Yes, mijn allereerste topic.
Er zijn enkele dingen in klaagbaak en in de echte grote mensen wereld waar ik me aan kan ergeren. Omdat ik ook de sociaal apatische mens in mijn discussie wil betrekken (immers, die vertonen het ergerlijke gedrag), zal ik voorbeelden uit topics halen.
Allereerst het topic dat de emmer deed overlopen:
dat gelul van wijnkenners over fruitig met houttonenTS, en vele met hem, zijn hier enkel en alleen bezig zichzelf neer te zetten als lompe boeren die niet kunnen begrijpen dat er mensen zijn die _wel_ ergens meer van af weten dan van paupertractors. De simpelheid van het plebs, "JO, BIER IS GOET VOORAL HEINEKEN ICE COLD", en "BIER IS VOOR BOAZEN" terwijl ze waarschijnlijk niet eens weten hoe een Rochefort 10 smaakt.
Het gaat me nog niet zozeer om het bier aspect, maar meer om het feit dat mensen blijkbaar echt niet kunnen bevatten dat er connaisseurs zijn die wel meer kennen dan "vies" en "lekker". Dit klagende volk gaat waarschijnlijk ook "lekker naar de wok" en schrijft iedereen die wat extra overheeft voor een kalfszwezerik af als pretentieus. Als ze het woord al kennen. Ik geniet er van om 's avonds een glas whiskey voor me neer te zetten en er echt van te genieten, te bedenken wat ik allemaal proef en waarom deze anders smaakt dat die ik gister had. Daarmee wil ik niet zeggen dat iedereen dat moet doen, maar feit is dat je gewoon op hoger niveau met iets bezig bent en daardoor autoriteit hebt die gegronder is dan "WOAH, ZUIPEUH".
Hierbij verwijs ik graag naar Jaap Lengkeeks bewerking van Erik Cohen (1979): Rethinking Cohen's Modes of Tourist Experience.
http://iss.sagepub.com/cgi/content/abstract/16/2/173Samenvattend, men kan in verschillende maten ergens in geďnteresseerd zijn, gewoon als kortstondig amusement, met enkele tussenstappen naar volledige toewijding, diepe interesse en de drang je een bepaald gebruik echt eigen te maken. Mensen die niet kunnen/willen snappen dat er verschil in wijnen is kijken misschien graag de halve dag TV terwijl ze "zow'n heellijke Lambroesjkoww" wegtikken. Mensen die graag zich verdiepen in meer dan alleen het zuipen van wijn kunnen zich volledig toeleggen op het verzamelen van lectuur, het aan laten leggen van een wijnkelder (waarschijnlijk door zo'n wijnzuiper) en het bijwonen van wijnproeverijen. Of een van de vele middenwegen, kijken welke wijn het beste bij je eten past, decanteren en dan genieten.
Hetzelfde treft mij elke keer weer bij topics die beginnen met een iPod, oordopjes of cd-spelers. Ja, helaas plebs, er bestaat verschil tussen versterkers, verschil in speakers, en er zijn mensen die daar graag voor betalen. Dat jouw oren helaas naar de tyfus zijn door je Rooie Rinus hard-style remix, moet je maar geen "2000 Watt x-plosion" versterker in je pauper GTI inbouwen. Helaas weg, verloren en voor altijd kwijt dus mocht je ooit nog wat intellectuelers ambiëren, ook te laat. En ja, er zijn mensen die geven 300 euro uit voor in-ears, laat ze lekker, die zullen er heus wel goed over hebben nagedacht. Doorgaans zijn die types er toegewijder mee bezig dan jij met je Vivanco's.
Tuurlijk komen er zo weer mensen die slechts reageren met "audiofielen

", maar bedenk gewoon dat het grotendeels aan eigen gebrek ligt, aan het feit dat je er nooit aandacht voor hebt gehad dat jij niet subtiele klanken kan waarderen. Sowieso is het geval dat iemand die zich in de materie heeft verdiept er meer verstand van heeft dan het klootjesvolk, maar het stemt me triest dat laatstgenoemde denken dat ze ook maar enige vorm van inbreng hebben in een discussie. Ik ga hun toch ook niet adviseren over welke gierput het meest efficiënt is? Stiekem is dat bij iPods ook vaak het geval, veel mensen die zich er niet echt in verdiepen zijn er gelijk van overtuigd dat ze daarmee de beste koop doen. Er zijn ook mensen die er na veel wikken en wegen nog steeds voor kiezen, maar ga als breezah van 14 niet beweren dat jouw roze Nano toch echt wel in alle opzichten beter is dan die lelijke D2.
Zo zou ik waarschijnlijk nog even door kunnen gaan, maar het is klaagbaak, denk dat het al iets te lang is.
Samenvatting: Plebs dat pretendeert er meer verstand van te hebben dan/superieur te zijn aan mensen die ergens serieus en met toewijding mee bezig zijn.
Oh hier een rustgevende paint zodat de woede van mensen die zich in negatieve zin aan voelen gesproken wat af kan koelen (of neem anders een Heineken Ice Cold).
![]()
Met authentieke paint jpeg artefacts.
Subklacht: te lang topic.
TL;DR
Oh Lord, please help me to keep my big mouth shut until I know what I am talking about.