Achter de motor van mijn Eend wil ik een 5-bak hebben. Mijn idee is om de eerste 4 versnellingen orgineel te houden en de 5e versnelling wordt dan een extra overdrive (de 4e versnellingsbak is van orgine al een overdrive). Echter op de site van Jeroen Cats (iemand die ontzettend veel omklooide met A-types en andere Citroëns en in mijn ogen absoluut verstand van zaken heeft) staat het volgende:
quote:
General gearbox caution.
Apart from the previous points, there is another point you have to consider. Will the gearbox you'd like to fit withstand your engine? The normal A-type gearbox will just about cope with a 652 engine. A tuned 652 engine is asking for troubles, the gearbox and clutch simply aren't strong enough. As soon as you start driving hard the gearbox will break.
Met andere woorden: mijn 710cc motor verpulvert dat standaard Eendenversnellingsbakje en dat is iets waar ik nou net weer even geen zin in had. Ik moet dus op zoek naar een andere bak die het vermogen/koppel aan kan en die de juiste verhoudingen heeft. Is er ieman die tips en/of ideeën heeft ? Ik heb er geen bezwaar tegen als een goede oplossing betekent dat dat een berg poen kost (bijvoorbeeld omdat er een versnellingsbak gemodificeerd moet worden) maar het resultaat moet wel goed zijn (dus de juiste versnellingsbakverhoudingen) en het zou het leukste zou zijn als de basis een Citroën versnellingsbak is.
Overigens, ik ben nog maar in de orientatiefase. Eerst ga ik even rond rijden met mijn oude versnellingsbak. Dan kan ik ook het vermogen (laten) testen en met die gegevens kan ik dan verder.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/