Er staat niets over in de huisregels, misschien wel in de CAO. Al zou het in de huisregels staan, dan nog vraag ik me af of hij het me kan verplichten.quote:Op dinsdag 9 december 2008 23:59 schreef Roi het volgende:
Staat in je contract (of daarin een verwijzing naar je arbeidsvoorwaarden)..
Heb je je contract getekend?
Wat doe jij in de horeca? Je denkt teveel na. Je moet dat geld gewoon in je zak steken na een dag hard werken en dan gewoon gaan slapen. Sjezus christus. Is de mensheid dan helemaal gek geworden, of ligt het aan mij?quote:Op woensdag 10 december 2008 00:02 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Er staat niets over in de huisregels, misschien wel in de CAO. Al zou het in de huisregels staan, dan nog vraag ik me af of hij het me kan verplichten.
Heel hypothetisch: ik neem de fooi mee naar huis, de baas komt er achter en ik word ontslagen voor diefstal. Ik ga er mee naar de rechter. Wat zou de rechter doen?
tvqquote:Op woensdag 10 december 2008 00:32 schreef Adfundum het volgende:
Fooien zijn geen loon aangezien zij door derde en zodoende niet door de werkgever worden betaald. Een werkgever heeft geen recht op de fooien die een medewerker ontvangt en kan afdracht daarvan niet vorderen. Van afdracht aan de werkgever is geen spraken, als het geld in een fooienpot voor het personeel wordt gestopt. Dan dient de werkgever hierover geen enkele zeggenschap te hebben. Een werkgever kan een medewerker niet verplichten om aan een dergelijke fooienpot mee te doen, ook niet in een arbeidsovereenkomst of ander contract. Het is niet toegestaan om voorwaarden te verbinden aan de besteding van fooien, waarbij fooien worden gezien als overige inkomsten van de werknemer (art 7:631-2 BW).
bron: http://www.arbeidsrechter.nl/
Ik zou de al afgegeven fooien terugeisen als ik jou was. Het is gewoon jouw geld en je baas is een lul.
Zolang er nog mensen zijn die fooien geven is het de mensheid die gek is geworden/gebleven.quote:Op woensdag 10 december 2008 00:15 schreef Armageddon het volgende:
Is de mensheid dan helemaal gek geworden, of ligt het aan mij?
En als de kassa eens een keertje niet klopt?quote:Op woensdag 10 december 2008 09:31 schreef Sloggi het volgende:
Armageddon: ik sta niet aan de kassa, dus ik krijg sowieso nooit fooi, maar het gaat me om het principe. Maar goed, ze kunnen me dus in principe niets maken als ik eventuele fooi in mijn zak zou steken en de kassa verder klopt.
Lekker! Dan betaal je daar weer belasting over! Zo verdwijnt dus een deel van je fooi en komt terecht bij de staat :Squote:Op woensdag 10 december 2008 12:29 schreef Rikkert het volgende:
Heb je het er al met je baas over gehad en watvoor reden heeft hij erbij gegeven? Als hij niet wil delen, zou je (zoals anderen al zeggen) voor kunnen stellen om er een keer wat leuks van te doen.
Ik heb ook weleens gehoord dat iemand een extra toeslag op zijn salaris had, voor de fooi. Het wordt dan voor een deel in het salaris verwerkt.
Beetje krom ja. Als je nou zelf expres geld uit de kassa pakt, oke. Maar nu zijn het gewoon fouten en dat kan gebeuren.quote:Op woensdag 10 december 2008 12:57 schreef swarmahoer het volgende:
bij een bedrijf waar ik werk word als argument gegeven dat je het kasverschil ook niet zelf hoeft terug te betalen, dus dat de fooi gewoon in de kassa moet
beetje krom
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |