http://www.nu.nl/algemeen(...)-forse-bonussen.htmlquote:'Top politie krijgt forse bonussen'
Uitgegeven: 17 december 2008 23:26
Laatst gewijzigd: 18 december 2008 10:04
HILVERSUM -Tientallen korpschefs krijgen per jaar tienduizenden euro's aan bonussen bovenop hun normale inkomen.
Korpschef Bernard Welten van Amsterdam-Amstelland spant de kroon met ruim 38.000 euro per jaar. In veel gevallen gaat het om premies van 25 procent van het salaris.
De Nederlandse Politiebond (NPB) heeft dat woensdag bekendgemaakt in een uitzending van NOVA.
Schande
Voorzitter Han Busker van de NPB sprak woensdagavond schande van het beloningssysteem. Volgens hem is het oneerlijk omdat gewone agenten nauwelijks bonussen krijgen bij goed functioneren.
De toekenning van de bonussen is in veel gevallen goedgekeurd door de korpsbeheerders, de burgemeesters. Burgemeester Gerd Leers van Maastricht heeft volgens NOVA namens de korpsbeheerders aangekondigd kritisch naar het stelsel van bonussen te gaan kijken.
Grootverdiener
De tweede grootverdiener onder de politietopmensen is voormalig korpschef van het KLPD, Peter van Zunderd, met ruim 28.000 euro en als derde staat politiecommissaris Gerard Huijser van Reenen van de regio Zaanstreek-Waterland op de lijst met 23.000 euro.
De cijfers stammen uit 2006, maar het systeem bestaat nog steeds.
De laagste bonus die werd uitgekeerd aan een politiecommissaris bedroeg in 2006 4374 euro. Het ging om de topman van het korps Twente.
http://www.ad.nl/binnenla(...)_politiekorpsen.htmlquote:Grote geldnood bij politiekorpsen
]
RIJSWIJK - De Nederlandse politie zit in ernstige financiële problemen. Dat blijkt uit documenten over de financiële positie van de 25 verschillende politiekorpsen, waarover het ANP beschikt.
De informatie is bij het verantwoordelijke ministerie van Binnenlandse Zaken bekend.
Politievakbond ACP kent de cijfers ook. Voorzitter Gerrit van de Kamp voorziet dat de politie op deze wijze ,,binnen twee jaar aan de rand van de financiële afgrond staat''. Hij vindt dat onacceptabel.
Een van de conclusies van de meerjarige financiële analyse is dat 21 van de 25 politiekorpsen in 2011 geen sluitende begroting meer hebben. ,,Het structureel tekort zal uitkomen op ongeveer tussen de 70 en 100 miljoen euro'', zo staat in de analyse. Verder kan de lagere dan afgesproken instroom van 2300 nieuwe politiemensen, zoals wijkagenten, nog tot een boete voor korpsen leiden.
Gaat niet om bedrag, maar om het principe.quote:Op vrijdag 19 december 2008 09:47 schreef Echo99 het volgende:
Wat een bedragen! 23.000 EURO...
In principe vind ik dat mensen die de samenleving veiliger maken ervoor beloond mogen worden...quote:Op vrijdag 19 december 2008 09:54 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Gaat niet om bedrag, maar om het principe.
Klopt, alleen diegene die op straat lopen krijgen dus geen bonus.quote:Op vrijdag 19 december 2008 10:05 schreef Echo99 het volgende:
[..]
In principe vind ik dat mensen die de samenleving veiliger maken ervoor beloond mogen worden...
Lijkt me in regio Amsterdam-Amstelland niet echt het geval.quote:Op vrijdag 19 december 2008 10:05 schreef Echo99 het volgende:
[..]
In principe vind ik dat mensen die de samenleving veiliger maken ervoor beloond mogen worden...
Die krijgen al zo'n toffe pet. Dus die moeten niet zeiken...quote:Op vrijdag 19 december 2008 10:06 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Klopt, alleen diegene die op straat lopen krijgen dus geen bonus.
Dat is het kromme er aan.
quote:Op vrijdag 19 december 2008 10:05 schreef Echo99 het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 19 december 2008 10:21 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Die krijgen al zo'n toffe pet. Dus die moeten niet zeiken...
Sterker nog, die verdienen echt idioot weinig, mogen blij zijn als ze boven het minimumloon zitten.quote:Op vrijdag 19 december 2008 10:06 schreef Netsplitter het volgende:
Klopt, alleen diegene die op straat lopen krijgen dus geen bonus.
Dat is het kromme er aan.
Ach, als wij in die schoenen stonden zouden we misschien wel pecies hetzelfde doen...quote:Op vrijdag 19 december 2008 10:25 schreef Misstique het volgende:
[..]
Sterker nog, die verdienen echt idioot weinig, mogen blij zijn als ze boven het minimumloon zitten.
Het is ook echt overal hetzelfde, of het nou om de commerciële of overheidssector gaat. Jezelf verrijken over de rug van je werknemers is doodnormaal..
Meeste mensen inderdaad wel ja. Maar goed, als men ergens goed in is, is het wel het goedpraten van eigen gedrag. Als minder bedeelde is het prima om zonder uitzondering te zeiken op diegenen die meer verdienen. Als grootverdiener is het tevens prima om meer te verdienen dan de rest en soms ten koste van de rest.quote:Op vrijdag 19 december 2008 10:26 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Ach, als wij in die schoenen stonden zouden we misschien wel pecies hetzelfde doen...
Ook geen voorstander van die bonussen.quote:Op vrijdag 19 december 2008 13:00 schreef Painted_Horse het volgende:
Het zijn soms complete jaarsalarissen die ze als bonus krijgen.
Te gek voor woorden dat zoiets kan in de publieke sector
idd en vond de bonussen nu ook weer niet zo heel hoog maar het geeft idd wel het verkeerde signaal afquote:Op vrijdag 19 december 2008 15:01 schreef HarryP het volgende:
[..]
Ook geen voorstander van die bonussen.
Maar de hoogte van die bonussen is niet de reden van het begrotingstekort bij de politie. Dat is het huidige kabinet die lekker aan het bezuinigen is op het politieapparaat.
Dus snel inbreken bij Wouter Bos de pakkans is immers kleiner geworden. Of heeft hij voor zichzelf wel voldoende politie geregeld?
Dit is niets meer dan corruptie als ik afga op deze ontwikkeling.quote:Op vrijdag 19 december 2008 13:00 schreef Painted_Horse het volgende:
Het zijn soms complete jaarsalarissen die ze als bonus krijgen.
Te gek voor woorden dat zoiets kan in de publieke sector
Het was wrs boven verwachting dat ze goed functioneerden dan?quote:Op zaterdag 20 december 2008 04:47 schreef DennisMoore het volgende:
Een bonus dien je niet te krijgen bij goed functioneren, daarvoor krijg je namelijk normaal salaris.
Een bonus dien je pas te krijgen bij uitzonderlijk goed functioneren, boven verwachting.
Het probleem is dat de top van de piramide niet het bedrijf is. Het belang van het bedrijf zou voorop moeten staan en in tijden van nood ga je dus geen bonussen weggeven.quote:Op vrijdag 19 december 2008 10:23 schreef zquing het volgende:
hoe hoger je in de piramide bent, hoe meer geld je krijgt. ik zie 't probleem niet?
En dat mag dan worden aangetoond of in ieder geval onderbouwd verklaard.quote:Op zaterdag 20 december 2008 08:03 schreef Ryan3 het volgende:
Het was wrs boven verwachting dat ze goed functioneerden dan?
De bonussen zijn mischien 1 a 2 jaarsalarissen van een een agent, dat is echt geen grote kostenpost. Als je de top te weinig betaald bestaat er de kans dat ze weg gaat, dan zit je zonder leiding en ben je nog verder van huis.quote:Op zaterdag 20 december 2008 08:52 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Het probleem is dat de top van de piramide niet het bedrijf is. Het belang van het bedrijf zou voorop moeten staan en in tijden van nood ga je dus geen bonussen weggeven.
Wat dat betreft is het vrij exemplarisch voor de manier waarop we menen te moeten zeggen dat iedereen z'n steentje bij moet dragen, maar de opbrengsten vooral ten goede laten komen aan een en dezelfde groep.
Dat mensen dat nog verdedigen.
Het totaal aan bonussen bedoel je?quote:Op zaterdag 20 december 2008 10:40 schreef zquing het volgende:
[..]
De bonussen zijn mischien 1 a 2 jaarsalarissen van een een agent, dat is echt geen grote kostenpost. Als je de top te weinig betaald bestaat er de kans dat ze weg gaat, dan zit je zonder leiding en ben je nog verder van huis.
Waarom wordt nu altijd voor die zogenaamde onmisbare zakkenvullende vaak incompetente leidinggevenden altijd hetzelfde verhaaltje verteld?quote:Op zaterdag 20 december 2008 10:40 schreef zquing het volgende:
De bonussen zijn mischien 1 a 2 jaarsalarissen van een een agent, dat is echt geen grote kostenpost. Als je de top te weinig betaald bestaat er de kans dat ze weg gaat, dan zit je zonder leiding en ben je nog verder van huis.
Nee, per bonus.quote:Op zaterdag 20 december 2008 11:42 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Het totaal aan bonussen bedoel je?
Dat lijkt me dan weer sterk.
Enneh, de top zit net zo goed vol incompetente praatjesmakers als de basis hoor. Hoe hoog is bv een Fred Teeven ooit gekomen binnen de politie? Ook niet bepaald een snuggere man.
Natuurlijk, maar niet ten koste van het hele bedrijf of de mensen onderin (zonder wie net zo goed niets begonnen wordt). Er moet een zekere balans zijn en die is kwijt.quote:Op zaterdag 20 december 2008 12:07 schreef zquing het volgende:
[..]
Nee, per bonus.
Ookal is de top gedeeltelijk incomptetent, maar zonder kan je nogsteeds niet fuctioneren, zullen dus nieuwe mensen voor moeten worden opgeleid, welke weer even in trek zijn dan. Incomptetent of niet, hoe hoger je staat hoe meer je betaald krijgt, dat is volledig normaal
Alleen is er aan de onderkant een veel groter aanbod, basis vraag/aanbod mechanisme. De bonussen zijn niet idioot hoog.quote:Op zaterdag 20 december 2008 12:24 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar niet ten koste van het hele bedrijf of de mensen onderin (zonder wie net zo goed niets begonnen wordt). Er moet een zekere balans zijn en die is kwijt.
En dat is iets wat klaarblijkelijk overal gebeurt.
Wat mij betreft verwerpelijk en vooral besteed aan hele kleine mensen die thuis nooit wat te vertellen hebben gehad.
Maar wellicht zie ik het verkeerd en is het heel mans om op die manier geld in eigen stak te steken zonder het echt te verdienen.
Dan heb ik toch meer respect voor de straatdealer en de straatagent. Die doen er wat voor en lopen er enig risico voor. De man aan de top bralt wat en of ie het nou goed of slecht doet, dat geld smijten ze toch wel naar z'n hoofd.
Ik zie eigenlijk helemaal niet in wat er normaal aan is.
Teeven werkte bij het OM.quote:Op zaterdag 20 december 2008 11:42 schreef Pappie_Culo het volgende:
Enneh, de top zit net zo goed vol incompetente praatjesmakers als de basis hoor. Hoe hoog is bv een Fred Teeven ooit gekomen binnen de politie? Ook niet bepaald een snuggere man.
Nee, maar ik denk dat de wereld zichzelf er op langere termijn geen plezier mee doet.quote:Op zaterdag 20 december 2008 12:31 schreef zquing het volgende:
[..]
Alleen is er aan de onderkant een veel groter aanbod, basis vraag/aanbod mechanisme. De bonussen zijn niet idioot hoog.
Idiologisch gezien heb je waarschijnlijk wel gelijk, alleen werkt de wereld helaas niet zo.
Is dat zo? Ik dacht dat ie ook bij de politie redelijk hoog was opgeklommen.quote:
Nee.quote:Op zaterdag 20 december 2008 12:55 schreef Pappie_Culo het volgende:
Hij is wel een oud politieman he?![]()
Hmmzz... Hoe kóm ik daar in godsnaam bij dan?quote:Op zaterdag 20 december 2008 12:57 schreef k_man het volgende:
[..]
Nee.
Zie bijv. http://nl.wikipedia.org/wiki/Fred_Teeven
Dan gaan ze toch lekker weg?quote:Op zaterdag 20 december 2008 10:40 schreef zquing het volgende:
[..]
Ahhhhhhh, hoe mooi is onwetendheid tochquote:Op zaterdag 20 december 2008 14:15 schreef keuvelaar het volgende:
[..]
Dan gaan ze toch lekker weg?![]()
Mensen zat van onderen die het ook zouden kunnen en met minder genoegen nemen. En die weten vaak ook beter wat er leeft.
En ik denk dat een stuk of 30 agenten heel blij zouden zijn om dat geld onder elkaar te verdelen als kerstbonus. Als die ook weg zouden gaan omdat ze geen bonus krijgen, ben je heel wat verder van huis dan dat 1 zo'n verwend nest opstapt als hij geen bonus krijgt van 38000 euro.
Over onwetendheid gesproken, meneer woont zeker onder een steen?quote:Op zaterdag 20 december 2008 14:20 schreef zquing het volgende:
[..]
Ahhhhhhh, hoe mooi is onwetendheid toch![]()
sinds wanneer mag verantwoordelijkheid niet meer beloond worden?
Uiteraard. Iedereen kan de functie van de baas overnemen. Das in elke organisatie zo.quote:Op zaterdag 20 december 2008 14:15 schreef keuvelaar het volgende:
Mensen zat van onderen die het ook zouden kunnen en met minder genoegen nemen. En die weten vaak ook beter wat er leeft.
quote:Op zaterdag 20 december 2008 08:03 schreef Ryan3 het volgende:
Het was wrs boven verwachting dat ze goed functioneerden dan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |