abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63958230
Aan het begin van onze straat zit een garagebedrijf. Ze hebben pas enorm uitgebreid en zijn pas weer open gegaan.
Wij hebben wij in de straat echt een tekort aan parkeerplaatsen wat erg irritant is.

Nu zag ik laatst dat een medewerker van de garage met een klant door de straat liep en hem wees waar zijn gerepareerde auto was neergezet.

Nu is mijn vraag. Mogen ze dit doen?
  vrijdag 12 december 2008 @ 12:38:31 #2
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_63958288
Nee lijkt me niet, die dingen moet je gewoon op je eigen terrein houden en niet de bewoners er mee lastig vallen. Heb je de politie al eens gebeld?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  vrijdag 12 december 2008 @ 12:40:08 #3
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_63958326
Mijns inziens wel. Een parkeerplaats is een parkeerplaats en of dit nu voor bedrijfsvoorraad of medewerkers van het bedrijf of andere bedrijven in de buurt is, of 'gewoon' voor winkelend publiek, daar wordt geen onderscheid in gemaakt. Je zou wel evt bij de gemeente een persoonlijke parkeerplaats kunnen vragen, maar die wordt zelden ingewilligd als je niet invalide bent ofzo.
  vrijdag 12 december 2008 @ 12:41:13 #4
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_63958361
Het is trouwens een tweede of het 'netjes' is van ze, maarja daar gaat de wet niet over.
  vrijdag 12 december 2008 @ 12:42:50 #5
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_63958401
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 12:40 schreef --H-I-M-- het volgende:
Mijns inziens wel. Een parkeerplaats is een parkeerplaats en of dit nu voor bedrijfsvoorraad of medewerkers van het bedrijf of andere bedrijven in de buurt is, of 'gewoon' voor winkelend publiek, daar wordt geen onderscheid in gemaakt. Je zou wel evt bij de gemeente een persoonlijke parkeerplaats kunnen vragen, maar die wordt zelden ingewilligd als je niet invalide bent ofzo.
Volgens mij is een parkeerplaats niet bedoeld voor commerciele handel. Ik kan ook wel een marktkraam neerzetten op de parkeerplaats maar dan wordt ik ook verwijderd. Waarom moet een bedrijf zijn zooi stallen op een plaats die voor algemeen gebruik is? Als het bedrijf te weinig ruimte heeft is dat niet het probleem van de bewoners lijkt mij.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_63958430
Tuurlijk mag dat, maar wel op hun risico, als jij er een kras opmaakt of een deuk intrapt is dat voor risico van het garagebedrijf
Mij krijgen ze niet gek................Ik ben het al
pi_63958501
Schrijf een protestbrief naar de gemeente; een paar handtekeningen uit de buurt zijn mooi meegenomen.

De gemeente bepaalt namelijk een aantal parkeerplekken voor een straat of wijk, op basis van het gebruik.
Zo is bij ons in de buurt een splitsing van een woning afgewezen omdat het aantal parkeerplekken in de wijk berekend is op één gezin per woning.

De gemeente kan dus mogelijk tegen dat bedrijf zeggen: Parkeren doe je op je eigen terrein en niet op de parkeerplaatsen die de gemeente daar voor de buurt heeft aangelegd.
  vrijdag 12 december 2008 @ 12:52:33 #8
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_63958671
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 12:42 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Volgens mij is een parkeerplaats niet bedoeld voor commerciele handel. Ik kan ook wel een marktkraam neerzetten op de parkeerplaats maar dan wordt ik ook verwijderd. Waarom moet een bedrijf zijn zooi stallen op een plaats die voor algemeen gebruik is? Als het bedrijf te weinig ruimte heeft is dat niet het probleem van de bewoners lijkt mij.
Er is een verschil tussen commerciele handel en bedrijfsvoorraad. Stel je dit scenario voor: Een medewerker van een juwelier in een drukke winkelstraat heeft een auto van de zaak (bedrijsvoorraad van de zaak en staat op de balans van de juewelier geactiveerd) en parkeert deze iedere dag voor de deur omdat dat dicht bij de zaak is zodat hij kan gaan werken. Dit is een openbare parkeerplek (Zoals je zelf al zegt: algemeen gebruik, dus ook voor hem) maar de bovenbuurman van de juwelier heeft ook een auto en is genoodzaakt hem nu 10m verderop te zetten. Heel normaal in dorp/stad van enige omvang.
Nu is de juewelier geen juwelier maar een autozaak die het met een af te leveren auto ook doet. Wettelijk gezien is een af te leveren auto net zo goed (exact dezelfde) bedrijfsvoorraad als de auto waarmee de mederwerker van de juwelier komt. Hier kan dus wettelijk geen onderscheid tussen gemaakt worden en daarom zal er niet ingegrepen worden. Nogmaals: dat een medewerker zijn auto daarneer zet is een stukje fatsoenlijker dan 'zomaar'een auto daar parkeren, maar daar maakt ome agent zich niet druk om.
  vrijdag 12 december 2008 @ 12:53:12 #9
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_63958685
Ik vraag me af of de gemeente er iets aan kan doen. Als er bijvoorbeeld een supermarkt in een straat zit is het voor de klanten ook niet verboden om in de straat te parkeren (ook al is er een parkeerplaats bij de supermarkt).

Volgens mij kan er hooguit een constructie komen waarbij de straat betaald parkeren wordt en dat je als bewoners een vergunning kan krijgen (voor een maxium aantal auto's per huishouden, bijvoorbeeld 2). Maar dat krijgt de gemeente dan nog niet zo voor elkaar omdat het waarschijnlijk door de gemeenteraad moet worden goed gekeurt oid. En het is ook nog de vraag of je dat als bewoners wel wilt.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_63958694
Wat te doen? Banden lek prikken!
pi_63958695
Als het niet middels een APV ofzo geregeld is mag het gewoon lijk me.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_63958817
Als ze er voorraad auto's (geschorst, waar geen verzekering/belasting over betaald word) mogen sowieso niet op de openbare weg staan.
Maar een geprepareede auto daar zetten zou in principe wel mogen, de auto word toch gewoon geparkeerd?
  vrijdag 12 december 2008 @ 13:02:35 #13
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_63958905
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 12:58 schreef Boswachter het volgende:
Als ze er voorraad auto's (geschorst, waar geen verzekering/belasting over betaald word) mogen sowieso niet op de openbare weg staan.
Maar een geprepareede auto daar zetten zou in principe wel mogen, de auto word toch gewoon geparkeerd?
Dat is inderdaad wel een goede nuance!

Wagens zonder kenteken of met een groen kenteken welke er na kantooruren nog staan mogen inderdaad niet op de openbare weg en er dus ook niet geparkeerd worden, dus als je die ziet staan kun je meteen ff bellen.
pi_63958943
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 12:52 schreef --H-I-M-- het volgende:
Er is een verschil tussen commerciele handel en bedrijfsvoorraad. [...]
Nu is de juewelier geen juwelier maar een autozaak die het met een af te leveren auto ook doet. Wettelijk gezien is een af te leveren auto net zo goed (exact dezelfde) bedrijfsvoorraad als de auto waarmee de mederwerker van de juwelier komt. Hier kan dus wettelijk geen onderscheid tussen gemaakt worden
Leuk bedacht!
Dus een supermarkt zou zijn voorraad in een paar vrachtwagens kunnen laden en permanent op de stoep laten staan.
Er is een verschil tussen het parkeren van een bedrijfsauto, en het gebruiken van parkeerplekken om je handelswaar op te slaan en uit te stallen.

Als de handelaar een gekochte auto op een parkeerplek zet, waar een klant hem een uurtje later meeneemt, lijkt me dat geen probleem.
Als de handelaar bedrijfsmatig zijn voorraad van onverkochte auto's op parkeerplekken zet omdat zijn eigen terrein vol is, denk ik dat je daar wel een zaak van kunt maken.
  Vis een optie? vrijdag 12 december 2008 @ 13:04:38 #15
70532 loveli
N
pi_63958950
Een paar maanden geleden was er een topic waarin iemand een soortgelijk probleem aankaartte. Iemand een linkje?
crap in = crap out
  vrijdag 12 december 2008 @ 13:06:13 #16
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_63958980
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 12:58 schreef Boswachter het volgende:
Als ze er voorraad auto's (geschorst, waar geen verzekering/belasting over betaald word) mogen sowieso niet op de openbare weg staan.
Maar een geprepareede auto daar zetten zou in principe wel mogen, de auto word toch gewoon geparkeerd?
Het gaat idd niet om een handelsvoorraad maar om auto's van klanten die ze tijdelijk op straat parkeren.
Daar kun je waarschijnlijk heel moeilijk iets tegen beginnen. (netjes is het natuurlijk niet.. zoals al gesteld werd)
I am just a dreamer, but you are just a dream
  vrijdag 12 december 2008 @ 13:13:39 #17
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_63959180
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 13:04 schreef mgerben het volgende:

[..]

Leuk bedacht!
Dus een supermarkt zou zijn voorraad in een paar vrachtwagens kunnen laden en permanent op de stoep laten staan.
Er is een verschil tussen het parkeren van een bedrijfsauto, en het gebruiken van parkeerplekken om je handelswaar op te slaan en uit te stallen.

Als de handelaar een gekochte auto op een parkeerplek zet, waar een klant hem een uurtje later meeneemt, lijkt me dat geen probleem.
Als de handelaar bedrijfsmatig zijn voorraad van onverkochte auto's op parkeerplekken zet omdat zijn eigen terrein vol is, denk ik dat je daar wel een zaak van kunt maken.
Klopt, maar het gaat hier dan toch ook niet om langdurige opslag of uitstalling? Een supermarkt mag trouwens best hun trucks op parkeerplaatsen zetten voor een dag of twee dagen. Sterker nog, dit gebeurt regelmatig in ons dorp. (een truck mag trouwens niet meerdere personenparkeerplaatsen bevatten, dus er moet dan wel een grote parkeerplaats aanwezig zijn.)

Ik kan me echter niet voorstellen dat er achter de ruit van die auto's die in de wijk geparkeerd staan een plaatje "te koop, nu 15000 euro!" staat.:) (zou wel lache zijn: "Ik neem u nu even mee naar onze nieuwe showroom ")

Tevens is niet verkochte voorraad bij autodealers niet RDW-geregistreerd en zoals boven al genoemd is daar dan ook geen belasting over betaald en zijn ze niet verzekerd. Je hebt inderdaad gelijk dat onverkochte voorraad niet op straat mag staan.
  vrijdag 12 december 2008 @ 13:22:16 #18
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_63959423
Zoals de TT aangeeft gaat het hier niet om ocassions e.d. maar om auto's die worden gebracht, gerepareerd en weer weggezet worden. De auto's staan ook op naam van de klanten en niet op naam van het bedrijf....
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_63959457
Ten eerste het is openbare weg. Ten tweede ja het mag. Iedereen, zelfs degene die bij jouw op bezoek komt met een auto, mag deze auto daar neerzetten. Hij mag hem zelfs laten staan voor een jaar of twee jaar. De auto mag hoog zijn en groot. Dat maakt allemaal niets uit.
  vrijdag 12 december 2008 @ 13:30:48 #20
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_63959646
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 13:22 schreef Dromer het volgende:
Zoals de TT aangeeft gaat het hier niet om ocassions e.d. maar om auto's die worden gebracht, gerepareerd en weer weggezet worden. De auto's staan ook op naam van de klanten en niet op naam van het bedrijf....
Dat hoeft trouwens niet. Veel autodealers hebben bijvoorbeeld verzekeringstechnisch afgesproken dat zodra een auto aangenomen wordt voor reparatie, hij automatisch onder het bedrijf valt (hij blijft natuurlijk voor het RDW wel op naam van de klant), maar het voordeel is dan dat als er wat mis gaat en de auto gaat verder kapot of wordt gestolen, dat dit dan voor risico van het bedrijf is en niet voor de klant.

Trouwens ik zat net te denken (zeldzaam moment), maar ik denk zelfs dat het mogelijk is dat als de auto's bedrijfsvoorraad zijn EN toch RDW-geregistreerd zijn, dat ze dan weer wel voor langere tijd op de openbare parkeerplaats mogen staan.
pi_63959657
Zolang het geen vrachtauto no problemo
Mij krijgen ze niet gek................Ik ben het al
pi_63960232
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_63960450
Heb je een beetje een idee hoeveel auto's het zijn?

als het er 2-3 zijn zul je ze weinig kunnen maken denk ik (en 2 of 3 minder maakt het probleem nauwelijks groter) zijn het er een stuk of 8 (en juist op tijden dat mensen thuis komen, dus dat ze eerst ver weg moeten parkeren, en tegen die tijd dat ze hun jas opgehangen hebben praktisch zijn alle autos weg) dan heb je natuurlijk stuk meer kans dat er wat aan gedaan word
pi_63960930
Als ze pas enorm uitgebreid zijn, dan is daar vast een hinderwetvergunning aan te pas gekomen. Daarover moet in je plaatselijke krant gepubliceerd zijn. Als je toen geen bezwaar hebt aangetekend, ben je nu waarschijnlijk te laat, maar je kunt allicht opzoeken of er voorwaarden in die hinderwetvergunning staan m.b.t. het gebruik van de openbare ruimte.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_63961726
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 13:06 schreef Dromer het volgende:

[..]


Daar kun je waarschijnlijk heel moeilijk iets tegen beginnen
Precies mijn punt
pi_63961865
Ik was niet van plan om de banden lek te steken of de politie te bellen, maar gewoon eens bij de baas langs te gaan om het er over te hebben.
Het leek me wel handig om dan te weten of het überhaupt mag wat ze doen.

De medewerkers van de garage zetten hun eigen auto´s ook in onze straat en bezoekers aan de garage ook.
Dat vind ik zelf tot daar aantoe.
Maar gerepareerde auto´s vind ik een beetje raar. Zeker omdat ze net zelf zijn uitgebreid.

Ik weet ook niet de mate waarin ze het doen, maar ik zal het eens in de gaten houden.
Bedankt voor de tips over de hinderwetvergunning en de link naar het andere topic.
Ik zal me eens verder inlezen.
pi_63962362
Als reparatiebedrijf heeft de reparateur als ´een goed huisvader´ te zorgen voor de auto´s die aan zijn zorg worden toevertrouwd. Zolang hij de auto´s van klanten onder zich heeft, is hij voor die auto´s verantwoordelijk. Vraag is of hij die verantwoordelijkheid voldoende serieus neemt als hij die auto´s niet op zijn eigen (afgesloten?) terrein bewaart, maar gewoon op een openbare parkeerplaats stalt. Maar dat is iets tussen reparateur en klant.

Meer algemeen is het het beste om even bij de gemeente na te vragen of het ok is dat de reparateur de openbare weg gebruikt voor de uitoefening van zijn bedrag. Hangt, denk ik, af van de gebruiksvoorschriften in het bestemmingsplan mbt de parkeerplaatsen in jouw buurt. Ik denk niet dat de gemeente gelukkig is met deze gang van zaken.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_63967072
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 12:52 schreef --H-I-M-- het volgende:
Er is een verschil tussen commerciele handel en bedrijfsvoorraad. Stel je dit scenario voor: Een medewerker van een juwelier in een drukke winkelstraat heeft een auto van de zaak (bedrijsvoorraad van de zaak en staat op de balans van de juewelier geactiveerd)
Voor een juwelier lijkt me een auto niet tot de bedrijfsvoorraad behoren (tenzij de juwelier een schnabbel als autohandelaar ernaast heeft).
Net zo min als die dure Cartier niet tot de bedrijfsvoorraad van een autodealer behoort, ook al is ie gekocht op naam van de zaak en geactiveerd.
pi_63967102
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 13:51 schreef buitenbeentje het volgende:
Doet me denken aan Occassiondealer zet parkeerterrein vol .
quote:
Op donderdag 14 augustus 2008 16:17 schreef r_one het volgende:
APV?
  vrijdag 12 december 2008 @ 20:55:46 #30
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_63971157
Waarom zou dat niet mogen? Het zijn toch geen auto's uit de handelsvoorraad maar auto's van particulieren die ze toevallig repareren? En aangezien je voor een auto die niet in de handelsvoorraad zit gewoon belastingen betaald, mag je overal parkeren waar dat is toegestaan.

Maar netjes is het niet nee.
tegenwoordig bekend als Tha_Duck
  zaterdag 13 december 2008 @ 01:58:52 #31
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_63979005
Zoals al eerder aangegeven, kijk de APV er eens op na.

Dan ziet het er bijvoorbeeld zo uit:
quote:
Artikel 5.1.2 Parkeren van voertuigen van autobedrijf e.d.
1. Het is degene die er zijn bedrijf, nevenbedrijf dan wel een gewoonte van maakt voertuigen te stallen, te herstellen, te slopen, te verhuren of te verhandelen, verboden:
a. drie of meer voertuigen, die hem toebehoren of zijn toevertrouwd, op de weg te parkeren binnen een cirkel met een straal van vijfentwintig meter met als middelpunt één dezer voertuigen dan wel;
b. de weg als werkplaats voor voertuigen te gebruiken.
2. Onder verhuren, als bedoeld in het eerste lid, wordt mede verstaan:
a. het gebruiken van een voertuig voor het geven van lessen;
b. het gebruiken van een voertuig voor het vervoeren van personen tegen betaling.
3. Tot de voertuigen bedoeld in het eerste lid, worden niet gerekend:
a. voertuigen waaraan herstel- of onderhoudswerkzaamheden worden verricht, die in totaal niet meer dan een uur vergen, zulks gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt voor deze werkzaamheden;
b. voertuigen gebezigd voor persoonlijk gebruik van de in het eerste lid genoemde persoon.
4. Het college kan van het in het eerste lid gestelde verbod ontheffing verlenen.

Artikel 5.1.2a Te koop aanbieden van voertuigen
1. Het is verboden op door het college aangewezen wegen of weggedeelten een voertuig te parkeren met het kennelijke doel het te koop aan te bieden of te verhandelen.
2. Het college kan ontheffing van dit verbod verlenen.
pi_63987614
Ik heb het gevonden, de APV

quote:
Artikel 5.1.2
Parkeren van voertuigen van autobedrijf e.d.

1. Het is degene die er zijn bedrijf, nevenbedrijf dan wel een gewoonte van maakt
voertuigen te stallen, te herstellen, te slopen, te verhuren of te verhandelen verbo-
den:
a. drie of meer voertuigen die hem toebehoren of zijn toevertrouwd op de weg te
parkeren binnen een cirkel met een straal van 25 meter met als middelpunt een
dezer voertuigen, dan wel

b. de weg als werkplaats voor voertuigen te gebruiken.
2. Onder verhuren als bedoeld in het eerste lid wordt mede verstaan:
a. het gebruiken van een voertuig voor het geven van lessen;
b. het gebruiken van een voertuig voor het vervoeren van personen tegen beta-
ling.
3. Tot de voertuigen als bedoeld in het eerste lid worden niet gerekend:
a. voertuigen waaraan herstel- of onderhoudswerkzaamheden worden verricht
die in totaal niet meer dan een uur vergen, zulks gedurende de tijd die nodig is
voor en gebruikt wordt voor deze werkzaamheden;
b. voertuigen gebezigd voor persoonlijk gebruik van de in het eerste lid genoemde
persoon.
4. Burgemeester en wethouders kunnen van het in het eerste lid gestelde verbod ont-
heffing verlenen.
pi_63988621
Dus volgens de APV moet er tussen iedere auto minimaal 25 meter zitten, wanneer er meer dan twee geparkeerd zijn.
pi_63991237
Een APV is plaatselijk he (de naam zegt het al), de APV van de ene gemeente is niet automatisch gelijk aan de APV van een willekeurige andere gemeente.
Klakkeloos APV artikelen overnemen is dan ook geen garantie dat dat artikel voor elke nederlandse situatie/gemeente van toepassing is. Net in jouw gemeente kan of de tekst anders zijn, of die tekst zelfs hlemaal ontbreken
pi_63993753
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 19:38 schreef frederik het volgende:
Een APV is plaatselijk he (de naam zegt het al), de APV van de ene gemeente is niet automatisch gelijk aan de APV van een willekeurige andere gemeente.
Klakkeloos APV artikelen overnemen is dan ook geen garantie dat dat artikel voor elke nederlandse situatie/gemeente van toepassing is. Net in jouw gemeente kan of de tekst anders zijn, of die tekst zelfs hlemaal ontbreken
Dit is dan ook de APV van de gemeente waar ik woon.

Ik ben overigens al bezig met een andere manier om het parkeerprobleem aan te pakken.
Momenteel ben ik bezig een brief te schrijven aan de gemeente met daarin uitgelegd wat het probleem is.
Daarin geef ik aan dat het misschien verstandig is om van onze straat een zogenaamde blauwe zone te maken en dat de bewoners ontheffingen kunnen aanvragen.
Verschillende straten in de omgeving hebben dit ook al in verband met de nabijheid van een winkelcentrum.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')