quote:Van Gaal en Bayern München rond
ALKMAAR - Louis van Gaal zit morgen zo goed als zeker voor de laatste keer op de bank bij AZ. De coach heeft met Bayern München persoonlijk overeenstemming bereikt over een meerjarig contract en is vastbesloten te vertrekken uit Alkmaar.
Van Gaal wil Andries Jonker meenemen als assistent naar Bayern. De huidige technisch directeur van Willem II werkte eerder met Van Gaal samen bij Barcelona. Het bestuur van Willem II, dat eerder dit jaar de wens van Jonker inwilligde om geen hoofdtrainer meer te zijn in Tilburg, houdt al rekening met het vertrek van zijn technisch directeur.
Een tweede naam die kan vallen voor een verhuizing naar Beieren is die van AZ-aanvoerder Stijn Schaars. AZ heeft maandenlang geprobeerd het volgend jaar aflopende contract van de 25-jarige international open te breken, maar dat is niet gelukt. Daardoor kan de club op dit moment geen enorme afkoopsom voor hem vragen.
Schaars, die dit seizoen de motor van AZ was, wordt door Van Gaal beschouwd als een Europese topspeler, die de ideeën en visie van zijn trainer als een van de weinigen tot in de perfectie kan uitvoeren. Van Gaal en Schaars vormen binnen AZ een twee-eenheid. Hoewel ze elkaar niet eeuwig trouw hebben gezworen, is het goed voor te stellen dat de coach zijn beste speler in zijn toekomstplannen betrekt.
Binnen AZ wordt inmiddels gebrainstormd over de opvolging van Louis van Gaal. Voorzitter Dirk Scheringa heeft luid en duidelijk kenbaar gemaakt dat hij niet wenst mee te werken aan een transfer van zijn hoofdcoach. Ook technisch directeur Marcel Brands is van mening dat er slechts tot 1 januari van dit jaar een ontsnappingsclausule voor de trainer bestond om het bondscoachschap te aanvaarden van een van de vijf toplanden in het voetbal.
Maar in de top van AZ beseft men dat het onmogelijk en onredelijk zal zijn om een coach die een provincieclub voor het eerst in bijna dertig jaar aan een landstitel heeft geholpen, te dwarsbomen bij zijn ambities om een Europese grootmacht als Bayern München te leiden.
Dat Scheringa als bankier en eigenaar van AZ zijn hakken in het zand zet, heeft louter te maken met het verkrijgen van een forse schadeloosstelling. Volgens insiders ligt de afkoopsom voor Bayern München rond de 2,5 miljoen euro. Dat bedrag zou opgebouwd zijn uit 1,5 miljoen euro aan jaarsalaris van Van Gaal en een miljoen erbovenop voor de kosten die AZ eventueel gaat maken voor het binnenhalen van een nieuwe trainer.
Louis van Gaal wil op een zo amicaal mogelijke wijze uit elkaar gaan. Hij heeft AZ uitgebouwd tot een Nederlandse topclub. De organisatie staat als een huis en het elftal bestaat louter uit jonge, talentvolle spelers met wie AZ nog jaren vooruit kan.
De vraag is ook of AZ daadwerkelijk financieel te lijden heeft onder het vertrek van zijn hoofdtrainer. Daarvan is alleen sprake als AZ zelf een trainer wil binnenhalen die elders nog vastligt. Dat geldt waarschijnlijk alleen voor Dick Advocaat. De Hagenaar ligt nog tot het einde van dit jaar vast bij Zenit Sint- Petersburg. Mocht Scheringa de oud-bondscoach willen aantrekken, dan moeten er bij Gazprom (eigenaar en sponsor van Zenit) enkele miljoenen op tafel komen.
Kiest AZ voor een terugkeer van Co Adriaanse, dan kost het de club niets behalve het salaris van de Amsterdammer. Maar dat bedrag zou AZ ook kwijt zijn als Van Gaal zou blijven.
Verwacht wordt dat Bayern München na morgen in gesprek treedt met de leiding van AZ. Dan is de competitie in Nederland afgelopen en is de kampioensschaal (na afloop van het duel met Heerenveen) in alle rust aan de spelers en Van Gaal uitgereikt. De trainer heeft zijn plicht dan tot en met de laatste dag van het seizoen gedaan.
AD
Dacht ik ook.quote:
Johan Derksen, is that you?quote:Op zaterdag 9 mei 2009 01:47 schreef DrDentz het volgende:
Ik kan die Jonker niet serieus nemen. Een clichébrakend Amsterdams bijgoochem, een blaag.
quote:Op zaterdag 9 mei 2009 01:47 schreef DrDentz het volgende:
Ik kan die Jonker niet serieus nemen. Een clichébrakend Amsterdams bijgoochem, een blaag.
En Waarschijnlijk Romero .. let maar op . De keeper van BM is een dramaquote:Op zaterdag 9 mei 2009 09:17 schreef xFriendx het volgende:
Wel mooi kut als Louis ook Schaars meeneemt.
Het is een CDA man, wat had je dan verwacht?quote:Op zaterdag 9 mei 2009 11:22 schreef SCH het volgende:
Hoe gaat Louis dit uitleggen, met al zijn principes?
Hij heeft de club en de fans dus gewoon jarenlang voor de gek gehouden
Denk alleen dat Louis zelf niet zo blij is met Nederland op zijn CV.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 11:31 schreef RayMania het volgende:
Eerlijk is eerlijk, ik vind het geweldig voor Louis. Blijft samen met Hiddink gewoon één van de beste coaches die Nederland de laatste twintig jaar heeft gehad. Mooie CV ook; Ajax, Barcelona, Nederland, AZ en Bayern München.
Co kan precies hetzelfde huzarenstukje herhalen.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 11:31 schreef RayMania het volgende:
Eerlijk is eerlijk, ik vind het geweldig voor Louis. Blijft samen met Hiddink gewoon één van de beste coaches die Nederland de laatste twintig jaar heeft gehad. Mooie CV ook; Ajax, Barcelona, Nederland, AZ en Bayern München.
Eerlijk gezegd zie ik AZ de prestatie van dit jaar niet herhalen, want Louis zorgt juist voor dat ene verschil.
Met FC Porto is het bijna geen kunst om kampioen te worden en Salzburg vind ik geen grote club. Kom op, het CV van Van Gaal is duizend keer indrukwekkender dan Adriaanse.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 11:46 schreef Pritt het volgende:
[..]
Co kan precies hetzelfde huzarenstukje herhalen.
Kampioenenmaker bij uitstek. Ligt er alleen aan dat niet teveel bepalende spelers weggaan.
Vind ik ook. Maar hoe verhoudt dit zich volgens jou tot zijn principes over contracttrouw e.d. ?quote:Op zaterdag 9 mei 2009 11:31 schreef RayMania het volgende:
Eerlijk gezegd zie ik AZ de prestatie van dit jaar niet herhalen, want Louis zorgt juist voor dat ene verschil.
Als hij ooit heeft gezegd dat hij altijd zijn contract uitdient, dan is deze actie niet netjes. Maar het kan ook zijn dat hij heeft gezegd dat hij in zijn carrière tot nu toe altijd zijn contract heeft uitgezeten. Ik weet niet precies wat hij ooit gezegd heeft.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 11:54 schreef SCH het volgende:
[..]
Vind ik ook. Maar hoe verhoudt dit zich volgens jou tot zijn principes over contracttrouw e.d. ?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |