Laten we ons maar beperken tot West-Duitsland, om te beginnen.quote:Op zondag 14 december 2008 00:30 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Waar dan wel mee, met het Marshallplan en puur en alleen met het Marshallplan? Ik denk dat dat ook een mythe is. Toen dat Marshallplan werd geeffectueerd zaten bijv. UK en Frankrijk die de grootste ontvangers waren alweer op hun vooroorlogse productie output. Duitsland was totaal met de grond gelijk gemat, bovendien hadden de Sovjets alles wat ze in hun sector hadden kunnen vinden dat bruikbaar was, op de trein richting Moskou gezet. Daarnaast kreeg Duitsland lang niet zoveel economische steun dan UK of Frankrijk.
Ik bedoel, mijn stelling is dat de zogenaamde opleving onder Hitler dus ook niet op conto komt van Hitler puur en alleen, zoals het zogenaamde revisionistische riedeltje aangeeft. Volgens mij is dat gewoon niet hard te maken, en dat wordt hier weer neergeplempt door bepaalde mensen, maar het is nagepraatte flauwekul.quote:Op zondag 14 december 2008 20:02 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Laten we ons maar beperken tot West-Duitsland, om te beginnen.
Ik denk dat in Duitsland ook een deel de wet van de remmende voorsprong gegolden heeft: er was weinig ouds meer om te hergebruiken, zodat alles nieuw opgebouwd moest/kon worden. En uiteraard moesten ze wel herbouwen, ze konden niet anders.
Verder heeft Duitsland nogal wat natuurlijke hulpbronnen, met name steenkool en bruinkool.
Ik zou het eens moeten opzoeken, want verder weet ik het eigenlijk ook niet. Het Wirtschaftswunder, heette het vroeger. Ik meen me te herinneren, dat Adenauer een stimulerende rol gespeeld heeft.
Als ik me Hitler voorstel was die aan de macht vanaf pakweg 1930 tot 1945. Vanaf de crisis tot het einde van WO II. Dat kan in waarheid wel niet zo zijn, maar zo beleef ik zijn regime wel.quote:Op zondag 14 december 2008 20:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik bedoel, mijn stelling is dat de zogenaamde opleving onder Hitler dus ook niet op conto komt van Hitler puur en alleen, zoals het zogenaamde revisionistische riedeltje aangeeft. Volgens mij is dat gewoon niet hard te maken, en dat wordt hier weer neergeplempt door bepaalde mensen, maar het is nagepraatte flauwekul.
Dat Marshallplan is overrated. Engeland kreeg veel meer steun van dat Marshallplan en daar ging het economisch veel slechter mee. Belangrijker is inderdaad de "inhaalslag" die Duitsland moest maken en het afschaffen van de Reichsmark (waardoor inflatie sterk verminderd werd). Ook had Duitsland een goedkope arbeidsmarkt (mede door een enorme migratie van Duitsers uit wat nu Polen is) waardoor het erg concurrerend was.quote:Op zondag 14 december 2008 00:30 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Waar dan wel mee, met het Marshallplan en puur en alleen met het Marshallplan? Ik denk dat dat ook een mythe is. Toen dat Marshallplan werd geeffectueerd zaten bijv. UK en Frankrijk die de grootste ontvangers waren alweer op hun vooroorlogse productie output. Duitsland was totaal met de grond gelijk gemat, bovendien hadden de Sovjets alles wat ze in hun sector hadden kunnen vinden dat bruikbaar was, op de trein richting Moskou gezet. Daarnaast kreeg Duitsland lang niet zoveel economische steun dan UK of Frankrijk.
Volgens mij bestaat er een direct lijntje tussen.quote:Op dinsdag 16 december 2008 23:46 schreef Kees22 het volgende:
Wel errug buiten de orde, inmiddels. Het begon met een Joodse idioot die Hitler als idool heeft. En inmiddels gaat het over het Wirtschaftswunder van na Hitlers oorlog.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |