FOK!forum / Relaties & Psychologie / Vind je dit pedagogisch verantwoord?
DeRuphelmanmaandag 15 december 2008 @ 21:22
http://tinypic.com/player.php?v=es98r7&s=4

Zeg maar gewoon wat je hier van vind

[ Bericht 39% gewijzigd door DeRuphelman op 15-12-2008 22:51:14 ]
KwisatzHaderachmaandag 15 december 2008 @ 21:31
Wie zegt dat ie niet wil praten straks? Even afzonderen van de drukte van de klas/groep om tot rust te komen werkt vaak prima hoor.

Maar de vraag is, als je dat niet pedagogisch verantwoord vindt, wat zou jij dan doen?
poepeneesjemaandag 15 december 2008 @ 21:36
Niks mis mee toch?
DeRuphelmanmaandag 15 december 2008 @ 21:36
Nou in dergelijke mate is het inderdaad niet heel erg, maar het kind wordt afgezonderd.

En stel de situatie is dat het kind sowieso al een eenling is in een groep. voelt het zich dan niet slechter door zo een maatregel van een leraar?

Ik bedoel hoe zou je het ervaren?

Of denk ik nu te ver door of zo ?
KwisatzHaderachmaandag 15 december 2008 @ 21:39
Die afzondering is juist waarom het werkt. Zoals je op de video kan zien is er iig iets mis gegaan, dat kind is niet op z'n gemak. Integendeel. Het belangrijkste is dat ie eerst tot rust komt. Daarvoor moet je hem uit de situatie halen waarin het verkeerd was (=afzondering).
Luxuriamaandag 15 december 2008 @ 21:41
dubbel
Luxuriamaandag 15 december 2008 @ 21:41
Waar maak je je druk om..
MinderMutsigmaandag 15 december 2008 @ 21:42
Ik denk dat een eenling zich beter voelt alleen op de gang dan in de groep.
Scarlet...maandag 15 december 2008 @ 21:55
Ik vind dit heel pedagogisch verantwoord.

De leraar kent het kind het beste en langer dan vandaag. Er zullen heus wel regels zijn en de leerkracht doet dit niet zomaar. De jongen kan even alles laten bezinken. De rest van de klas heeft er geen last van. Hij heeft geen last van de rest van de klas.
Als er iets is kan hij het vertellen. Dat zal later op de dag wel komen.
De leerkracht moet ook aan de andere kinderen in de klas denken. Negatieve aandacht is ook aandacht, maar daar bereikt het kind niks mee, daarom kan de leerkracht zich beter richten op positieve aandacht in de klas. Er is een duidelijke afspraak met het kind gemaakt: als het af is, mag hij terug, lijkt me rechtvaardig.

Ik zie het pobleem niet.
Scarlet...maandag 15 december 2008 @ 21:57
Maar jij hebt dan ook een vooroordeel: 'Zo gaat het bijna ALTIJD he, op DIE scholen.
Beetje generaliseren wat je hier doet.
Neemaandag 15 december 2008 @ 21:58
HELEMAAL GETRAUMATISEERD GEK
Hukkiemaandag 15 december 2008 @ 22:02
Kinderen moet je strak houden, ze moeten hun plek weten en zich aan de regels houden. Doe ze dat niet dan gaan ze in de hoek of op de gang. Lijkt me prima.
rhubarbjemaandag 15 december 2008 @ 22:11
Ik weet niet wat er aan vooraf is gegaan maar ik vind dat die docent het echt super doet
Goed voorbeeld van hoe het hoort
Hij benaderd die jongen heel rustig en geeft hem de kans een gesprek aan te gaan
Dat zit er op dit moment niet in dus laat hij de jongen even kalmeren en ondertussen wat opdrachtjes maken (als dat er van komt, volgens mij gaat de jongen zitten mokken en de docent dringt ook niet aan wat ik echt super vind want anders maak je het alleen maar erger... het gaat dan echt ff niet om de opdrachtjes) en ik gok dat er nog wel een gesprekje achter aan gaat of al eerder ooit geweest is of zo
En de klas kan zo ook verder met wat ze aan het doen waren
DeRuphelmanmaandag 15 december 2008 @ 22:49
ok ik weerleg mijn antwoord
Schanullekemaandag 15 december 2008 @ 22:51
quote:
Op maandag 15 december 2008 22:11 schreef rhubarbje het volgende:
Ik weet niet wat er aan vooraf is gegaan maar ik vind dat die docent het echt super doet
Goed voorbeeld van hoe het hoort
Hij benaderd die jongen heel rustig en geeft hem de kans een gesprek aan te gaan
Dat zit er op dit moment niet in dus laat hij de jongen even kalmeren en ondertussen wat opdrachtjes maken (als dat er van komt, volgens mij gaat de jongen zitten mokken en de docent dringt ook niet aan wat ik echt super vind want anders maak je het alleen maar erger... het gaat dan echt ff niet om de opdrachtjes) en ik gok dat er nog wel een gesprekje achter aan gaat of al eerder ooit geweest is of zo
En de klas kan zo ook verder met wat ze aan het doen waren
De leraar pakt het inderdaad goed aan, ik ben het hier mee eens.

Dat oordeel is wel afhankelijk van hetgeen er voorafgaand gebeurd is. Als die jongen zich (ernstig) heeft misdragen dan wordt er wel erg mild gereageerd bijvoorbeeld.
Ikzelf vind het in dit soort momenten altijd behoorlijk intimiderend dat er een camerapersoon (m/v) bij staat, dat vind ik ook een minder pedagogisch verantwoord aspect van dit filmpje. Maar ja, anders zouden we het er weer niet over kunnen hebben..

[ Bericht 0% gewijzigd door Schanulleke op 15-12-2008 22:57:12 ]
Painted_Horsemaandag 15 december 2008 @ 23:52
Sterker nog: de leraar pakt het ontzettend goed aan.
Hij is de jongen duidelijk de baas op een hele rustige maar besliste manier.
Remaandag 15 december 2008 @ 23:55
geen zin op met filmpje te bekijken maar waar gaat het precies over?
Jojoortjemaandag 15 december 2008 @ 23:59
Uh kijk het filmpje anders?

Maar de leerkracht doet het prima hoor. Even idd tot rust komen en een opdracht maken. Hij ziet het ook niet echt als straf ofzo, want de leraar pakt het heel goed aan.
Aoristusdinsdag 16 december 2008 @ 00:02
een goede leerkracht
Jojoortjedinsdag 16 december 2008 @ 00:08
Maar in dit geval zou de corrigerende tik ook werken denk ik...
BarraCupraCudadinsdag 16 december 2008 @ 00:12
quote:
Op maandag 15 december 2008 23:55 schreef Re het volgende:
geen zin op met filmpje te bekijken maar waar gaat het precies over?
koter is blijkbaar stout geweest en docent laat hem in de gang een overtrek oefening doen om hem weer rustig te krijgen.


de docent is goed bezig
ik had hem een grote tik gegeven
zquingdinsdag 16 december 2008 @ 00:15
vind 't een prima manier van omgaan
zoalshetisdinsdag 16 december 2008 @ 00:19
keurig. ken alleen de oorzaak niet.
Isdatzodinsdag 16 december 2008 @ 00:20
Niks mis mee toch?

Eerder het tegenovergestelde.

Netjes gedaan .
Isdatzodinsdag 16 december 2008 @ 00:21
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 00:08 schreef Jojoortje het volgende:
Maar in dit geval zou de corrigerende tik ook werken denk ik...
Wie-o-wie gaat er happen.
rhubarbjedinsdag 16 december 2008 @ 08:00
Ik vraag me eigenlijk nog wel af hoe TS er bij komt dat dit fout is?
Weet hij meer dan wij? Heeft hij de rest van het filmpje?
Zit er een bult oud zeer omdat ie veel op de gang moet?
Heeft hij wrok tegen alle leraren?
Of alle kinderen

Etc
Klutsdinsdag 16 december 2008 @ 08:43
quote:
Op maandag 15 december 2008 21:36 schreef DeRuphelman het volgende:
Nou in dergelijke mate is het inderdaad niet heel erg, maar het kind wordt afgezonderd.

En stel de situatie is dat het kind sowieso al een eenling is in een groep. voelt het zich dan niet slechter door zo een maatregel van een leraar?

Ik bedoel hoe zou je het ervaren?

Of denk ik nu te ver door of zo ?
Overdreven gedoe zeg. Wat is er in godsnaam mis met het op de gang zetten van een vervelend kind?
Aoristusdinsdag 16 december 2008 @ 09:39
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 00:19 schreef zoalshetis het volgende:
keurig. ken alleen de oorzaak niet.
rood haar hè
Kaneeldinsdag 16 december 2008 @ 10:48
Prima. Mits de leraar nog even aan het einde van de dag het kind apart neemt om te vragen wat er nu echt aan de hand was. Dan heeft het kind alles kunnen laten bezinken en is de kans groot dat hij het verteld.
Klutsdinsdag 16 december 2008 @ 10:57
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 10:48 schreef Kaneel het volgende:
Prima. Mits de leraar nog even aan het einde van de dag het kind apart neemt om te vragen wat er nu echt aan de hand was. Dan heeft het kind alles kunnen laten bezinken en is de kans groot dat hij het verteld.
Ja, want stel dat het betreffende kind op zijn derde geen rode step gehad heeft en daar nu nog mee zit.
Dipkipdinsdag 16 december 2008 @ 11:31
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 10:57 schreef Kluts het volgende:
Ja, want stel dat het betreffende kind op zijn derde geen rode step gehad heeft en daar nu nog mee zit.
Ja, want stel dat kind wordt gepest en zit daar heel erg mee

Zelfs al gaat het niet om iets groots, je probeert dat kind te leren te zeggen wat er aan de hand is in plaats van te gaan etteren. Dus moet je niet alleen het foute gedrag bestraffen maar ook het goede gedrag uitlokken, anders heeft het kind nog steeds geen andere optie ontdekt dan etteren.
Kaneeldinsdag 16 december 2008 @ 18:29
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 10:57 schreef Kluts het volgende:

[..]

Ja, want stel dat het betreffende kind op zijn derde geen rode step gehad heeft en daar nu nog mee zit.
Autist
lg-unitdinsdag 16 december 2008 @ 18:59
hahaha aan de hand van de titel had ik verwacht dat ie m een zwaar pak slaag zou geven
maarja that's just me
zoalshetiswoensdag 17 december 2008 @ 01:36
ik zou het prettig vinden als een kind van mij een leraar had zoals in de op. prima kerel.
Isdatzowoensdag 17 december 2008 @ 01:44
quote:
Op woensdag 17 december 2008 01:36 schreef zoalshetis het volgende:
ik zou het prettig vinden als een kind van mij een leraar had zoals in de op. prima kerel.
Klutswoensdag 17 december 2008 @ 09:21
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 11:31 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Ja, want stel dat kind wordt gepest en zit daar heel erg mee

Zelfs al gaat het niet om iets groots, je probeert dat kind te leren te zeggen wat er aan de hand is in plaats van te gaan etteren. Dus moet je niet alleen het foute gedrag bestraffen maar ook het goede gedrag uitlokken, anders

heeft het kind nog steeds geen andere optie ontdekt dan etteren.
Waarom kan een kind niet gewoon een keer een irritante bui hebben gewoon omdat het een irritant kind is? Maar nee, er moet een diepere betekenis achter liggen en we moeten de tere kinderzieltjes beschermen natuurlijk.

Het is volgens mij gewoon een klier die in de hoek wordt gezet, niks meer, niks minder.
Dodecahedronwoensdag 17 december 2008 @ 09:30
quote:
Op woensdag 17 december 2008 09:21 schreef Kluts het volgende:

[..]

Waarom kan een kind niet gewoon een keer een irritante bui hebben gewoon omdat het een irritant kind is? Maar nee, er moet een diepere betekenis achter liggen en we moeten de tere kinderzieltjes beschermen natuurlijk.

Het is volgens mij gewoon een klier die in de hoek wordt gezet, niks meer, niks minder.
Door er later met het kind over te praten leer je het kind dat je best een keer boos mag zijn, maar daar moet je wel een hele goede reden voor hebben.
Klutswoensdag 17 december 2008 @ 10:01
quote:
Op woensdag 17 december 2008 09:30 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Door er later met het kind over te praten leer je het kind dat je best een keer boos mag zijn, maar daar moet je wel een hele goede reden voor hebben.
Ik vind gewoon dat kinderen teveel met zijden handschoentjes aangepakt worden. Als ik vroeger iets deed wat niet door de beugel kon, moest ik in de hoek staan of naar mijn kamer, en wist ik dondersgoed waarom.
Hexagonwoensdag 17 december 2008 @ 11:12
Ik heb in de vroege 90's ook wel eens 2 dagen met mijn tafeltje op de gang moeten zitten toen ik zat te etteren.

Nis mis mee
Klutswoensdag 17 december 2008 @ 11:13
quote:
Op woensdag 17 december 2008 11:12 schreef Hexagon het volgende:
Ik heb in de vroege 90's ook wel eens 2 dagen met mijn tafeltje op de gang moeten zitten toen ik zat te etteren.

Nis mis mee
Precies. Daar wordt je hard van.
Wikky88woensdag 17 december 2008 @ 15:45
Als je het mij vraagt heeft de docent het prima opgelost, liever inderdaad het niet kind niet afzonderen, maar als meerdere keren waarschuwen niet helpt, even apart op de gang zodat de rest van de klas er niet de dupe van wordt. De leraar spreekt hem op de gang streng maar vriendelijk toe en maakt het kind duidelijk wat de bedoeling is en wanneer hij terug de klas in mag komen. Ook geeft de leraar hem een vriendschappelijk schouderklopje wat voor het kind geruststellend is.

Maar wat vinden jullie van de holding therapie? Is dit pedagogische verantwoord? Het wordt gebruikt voor kinderen met hechtingsproblemen. Het kind wordt door meerdere personenen in dwang vastgehouden en er wordt tegen het kind geschreeuwd en soms wordt het kind ook pijn gedaan, de bedoeling hier van is dat het kind al zijn opgekropte woede eruit gooit wat dan positieve effecten zou kunnen hebben. Ik heb er een filmpje van gevonden maar die is niet zo duidelijk en heel kort.

m-nikiwoensdag 17 december 2008 @ 19:05
quote:
Op woensdag 17 december 2008 11:13 schreef Kluts het volgende:

[..]

Precies. Daar wordt je hard van.


we moeten allemaal hard worden!! jaaa!!! dat is goed!! hard zijn!!!

Kijk, kinderen behandelen of het engeltjes zijn die nooit wat fout doen omdat het aan de omstandigheden ligt, is het tegenovergestelde, maar denk toch niet zo zwart-wit

Het mooiste is dat je als kind af en toe flink je grenzen kan opzoeken en als je echt de grenzen overgaat (dus bv. te agressief naar anderen toe of helemaal niet lekker in je vel zitten) dat dit toch echt besproken wordt.. misschien komt daar dan uit dat er niets aan de hand was (gewoon aan het klieren geweest) maar misschien zit er wel wat achter en is daar ook gelijk aandacht voor. Waarom is aandacht geven aan kinderen zo wrong??????????????
m-nikiwoensdag 17 december 2008 @ 19:07
quote:
Op woensdag 17 december 2008 15:45 schreef Wikky88 het volgende:
Als je het mij vraagt heeft de docent het prima opgelost, liever inderdaad het niet kind niet afzonderen, maar als meerdere keren waarschuwen niet helpt, even apart op de gang zodat de rest van de klas er niet de dupe van wordt. De leraar spreekt hem op de gang streng maar vriendelijk toe en maakt het kind duidelijk wat de bedoeling is en wanneer hij terug de klas in mag komen. Ook geeft de leraar hem een vriendschappelijk schouderklopje wat voor het kind geruststellend is.

Maar wat vinden jullie van de holding therapie? Is dit pedagogische verantwoord? Het wordt gebruikt voor kinderen met hechtingsproblemen. Het kind wordt door meerdere personenen in dwang vastgehouden en er wordt tegen het kind geschreeuwd en soms wordt het kind ook pijn gedaan, de bedoeling hier van is dat het kind al zijn opgekropte woede eruit gooit wat dan positieve effecten zou kunnen hebben. Ik heb er een filmpje van gevonden maar die is niet zo duidelijk en heel kort.


hallo zeg! ok, je hebt dus een hechtingsprobleem en ze gaan alles effe re-enacten zodat je lekker je frustratie en woede er nu wél uit kunt gooien

dát vind ik nu raar... maar heej, als er jarenlang onderzoek naar is geweest en het heeft op korte en lange termijn heel positieve effecten dan moet het maar (ook al druist het enorm in tegen m'n gevoel.. maar goed, dat doen wel meer psychologische/pedagogische interventies die wél werken)
Speculariumwoensdag 17 december 2008 @ 19:14
quote:
Op maandag 15 december 2008 21:58 schreef Nee het volgende:
HELEMAAL GETRAUMATISEERD GEK
Scarlet...woensdag 17 december 2008 @ 23:23
Dat filmpje is pas pedagogisch verantwoord. Geef dat kind een knuffel
Dipkipwoensdag 17 december 2008 @ 23:23
quote:
Op woensdag 17 december 2008 19:07 schreef m-niki het volgende:
maar heej, als er jarenlang onderzoek naar is geweest en het heeft op korte en lange termijn heel positieve effecten dan moet het maar
Je denkt toch niet serieus dat dit een wetenschappelijk onderbouwde therapie is die toegepast wordt door professionals?
Schanullekewoensdag 17 december 2008 @ 23:39
quote:
Op woensdag 17 december 2008 11:13 schreef Kluts het volgende:

[..]

Precies. Daar wordt je hard van.
Maar daar leer je niet van spellen.
m-nikidonderdag 18 december 2008 @ 18:47
quote:
Op woensdag 17 december 2008 23:23 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Je denkt toch niet serieus dat dit een wetenschappelijk onderbouwde therapie is die toegepast wordt door professionals?
ik denk dat zelf niet serieus nee... (integendeel eigenlijk) maar voor hetzelfde geld is het dat wel en tja... in that case...

maar goed, lijkt me zeer onwaarschijnlijk in ieder geval
Wikky88donderdag 18 december 2008 @ 18:55
quote:
Op woensdag 17 december 2008 23:23 schreef Dipkip het volgende:

[..]

Je denkt toch niet serieus dat dit een wetenschappelijk onderbouwde therapie is die toegepast wordt door professionals?
Nee het is inderdaad geen wetenschappelijk onderbouwde therapie, er zijn zelfs kinderen gestorven door deze therapie. Ik snap niet welke ouders er zo gek zijn om hun kind bloot te stellen aan deze 'therapie'.
mgerbendonderdag 18 december 2008 @ 21:28
Je hebt met dit korte fragment geen idee van de context.
Wat is dit voor kind, en waarom zit hij zo in een hoekje?
Heeft hij net terecht straf gehad of doet hij altijd zo?
Is dit een inrichting voor moeilijk opvoedbare kinderen of een basisschool?

Dit fragment zegt niks.
saawdonderdag 18 december 2008 @ 21:34
Lijkt me een prima aanpak eigenlijk, zo zou ik het ook doen denk ik.

Dat Attachment Therapy filmpje vind ik wel nogal freaky.
Plush.donderdag 18 december 2008 @ 21:52
En is dit volgens jullie pedagogisch verantwoord?



Ik heb geprobeerd één reden te bedenken waarop deze actie (die plaatsvindt in een klaslokaal) goedgepraat kan worden. Het is me niet gelukt
ico_nldmaandag 22 december 2008 @ 12:48
Prima aangepakt. In het begin dacht ik even dat het de verkeerde kant op ging. Het neigde heel even naar een botte, pissige manier van afhandeling, maar de docent bewaarde zijn rust en lost de situatie vriendelijk op.

[x]Geschikt.
[ ]Niet geschikt