Bron: Jezus is jarig op 17 juniquote:Jezus is jarig op 17 juni
Stop maar met het kopen van kado's en het braden van de kalkoen: Kerstmis moet een half jaar verplaatst worden. Dat beweert althans de Australische astronoom Dave Reneke. Hij heeft berekend dat Jezus niet is geboren op 25 december, maar op 17 juni. En dan ook nog twee jaar eerder dan wij nu denken.
Hoe hij dit weet? Met behulp van ingewikkelde software heeft hij de sterrenhemel boven het Heilig Land gereconstrueerd zoals die er 2000 jaar geleden moet hebben uitgezien. Hij concludeerde dat er inderdaad een grote, heldere ster boven Bethlehem is verschenen, zoals het Bijbelverhaal ons vertelt. Alleen was dat het geval op 17 juni. 2 jaar voor Christus.
"Op dat tijdstip stonden Venus en Jupiter heel dicht bij elkaar, en ontstond er zo een helder licht in de hemel", zegt Reneke in een Australische krant. "En dat is de ster die de Drie Koningen hebben gevolgd."
Reneke is niet van plan om het geloof in Christus te laten wankelen. "Helemaal niet. Voor ons onderzoek doet het er ook niet toe wanneer Christus nu echt is geboren. Het bevestigt alleen de aanwezigheid van de felle ster in het Oosten
quote:Op woensdag 10 december 2008 16:49 schreef HzHertz het volgende:
Zucht die krijgen we wss ook 5 keer te zien
In december zijn er overigens ook niet zo heel vaak lammetjes en herders op het veld.quote:Natalis Invicti
The well-known solar feast, however, of Natalis Invicti, celebrated on 25 December, has a strong claim on the responsibility for our December date. For the history of the solar cult, its position in the Roman Empire, and syncretism with Mithraism, see Cumont's epoch-making "Textes et Monuments" etc., I, ii, 4, 6, p. 355. Mommsen (Corpus Inscriptionum Latinarum, 12, p. 338) has collected the evidence for the feast, which reached its climax of popularity under Aurelian in 274. Filippo del Torre in 1700 first saw its importance; it is marked, as has been said, without addition in Philocalus' Calendar. It would be impossible here even to outline the history of solarsymbolism and language as applied to God, the Messiah, and Christ in Jewish or Christian canonical, patristic, or devotional works. Hymns and Christmas offices abound in instances; the texts are well arranged by Cumont (op. cit., addit. Note C, p. 355).
The earliest rapprochement of the births of Christ and the sun is in Cyprian, "De pasch. Comp.", xix, "O quam præclare providentia ut illo die quo natus est Sol . . . nasceretur Christus." — "O, how wonderfully actedProvidence that on that day on which that Sun was born . . . Christ should be born."
In the fourth century, Chrysostom, "del Solst. Et Æquin." (II, p. 118, ed. 1588), says: "Sed et dominus noster nascitur mense decembris . . . VIII Kal. Ian. . . . Sed et Invicti Natalem appelant. Quis utique tam invictus nisi dominus noster? . . . Vel quod dicant Solis esse natalem, ipse est Sol iustitiæ." — "But Our Lord, too, is born in the month of December . . . the eight before the calends of January [25 December] . . ., But they call it the 'Birthday of the Unconquered'. Who indeed is so unconquered as Our Lord . . .? Or, if they say that it is the birthday of the Sun, He is the Sun of Justice."
Already Tertullian (Apol., 16; cf. Ad. Nat., I, 13; Orig. c. Cels., VIII, 67, etc) had to assert that Sol was not the Christians' God; Augustine (Tract xxxiv, in Joan. In P.L., XXXV, 1652) denounces the heretical identification of Christ with Sol.
Pope Leo I (Serm. xxxvii in nat. dom., VII, 4; xxii, II, 6 in P.L., LIV, 218 and 198) bitterly reproves solar survivals — Christians, on the very doorstep of the Apostles' basilica, turn to adore the rising sun. Sun-worship has bequeathed features to modern popular worship in Armenia, where Christians had once temporarily and externally conformed to the cult of the material sun (Cumont, op. cit., p. 356).
But even should a deliberate and legitimate "baptism" of a pagan feast be seen here no more than the transference of the date need be supposed. The "mountain-birth" of Mithra and Christ's in the "grotto" have nothing in common: Mithra's adoring shepherds (Cumont, op. cit., I, ii, 4, p. 304 sqq.) are rather borrowed from Christian sources than vice versa.
quote:Op woensdag 10 december 2008 16:51 schreef FritsVanEgters het volgende:
Wetenschap serieus nemen? Nee, mensen die de verjaardag van Jezus vieren zijn daarvan vrijgesteld..
Ik moest (glim)lachen.quote:Op woensdag 10 december 2008 17:23 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
17 juni?
Daar gaat onze hoop op een witte Kerst
ja overigens is het oud nieuws dit heb ik al 10tallen keren gelezen dat de gebortedatum van jezus nooit op de 25ste kan zijn geweest (kometen etc die langs komen, seizoenen etc.)quote:Op woensdag 10 december 2008 16:48 schreef isogram het volgende:
Ruim de kerstboom maar op, cancel de adventsviering in de kerk maar voor de komende zondagen en maak meteen maar vast nieuwe kalenders, want onze jaartelling klopt niet. Lees maar:
[..]
Bron: Jezus is jarig op 17 juni
Best raar, dit soort onderzoeken. Ook omdat 17 juni vlak in de buurt van de langste dag is (qua dagliicht) terwijl 25 december juist hoort bij de donkere dagen rond kerst. Moeten we dit soort wetenschap serieus nemen en ons gedrag erop aanpassen?
en dat dusquote:Op woensdag 10 december 2008 18:43 schreef SpecialK het volgende:
mooi dan kunnen we het bij deze het kerst feest weer gewoon joelfeest noemen. Het duurde 900 jaar maar dan heb je ook wat
En het enge is dat zoveel mensen dit daadwerkelijk denken. Wat krijgen mensen tegenwoordig toch voor geschiedenisles?quote:Op woensdag 10 december 2008 19:12 schreef Smart_ass het volgende:
Jezus heeft helemaal nooit bestaan, hihi.
Dat mag je vinden. Maar wat is daar eng aan?quote:Op woensdag 10 december 2008 19:51 schreef koningdavid het volgende:
[..]
En het enge is dat zoveel mensen dit daadwerkelijk denken. Wat krijgen mensen tegenwoordig toch voor geschiedenisles?
Geloven dat Jezus niet bestaan heeft is dom.
ik geloof best dat hij bestaan heeft. geloof ook wel dat hij homo was al weet ik dat niet zeker. wat wel vrij zeker is IMHO is dat hij een geestelijke afwijking had (lees hij was zo gek als een deur)quote:Op woensdag 10 december 2008 19:12 schreef Smart_ass het volgende:
Jezus heeft helemaal nooit bestaan, hihi.
Ik vind het altijd wat eng als zoveel mensen zo slecht geïnformeerd dan wel historisch onderlegd zijn.quote:Op woensdag 10 december 2008 20:30 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat mag je vinden. Maar wat is daar eng aan?
Hoezo geloof je dat?quote:Op woensdag 10 december 2008 20:32 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
geloof ook wel dat hij homo was al weet ik dat niet zeker.
zijn meerdere aanwijzingen voor... google ff zou ik zeggen. en ik zeg niet dat hij het was ik acht het geloofwaardig...quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |