Hallo allemaal,
Ik zit met de volgende situatie nl;
6 jaar geleden was ik single en heb toen een huis gekocht wat 200.000 koste dit is ook tevens de hypotheek. De 10% kostenkoper heb ik zelf betaald van mijn spaargeld dus dat maakt een totaalbedrag van 220.000 wat er voor het huis is betaald.
Een jaar later heb ik een vriendin ontmoet die al snel bij mij kwam wonen en vorig jaar hebben we een samenlevingscontract getekend waarin staat beschreven dat wanneer we uit elkaar gaan de overwaarde van het huis en de inboedel door 2en gedeeld moet worden. Nu hebben we besloten in tot nu toe goed overleg om uit elkaar te gaan maar ik zou graag toch in mijn woning willen blijven want we hebben tevens laten beschrijven dat ik bij breuk hier kan blijven wonen. Ik ben al de jaren tevens de grootste kostwinner geweest.
Als mijn huis nu verkocht zou worden zou dat ongeveer 220.000 opbrengen dus 20.000 overwaarde als de hypotheek ingelost wordt. De makelaarskosten (incl. advertenties/video etc) bedragen 7000 bij verkoop. Blijft erover 13.000 gedeeld door 2 is ieder 6500.00 euro. Maar ik wil blijven wonen, heb geen spaargeld meer en kan dan die 6500.00 niet ophoesten.
Ik zit er zo over in wat ik nu moet dus de volgende scenarios doen zich voor;
Blijven wonen en haar wijzen op dat er in principe geen overwaarde is maar een schuld van 3500.00 voor haar ( het tekort gedeeld door 2) aan mij die ik dan kwijtscheld? Hier heb ik dus een grote kans mee dat we ruzie gaan krijgen.
Of gewoon verkopen en dan allebei gaan huren wat er over is delen en op goede verstandshouding uit elkaar?
Excuses als het in het verkeerde topic staat maar ik weet het niet en wil graag blijven wonen hier wat zijn mijn rechten nu?

en waar zit de overwaarde nu precies?

Ik kan heel slecht tegen spanningen dus echt een moeilijke kwestie en misschien dat een van jullie ideeen en/of oplossingen kan aandragen.
Dank jullie wel!
mvg Marcel