abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63893911
Bij de zaak waar ik werk (horeca) zijn we verplicht eventuele fooi gewoon in de kassa te doen. Je mag het dus niet zelf houden en er is ook geen fooienpot.

Kan mijn werkgever mij dit wel verplichten? De klant geeft het geld immers aan mij, niet aan de zaak.
  dinsdag 9 december 2008 @ 23:53:47 #2
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_63894023
Jij werkt voor de zaak. Geld naar jou is dus voor de zaak. Wil je het geld zelf houden? Moet je voor jezelf beginnen.
pi_63894094
gewoon jatten die hap daar is 't voor
"Isaac Newton invented gravity because some asshole hit him with an apple"
pi_63894124
Tuurlijk mag hij dat. De vraag is of jij dat toelaat.
Te dom voor wetenschap? Probeer religie!
  dinsdag 9 december 2008 @ 23:58:14 #5
2964 Armageddon
pi_63894131
Ja, ik zou het zelf gewoon in m'n zak steken hoor. Wat is nu eigenlijk het probleem?
pi_63894137
@Armageddon.
Zo werkt het dus volgens mij niet. De fooi is aan de werknemer gegeven en niet aan de baas.

Fooien mag je dus zelf houden of ze moeten in een fooienpot om gedeeld te worden over het voltallige personeel.
[quote]Op woensdag 26 november 2008 13:01 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
pi_63894155
Staat in je contract (of daarin een verwijzing naar je arbeidsvoorwaarden)..

Heb je je contract getekend?
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
pi_63894160
slik het door en thuis dan eh...
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_63894224
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 23:59 schreef Roi het volgende:
Staat in je contract (of daarin een verwijzing naar je arbeidsvoorwaarden)..

Heb je je contract getekend?
Er staat niets over in de huisregels, misschien wel in de CAO. Al zou het in de huisregels staan, dan nog vraag ik me af of hij het me kan verplichten.

Heel hypothetisch: ik neem de fooi mee naar huis, de baas komt er achter en ik word ontslagen voor diefstal. Ik ga er mee naar de rechter. Wat zou de rechter doen?
  woensdag 10 december 2008 @ 00:15:01 #10
2964 Armageddon
pi_63894521
quote:
Op woensdag 10 december 2008 00:02 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Er staat niets over in de huisregels, misschien wel in de CAO. Al zou het in de huisregels staan, dan nog vraag ik me af of hij het me kan verplichten.

Heel hypothetisch: ik neem de fooi mee naar huis, de baas komt er achter en ik word ontslagen voor diefstal. Ik ga er mee naar de rechter. Wat zou de rechter doen?
Wat doe jij in de horeca? Je denkt teveel na. Je moet dat geld gewoon in je zak steken na een dag hard werken en dan gewoon gaan slapen. Sjezus christus. Is de mensheid dan helemaal gek geworden, of ligt het aan mij?
pi_63894869
Fooien zijn geen loon aangezien zij door derde en zodoende niet door de werkgever worden betaald. Een werkgever heeft geen recht op de fooien die een medewerker ontvangt en kan afdracht daarvan niet vorderen. Van afdracht aan de werkgever is geen spraken, als het geld in een fooienpot voor het personeel wordt gestopt. Dan dient de werkgever hierover geen enkele zeggenschap te hebben. Een werkgever kan een medewerker niet verplichten om aan een dergelijke fooienpot mee te doen, ook niet in een arbeidsovereenkomst of ander contract. Het is niet toegestaan om voorwaarden te verbinden aan de besteding van fooien, waarbij fooien worden gezien als overige inkomsten van de werknemer (art 7:631-2 BW).

bron: http://www.arbeidsrechter.nl/

Ik zou de al afgegeven fooien terugeisen als ik jou was. Het is gewoon jouw geld en je baas is een lul.
Some weasel took the cork out of my lunch...
  woensdag 10 december 2008 @ 00:36:54 #12
2964 Armageddon
pi_63894973
Dat zeg ik.
pi_63894997
Fooi is misschien geen loon, maar er zijn wel meer bedrijven waar je fooi niet mag houden. In supermarkten bijvoorbeeld mag je ook geen fooi aannemen. Dat wil zeggen, je mag geen geld bij je hebben op de afdeling wanneer je de kassa bedient en je mag geen geld of goederen aannemen van klanten. Dit ivm de controle op fraude en diefstal (kort gezegd: als je geen geld in je zak hebt kun je het niet gestolen hebben en daarnaast kun je niet 'omgekocht' worden door klanten om iets te doen).

Ik vind daar niet zo veel geks aan op zich.

Maar goed, als ik jou was zou ik gewoon bij je baas voorstellen om een fooienpot neer te zetten en dat te delen met het personeel of te gebruiken voor activiteiten met al het personeel.
Of gewoon tegen de klant zeggen dat je het niet persoonlijk aan mag nemen en dat al het geld naar de baas gaat. Vinden ze vast leuk. (En je baas ook ).
Sanity is (not) statistical
pi_63895666
quote:
Op woensdag 10 december 2008 00:32 schreef Adfundum het volgende:
Fooien zijn geen loon aangezien zij door derde en zodoende niet door de werkgever worden betaald. Een werkgever heeft geen recht op de fooien die een medewerker ontvangt en kan afdracht daarvan niet vorderen. Van afdracht aan de werkgever is geen spraken, als het geld in een fooienpot voor het personeel wordt gestopt. Dan dient de werkgever hierover geen enkele zeggenschap te hebben. Een werkgever kan een medewerker niet verplichten om aan een dergelijke fooienpot mee te doen, ook niet in een arbeidsovereenkomst of ander contract. Het is niet toegestaan om voorwaarden te verbinden aan de besteding van fooien, waarbij fooien worden gezien als overige inkomsten van de werknemer (art 7:631-2 BW).

bron: http://www.arbeidsrechter.nl/

Ik zou de al afgegeven fooien terugeisen als ik jou was. Het is gewoon jouw geld en je baas is een lul.
tvq
Op donderdag 22 mei 2008 10:28 schreef Spittie het volgende:
swarma spam hoer
Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Broekpaling het volgende:
Swarmahoer, deleting your posts while users are still writing them.
  woensdag 10 december 2008 @ 01:30:58 #15
202014 JJH
Knetter. O+
pi_63895724
Ik rijd taxi en elke stuiver die de klant geeft verdwijnt in mijn eigen portemonnee. Ik ben immers degene die het extra stukje richting de klant levert en daar een paar grijpstuivers voor krijgt. Ik kan ook de hele dag lomp en onbehouwen doen (geen probleem), maar daar word zowel ik als de baas niet blij van.

Baas moet jou gewoon je fooi geven. period. (Of stel anders een voor om er met de gehele club een dagje van weg te gaan ofzo, zou mij wel goed zijn. )
pi_63896321
quote:
Op woensdag 10 december 2008 00:15 schreef Armageddon het volgende:
Is de mensheid dan helemaal gek geworden, of ligt het aan mij?
Zolang er nog mensen zijn die fooien geven is het de mensheid die gek is geworden/gebleven.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
  woensdag 10 december 2008 @ 09:01:26 #17
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_63897544
Ik heb ooit een blauwe maandag bij de McDonalds gewerkt en daar moest de fooi ook in de kassa verdwijnen als je die kreeg. Veel mensen stopten het in sokken en bh's omdat je die uniformen aan had waar dus geen zakken in zitten.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_63897676
Fooi geef je omdat je tevreden bent over de service die door de betreffende personeelsleden is geboden. Het lijkt me dan ook niet meer dan logisch dat fooi onder het personeel verdeeld wordt.
Never underestimate a Horse - He can't think but is better in acting than Meryl Streep
pi_63898073
Armageddon: ik sta niet aan de kassa, dus ik krijg sowieso nooit fooi, maar het gaat me om het principe. Maar goed, ze kunnen me dus in principe niets maken als ik eventuele fooi in mijn zak zou steken en de kassa verder klopt.
pi_63902294
quote:
Op woensdag 10 december 2008 09:31 schreef Sloggi het volgende:
Armageddon: ik sta niet aan de kassa, dus ik krijg sowieso nooit fooi, maar het gaat me om het principe. Maar goed, ze kunnen me dus in principe niets maken als ik eventuele fooi in mijn zak zou steken en de kassa verder klopt.
En als de kassa eens een keertje niet klopt?
Met zo'n lul als baas zal hij natuurlijk je meteen ontslaan en van diefstal beschuldigen.
pi_63902399
Heb je het er al met je baas over gehad en watvoor reden heeft hij erbij gegeven? Als hij niet wil delen, zou je (zoals anderen al zeggen) voor kunnen stellen om er een keer wat leuks van te doen.

Ik heb ook weleens gehoord dat iemand een extra toeslag op zijn salaris had, voor de fooi. Het wordt dan voor een deel in het salaris verwerkt.
pi_63903009
bij een bedrijf waar ik werk word als argument gegeven dat je het kasverschil ook niet zelf hoeft terug te betalen, dus dat de fooi gewoon in de kassa moet

beetje krom
Op donderdag 22 mei 2008 10:28 schreef Spittie het volgende:
swarma spam hoer
Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Broekpaling het volgende:
Swarmahoer, deleting your posts while users are still writing them.
pi_63903163
quote:
Op woensdag 10 december 2008 12:29 schreef Rikkert het volgende:
Heb je het er al met je baas over gehad en watvoor reden heeft hij erbij gegeven? Als hij niet wil delen, zou je (zoals anderen al zeggen) voor kunnen stellen om er een keer wat leuks van te doen.

Ik heb ook weleens gehoord dat iemand een extra toeslag op zijn salaris had, voor de fooi. Het wordt dan voor een deel in het salaris verwerkt.
Lekker! Dan betaal je daar weer belasting over! Zo verdwijnt dus een deel van je fooi en komt terecht bij de staat :S
pi_63903301
Benadruk dan meteen bij je werkgever dat hij dit bij de Belastingdienst dient op te geven als zijnde inkomsten. En anders meld jij het bij de Belastingdienst ..
pi_63903912
quote:
Op woensdag 10 december 2008 12:57 schreef swarmahoer het volgende:
bij een bedrijf waar ik werk word als argument gegeven dat je het kasverschil ook niet zelf hoeft terug te betalen, dus dat de fooi gewoon in de kassa moet

beetje krom
Beetje krom ja. Als je nou zelf expres geld uit de kassa pakt, oke. Maar nu zijn het gewoon fouten en dat kan gebeuren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')