abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64170809
Hallo allemaal,

Ik zit met de volgende situatie nl;

6 jaar geleden was ik single en heb toen een huis gekocht wat 200.000 koste dit is ook tevens de hypotheek. De 10% kostenkoper heb ik zelf betaald van mijn spaargeld dus dat maakt een totaalbedrag van 220.000 wat er voor het huis is betaald.

Een jaar later heb ik een vriendin ontmoet die al snel bij mij kwam wonen en vorig jaar hebben we een samenlevingscontract getekend waarin staat beschreven dat wanneer we uit elkaar gaan de overwaarde van het huis en de inboedel door 2en gedeeld moet worden. Nu hebben we besloten in tot nu toe goed overleg om uit elkaar te gaan maar ik zou graag toch in mijn woning willen blijven want we hebben tevens laten beschrijven dat ik bij breuk hier kan blijven wonen. Ik ben al de jaren tevens de grootste kostwinner geweest.

Als mijn huis nu verkocht zou worden zou dat ongeveer 220.000 opbrengen dus 20.000 overwaarde als de hypotheek ingelost wordt. De makelaarskosten (incl. advertenties/video etc) bedragen 7000 bij verkoop. Blijft erover 13.000 gedeeld door 2 is ieder 6500.00 euro. Maar ik wil blijven wonen, heb geen spaargeld meer en kan dan die 6500.00 niet ophoesten.

Ik zit er zo over in wat ik nu moet dus de volgende scenarios doen zich voor;

Blijven wonen en haar wijzen op dat er in principe geen overwaarde is maar een schuld van 3500.00 voor haar ( het tekort gedeeld door 2) aan mij die ik dan kwijtscheld? Hier heb ik dus een grote kans mee dat we ruzie gaan krijgen.

Of gewoon verkopen en dan allebei gaan huren wat er over is delen en op goede verstandshouding uit elkaar?

Excuses als het in het verkeerde topic staat maar ik weet het niet en wil graag blijven wonen hier wat zijn mijn rechten nu? en waar zit de overwaarde nu precies? Ik kan heel slecht tegen spanningen dus echt een moeilijke kwestie en misschien dat een van jullie ideeen en/of oplossingen kan aandragen.

Dank jullie wel!

mvg Marcel
Tevens niet nodig...
pi_64170864
Topic kan verplaatst worden naar WGR (doen de modjes wel)

En hoe staat je (ex)vriendin hier tegenover? Hoe schat je haar in? Kan je geen lening aangaan voor die 6.500? Of overwaarde van je hypotheek opnemen?
pi_64170867
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 02:15 schreef Marcel36 het volgende:
Blijven wonen en haar wijzen op dat er in principe geen overwaarde is maar een schuld van 3500.00 voor haar ( het tekort gedeeld door 2) aan mij die ik dan kwijtscheld? Hier heb ik dus een grote kans mee dat we ruzie gaan krijgen.
O nee he, toch geen ruzie? Geef haar wat ze wil, misschien kunnen jullie dan wel vrienden blijven. Joepie!
Big dick.
pi_64170957
Tot nu toe wonen we nog samen zonder ruzie en ze denkt dat ik mijn huis gewoon verkoop en zo allebei opnieuw kunnen beginnen. Hypotheek verhogen/lening geen optie ivm minder inkomen dan toen ik dit huis kocht...
Tevens niet nodig...
pi_64171016
Tja, wat versta je onder overwaarde?
Is dat het verschil tussen de hypotheek en de huidige waarde? Kennlijk ga jij hiervan uit.
Of is dat het verschil van de waarde van je woning tussen nu en toen jullie gingen samenwonen?

Jij denkt kennelijk 1.
Maar waarom is het niet 2?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64171123
Ze is pas een jaar later bij je komen wonen dus je moet niet uitgaan van 200.000 maar van de waarde 1 jaar later. Verder kun je de overwaarde verdelen op basis van inkomen. Als jij meer verdiende dan haar krijg je evenredig meer uit de overwaarde. Maar als jij er blijft wonen is het niet redelijk om er weer 7000 ¤ makelaarskosten van af te trekken, die kosten worden immers niet gemaakt terwijl zij wel kosten moet maken om een andere woning te zoeken.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_64171124
Nou ja dat is dus net het punt;

Aan de ene kant is er 20.000 min 7000.00= 13.000 overwaarde en aan de andere kant kan ik zeggen ik kom er eigenlijk 7000.00 tekort want 20.000 bovenop hypo. zelf erin gestopt...
Tevens niet nodig...
pi_64171147
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 02:44 schreef Adfundum het volgende:
Ze is pas een jaar later bij je komen wonen dus je moet niet uitgaan van 200.000 maar van de waarde 1 jaar later. Verder kn je de overwaarde verdelen op basis van inkomen. Als jij meer verdiende dan haar krijg je evenredig meer uit de overwaarde.
Wat heeft overwaarde met inkomen te maken?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64171157
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 02:44 schreef Marcel36 het volgende:
Nou ja dat is dus net het punt;

Aan de ene kant is er 20.000 min 7000.00= 13.000 overwaarde en aan de andere kant kan ik zeggen ik kom er eigenlijk 7000.00 tekort want 20.000 bovenop hypo. zelf erin gestopt...
Volgens mij gaat het om overwaarde vanaf het moment dat jullie het samenlevingscontract tekenden.
Niet t.o.v. het oorspronkelijke hypotheekbedrag.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64171225
Die 20000 die je er zelf ingestopt hebt is inmiddels 22000 waard, (10% waardestijging huis) dus die 2000 extra haal je van de waardestijging af, die zijn van jou.
pi_64171266
Koopsom van het huis was precies 200.000 alsmede de hypotheek. Daarop kwam de K.K.kostenkoper notaris/afsluit/belasting +10% van koopsom, zelf betaald en eigenlijk foetsie maar dat is toch ook geld?

Thanks voor de reacties!
Tevens niet nodig...
pi_64171286
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 02:57 schreef Marcel36 het volgende:
Koopsom van het huis was precies 200.000 alsmede de hypotheek. Daarop kwam de K.K.kostenkoper notaris/afsluit/belasting +10% van koopsom, zelf betaald en eigenlijk foetsie maar dat is toch ook geld?

Thanks voor de reacties!
Dat ligt er maar net aan welk contract je met haar afgesloten hebt.
Vertel daar eens wat meer over? Wat staat er op papier?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64171299
Als ik het nu zonder makelaar zou verkopen even simpel gezegd voor 220.000 is er toch geen rooie cent overwaarde? scenario ruzie ;-(.....
Tevens niet nodig...
  Redactie Frontpage zaterdag 20 december 2008 @ 03:02:05 #14
4530 crew  Crazy Harry
pi_64171316
Ik heb geen eigen huis dus weet niet of ik het goed zeg maar mijn logica zegt dat er een overwaarde van 0 is.
Je hebt 220 voor het huis betaald, dat is het huis ook nog steeds waard. Dat er bij die 220 bij aankoop kosten koper zaten maakt niet uit mijn inziens.
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
pi_64171345
Nou daar staat alleen in dat de overwaarde is het geld dat overblijft na de terugbetaling van hypothecaire lening. Maar er staat niks over m'n K.K.
Tevens niet nodig...
pi_64171372
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 02:47 schreef capricia het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het om overwaarde vanaf het moment dat jullie het samenlevingscontract tekenden.
Niet t.o.v. het oorspronkelijke hypotheekbedrag.
Lijkt me een belangrijke opmerking.

Mijn huis heeft een overwaarde op de hypotheek van 200.000 ¤ maar is misschien maar 30.000 ¤ meer waard geworden sinds ik samenwoon.
Volgens de redenatie van TS zou ik mijn vriendin 100.000 euro moeten geven ipv 15.000 als we uit elkaar gaan? No Way.

[ Bericht 0% gewijzigd door Adfundum op 20-12-2008 03:18:31 ]
pi_64171418
Specificeert het contract ook dat het verlies uit een lagere verkoop eerlijk gedeeld moet worden? In dat geval zal zij in de huidige markt de gok van een verkoop misschien liever ook niet nemen.

Hoeveel heeft zij gedurende dat jaar overigens bijgedragen aan de aflossingen? (misschien niet relevant, maar toch een argument om niet meer dan dat bedrag te vergoeden)
pi_64171432
het samenlevingscontract is getekend ongeveer een jaar geleden en toen was het huis ook ongeveer bij verkoop 220.000 dankzij de crisis nu hetzelfde bedrag. Daar zit dus niet veel verschil in maar in het contract staat wel de datum dat we sinds 2003 daar wonen.....
Tevens niet nodig...
pi_64171524
Specificeert het contract ook dat het verlies uit een lagere verkoop eerlijk gedeeld moet worden? In dat geval zal zij in de huidige markt de gok van een verkoop misschien liever ook niet nemen.

Hoeveel heeft zij gedurende dat jaar overigens bijgedragen aan de aflossingen? (misschien niet relevant, maar toch een argument om niet meer dan dat bedrag te vergoeden)

Ik werk gedurende die tijd 50 uur per week en zij 32.
Ik weet dus ook niet bij een samenlevingscontract of het juist wel of niet beschreven moet zijn. Bv bij een samenlevingsovereenkomst in gemeenschap is ALLES delen, lusten/lasten, hebben/houden dus hoeft het niet allemaal specifiek beschreven te zijn en bij een contract wel dacht ik?
Tevens niet nodig...
pi_64171550
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 03:12 schreef dvr het volgende:

Wat zij bijgedragen heeft aan de aflossing doet in deze casus niet terzake.

Als TS haar uit wil kopen, dan dient hij de helft van de "overwaarde" aan haar te betalen. In dit geval volgens mij 0,00 euro.
Daar heeft TS nog geluk mee...want als hij getrouwd geweest was in gemeenschap van goederen, dan had hij haar voor 110.000 euro mogen uitkopen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64171593
Ik zou graag willen blijven wonen en zonder ruzie uit elkaar. Wat zegt de wet hierover...? Moeilijk beslissing zeg!
Tevens niet nodig...
pi_64171605
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 03:27 schreef Marcel36 het volgende:
Ik zou graag willen blijven wonen en zonder ruzie uit elkaar. Wat zegt de wet hierover...? Moeilijk beslissing zeg!
Dat ligt aan de precieze woorden in je contract.
Staat daar echt "overwaarde", of staat daar een bedrag genoemd?
Want ik vind het algemene bedrag "overwaarde" nogal vaag.
En is het een normaal samenlevingscontract wat jullie hebben?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64171627
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 03:27 schreef Marcel36 het volgende:
Ik zou graag willen blijven wonen en zonder ruzie uit elkaar.
En 3. het geld in de pocket houden.

Je wilt het schaap met de 5 poten, ergens zul je concessies moeten doen.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_64171661
En wat hebben jullie afgesproken over de komende tijd. Ik neem aan dat de financiën nu gescheiden zijn. Betaalt ze nog mee aan de hypotheek of gaat ze je huur betalen zolang ze er nog woont?

Van de andere kant, zij heeft dus nauwelijks iets kunnen opbouwen in die 5 jaar samenwonen terwijl ze wel 5 jaar heeft meebetaald (1/6 van de hypotheekduur) . Jij hebt op een gegeven moment een vrije woning waar zij dus 1/12 van heeft meebetaald (als je uitgaat van 50/50 tijdens het samenwonen). Dan kom je voor haar op een veel hoger bedrag uit.
Als je het zo bekijkt is 6500¤ weer vrij weinig.
pi_64171677
Er staat exact:

Onder overwaarde wordt in deze verstaan de waarde in het economisch verkeer van het registergoed (vrij van huur of andere gebruiksrecht en ontruimd), verminderd met de daarop drukkende hypothecaire last(en), aangegaan ter verwerving, verbetering of onderhoud van het registergoed, met dien verstande dat ook geldleningen waarvoor geen hypotheekrecht werd bedongen, in aanmerking worden genomen voor zover zij werden aangegaan ter verwerving, verbetering of onderhoud van het registergoed.
Tevens niet nodig...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')