wat ben ik?quote:Op maandag 15 december 2008 21:07 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
je bent een ordinair wiefke. biertje?
sorry. ik zal het in jouw taal schrijven. een ordinaire stoephoer. pils?quote:
Wat zie ik jou ineens vaak, Frenna.quote:Op maandag 15 december 2008 21:10 schreef FictionalFenna het volgende:
Ik kan er wel van genieten als iemand het over een 'mooie, levendige wijn' heeft.
Ik ben blijkbaar te snel op mijn toetsenbord vandaag.quote:
Ik ga zo een wijntje drinken.quote:Op maandag 15 december 2008 21:16 schreef Quir het volgende:
[..]
Ik ben blijkbaar te snel op mijn toetsenbord vandaag.
volgens mij wil jij volgend jaar de prijs voor de meest behulpzame user 2009 in de wacht slepen.quote:Op maandag 15 december 2008 21:30 schreef tijger74 het volgende:
Voor de mensen die zich afvragen wat droge wijn inhoud? het is het tegenovergestelde van zoet.(zuur)
moeilijk he, eens niet op de username af gaan maar eerst eens kijken of het om een mannelijk of vrouwelijk persoon gaat...quote:Op maandag 15 december 2008 21:11 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
sorry. ik zal het in jouw taal schrijven. een ordinaire stoephoer. pils?
ja sorry hoor, maar ik ga niet bij elk persoon checken of ie mannelijk, dan wel vrouwelijk is. ik ga van de naam uit die je gebruikt. lijkt me wel zo handig en volgens mij is dat ook de ongeschreven bedoeling.quote:Op maandag 15 december 2008 21:51 schreef -AnneX- het volgende:
[..]
moeilijk he, eens niet op de username af gaan maar eerst eens kijken of het om een mannelijk of vrouwelijk persoon gaat...
maar om terug te komen op je vraag: Bier, pils, pint, whatever... lekker
gewoon rustig doorgaan met drinken, je proeft het op een gegeven moment wel.quote:Op maandag 15 december 2008 21:58 schreef __Saviour__ het volgende:
Zo af en toe drink ik wel eens een rode wijn. Best lekker, maar ik weet geen zak van al die verschillende types die je blijkbaar hebt
quote:Op maandag 15 december 2008 22:04 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
gewoon rustig doorgaan met drinken, je proeft het op een gegeven moment wel.
Hoe wilt u uw biefstuk? Medium?quote:Op maandag 15 december 2008 21:15 schreef Aardappelbeertje het volgende:
''Meneer, kan ik u een wijn aanbieden?''
''Jazeker ober''
''Droog, meneer?''
''Nee, nat graag.''
Maar die discussies over bier zijn dan in mijn ogen meer regiogebonden dan smaakgebonden.quote:Op dinsdag 16 december 2008 00:13 schreef Croupouque het volgende:
Dan drink je het niet vaak genoeg, simpel! Zo proef ik bijvoorbeeld het verschil niet tussen diverse biermerken of -soorten, terwijl anderen regelmatig hele discussies hebben omdat dít of dát bier "niet te zuipen" is.
Ik vraag me uberhaupt af in hoeverre zogenaamde 'kenners' in staat zijn om die smaken blind te onderscheiden. Ik heb een aantal keer bijvoorbeeld blinde biertests gedaan en daarbij had je dan mensen die bijvoorbeeld zworen bij Heineken en Grolsch bocht vonden bij zo'n blinde test de Grolsch als lekkerste biertje aanwezen en de Heineken als bocht. Of een collega die zweert dat bronwater toch echt veel beter is dan kraanwater nadat hij een slok heeft genomen uit een fles bronwater die ik net daarvoor gevuld had met kraanwater.quote:Op dinsdag 16 december 2008 00:13 schreef Croupouque het volgende:
Dan drink je het niet vaak genoeg, simpel! Zo proef ik bijvoorbeeld het verschil niet tussen diverse biermerken of -soorten, terwijl anderen regelmatig hele discussies hebben omdat dít of dát bier "niet te zuipen" is.
De gemiddelde huis-tuin-en-keuken-wijndrinker zal inderdaad niet in staat zijn om een wijn blind precies te benoemen. Sterker nog, voor de gemiddelde wijndrinker zou ik het al knap vinden als ze het juiste land en in sommige gevallen zelfs de druifsoort(en) weten te noemen.quote:Op dinsdag 16 december 2008 00:22 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik vraag me uberhaupt af in hoeverre zogenaamde 'kenners' in staat zijn om die smaken blind te onderscheiden. Ik heb een aantal keer bijvoorbeeld blinde biertests gedaan en daarbij had je dan mensen die bijvoorbeeld zworen bij Heineken en Grolsch bocht vonden bij zo'n blinde test de Grolsch als lekkerste biertje aanwezen en de Heineken als bocht. Of een collega die zweert dat bronwater toch echt veel beter is dan kraanwater nadat hij een slok heeft genomen uit een fles bronwater die ik net daarvoor gevuld had met kraanwater.![]()
Ik denk dat het bij wijn niet veel anders is wanneer je mensen blind laat proeven.
Dat geldt net zo goed voor de geoefende biedrinker met enigszins gevoel voor smaak. Of het nou wijnen, bieren, whiskeys of wat dan ook betreft, als je een ontwikkelde smaak hebt en enigzins geoefend bent dan kun je het verschil wel maken. Er is alleen een hele grote groep mensen die meent dat ze dit wel kunnen, maar wanneer ze daadwerkelijk een blinde test doen toch pijnlijk door de mand vallen.quote:Op dinsdag 16 december 2008 00:44 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
De gemiddelde huis-tuin-en-keuken-wijndrinker zal inderdaad niet in staat zijn om een wijn blind precies te benoemen. Sterker nog, voor de gemiddelde wijndrinker zou ik het al knap vinden als ze het juiste land en in sommige gevallen zelfs de druifsoort(en) weten te noemen.
Maar de échte kenners die zullen veel meer in de richting komen. Bij Franse wijnen zegt de druifsoort bijvoorbeeld al vrij veel omdat Frankrijk heel strenge regels heeft over welke druif waar verbouwd mag worden. Tel daar dan terroir er klimaat bij op (en dat is écht te proeven) en je komt nog meer in de richting.
Maar het blijft leuk om ieder jaar tegen de jaarwisseling de uitslagen van de blinde proeverijen van bubbels te zien. Steevast steekt daar tegenwoordig een cava met kop en schouders boven de champagnes uit terwijl de experts zeker weten dat ze de Chateau Veelteduur verkozen hebben tot winnaar. Want die is natuurlijk veel beter dan die meuk uit Spanje.
Leuk hč?quote:Op dinsdag 16 december 2008 00:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat geldt net zo goed voor de geoefende biedrinker met enigszins gevoel voor smaak. Of het nou wijnen, bieren, whiskeys of wat dan ook betreft, als je een ontwikkelde smaak hebt en enigzins geoefend bent dan kun je het verschil wel maken. Er is alleen een hele grote groep mensen die meent dat ze dit wel kunnen, maar wanneer ze daadwerkelijk een blinde test doen toch pijnlijk door de mand vallen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |