Ja, klopt, maar het riedeltje luidt dat hij zoveel voor de mensen heeft gedaan, voor de economie dus, want de mensen moeten eten en bestaanszekerheid hebben. En juist dat valt dus te betwijfelen. Komt bij, na 1945 klom Duitsland veel sneller en veel bestendiger op uit een nog veel dieper en dieper dal.... zonder Hitler. Verklaar dat eens?quote:Op zaterdag 13 december 2008 00:34 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Wat kan je de economie schelen als je al weet dat je oorlog gaat voeren en al de benodigde zaken "steelt" van arbeid tot de olievelden in Roemenie.
Hitlers kracht was vooral zijn overtuigingskracht. Velen, die Hitler persoonlijk gekend hebben, spreken over zijn uitzonderlijke gave om mensen te motiveren zelfs in hopeloze situaties ( en niet door mensen met executie te bedreigen)
Zijn 2e kracht was dat hij zeer vroeg in zijn "carriere " het nut van propaganda inzag. Nu kent iedereen de oneliner van Obama, maar Hitler had veel sterkere oneliners bijv. Ein Volk, ein Reich, ein Fuhrer !
De politiek agenda van de Verenigde Staten en het NAVO-bondgenootschap had er alle belang bij om het opkomend communisme in te dammen. Daarvoor bedachten ze het Marshallplan om het economisch herstel in Europa (althans Het Westen) te versnellen.quote:Op zaterdag 13 december 2008 00:38 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, klopt, maar het riedeltje luidt dat hij zoveel voor de mensen heeft gedaan, voor de economie dus, want de mensen moeten eten en bestaanszekerheid hebben. En juist dat valt dus te betwijfelen. Komt bij, na 1945 klom Duitsland veel sneller en veel bestendiger op uit een nog veel dieper en dieper dal.... zonder Hitler. Verklaar dat eens?
Edit: Is net al gezegd.quote:Op zaterdag 13 december 2008 00:38 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, klopt, maar het riedeltje luidt dat hij zoveel voor de mensen heeft gedaan, voor de economie dus, want de mensen moeten eten en bestaanszekerheid hebben. En juist dat valt dus te betwijfelen. Komt bij, na 1945 klom Duitsland veel sneller en veel bestendiger op uit een nog veel dieper en dieper dal.... zonder Hitler. Verklaar dat eens?
En hoe ging het in 1945? Niet te geloven die onzin hier. Alsof het relevant is dat het tot 1942 goed ging, dat was gebaseerd op leven op veel te grote voet en gokken dat ze de oorlog zouden winnen. Als je dat een goede economische strategie vind...quote:Op donderdag 11 december 2008 22:39 schreef Plux het volgende:
Wat is er hier vreemd aan? Op de holocaust na, was Hitlers Duitsland booming, en zelfs in 1942 het meest machtigste land ter wereld, met een weergaloze technologische en militaire ontwikkeling. Dat valt 'm zeker wel toe te schrijven. Ook de verderfelijke holocaust.
Met andere woorden, het Nazi-regime was op een groot aantal punten goed bezig. Op andere punten fout bezig.
Militair en technologisch gezien: Hitler.
Geven ze tegenwoordig geen les meer over WO2 op Nederlandse scholen? Hitler viel Rusland aan, niet andersom.quote:Op vrijdag 12 december 2008 00:45 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Omdat Rusland toen de kant van de geallieerden koos. Voor Hitler weinig keus dan een tweefrontenoorlog te voeren.
Dat is juist het beangstigende. Zie mijn vorige bericht, overgeschreven uit de Volkskrant.quote:Op zaterdag 13 december 2008 22:50 schreef Viajero het volgende:
Verder is Feiglin een nogal enge extremist. Netanyahu heeft met alle macht geprobeerd hem van de lijst te houden omdat hij weet dat dit hem veel stemmen gaat kosten onder gematigder Israelis.
Dit zou dus zelfs goed kunnen uitwerken voor Tzippi Livni, wat ik zeker zou waarderen.
Hoe je als Jood voor een Hitlerbewonderaar kunt stemmen is voor mij echt niet te begrijpen.
Waar dan wel mee, met het Marshallplan en puur en alleen met het Marshallplan? Ik denk dat dat ook een mythe is. Toen dat Marshallplan werd geeffectueerd zaten bijv. UK en Frankrijk die de grootste ontvangers waren alweer op hun vooroorlogse productie output. Duitsland was totaal met de grond gelijk gemat, bovendien hadden de Sovjets alles wat ze in hun sector hadden kunnen vinden dat bruikbaar was, op de trein richting Moskou gezet. Daarnaast kreeg Duitsland lang niet zoveel economische steun dan UK of Frankrijk.quote:Op zaterdag 13 december 2008 02:13 schreef Kees22 het volgende:
Dat Duitsland na 1945 uit een veel dieper kroop, heeft niks met Hitler te maken.
Laten we ons maar beperken tot West-Duitsland, om te beginnen.quote:Op zondag 14 december 2008 00:30 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Waar dan wel mee, met het Marshallplan en puur en alleen met het Marshallplan? Ik denk dat dat ook een mythe is. Toen dat Marshallplan werd geeffectueerd zaten bijv. UK en Frankrijk die de grootste ontvangers waren alweer op hun vooroorlogse productie output. Duitsland was totaal met de grond gelijk gemat, bovendien hadden de Sovjets alles wat ze in hun sector hadden kunnen vinden dat bruikbaar was, op de trein richting Moskou gezet. Daarnaast kreeg Duitsland lang niet zoveel economische steun dan UK of Frankrijk.
Ik bedoel, mijn stelling is dat de zogenaamde opleving onder Hitler dus ook niet op conto komt van Hitler puur en alleen, zoals het zogenaamde revisionistische riedeltje aangeeft. Volgens mij is dat gewoon niet hard te maken, en dat wordt hier weer neergeplempt door bepaalde mensen, maar het is nagepraatte flauwekul.quote:Op zondag 14 december 2008 20:02 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Laten we ons maar beperken tot West-Duitsland, om te beginnen.
Ik denk dat in Duitsland ook een deel de wet van de remmende voorsprong gegolden heeft: er was weinig ouds meer om te hergebruiken, zodat alles nieuw opgebouwd moest/kon worden. En uiteraard moesten ze wel herbouwen, ze konden niet anders.
Verder heeft Duitsland nogal wat natuurlijke hulpbronnen, met name steenkool en bruinkool.
Ik zou het eens moeten opzoeken, want verder weet ik het eigenlijk ook niet. Het Wirtschaftswunder, heette het vroeger. Ik meen me te herinneren, dat Adenauer een stimulerende rol gespeeld heeft.
Als ik me Hitler voorstel was die aan de macht vanaf pakweg 1930 tot 1945. Vanaf de crisis tot het einde van WO II. Dat kan in waarheid wel niet zo zijn, maar zo beleef ik zijn regime wel.quote:Op zondag 14 december 2008 20:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik bedoel, mijn stelling is dat de zogenaamde opleving onder Hitler dus ook niet op conto komt van Hitler puur en alleen, zoals het zogenaamde revisionistische riedeltje aangeeft. Volgens mij is dat gewoon niet hard te maken, en dat wordt hier weer neergeplempt door bepaalde mensen, maar het is nagepraatte flauwekul.
Dat Marshallplan is overrated. Engeland kreeg veel meer steun van dat Marshallplan en daar ging het economisch veel slechter mee. Belangrijker is inderdaad de "inhaalslag" die Duitsland moest maken en het afschaffen van de Reichsmark (waardoor inflatie sterk verminderd werd). Ook had Duitsland een goedkope arbeidsmarkt (mede door een enorme migratie van Duitsers uit wat nu Polen is) waardoor het erg concurrerend was.quote:Op zondag 14 december 2008 00:30 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Waar dan wel mee, met het Marshallplan en puur en alleen met het Marshallplan? Ik denk dat dat ook een mythe is. Toen dat Marshallplan werd geeffectueerd zaten bijv. UK en Frankrijk die de grootste ontvangers waren alweer op hun vooroorlogse productie output. Duitsland was totaal met de grond gelijk gemat, bovendien hadden de Sovjets alles wat ze in hun sector hadden kunnen vinden dat bruikbaar was, op de trein richting Moskou gezet. Daarnaast kreeg Duitsland lang niet zoveel economische steun dan UK of Frankrijk.
Volgens mij bestaat er een direct lijntje tussen.quote:Op dinsdag 16 december 2008 23:46 schreef Kees22 het volgende:
Wel errug buiten de orde, inmiddels. Het begon met een Joodse idioot die Hitler als idool heeft. En inmiddels gaat het over het Wirtschaftswunder van na Hitlers oorlog.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |