Dat dit sort periodes kort duurt zijn wij gewend, wij blijven daarom idd eigenwijs hopen dat het deze keer anders zal lopenquote:Op vrijdag 26 december 2008 12:55 schreef kepler het volgende:
[..]
De vorstperiode moet nog echt beginnen, en je schrijft hem nu alweer af?
Er is inderdaad een goede kans dat het volgende week alweer afgelopen is, maar er is ook een even goede kans dat het winterweer gewoon aanhoudt
Zullen we nu gewoon eerst genieten van het kleine beetje winter wat er nu aankomt
quote:Op vrijdag 26 december 2008 22:20 schreef i2Them2 het volgende:
Hoezo is ie minder? Maandag, dinsdag en woensdag lijken me toch een stukkie kouder dan eerdere pluimen. Al moet ik zeggen dat ik de vorige niet heb gezien.
Ben benieuwd hoe de 15 daagse er uit gaat zien.
idd, het zwabbert alle kanten opquote:Op vrijdag 26 december 2008 22:52 schreef mark2012 het volgende:
die pluimen veranderen ook achterlijk vaak. nu staat die weer op -5 graden ceclius zou me niks verbazen als die morgen weer op +5 staat.
Gemiddelde vanaf oud & nieuw ligt wat hoger.quote:Op vrijdag 26 december 2008 22:20 schreef i2Them2 het volgende:
Hoezo is ie minder?
Nou ze verwachten wel weer dichte tot zeer dichte mist op oudejaarsnacht. Dat in combinatie met het vuurwerk en je hebt hetzelfde gedonder als vorig jaar. (tenminste hier in twente)quote:Op vrijdag 26 december 2008 14:39 schreef INViCTuS het volgende:
[ afbeelding ]
Ziet er toch relatief goed uit. Ik heb vaker goede dan slechte runs gezien tot dusver.... het kan nog de verkeerde kant op maar dat is even het weekend afwachten. Kleine stijging rond de jaarwisseling waarna het weer kouder wordt met neerslagkansen. Hoop alleen niet dat het mistig zal zijn met de jaarwisseling.
GFS model gaan toch meer members de kou in dan de zachte variant....
[ afbeelding ]
Enkel ter vermaak natuurlijk die kaarten.quote:Op zaterdag 27 december 2008 13:05 schreef i2Them2 het volgende:
GFS ziet er bijzonder goed uit voor de lange termijn! Ben benieuwd hoe dat ensemble er gaat uit zien![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
als ik het zo zie komt die diepvries kou rap dichterbijquote:Op zaterdag 27 december 2008 13:05 schreef i2Them2 het volgende:
GFS ziet er bijzonder goed uit voor de lange termijn! Ben benieuwd hoe dat ensemble er gaat uit zien![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De winter komt wel! Ik verwacht dat het tot oudejaarsdag gewoon koud gaat worden. In de nacht matige vorst, overdag rond 0. Donderdag en vrijdag dan iets warmer, in het oosten een graad of 1, aan de kust tot 4 a 5 graden. Zaterdag dan weer wind onder uit het oosten, met behoorlijk wat sneeuw. Zondag weer echt koud, overdag in het oosten weer onder 0, aan de kust misschien een graadje hoger. Daarna is het nog onzekerder dan wat ik hier boven prent, maar als het gaat gebeuren als hoe het er nu uitziet snachts mogelijk strenge vorst en overdag vooral in het oosten niet warmer dan -2 / -3...quote:Op vrijdag 26 december 2008 13:34 schreef Againzender het volgende:
[..]
Dat dit sort periodes kort duurt zijn wij gewend, wij blijven daarom idd eigenwijs hopen dat het deze keer anders zal lopen
Overigens de afgelopen maanden vaak gezien dat de verwachte westcirculatie maar niet echt wilde doorzetten
Februari kan knap koud zijn. Volgens mij zijn de meeste 11stedentochten in Februari gehouden.quote:Op zaterdag 27 december 2008 21:01 schreef StockPro het volgende:
In januari worden toch de laagste gemiddelde temperaturen gemeten, en gaat het vanaf februari weer geleidelijk omhoog?
Ja lichtjes, maar in februari kan het nog net zo koud worden als in januari. Veel kouderecords staan volgens mij ook op naam van februari.quote:Op zaterdag 27 december 2008 21:01 schreef StockPro het volgende:
In januari worden toch de laagste gemiddelde temperaturen gemeten, en gaat het vanaf februari weer geleidelijk omhoog?
http://www.knmi.nl/VinkCMS/explained_subject_detail.jsp?id=3197quote:Nader Verklaard
Februarikou
12 februari 2003 - Februari is gemiddeld niet de koudste wintermaand, maar toch worden juist dan vaak de laagste temperaturen gemeten. De uitdrukking 'als de dagen lengen, gaan de nachten strengen' komt meestal vooral rond het midden van de maand tot uiting. De periode 11-20 februari is met gemiddeld 2,5 graden in de Bilt kouder dan de laatste tien dagen van januari (3,6 graden) en de eerste tien dagen van februari (3,1 graden). De periode rond het midden van februari is in relatief veel winters koud.
En dit kun allemaal live volgen.... buitenquote:
http://www.knmi.nl/waarsc(...)ngen/index.html#tienquote:maandag 29 december tot en met vrijdag 02 januari 2009
Eerst zonnig en koud winterweer. Later meer bewolking en stijging van de temperatuur. Tijdens de jaarwisseling kans op dichte mist.
zaterdag 03 januari tot en met dinsdag 06 januari 2009
50% kans op overgang naar koud winterweer met soms wat sneeuw, 50% kans op aanhouden van het minder koude weer met af en toe wat regen.
http://weernieuws.weeronline.nl/zonnig_en_koud/2/3616quote:Tot Nieuwjaarsdag blijft het bestendig winterweer, met zon en temperaturen overdag rond het vriespunt. 's Nacht hebben we te maken met lichte tot lokaal matige vorst. Het nieuwe jaar kent waarschijnlijk een zeer koude start
Kom je eerder weer.quote:Op zondag 28 december 2008 11:22 schreef Bierie het volgende:
Als het zo loopt zoals de kaarten aangeven wordt ik gillend gek. Voor het eerst in m'n hele leven ga ik eens een keer op wintersport. En dan komt opeens de echte winter naar Nederland
Kijk ik gun het jullie ook wel hoor, maar dan liever na 10 januari als ik ook terug ben
Ik vreet m'n skimuts op als er een elfstedentocht is en ik er niet van mee kan genieten![]()
Ja, omdat zij het ECMW model gebruiken. En die pluim is flink aan 't kwakkelen.quote:Op zondag 28 december 2008 10:39 schreef Fredo55 het volgende:
Spannende dagen, bij het knmi is het nog 50/50.
Het wordt wel of niet winter dus dan zetten we er maar 50/50 denkt knmiquote:Op zondag 28 december 2008 10:39 schreef Fredo55 het volgende:
Spannende dagen, bij het knmi is het nog 50/50.
Koop een fatsoenlijke autoquote:Op zondag 28 december 2008 15:31 schreef StockPro het volgende:
Ik hoop dat het warm wordt, en dat het niet vriest. Anders gaat m'n oldtimer kapot..
Rot op, winter.
Maandverwachtingen komen natuurlijk zelden precies uit. En 5% kans op een Elfstedentocht geven is een kwestie van op safe spelen. Volgens mij is er elke winter ongeveer 5% kans op een Elfstedentocht namelijk.quote:Op zondag 28 december 2008 12:23 schreef Fokkedop het volgende:
Dat zijn idd mooie grafiekjes.
Wel raar, want het KNMI voorspelt een hele andere januari. Een stuk milder met 5% kans op
een elfstedentocht. Bij het knmi gaan de temperaturen juist omhoog als je kijkt naar de maandverwachting.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |