abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_64001914
quote:
Op zondag 14 december 2008 00:49 schreef HiZ het volgende:

Alleen de holding is Nederlands en Belgisch, de verkochte onderdelen (waar het Nederland betreft) waren Nederlands. Fortis Bank Nederland, Fortis ASR en ABN AMRO.
Het maakt helemaal niet zo veel uit wat de verkochte onderdelen lijkt mij. De bevoegdsheidsvragen liggen m.i. op het niveau verkoper.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_64001936
quote:
Op zondag 14 december 2008 01:53 schreef capricia het volgende:

Het lijkt mij een moeilijke kwestie...
Dat lijkt mij een understatement.
pi_64001953
quote:
Op zondag 14 december 2008 01:55 schreef HiZ het volgende:

Voor de Belgische regering in samenspraak met de top van Fortis is het niet duidelijk dat die niet handelingsbevoegd zou zijn.
Dat ben ik niet met je eens. Het lijkt mij juist dat je op zijn minst had kunnen vermoeden dat in casu met aandeelhouders gesproken had moeten worden, omdat het om zo'n wezenlijk deel van de onderneming ging.

Het zou toch wat zijn als aandeelhouders bij dat soort beslissingen niet meer betrokken hoeven te worden. Kan morgen de top van Philips alles van waarde verkopen aan een derde vennootschap voor een euro en sta je als aandeelhouder toe te kijken... Even de extreme variant, maar wel de duidelijke variant zeg maar.
pi_64001973
quote:
Op zondag 14 december 2008 02:01 schreef HiZ het volgende:

Juist, en dan ook nog eens een koper die niet voor de rechter gedaagd kan worden. (in tegenstelling tot wat sommige mensen hier lijken te denken).
Het kan wel. Ik ben nota bene betrokken geweest bij civielrechtelijke kwesties in NL waarbij staten van buiten de EU zijn gedaagd. En dan zou het binnen de EU niet kunnen? Kom op.

Dat deze uitspraak geen gevolgen heeft voor Nederland zou b.v. zo maar eens aan de vordering kunnen liggen. Ik weet niet wat er is gevorderd, maar als dat niet zit op het Nederlandse deel van de transactie...
pi_64001999
quote:
Op zondag 14 december 2008 02:09 schreef HiZ het volgende:

Niet in Belgie.
Onderbouw het eens. Ik ben niet zo goed in de Belgische wetgeving, dus het zou theoretisch kunnen (hoe onwaarschijnlijk ik dat ook zou vinden). Maar dan wel graag onderbouwd en niet alleen dat jij maar zegt dat het niet kan...
  zondag 14 december 2008 @ 10:31:23 #206
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_64002003
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 00:00 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Als het zo ver komt, wordt het 1 groot bloedbad
Idd dan klapt het hele bankenstelsel in Nederland
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_64002020
quote:
Op zondag 14 december 2008 02:09 schreef HiZ het volgende:
Als het een rechtszaak wordt waar Nederland bij betrokken wil worden dan is dat geen Europees rechtshof maar het VN hof in Den Haag.
Dat is absolut niet waar. Als ik b.v. mijn vordering wil gronden op het recht van eigendom moet ik naar het EHRM.
pi_64002028
quote:
Op zondag 14 december 2008 02:13 schreef Py het volgende:
Oke deze dan:

Iemand rijdt ladderzat en ongecontroleerd met de auto van de baas tegen een boom en het dak moet er af geknipt worden door de brandweer om de man te bevrijden.
Nu wil de baas achteraf dat hij eerst was gevraagd of de brandweer het dak er wel af mocht halen. Het was de baas zijn auto feitelijk, ook al liet hij er een ander in rijden. Wat er nu over is van de auto is niets meer waard. Misschien als iemand anders de man had bevrijd, was de auto niet zo beschadigd geweest.
De rechter geeft de baas gelijk.
Bekende jurisprudentie: mensenlevens redden wordt belangrijker geacht dan eigendom.
pi_64002725
quote:
Op zondag 14 december 2008 10:30 schreef DS4 het volgende:

[..]

Onderbouw het eens. Ik ben niet zo goed in de Belgische wetgeving, dus het zou theoretisch kunnen (hoe onwaarschijnlijk ik dat ook zou vinden). Maar dan wel graag onderbouwd en niet alleen dat jij maar zegt dat het niet kan...
Het is geen Belgische wetgeving of Nederlandse. Het is een principe van internationale verhoudingen. Een staat is soeverein en kan nooit partij in een rechtszaak zijn in een ander land omdat dit zou suggereren dat die andere staat macht heeft die uitgaat boven de soevereiniteit van een land. Staten kunnen wel besluiten om zich te onderwerpen aan het oordeel van internationale gerechtshoven, maar dat gebeurt door verdragen te sluiten en dan nog is er vaak toestemming van de staat nodig voor een rechtszaak kan worden aangespannen.

De persoon hierboven die over het EHRM begint maakt de denkfout dat het hier gaat over gewoon een rechtszaak tegen de eigen staat. In Belgie zou je via de Belgische rechter wel bij het EHRM kunnen komen. Maar in het geval dat een zaak tegen Nederland in Belgie was aangespannen, dan zou het EHRM zich niet bevoegd moeten verklaren.
pi_64004698
quote:
Op zondag 14 december 2008 09:25 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Mwah, in dat geval betaalt de opstalverzekering van de VVE, mag ik tenminste aannemen. Dan krijgt iedereen dus z'n geld terug.
De beleggers hadden hun risico's ook met een verzekering of op andere manieren af kunnen dekken .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_64005171
quote:
Op zondag 14 december 2008 13:31 schreef du_ke het volgende:
De beleggers hadden hun risico's ook met een verzekering of op andere manieren af kunnen dekken .
Deze situatie zou echter wellicht buiten de polisvoorwaarden vallen omdat het niet het normale beleggingsrisico betreft. Door het uitzonderlijke handelen van de overheid en de Fortis-top, waarvan ik van mening ben dat het illegaal is, zijn de aandelen gekelderd (van 5 euro maar penny-stock), en niet door normale aandeelhoudersrisico dat ontstaat door risico's die bijvoorbeeld voort komen uit economische fluctuaties.
pi_64005246
quote:
Op zondag 14 december 2008 13:51 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Deze situatie zou echter wellicht buiten de polisvoorwaarden vallen omdat het niet het normale beleggingsrisico betreft. Door het uitzonderlijke handelen van de overheid en de Fortis-top, waarvan ik van mening ben dat het illegaal is, zijn de aandelen gekelderd (van 5 euro maar penny-stock), en niet door normale aandeelhoudersrisico dat ontstaat door risico's die bijvoorbeeld voort komen uit economische fluctuaties.
Zonder dat uitzonderlijke handelen was het bedrijf naar de kloten gegaan en hadden de aandeelhouders ook niks gehad.
Ingrijpen was nu eenmaal noodzakelijk.
  zondag 14 december 2008 @ 14:09:21 #213
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64005630
quote:
Op zondag 14 december 2008 13:31 schreef du_ke het volgende:

[..]

Natuurlijk, bijvoorbeeld met put-opties. Die beleggers zijn dan ook dom geweest door al hun geld in Fortis te investeren en door eventuele zware koersverliezen niet af te dekken.

Maar dit alles neemt niet weg dat er een aantal onwettige zaken zijn gebeurd. Daar dient normaal gesproken toch op de één of andere manier voor te worden gecompenseerd. Al is het maar de vraag of de compensatie hiervoor hoger is dan het uiteindelijke koersverlies door het complete faillissement van Fortis.

Alles bij elkaar blijft het maar een curieuze zaak, en vraag ik me nog steeds af wat deze aandeelhouders nu precies denken te kunnen bereiken, anders dan de ellende nog verder te vergroten.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_64005987
quote:
Op zondag 14 december 2008 13:54 schreef du_ke het volgende:
Zonder dat uitzonderlijke handelen was het bedrijf naar de kloten gegaan en hadden de aandeelhouders ook niks gehad.
Dat is nog steeds een aanname die je op geen enkele manier hard kan maken. Sterker nog, er biedingen van andere bedrijven geweest om Fortis over te nemen, maar die biedingen waren onder andere volgens de Belgische overheid te laag waardoor die biedingen zijn afgewezen. Het zou best kunnen dat de overheid zijn hand overspeelt heeft met het afwijzen van dat bod.
pi_64006625
quote:
Op zondag 14 december 2008 14:23 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dat is nog steeds een aanname die je op geen enkele manier hard kan maken. Sterker nog, er biedingen van andere bedrijven geweest om Fortis over te nemen, maar die biedingen waren onder andere volgens de Belgische overheid te laag waardoor die biedingen zijn afgewezen. Het zou best kunnen dat de overheid zijn hand overspeelt heeft met het afwijzen van dat bod.
Op het moment dat een overheid kan beslissen over een bod is het al zover dat ze ingegrepen hebben en de aandeelhouders daarmee hebben gepasseerd.
op dat moment moesten de centrale banken al vele miljarden ophoesten om de bank overeind te houden. Als ze dat niet gedaan hadden was er erg weinig over waar ING of BNP hadden kunnen bieden.
pi_64008135
quote:
Op zondag 14 december 2008 11:39 schreef HiZ het volgende:

Het is geen Belgische wetgeving of Nederlandse. Het is een principe van internationale verhoudingen. Een staat is soeverein en kan nooit partij in een rechtszaak zijn in een ander land omdat dit zou suggereren dat die andere staat macht heeft die uitgaat boven de soevereiniteit van een land.
Ik heb dus al aangegeven dat ik vergelijkbare gevallen in NL weldegelijk heb meegemaakt, sterken nog: er bij betrokkken ben geweest. Dus wat je zegt klopt niet.

Punt.

Jij beroept je op het soevereiniteitsbeginsel, maar dat speelt hier niet:

In het internationaal recht worden staten aangemerkt als soeverein. Dit betekent dat zij op het eigen grondgebied, behoudens internationale afspraken en verdragen, volledig en bij uitsluiting bevoegd zijn om wetgevende, rechtsprekende en administratieve handelingen uit te oefenen. Het wereldwijd aanvaarde soevereiniteitsbeginsel is gecodificeerd in artikel 2 lid 1 van het Handvest van de Verenigde Naties. Vanwege de internationale samenwerkingsverbanden wordt de soevereiniteit van landen – met hun instemming – steeds meer gereduceerd.

Indien NL dus als civielrechtelijke partij in België een goed verwerft zijn zij in de meeste gevallen gewoon onderworpen aan Belgisch recht en is de Belgische rechter bevoegd. Het zou ook wel gek zijn indien dat anders is.
quote:
Staten kunnen wel besluiten om zich te onderwerpen aan het oordeel van internationale gerechtshoven, maar dat gebeurt door verdragen te sluiten en dan nog is er vaak toestemming van de staat nodig voor een rechtszaak kan worden aangespannen.
Staat als staat...
quote:
De persoon hierboven die over het EHRM begint maakt de denkfout dat het hier gaat over gewoon een rechtszaak tegen de eigen staat. In Belgie zou je via de Belgische rechter wel bij het EHRM kunnen komen. Maar in het geval dat een zaak tegen Nederland in Belgie was aangespannen, dan zou het EHRM zich niet bevoegd moeten verklaren.
Je draait de zaak wel weer om zeg...

Jij stelde uitdrukkelijk:

Als het een rechtszaak wordt waar Nederland bij betrokken wil worden dan is dat geen Europees rechtshof maar het VN hof in Den Haag.

Daarop stelde ik:

Als ik b.v. mijn vordering wil gronden op het recht van eigendom moet ik naar het EHRM.

Dat alles staat dus los van de vraag waar de zaak in eerste aanleg gevoerd zou moeten worden.

Wat daar ook van moge zijn: ik heb inmiddels gereageerd op jouw beroep op het soevereiniteitsbeginsel,. ik zie gaarne jouw reactie tegemoet.
pi_64008215
quote:
Op zondag 14 december 2008 14:51 schreef du_ke het volgende:

Als ze dat niet gedaan hadden was er erg weinig over waar ING of BNP hadden kunnen bieden.
Hoewel het niet vaak voorkomt, kan het nog altijd zo zijn dat na een faillissement de aandeelhouders geld krijgen.

Als immers de boedel voor zoveel is verkocht dat er na vereffening een positief saldo overblijft...

En ik weet niet of dat zo is, maar ik zou het mij nog voor kunnen stellen ook in dezen. Laten we dus vooral niet te gemakkelijk stellen dat na faillissement iedereen alles kwijt zou zijn.

Ook bij Landsbanki vernam ik dat de vorderingen ruimschoots de schulden overtreffen (BNR, week of twee terug). Het kan dus gewoon.
  zondag 14 december 2008 @ 16:34:01 #218
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64008820
quote:
Op zondag 14 december 2008 16:02 schreef DS4 het volgende:

[..]

Hoewel het niet vaak voorkomt, kan het nog altijd zo zijn dat na een faillissement de aandeelhouders geld krijgen.

Als immers de boedel voor zoveel is verkocht dat er na vereffening een positief saldo overblijft...

En ik weet niet of dat zo is, maar ik zou het mij nog voor kunnen stellen ook in dezen. Laten we dus vooral niet te gemakkelijk stellen dat na faillissement iedereen alles kwijt zou zijn.

Ook bij Landsbanki vernam ik dat de vorderingen ruimschoots de schulden overtreffen (BNR, week of twee terug). Het kan dus gewoon.
Dat lijkt me logisch, bij een bank. Die gaan in het algemeen failliet doordat ze op korte termijn niet meer liquide zijn, en zeker niet door een negatief eigen vermogen.
pi_64009087
quote:
Op zondag 14 december 2008 16:34 schreef Lemmeb het volgende:

Dat lijkt me logisch, bij een bank. Die gaan in het algemeen failliet doordat ze op korte termijn niet meer liquide zijn, en zeker niet door een negatief eigen vermogen.
Mee eens, vandaar dat ik ook schreef "maar ik zou het mij nog voor kunnen stellen ook in dezen".

Bij Landsbanki had het wel anders kunnen zijn omdat de economische situatie in IJsland icm de explosieve groei van de bank er voor had kunnen zorgen dat de bezittingen van de bank zodanig in waarde gekelderd waren dat de schulden hoger zouden zijn. Zelfs bij Landsbanki is dat niet het geval, dus bij Fortis zou je dat al helemaal niet verwachten.

Eens te meer maakt dat dat de aandeelhouders terecht fiepen.
  zondag 14 december 2008 @ 16:52:14 #220
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_64009192
quote:
Op zondag 14 december 2008 16:34 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Dat is inderdaad een bekend probleem, de "maturity mismatch". Lange termijn assets maar te veel korte termijn verplichtingen. Maar toch verslechtert een situatie voor zo'n bank heel snel, soms in dagen (zie Lehman, Bear Sterns etc). Vooral investeringsbanken moeten relatief grote delen van hun vermogen dagelijks bijlenen bijv. op de repo market. Voor partijen in dit soort penibele situaties zit die markt compleet dicht, ze betalen vermogens voor kortetermijnleningen, wanneer bekend wordt dat ze noodkredieten krijgen wordt dat nog erger... resultaat is dat ze op zeer korte termijnen assets moet verkopen tegen spotprijzen. Dit soort omstandigheden triggeren ook weer clausules in contracten waardoor onderpanden opvraagbaar worden.

Ik ben er van overtuigd dat er weinig over was gebleven. De aandeelhouders moeten ook weer niet de huidige situatie vergelijken met de waarde van hun aandelen tijdens de bubbel. Die is kapot...
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_64009393
quote:
Op zondag 14 december 2008 16:52 schreef soylent het volgende:

Ik ben er van overtuigd dat er weinig over was gebleven.
Dat zou ook kunnen, feit is dat het niet juist is om te stellen dat bij een faillisement (wat ik nog niet aangetoond heb gezien, ook al zat Fortis daar kennelijk wel tegenaan te hikken) de aandeelhouders per definitie niets meer zouden krijgen.
  zondag 14 december 2008 @ 17:12:05 #222
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_64009549
quote:
Op zondag 14 december 2008 17:04 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat zou ook kunnen, feit is dat het niet juist is om te stellen dat bij een faillisement (wat ik nog niet aangetoond heb gezien, ook al zat Fortis daar kennelijk wel tegenaan te hikken) de aandeelhouders per definitie niets meer zouden krijgen.
Dat is waar amice.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  zondag 14 december 2008 @ 17:51:08 #223
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64010314
quote:
Op zondag 14 december 2008 16:46 schreef DS4 het volgende:

[..]

Mee eens, vandaar dat ik ook schreef "maar ik zou het mij nog voor kunnen stellen ook in dezen".

Bij Landsbanki had het wel anders kunnen zijn omdat de economische situatie in IJsland icm de explosieve groei van de bank er voor had kunnen zorgen dat de bezittingen van de bank zodanig in waarde gekelderd waren dat de schulden hoger zouden zijn. Zelfs bij Landsbanki is dat niet het geval, dus bij Fortis zou je dat al helemaal niet verwachten.

Eens te meer maakt dat dat de aandeelhouders terecht fiepen.
Ja, da's inderdaad wel een goed punt dat je hier maakt.
  zondag 14 december 2008 @ 18:24:18 #224
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_64010960
quote:
Op zondag 14 december 2008 17:04 schreef DS4 het volgende:

[..]

Hoewel je kunt spreken van een shotgun divorce.
Kun je dit niet alleen toe schrijven aan de belgische + nederlandse overheid + bestuur Fortis.
Er zullen echt wel knappe financieel analisten erbij zijn geweest die hebben gehandeld in "tha price is right". voordat de handtekening eronder stond.
Het feit dat de aandeelhouders geen compensatie kregen zal zeker onderwerp van discussie zijn geweest bij dit beruchte gesprek. Nederland zou Fortis onder curatele plaatsen als de deal niet doorging. Maar de deal met alle bijbehorende belangen ging juist wel door.
Ik kan dat laatste niet anders uitleggen dat het hele zaakje er veel zwakker voorstond dan de media + bestuur van Fortis ons deed vermoeden.

Maar ach... ik verwacht zeker nog wel wat beerputjes tijdens de rechtsgang/parlementaire enquête. De financiële cijfers van Fortis van dag-tot-dag zie ik nog wel eens verschijnen. Pas dan weten aandeelhouders pas of hun bezit nog een zekere waarde vertegenwoordigde.
Het zou mee niet verbazen dat deze onder de 0.90 euro ligt (met de koopovereenkomst ernaast).
  Moderator zondag 14 december 2008 @ 19:38:06 #225
236264 crew  capricia
pi_64012344
quote:
Aandeelhouders zijn de baas
Het hof van beroep in Brussel schortte vrijdagavond redelijk onverwacht de redding van bankverzekeraar Fortis op tot 12 februari. De rechters vinden dat aandeelhouders eerst moeten beslissen over de verkoop van grote delen van het noodlijdende Fortis aan BNP Paribas. Dat was niet gebeurd.

Verkoop aan BNP Paribas
Premier Leterme gaat ervan uit dat de verkoop van Fortis aan BNP Paribas kan doorgaan. De samenwerking gaat voorlopig door. ,,De eerste doelstelling van de regering blijft immers de bescherming van de klanten en de belangen van de werknemers van Fortis Bank België'', aldus Leterme. Hij erkende dat het arrest de juridische situatie heeft gewijzigd, maar meent dat voortzetting is toegelaten. Ook BNP Paribas wil doorgaan.
[..]
Ik heb de indruk dat de premier van Belgie het vonnis gewoon naast zich neerlegt en door gaat met de verkoop. Terwijl het hof besloten heeft dat de opsplitsing en verkoop van Fortis moet worden stilgelegd.

Dit kan nog lekker worden!!!
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_64014203
quote:
Op zondag 14 december 2008 15:58 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik heb dus al aangegeven dat ik vergelijkbare gevallen in NL weldegelijk heb meegemaakt, sterken nog: er bij betrokkken ben geweest. Dus wat je zegt klopt niet.

Punt.

Jij beroept je op het soevereiniteitsbeginsel, maar dat speelt hier niet:

In het internationaal recht worden staten aangemerkt als soeverein. Dit betekent dat zij op het eigen grondgebied, behoudens internationale afspraken en verdragen, volledig en bij uitsluiting bevoegd zijn om wetgevende, rechtsprekende en administratieve handelingen uit te oefenen. Het wereldwijd aanvaarde soevereiniteitsbeginsel is gecodificeerd in artikel 2 lid 1 van het Handvest van de Verenigde Naties. Vanwege de internationale samenwerkingsverbanden wordt de soevereiniteit van landen – met hun instemming – steeds meer gereduceerd.

Indien NL dus als civielrechtelijke partij in België een goed verwerft zijn zij in de meeste gevallen gewoon onderworpen aan Belgisch recht en is de Belgische rechter bevoegd. Het zou ook wel gek zijn indien dat anders is.
[..]

Staat als staat...
[..]

Je draait de zaak wel weer om zeg...

Jij stelde uitdrukkelijk:

Daarop stelde ik:

Als ik b.v. mijn vordering wil gronden op het recht van eigendom moet ik naar het EHRM.

Dat alles staat dus los van de vraag waar de zaak in eerste aanleg gevoerd zou moeten worden.

Wat daar ook van moge zijn: ik heb inmiddels gereageerd op jouw beroep op het soevereiniteitsbeginsel,. ik zie gaarne jouw reactie tegemoet.
Wat je schrijft is bullshit, dus kom maar eens op met je 'zaken'.
pi_64014769
quote:
Op zondag 14 december 2008 20:51 schreef HiZ het volgende:

Wat je schrijft is bullshit, dus kom maar eens op met je 'zaken'.
Ik heb een geheimhoudingsplicht, dus het is vrij dom om daar naar te vragen.

Voorts merk ik op dat jij alleen het begrip soevereiniteitsbeginsel in de lucht hebt gegooid en nu ik daar gemotiveerd verweer tegen heb gevoerd kom je met teksten als "het is bullshit". Voorwaar niet de manier van argumenteren als je het allemaal heel goed weet.

Dus kom met iets fatsoenlijks.
pi_64017432
En dat is dus ook bullshit. Als er zaken zijn dan kun je gewoon LJN nummers produceren.
pi_64017706
HiZ als waar is wat jij zegt dan een land toch ongestoord zijn gang kunnen gaan in het buitenland, als privaat persoon (dus bijvoorbeeld om marineschepen aan te schaffen, lijkt mij), zolang je in je eigen wetten maar vast legt dat de staat bevoegd is om bepaalde handelingen uit te mogen voeren terwijl deze in het buitenland volstrekt illegaal zijn. Dat zou nogal een bende worden.
pi_64017953
quote:
Op zondag 14 december 2008 22:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
HiZ als waar is wat jij zegt dan een land toch ongestoord zijn gang kunnen gaan in het buitenland, als privaat persoon (dus bijvoorbeeld om marineschepen aan te schaffen, lijkt mij), zolang je in je eigen wetten maar vast legt dat de staat bevoegd is om bepaalde handelingen uit te mogen voeren terwijl deze in het buitenland volstrekt illegaal zijn. Dat zou nogal een bende worden.
Ja, dat zou een complete bende worden, daarom leggen staten meestal stevige restricties op aan wat andere staten kunnen doen in hun jurisdictie. Anders dan in de 'normale' situatie tussen partijen wordt bij interstatelijk handelen de voordeur in principe dichtgetimmerd. Je ziet het effect van het soevereiniteitsbeginsel heel leuk altijd bij diplomaten, die hebben op grond van datzelfde principe onschendbaarheid en betalen bijvoorbeeld hun parkeerboetes alleen als een beleefdheidsgeste aan het gastland. Als ze niet willen echter, dan betalen ze lekker niet.

Overigens, die aandeelhouders kunnen wel tegen de Nederlandse staat procederen, maar dan moeten ze wel naar Nederland komen En dan moeten ze ook nog kunnen bewijzen dat de staat te kwader trouw Fortis heeft verworven.
pi_64018039
quote:
Op zondag 14 december 2008 22:28 schreef HiZ het volgende:
En dat is dus ook bullshit. Als er zaken zijn dan kun je gewoon LJN nummers produceren.
Ja, ik weet natuurlijk van iedere zaak die ik heb gedaan het LJN nummer...
pi_64018187
quote:
Op zondag 14 december 2008 22:48 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ja, ik weet natuurlijk van iedere zaak die ik heb gedaan het LJN nummer...
Goh, en je kunt niet eens meer komen op kernbegrippen etc?

Anyway, je blijft maar ronddraaien in het rare idee dat de Nederlandse staat partij kan worden gemaakt in die zaak, zonder dat je ook maar een enkel voorbeeld kunt geven dat dit feitelijk is gebeurd.
pi_64018243
quote:
Op zondag 14 december 2008 22:52 schreef HiZ het volgende:

Goh, en je kunt niet eens meer komen op kernbegrippen etc?

Anyway, je blijft maar ronddraaien in het rare idee dat de Nederlandse staat partij kan worden gemaakt in die zaak, zonder dat je ook maar een enkel voorbeeld kunt geven dat dit feitelijk is gebeurd.
Zie antwoord # 20.

Dag hoor!
pi_64018299
quote:
Op zondag 14 december 2008 22:45 schreef HiZ het volgende:
En dan moeten ze ook nog kunnen bewijzen dat de staat te kwader trouw Fortis heeft verworven.
Wat is te kwader trouw? En waarom vormt het niet raadplegen van de aandeelhouders bij een belangrijke verkoop geen probleem? Dat zou namelijk betekenen dat aandeelhouders alleen voor de goede sfeer binnen de onderneming nog geraadpleegd hoeven te worden en dat het geen verplichting is anders dan jaarlijks een AvA'tje om het bestuur er weer een jaartje decharche te verlenen, dat gaat nou toch ook wel weer wat ver.
pi_64018470
quote:
Op zondag 14 december 2008 22:45 schreef HiZ het volgende:

En dan moeten ze ook nog kunnen bewijzen dat de staat te kwader trouw Fortis heeft verworven.
Nee, de koper moet goeder trouw aannemelijk maken en dat lijkt mij, zoals ik al een paar keer heb gezegd, zo makkelijk nog niet.
pi_64018549
Pool, hoe zit het nou?
pi_64018611
quote:
Op zondag 14 december 2008 22:55 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Wat is te kwader trouw? En waarom vormt het niet raadplegen van de aandeelhouders bij een belangrijke verkoop geen probleem? Dat zou namelijk betekenen dat aandeelhouders alleen voor de goede sfeer binnen de onderneming nog geraadpleegd hoeven te worden en dat het geen verplichting is anders dan jaarlijks een AvA'tje om het bestuur er weer een jaartje decharche te verlenen, dat gaat nou toch ook wel weer wat ver.
Nederland zal zich opstellen dat het te goeder trouw Fortis Nederland heeft verkregen en dat dus de koop geldig is. Te goeder trouw want; er was een redelijk vermoeden dat de Belgische regering in samenspraak met de top van Fortis bevoegd was tot handelen; er is een redelijke prijs betaald, en de koop is al afgerond (levering-betaling). Als dat allemaal vast wordt gesteld door een Nederlandse rechter, dan is de koop onomkeerbaar geworden. Dan staat naar Nederlands recht vast dat alleen verhaal kan worden gehaald bij de verkoper (niet veel anders dan nu de Belgische rechter nu heeft geoordeeld). Het is echt niet voor niks dat die advocaat er geen brood in heeft gezien een zaak tegen Nederland te beginnen (ook al zit hij daar nu wel over te orakelen).

Want welke Nederlandse rechter gaat bepalen dat Bos en consorten hadden moeten weten dat die Belgen 'gestolen waar' verkochten?
  zondag 14 december 2008 @ 23:36:16 #238
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_64019447
quote:
Fortis: De Belgische belastingbetaler is de pineut
Roel van der Heide

Vrijdagavond nam het Brusselse Hof van Justitie een besluit dat insloeg als een bom. De overeenkomsten van het eerste crisis-weekend, met name 27/28 september, waarin de drie Benelux-landen elk een participatie van 49% verkregen in de respectieve landenorganisaties, maar geen controlerend belang verwierven, blijft ongemoeid. Maar alle besluiten van de Raad van Bestuur van Fortis daarna worden opgeschort omdat volgens de uitspraak van het Hof de aandeelhouders moesten worden geraadpleegd. Dit betreft met name de voorgenomen verkoop van 75% van Fortis Bank België, 100% van Fortis Verzekeringen België en ..... de meerderheid van Fortis Bank Luxemburg aan BNP Paribas. Deze deals zouden normaliter in de komende week worden afgerond. Het lijkt erop dat de verkoop van Fortis Bank Nederland en Fortis Verzekeringen Nederland aan de Nederlandse Staat niet geraakt wordt door het vonnis van het Brusselse Hof.

Meteen na de uitspraak gingen in België stemmen op dat enkele grote aandeelhouders hun invloed bij het Hof hadden aangewend. Daar wordt het Koningshuis altijd nadrukkelijk bij gerekend. Het betalen van vele miljarden door de belastingbetalers in de drie landen kon kennelijk nog op instemming rekenen, zolang daarvoor geen controlerend belang behoefte weggegeven te worden, maar daar moest het dan wel mee stoppen. Het nemen van een 100% belang met het oogmerk om 75%, resp. 100% van de bank en de verzekeringsmaatschappij door te verkopen was voor de invloedrijke aandeelhouders kennelijk een brug te ver. Zij hebben ook weinig te verliezen. Velen zijn afgelopen zomer ingestapt tegen de vriendenprijs van EUR 15 terwijl die aandelen nu minder dan een euro waard zijn.

Tegelijkertijd profiteren de aandeelhouders wel van de staatsgarantie op interbancaire leningen (de Belgische Staat staat tot EUR 150 miljard garant) waardoor Fortis Bank België überhaupt kon overleven. Zonder die garantie was deze bank begin oktober failliet gegaan. Wel de lusten, niet de lasten, dat is kennelijk de insteek van de aandeelhouders en voorlopig vinden zij het recht aan hun zijde. Er zal wel een cassatie-procedure komen, maar die schort het huidige vonnis niet op. Het vonnis is trouwens ook om technische redenen omstreden: één van de rechters was afwezig en in haar plaats zou een griffier het vonnis hebben ondertekend.

De aandeelhouders mogen nu besluiten om de voorgenomen verkoop aan BNP Paribas niet door te zetten, althans niet op de voorwaarden die de Belgische Staat namens Fortis bedongen had. Het zou kunnen zijn dat BNP Paribas zijn interesse verliest (de eerste reactie van BNP Paribas duidt daar niet op). Hoewel Fortis Bank België dan nog steeds kan genieten van staatssteun is het niet ondenkbaar dat spaarders en depositohouders hun tegoeden zullen terugtrekken. Dat is uiteraard het einde van de bank en het is denkbaar dat de aandeelhouders dan, op basis van het recente vonnis van het Hof, schade kunnen claimen bij de Belgische Staat. De Nederlandse Staat blijft waarschijnlijk buiten dit claim-spel, omdat de overdracht in Nederland, volgens het Nederlandse recht, onherroepelijk is. Er zou alleen geclaimd kunnen worden dat de verkoopprijs te laag gesteld is, maar dat treft eerder de verkoper (de Belgische Staat) dan de koper (de Nederlandse Staat).

Dus de Belgische overheid was zo vriendelijk om Fortis Bank België van een zeker faillissement te redden en wordt nu geconfronteerd met zowat het slechtst denkbare scenario: de grootste Belgische systeembank kan alsnog failliet gaan, de miljardensteun van het eerste weekend gaat daarmee down the drain, de miljardensteun van het tweede weekend kan niet terugbetaald worden, en als toegift kan de Staat claims van aandeelhouders tegemoet zien. Hartelijk dank voor de vriendendienst! Fortis Verzekeringen België blijft buiten dit spel en als het tegenzit moet de Belgische Staat dat bedrijf voor 1 euro terugverkopen aan Maurice Lippens en zijn kliek, als onderdeel van een schikking. De Belgische overheid houdt momenteel crisisberaad en dat lijkt zeker niet overdreven.

Interessant is nog even wat de beurswaakhond gaat besluiten over de notering van het Fortis-aandeel in Brussel. Deze notering is opgeschort in afwachting van het vonnis van het Hof. In oktober had de CBFA een week tijd nodig voor zij besloot de notering weer te laten hervatten. In de tussentijd zouden de spaarders en depositohouders van Fortis met de voeten gestemd kunnen hebben. Dat zou het cynisme van het recente vonnis nog eens versterken: de aandeelhouders van Fortis halen hun gram over de rug van de Belgische belastingbetaler die hen uit de problemen gehaald heeft.
Bron: http://www.rostco.com/node/1457
pi_64019594
quote:
Op zondag 14 december 2008 23:05 schreef HiZ het volgende:
Nederland zal zich opstellen dat het te goeder trouw Fortis Nederland heeft verkregen en dat dus de koop geldig is. Te goeder trouw want; er was een redelijk vermoeden dat de Belgische regering in samenspraak met de top van Fortis bevoegd was tot handelen; er is een redelijke prijs betaald, en de koop is al afgerond (levering-betaling).
Dit is even een globaal maar vrij accuraat overzicht van de situatie zoals die met Fortis is:.
Ik laat hierbij even de eerste kapitaalinjectie buiten beschouwing. Het oranje vak geeft het deel aan dat de Nederlandse staat heeft overgenomen, dus inclusief de aandelen RFS Holding waar ABN-Amro in zit. Het blauwe vak geeft het deel aan waar de Luxemburge overheid voor 49 % in zit. De lichtgele vakken geven het deel van de Belgische overheid weer dat zij samen met BNP Paribas heeft aangeschaft (hoe dat precies in elkaar steekt weet ik niet).

De Nederlandse staat heeft dus van zowel Fortis Bank SA/NV aandelen van de dochters gekocht, als van Fortis Insurance N.V.. Een deel is dus in Nederland gekocht (de verzekeringstak) en een deel in België (de banktak). Dus het lijkt mij dat het feit dat er niks aan de hand is met de in België gekochte deel zou dus zitten in het soevereiniteitsprincipe dat jij aanhaalt. Voor het Nederlandse deel heeft de uitspraak sowieso geen relevantie want dat is niet in België gekocht of verkocht (dat gaat dus om Fortis Insurance Netherlands N.V.). Mocht men daar wat mee willen dan zou men dus in Nederland een zaak aan moeten spannen tegen die verkoop, logisch want er is nooit iets in België gebeurt.

Anderzijds snap ik dan weer niet waarom gedrag van de Belgische overheid de te goeder trouw kan aantonen, want de België heeft helemaal niks te maken met de verkoop van het deel gevestigd in Nederland aan de Nederlandse staat. Aan beide redenaties zitten dus wat mij betreft onduidelijkheden.

Interessant is overigens ook dat er dus eigenlijk 5 aparte verkopen hebben plaats gevonden. Deze uitspraak zou dus gaan over het deel wat verkocht is aan de Belgische overheid en viel onder Fortis Bank SA/NV. Op de vier andere verkopen heeft deze uitspraak geen betrekking. Volgens mij kan er een heel leger aan juristen worden opgetrommeld want het komt op mij over als een buitengewoon lastige kwestie waarbij je echt alle details tot op het bot moet kennen om uberhaupt maar iets over de hele situatie te kunnen zeggen. We wachten het dus maar af.
pi_64019948
quote:
Op zondag 14 december 2008 23:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
Dus het lijkt mij dat het feit dat er niks aan de hand is met de in België gekochte deel zou dus zitten in het soevereiniteitsprincipe dat jij aanhaalt.
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, nog afgezien van het feit dat ik hierboven reeds een gevraagd voorbeeld heb gegeven van een staat (Oekraïne) die civielrechtelijk in het buitenland zou worden gedaagd (dat ging in dat voorbeeld niet door vanwege het feit dat Oekraïne als gevolg van die dreiging een andere route koos voor het bewuste vliegtuig).

HiZ is sindsdien ook ineens heel stil over het soevereiniteitsbeginsel, ondanks dat zijn laatste reactie van NA het voorbeeld is.
pi_64022066
Modrikamen : 'Maak er geen procedureslag van'

De Brusselse advocaat Mischaël Modrikamen heeft de Belgische regering zondag op een persconferentie opgeroepen om de Fortis-zaak niet te laten uitmonden in een procedureslag.
Het arrest van het hof van beroep geeft tijd om de zaak te heronderhandelen met de betrokken partijen, was de boodschap.
Modrikamen blijft erbij dat ook het Nederlandse luik van de Fortis-deal kan worden teruggedraaid.

Modrikamen herhaalde tijdens de persconferentie ook dat de verkoop van de Nederlandse activiteiten van Fortis aan Den Haag nog steeds kan worden teruggedraaid.
Experts beweren dat die transactie niet kan ongedaan worden gemaakt omdat ze onder Nederlands recht valt maar de advocaat spreekt dit tegen.
'De activiteiten maken deel uit van de Fortis Holding, en dat is een onderneming naar Belgisch recht. Dus kan een Belgische rechtbank zich hier wel over uitspreken.'

http://www.tijd.be/nieuws(...)van'.8118342-433.art

[ Bericht 24% gewijzigd door CARPIN op 15-12-2008 02:13:13 ]
pi_64023760
quote:
Op maandag 15 december 2008 02:06 schreef CARPIN het volgende:

'De activiteiten maken deel uit van de Fortis Holding, en dat is een onderneming naar Belgisch recht. Dus kan een Belgische rechtbank zich hier wel over uitspreken.'
Waar blijf je nou, HiZ?
pi_64024034
Dit bericht werpt een heel ander licht op de uitspraak dan ik hier eerder las:

Het ministerie van Financiën stelt juist dat de uitspraak van het Hof in Brussel geen gevolgen heeft voor de verkoop van de Nederlandse Fortis-onderdelen aan de Nederlandse Staat. 'Het Hof heeft geconstateerd dat de transactie met de Nederlandse Staat al is uitgevoerd en dat deze ook niet meer kan worden opgeschort.' Klanten van de bank hebben volgens het ministerie geen enkele reden zich zorgen te maken.

Druk overleg met advocaten

Fortis stelt dat er het afgelopen weekend geen 'markante' geldbedragen zijn afgeboekt. Het bedrijf voert druk overleg met zijn advocaten om de gevolgen van de uitspraak in kaart te brengen. 'Dit is buitengewoon complex', zegt een bron. 'De gevolgen zijn volledig afhankelijk van welke uitleg je aan het arrest wilt geven.'

Lees ook: Lange juridische strijd rond Fortis kan beginnen

Het Hof in Brussel uit zware kritiek op het optreden van de overheden. Fortis zou onder extreme druk zijn gezet om de transacties aan te gaan. Het Hof concludeert ook dat de prijs die Nederland en BNP Paribas betalen 'op het eerste gezicht' te laag is.

Bron.

Ten eerste: het Hof heeft niet gezegd dat ze niet bevoegd is te oordelen over de verkoop aan Nederland, integendeel, het Hof is er inhoudelijk op in gegaan. Met conclusie dat die transactie niet kon worden opgeschort, omdat deze al is afgerond. Ik vermoed dat ook dat de vordering een eis tot opschorting is geweest. Het Hof heeft dus simpelweg geconstateerd dat het nu feitelijk te laat is om die transactie op te schorten. Dat laat verder de deur wagenwijd open voor conclusies als: schadeplicht, niet rechtsgeldige deal, enz.

Let wel: dit is de uitleg van de Nederlandse Staat.

Ten tweede: Het Hof zegt kennelijk iets over de druk die is uitgeoefend. Ik heb het steevast chantage genoemd en het Hof gebruikt weliswaar niet dat woord, althans, zo lees ik hier, maar zit gewoon in die richting te denken... met gevolg...

Ten derde: er is een te lage prijs betaald, althans, zo is het voorlopige oordeel van het Hof.

Er is derhalve alle reden om hier met alle partijen snel uit te komen en het zou mij verbazen als er niet meer geld op tafel moet komen.
pi_64024336
quote:
Op maandag 15 december 2008 00:00 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, nog afgezien van het feit dat ik hierboven reeds een gevraagd voorbeeld heb gegeven van een staat (Oekraïne) die civielrechtelijk in het buitenland zou worden gedaagd (dat ging in dat voorbeeld niet door vanwege het feit dat Oekraïne als gevolg van die dreiging een andere route koos voor het bewuste vliegtuig).

HiZ is sindsdien ook ineens heel stil over het soevereiniteitsbeginsel, ondanks dat zijn laatste reactie van NA het voorbeeld is.
Hiz is meestal heel stil als hij slaapt. Dat houdt de relatie goed. Een niet gehouden zaak is nauwelijks relevant in deze discussie.

P.S. het overzichtje van de bedrijfsstructuur van Fortis zegt niet zo heel veel over de precieze vorm van de koop door Nederland. Voorzover ik weet en voorzover blijkt ook uit het diagram zijn alleen Nederlandse onderdelen overgenomen.

Overigens vind ik het nogal wat, een rechter die 15 miljard euro voor een failliete bank wat aan de lage kant vindt. Over incompetentie gesproken.

[ Bericht 18% gewijzigd door HiZ op 15-12-2008 09:50:33 ]
  maandag 15 december 2008 @ 10:14:59 #245
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_64025074
quote:
Op zondag 14 december 2008 23:03 schreef Bolkesteijn het volgende:
Pool, hoe zit het nou?
Ik had dit weekend helaas geen tijd om me in te lezen en de gang van zaken bij te houden. Maar zelfs als me dat gelukt was, dan had ik denk ik nog niet geweten hoe het juridisch waarschijnlijk zit. Niet alle informatie ligt op tafel, met name niet wat er allemaal in de overnamecontracten stond en onder welk recht het een en ander gebeurd is. Het is ook vrij nieuw allemaal.

De meest vergelijkbare zaak, maar eigenlijk ook nog steeds onvergelijkbare , is die waarin ABN Amro haar dochter La Salle verkocht zonder toestemming van de aandeelhouders. Ik was toen ook verbijsterd door de uitspraak van de Ondernemingskamer dat een streep zette door de verkoop, waardoor ook de koper getroffen zou worden. De Hoge Raad draaide vernietigde dat vonnis m.i. toen terecht.

Maar in België zou het een en ander wel eens anders kunnen liggen. Alleen niet in deze procedure, want ik begrijp uit de post van DS4 dat waarschijnlijk alleen opschorting is gevorderd en dat kan inderdaad lastig als de transactie al is afgerond.
pi_64025152
quote:
Op maandag 15 december 2008 10:14 schreef Pool het volgende:

[..]

Ik had dit weekend helaas geen tijd om me in te lezen en de gang van zaken bij te houden. Maar zelfs als me dat gelukt was, dan had ik denk ik nog niet geweten hoe het juridisch waarschijnlijk zit. Niet alle informatie ligt op tafel, met name niet wat er allemaal in de overnamecontracten stond en onder welk recht het een en ander gebeurd is. Het is ook vrij nieuw allemaal.

De meest vergelijkbare zaak, maar eigenlijk ook nog steeds onvergelijkbare , is die waarin ABN Amro haar dochter La Salle verkocht zonder toestemming van de aandeelhouders. Ik was toen ook verbijsterd door de uitspraak van de Ondernemingskamer dat een streep zette door de verkoop, waardoor ook de koper getroffen zou worden. De Hoge Raad draaide vernietigde dat vonnis m.i. toen terecht.

Maar in België zou het een en ander wel eens anders kunnen liggen. Alleen niet in deze procedure, want ik begrijp uit de post van DS4 dat waarschijnlijk alleen opschorting is gevorderd en dat kan inderdaad lastig als de transactie al is afgerond.
De eis was inderdaad alleen een opschortingsverzoek, dat ten aanzien van de aan Nederland verkochte onderdelen is afgewezen. (ik heb het arrest eventjes diagonaal doorgelezen zoals dat heet). Feitelijk erkent het Belgische hof dat Nederland kan doen met die onderdelen wat het wil, ongeacht de uitkomst van de aandeelhoudersvergadering van 12 februari 2009.
pi_64025914
quote:
Op maandag 15 december 2008 09:40 schreef HiZ het volgende:

Hiz is meestal heel stil als hij slaapt. Dat houdt de relatie goed.
Je hebt in je slaap een reactie alhier geproduceert?
quote:
Een niet gehouden zaak is nauwelijks relevant in deze discussie.
Het moet niet gekker worden: jij slingert het woord "soevereiniteitsbeginsel" in de discussie en dat weerleg ik aan de hand van een stukje over het soevereiniteitsbeginsel, ik geef aan dat ik zelf betrokken ben geweest bij een zaak waar een andere staat in NL verweerder was, ik geef een link naar een bericht waaruit blijkt dat de Oekraïne een vliegtuig in staatseigendom niet in NL laat landen omdat ze niet wil dat ze hier in NL civielrechtelijk aan de oren getrokken wordt ten aanzien van een aantal vorderingen en als klapstuk produceer ik ook een bericht van fd.nl waar in te lezen valt dat het Belgische Hof nota bene inhoudelijk heeft geoordeeld over de transactie waar de hele discussie over begon!

En nu jouw slappe verweer: een niet gehouden zaak is niet relevant. Beetje idioot, als je ziet dat in hetzelfde stukje een succesvolle beslaglegging 3 jaar daarvoor in Maastricht plaats vond en dat er wereldwijd jacht werd gemaakt op die vliegtuigen.

Je zou dus gewoon ook kunnen accepteren dat je geen gelijk hebt. Dat lijkt mij wel redelijk normaal in dezen.
quote:
Overigens vind ik het nogal wat, een rechter die 15 miljard euro voor een failliete bank wat aan de lage kant vindt. Over incompetentie gesproken.
Nee, incompetent is als je bij hoog en laag blijft volhouden dat het soevereiniteitsbeginsel speelt terwijl op meerdere manieren het tegendeel is aangetoond. Incompetent is ook indien je het Nederlandse deel failliet noemt terwijl dat feitelijk onjuist is en bovendien daarmee miskent dat gewoon een gezond deel is overgenomen.

Je trekt een wel heel grote broek aan en dat terwijl je (iig) figuurlijk vel over been bent.
pi_64025921
quote:
Op maandag 15 december 2008 10:18 schreef HiZ het volgende:

Feitelijk erkent het Belgische hof dat Nederland kan doen met die onderdelen wat het wil, ongeacht de uitkomst van de aandeelhoudersvergadering van 12 februari 2009.
Waar en hoe?
pi_64026315
Overigens zou NL 5-10 miljard te weinig hebben betaald voor het Nederlandse deel. Als je dat deelt door het aantal uitstaande aandelen op 1 september 2008, dan zou per aandeel 2 tot 4 euro waarde zijn "gestolen".

Scheelt nogal op een beurswaarde van thans 92 ct...
pi_64026682
Kunnen we de hele handel niet gewoon terug geven aan de Belgen, geld terug. En dan zoeken ze het maar lekker uit met hun Fortis. Jammer van al die gedupeerde klanten en werknemers, maar dat maakt die aandeelhouders blijkbaar niets uit. Die willen alleen cashen. Ik zou zeggen "veel plezier ermee, tot ziens".
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')