op de begane grond afgeven. Dan sta je wel even 10 minuten te wachten na afloop. Dus gewoon even naar boven lopen, een zee van ruimte, geen wachttijden. Garderobe gratis.
Vanuit daar loop je naar de zaal. Mja, de ambience is van te voren wel een beetje sfeerloos, daar is niets aan te doen. Maar waar je ook staat, je hebt overal goed zicht, zonder dat het afstandelijk wordt. Bijna nergens sta je opgepropt, en je staat ook zo weer aan de zijkant mocht je daar redenen toe hebben. En als je vooraan staat sta je gewoon ontzettend dichtbij de artiest. Om over de perfecte akoestiek nog maar te zwijgen. De vele AUD-bootlegs die ik van HMH-optredens heb, bewijzen dat.
Als er een stampuitverkocht optreden plaatsvindt, met een ehh...over-enthousiaste menigte, dan wordt alles netjes in banen geleid. Ik noem een concert van Editors of Arctic Monkeys. Per tientallen worden de bezoekers eerst naar de kaarten-check geleid, dan naar de garderobe, en dan gaat 10 minuten later de deur van de zaal pas open. Geen enkele opstopping, nergens hoeven haasten, en toch helemaal vooraan. Na afloop kun je vanuit de zaal via de daar voor bestemde nooduitgang binnen een halve minuut weer letterlijk buiten zijn, of als je nog langs de garderobe moet via de trappen daar naar buiten.
Dan zal ik ook vertellen over de enige keer dat ik echt flink gezeik had in de HMH. "Rock The Bells", tijdje terug. Behalve dat Nas, Mos Def en EPMD eigenlijk kut waren, lag het probleem puur en alleen bij de bewaking. Iedereen werd grondig gefouilleerd/overal tegengehouden, want sja...hiphop hè. Overal ontstonden opstoppingen/opstootjes. Wat een teringbende was dat, laatste keer dat ik naar een massaal hiphop-evenement ben geweest. Nee, dat werd niet slim aangepakt door de mannen met de V-tjes.
Maar goed, gebaseerd op de andere 10 keer dat ik de HMH in de afgelopen 6 jaar bezocht heb:
Bob Dylan/Oasis/Kanye West/Bruce Springsteen/Beastie Boys in Ahoy' of in de HMH?
I know which one I prefer

.