abonnement Unibet Coolblue
pi_63883120
Het kerstdiner


Wat ga jij koken tijdens de kerstdagen?




Voor wie ga je koken?



Hoe dek je de tafel?



Waar haal je de inspiratie vandaan?



En welke recepten gebuik je?



Wat drink je erbij?


[ Bericht 4% gewijzigd door piepster op 09-12-2008 20:14:41 ]
pi_63883265
ts begint:

Ik wil me één dag gaan uitsloven in de keuken. 't Zal iets Italiaans worden met een heleboel gangen denk ik. Waarschijnlijk een diner voor ega en ik samen. Maar misschien komt de rest van de family ook mee-eten. In dat geval zijn we met max 8 personen. De tafel wordt gedekt met het zondagse servies. Ik heb een oud jachtservies en dit is typisch zo'n gelegenheid om het op tafel te gooien zetten. Ik kijk meestal rond op internet en natuurlijk [CUL], maar ik haal ook veel recepten en ideeen uit de Zilveren Lepel en een heel groot aantal andere kookboeken. Aangezien ik nog geen idee heb wat ik ga maken, kan ik ook nog geen recepten posten. Idem voor de wijntjes en aperitieven. Die moeten natuurlijk wel bij de gerechten passen. Als ik het menu rond heb, laat ik het weten!

Ben benieuwd naar jullie kerstdiners.

[ Bericht 3% gewijzigd door piepster op 09-12-2008 20:18:33 ]
pi_63884176
Ik ben eigenlijk van plan om me dit jaar uit te laten nodigen bij anderen. Ik ben ieder jaar 'de klos' en hoewel ik heeeel graag kook en helemaal met kerst, lijkt het me wel relaxed om dit jaar gewoon eens niets te doen!

Eigenlijk is dit gewoon een tvp, want ik ben wel enorm benieuwd naar wat anderen doen.
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_63885156
Ik ga dit jaar met 2e kerstdag groots uitpakken , met;

1 of 2 amuses; nog niet zeker wat het word; misschien een blini met een rivierkreeftje en een pittig rosbiefrolletje (uit de allerhande..)

Voorgerecht; terrine van gegrilde groenten en geitenkaas met paprika-saus en balsamicosiroop

Soep; ossenstaartsoep; dat laat ik aan mijn mama of oma over

Tussengerecht; iets met vis maar daar ben ik nog niet helemaal over uit

Spoon; waarschijnlijk met citroensorbetijs en prosecco

Hoofdgerecht;
gegrilde lamslende met rode wijn-tijm saus en een aardappel-koek met truffel, erbij denk ik haricot vers met een reepje spek eromheen. Ik heb wel nog niet helemaal besloten wat de groentegarnituur precies word. het hoeft natuurlijk ook maar een klein beetje te zijn.
Dit recept komt uit; 'fantastische feesten' alison price, daar komt ook de terrine uit.

Dessert; ook nog niet definitief maar ik denk een puntje citroenlaagjesmeringue-taart van nigella uit haar feest boek.


Ik wil dit alles serveren aan mn ouders, broertje, opa en oma en mn lieve vriendje die dan eindelijk weer terug is van 7 weken weg geweest en die ik dan dus eindelijk weer culinair kan verwennen!
Ik heb er nu al zin in!

Iemand nog goede suggesties over mijn menu keuze of een visgerechtje wat ik niet kan missen?
pi_63888862
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 18:32 schreef Zo-is-dat het volgende:
[...lekker kerstdiner...]
Ik heb zelf vorig jaar hammousse gemaakt. Was erg lekker. (Als in: 'waar is ega toch? Oh, hij staat in de keuken de spuitzak uit te zuigen.' )
quote:
Hammousse
piepster

Ingredienten (voor 6 personen) :
1 ons jambon de la Paz
2 el. Parmezaanse kaas, geraspt
2 el. koksroom
1 tl tijm
1 tl. whisky
1/2 sjalotje
1/2 augurk

Benodigdheden:
Keukenmachine, spuitzak

Bereidingswijze:
Doe alles in de keukenmachine en pureer het tot een geheel.
Spuit met een vormpje het mengsel op de amuse-lepels.
Garneer met een klein reepje ham en een klein reepje augurk.

Het befaamde wortelsoepjes van Bluezz was ook een hit vorig jaar:
quote:
Lauwwarme wortelsoep in champagneglazen
Bluezz

Ingrediënten:
1/2 fles wortelsap
sjalotjes, laurierblad, peperkorrels, witte wijn, roomboter, citroensap, zout.

Bereidingswijze:
Dit soepje is het lekkerste als je zelf sap maakt van een bospeen, met een sapcentrifuge, maar je kunt ook kant-en-klare wortelsap gebruiken.
Door het sap tot eenderde in te koken met wat gesnipperde sjalot, een blaadje laurier, enkele gekneusde peperkorrels en een scheut witte wijn versterk je de zoete wortelsmaak en wordt het soepje dikker.
Dan schenk je de soep door een zeef, roert er een klontje roomboter door en brengt het soepje op smaak met zout, peper en wat citroensap - als tegenhanger van het zoetige.
Wij serveren dit lauwwarm als amusesoepje in champagneflutes.
De rest van je menu ziet er tot nu toe erg lekker uit. Ik heb niet zo één-twee-drie- tips voor visgerechten. Da's niet mijn sterkste punt nl. Ik ben wel erg nieuwsgierig naar het recept van je groenteterrine.

Vorige jaren had ik citroensorbetijs van de sypermarkt, dit jaar wil ik zoiets zelf gaan maken. Wat vinden jullie van dit recept?
quote:
Citroenspoom

Ingrediënten:
3 citroenen, geperst
100 ml cactus-citroensiroop (Lessini)
1 cupje gepasteuriseerd eiwit (te koop bij o.a. Jumbo)
200 ml mousserende witte wijn, gekoeld

Benodigdheden:
diepvriesdoos (inhoud 750 ml)
ijsbolletjestang

Voorbereiden:
Van citroenssap 100 ml afmeten en mengen met cactus-citroensiroop. Mengsel overdoen in diepvriesdoos, onafgedekt in vriezer zetten en in circa 1 uur licht laten bevriezen. Eiwitten stijfkloppen. Citroenmengsel uit vriezer nemen en met vork loshalen. Eiwit met mespunt zout loskloppen en voorzichtig door citroenmengsel spatelen.
Mengsel terug in vriezer zetten en elke 30 minuten met vork loshalen of omscheppen. Na 4-5 uur heeft sorbetijs de juiste structuur. U kunt ook de ijsmassa laten bevriezen en sorbet daarna in keukenmachine in 1 minuut fijnmaken.

Bereiden:
Sorbetijs 10 minuten voor gebruik uit vriezer nemen en in koelkast zetten. Bubbelwijn over 4 glazen verdelen. Met ijsbolletjestang ijsbolletjes over de mooie glazen verdelen.
pi_63890098
quote:
. Ik ben wel erg nieuwsgierig naar het recept van je groenteterrine.

Vorige jaren had ik citroensorbetijs van de sypermarkt, dit jaar wil ik zoiets zelf gaan maken. Wat vinden jullie van dit recept?
[..]

klinkt goed hoor dat recept; ik ga het mezelf niet (nog) moeilijker maken anders zou ik hm graag proberen!

ik heb de terrine nog nooit gemaakt maar het recept klinkt me erg goed in de oren!;

voor 10 personen;
6 rode paprika's
2 grote aubergines
6 grote courgettes
350 g geitenkaas
80 g Parmezaanse kaas
pesto

paprikasaus
1 teentje knoflook, fijngehakt
1 sjalotje, fijngehakt
2 rode paprika's, geroosterd, ontveld, zonder zaadjes en fijngehakt (rooster ze samen met de parika's voor de terrine)
2 pruimtomaten, fijngehakt
1 tl tomatenpuree
3 dl groentebouillon

balsamicosiroop of 2,5 dl azijn inkoken tot de helft

paprika's roosteren, tot ze zwart blakeren, in een plastic zak doen en een minuut of 10 later ontvellen.
snijd de 6 paprika's, aubergines en de courgettes in reepjes van ca 7 mm breed. Maak insnijdingen, bestrooi ze met zouten laat ze 30 min. liggen. Snijd de geitenkaas in plakken van ca. 7 mm. dik. Dep de courgettes en aubergines droog. Verhit de grillpan, besprenkel de groenten met olijfolie en zout en peper, gril ze tot ze mooie strepen hebben.
Oven voorverwarmen op 190 graden.
Snijd een dik stuk karton op maat zodat hij precies past op de terrine vorm (of cakeblik) omwikkel het met folie. bestrijk de vorm met olijfolie en bekleed met vetvrijpapier.
Bedek de bodem met paprika, bestrooi met zout en peper. Maak lagen aubergine, courgette, geitenkaas, aubergine en paprika. Bestrijk elke laag met pesto en strooi wat geraspte kaas erover. Dek de terrine af en zet hem 25 min. in de oven. Laat afkoelen en laat hierna 2 dagen staan met het stuk karton erop waarop je een gewicht legt. (kookboek ofzo.. )

De saus; knof en sjalot fruiten, paprika's, tomaten en puree toevoegen en 2 min. bakken. Voeg bouillon toe en kruid met zout en peper, smoor 20 min. Zeef de afgekoelde saus.

Stort de terrine op een plank en veeg al het vocht weg. Snijd de terrine in porties van 2 cm. Leg de plakken midden op een bord en druppel er pesto, de azijn en paprikasaus rond de terrine.

Tadaah
pi_63890222
Ik heb me dit jaar al met Sinterklaas al een slag in de rondte gekookt, dus ik was niet echt heel blij toen mijn ouders en zusje me eraan herinnerden dat ik voor hen, mijn vriend en mijn zwager wild zou klaarmaken op Tweede Kerstdag. Tegen die tijd heb ik er vast wel weer zin in, maar voorlopig weet ik nog niet wat het precies gaat worden. Ik zit te denken aan wild zwijn.
pi_63896699
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 21:47 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik heb me dit jaar al met Sinterklaas al een slag in de rondte gekookt, dus ik was niet echt heel blij toen mijn ouders en zusje me eraan herinnerden dat ik voor hen, mijn vriend en mijn zwager wild zou klaarmaken op Tweede Kerstdag. Tegen die tijd heb ik er vast wel weer zin in, maar voorlopig weet ik nog niet wat het precies gaat worden. Ik zit te denken aan wild zwijn.
Nou inderdaad, dat had ik dus ook! Ik heb met pakjesavond gekookt en dat was heul veul werk. Wel leuk, maar voorlopig heb ik het wel weer even gehad! Ik heb al een uitnodiging liggen om bij mijn schoonouders te gaan eten 1e kerstdag. Dat wordt dan waarschijnlijk wel iets eenvoudigs of fondue of zo. Geeft niet! Als het maar gezellig is!
En tweede kerstdag gaan we lekker een pilsje drinken op de tijdelijke schaatsbaan (die hier ieder jaar op de markt wordt opgebouwd). En dan eet ik wel een frietje of zo, hihi.
Alleen met zelfspot kun je overleven...
  woensdag 10 december 2008 @ 11:16:14 #9
164802 xxjosjex
no way jose.....
pi_63900636
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 18:32 schreef Zo-is-dat het volgende:
Mijn vriend gaat samen met nog een vriend dit jaar met kerstavond groots uitpakken , met;

1 of 2 amuses;

Voorgerecht; terrine van zalm (wilde, gerookte, verse)

Soep; soep;

Tussengerecht; iets met vis

Spoon; iets met bubbels

Hoofdgerecht;
iets met vlees

Dessert; driekleuren chocolade lasagna, stoofpeertje met chocolade eromheen.

Het is grotendeels geheim voor me, maar de dingen die ik weet heb ik voor mogen proeven!! mjammie!!!
Wij gaan dit serveren aan vrienden, we zijn met zijn 9-en.

It's all a blur!!!
pi_64042825
tvp.
Ik hoorde vanmiddag dat ik dit jaar eerste kerstdag een diner mag verzorgen voor ons, mijn ouders en misschien mijn broertje en schoonzusje dus ik kan wel wat inspiratie gebruiken.

Eigenlijk heb ik wel zin aan iets traditioneels. Stoofvlees, spruitjes met hazelnoten en spekjes en aardappelpuree o.i.d. maar ik ben er nog niet uit. Misschien geef ik het ook wel een Italiaans tintje of oosters of...
Zo weinig tijd en zoveel recepten te lezen.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_64044603
quote:
Op maandag 15 december 2008 18:56 schreef MLI het volgende:
Ik kook dit jaar en ik hou het simpel met als thema Russisch. Geen culinaire hoogstandjes want dan vreet niemand het. Mijn moeder haalt de boodschappen, dus er gaan als het goed is geen alarmbellen rinkelen over al te exotische producten. Erg authentiek zullen de receptenl niet zijn, maar ik denk dat mijn familie dit he-le-maal geweldig gaat vinden.

Voorgerecht:

Kip Plotnik (4 personen)
4 enkele kipfilets
droge rode wijn
licht belegen, geraspte kaas
2 flinke uien
200 gr. bospaddenstoelen
250 gr. champignons
crème fraiche
zoete chilisaus
runderbouillon
3 theelepels Bourgondische kruiden (nog even uitzoeken wtf dit voor kruiden zijn)
ketjap manis
scherpe, niet zoute sambal
zonnebloemolie
Bak de kipfilets in de zonnebloemolie en blus af met een forse scheut rode wijn. Snij de filets, diagonaal, in vieren en verdeel ze over kleine ovenschaaltjes. Maak eerst de saus. Snijd de uien in ringen en de champignons in plakjes. Bak deze in zonnebloemolie. Voeg de crème fraiche, chilisaus, bouillon, ketjap en sambal naar smaak toe. Doe tenslotte de Bourgondische kruiden erbij. Laat de saus even doorkoken en bind deze, indien nodig, iets met maizena. Schenk de saus over de kip en bestrooi daarna met de geraspte kaas. Zet de schaaltjes onder de grill, zodat er een lichtbruin korstje op komt.

Hoofdgerecht:(ik moet nog kiezen tussen 2 van de 3)

Babka (4 personen)
7 middelgrote aardappels
200 gr varkensvlees
1 grote ui
1 ei
1,25 dl melk
zout naar smaak
Hak het vlees fijn en bak het halfgaar. Doe er dan de fijngehakte ui en wat zout bij. Bak alles tot het licht bruin is. Schil, was en rasp de aardappelen. Giet het aardappelvocht af en doe er melk, ei en zout naar smaak bij. Roer het goed door elkaar. Vet een ovenschaal goed in met plantaardige olie. Leg op de bodem het vlees-ui mengsel en daar overheen het aardappelmengsel. Bak het in een voorverwarmde oven (ca. 250 graden) tot de bovenlaag mooi goudbruin van kleur is. Serveer de Babka met zure room.

Moscovitz (4 personen)
200 gr. mager varkensvlees in reepjes gesneden
1 rode paprika
1 groene paprika
2 grote uien
1 teentje knoflook
1 doosje champignons
2 eetlepels paprikapoeder
3 eetlepels bloem
scheutje tomatenketchup
peper en zout
ongeveer 5 kleine augurken
ongeveer 25 zilveruitjes
olie
scheut cognac en wodka

Varkensvlees in reepjes snijden, zo ook de uien, champignons en de paprika’s snijden in kleine stukken. Varkensvlees aanbakken in een beetje olie met peper en zout en knoflook. Daarna het vlees er uit nemen, en de gesneden groenten bakken, dit zijn paprika, uien en champignons. Dan bij de groente paprikapoeder en bloem toevoegen, even erdoor roeren en aan de kook brengen tot dat het een dikke saus is geworden. Dan zilveruitjes, augurken, tomatenketchup, cognac en wodka toevoegen, op smaak maken met zout, peper en eventueel een bouillonblok. Daarna ongeveer 20 minuten zachtjes laten koken onder regelmatig roeren.

Red flannel flash (4 personen) valt waarschijnlijk af
500 gram rundergehakt
750 gram net niet gaar gekookte aardappelen
500 gram gekookte rode bieten
50 gram boter of olijfolie
2 gesnipperde uien
zout, suiker en peper
azijn
1/8 liter slagroom
De bieten raspen op een grove rasp. De geraspte bieten kruiden met een scheutje azijn, een paar theelepels suiker, wat zout en peper. De aardappelen in kleine blokjes snijden. De gehakt in een wok of braadpan zolang bakken tot het in kruimels uiteen is gevallen en de oorspronkelijke kleur heeft verloren. De fijn gesnipperde uien toevoegen. En dit alles met wat zout en peper kruiden. Schep de aardappelen en de bieten door elkaar. Verdeel het mengsel over een beboterde ovenschaal. Spreid het gehakt er over uit en schenk er vervolgens de slagroom over. Plaats de schaal in de voorverwarmde oven (225 graden). Dien het gerecht na ongeveer 25 minuten, als het door en door heet is, op. Geef er een schaaltje met zoetzure augurken en dito uitjes apart bij.

Bijgerecht:
Russische salade (4 personen)
2 vastkokende aardappelen
150 gram knolselderij
1 winterpeen
100 gram augurk
100 gram doperwten diepvries
150 gram garnalen
2 eieren
Enkele blaadjes kropsla
1 tomaat
1/4 komkommer
zout, peper en azijn
2 eetlepels mayonaise
1/2 ui
peterselie

Slasaus maken van mayonaise, versnipperde ui, gehakte peterselie en enkele druppels azijn.
Eieren hard koken, pellen, afkoelen en in partjes snijden. Aardappelen, winterpeen en knolselderij schillen en wassen. De groenten in gelijkmatige dobbelsteentjes snijden. Een pan met water opzetten, zout en een scheutje azijn toevoegen en aan de kook laten komen. Aardappel-, knolselderij- en wortelblokjes in het kokende water doen en 5 minuten laten koken. Diepvriesdoperwten toevoegen en opnieuw aan de kook brengen. Nog eens 3 minuten laten koken. De groenten afgieten en laten afkoelen. Augurk in dobbelsteentjes snijden. De groenten mengen met garnalen en slasaus. Kropsla wassen en droogmaken, tomaat en komkommer in plakjes snijden. De borden bedekken met kropsla, daarop de Russische salade en afwerken met plakjes tomaat, komkommer en partjes ei.

Russische champignons (4 personen)
500 gram champignons
citroensap
1 ui
100 gram boter
peper en zout
1 dl zure room
Broodkruimels

Maak de champignons schoon, was ze in water met wat citroensap en snijd ze in plakjes. Snipper de ui, verhit de helft van de boter en bak daarin de ui en de champignons. Strooi er peper en zout bij en laat het gerecht een tiental minuten op een zacht vuurtje sudderen. Breng alles over in een ovenschotel, schep de zure room er bij en de rest van de gesmolten boter. Bestrooi het geheel royaal met goed droog broodkruim en zet de schotel in de hete oven totdat zij een mooi bruin korstje vertoont.

Nagerecht:
Omelette Siberienne (8 personen)
1 oma`s cake
3 eiwitten
100 gr. suiker
1/2 liter Vanilleroomijs

Verwarm de oven voor op 170 C. Snij de zijkanten zo dun mogelijk van de cake af en hou ze apart. Snij het binnenste van de cake in dunne lengteplakken. Snij het ijs ook in plakken. Leg een plak cake in een ovenschaal en leg er plakken ijs op. Ga zo door tot cake en ijs op zijn. Zet de zijkanten van de cake er weer tegenaan. Klop het eiwit stijf met 2 eetl. suiker. Blijf kloppen en voeg dan heel langzaam de rest van de suiker toe. Bestrijk de cake rondom met het eiwit en trek er met de achterkant van een lepel pieken in. Zet de schaal in de oven en laat het eiwit in 6-7 min. lichtbruin kleuren. Serveer meteen.

Iemand nog dranksuggesties?
pi_64045126
Ik ga dit jaar voor een deel van mijn familie (12 personen) koken. Het is de eerste keer dat ik mag koken, aangezien mijn moeder het altijd verzorgd. Sinds ik op kamers zit, heb ik mij echter steeds meer ontwikkeld op culinair gebied dus dit jaar durf ik het aan om dit menu voor te schotelen.

2 of 3 amuses; peperkoek met kruidenkaas en gerookte eendenborst, blini met zalm (ergens gelezen een keer) en wellicht nog een glaasje pittige tomatensoep.

Voorgerecht; courgettesoep met rivierkreeftjes (volgens mij uit het Fok!kookboek)

Tussengerecht; crostini met palingmousse en/of crostini met gemarineerde biefstukreepje. (De palingmousse heb ik ergens een keer in de allerhande gelezen en de gemarineerde biefstukreepje van Oliver volgens mij)


Hoofdgerecht;
Kalfslende uit de oven met een rodewijnsaus of jus, met rosevalaardappels (knof, rozemarijn, ui, tijm, zeezout en peper) uit de oven en gegrilde groentes. (Beetje van alles bij elkaar geraapt)

Dessert; Hangop met vers fruit en een kletskop (helaas de kletskop niet zelfgebakken)

Hebben jullie wellicht nog tips?
pi_64050264
De tussenstand:

dubbelgetrokken runderbouillon
citroenspoom
varkensfilet aan het stuk met rozemarijn en knoflook, erbij Opperdoezer Ronde en haricoverts in spek
kaasplankje met Nederlandse kazen, walnoot-vijgenjam en nootjes.


Ik zoek nog:
2 amuses
1 voorgerecht met pasta oid
1 zoet nagerecht

Tips zijn wekom!
pi_64051932
Wat ga je koken? Rosbief met aardappelpartjes, paprika en sjalotjes uit de oven
Voor wie ga je koken? Mn vriend en mezelf
Hoe dek je de tafel? Tafelkleed, borden, bestek, glazen, servetten, placemat voor ovenschaal
Waar haal je je inspiratie vandaan? Uit de "Boodschappen" van een paar maanden geleden.
Welke recepten gebruik je? Dat recept uit de "Boodschappen" dus
Wat drink je erbij? Mn vriend bier of wijn, ik gewoon fris.

Niet echt heel bijzonder of uitgebreid, maar voor 2 personen vind ik dat ook niet echt nodig. En dit is een gerecht wat we allebei erg lekker vinden Wat ik als voorgerecht ga maken weet ik nog niet.

1e Kerstdag eten we bij mn vriends ouders, geen idee wat we daar krijgen.

[ Bericht 4% gewijzigd door _Hestia_ op 16-12-2008 11:06:32 ]
pi_64052029
niets mis met voor twee personen mega-uitgebreid koken hoor!

Heb me vorig jaar ook ontzettend uitgesloofd

Dit daar helaas niets, tenminste, we zijn zowel 1e als 2e kerstdag bij familie uitgenodigd én '3e kerstdag' een diner met vrienden, waarbij wij wel het voorgerecht gaan maken (6 gangendiner ofzo) dus daar mag ik me gelukkig wel in uitleven.

omdat het bij anderen is weet ik niets van de rest van het menu, vooralsnog en ook niets over de tafelindeling

maar ik ga me wel uitleven
Ja doei.
pi_64052247
Nee, daar is niets mis mee, maar we komen 2e Kerstdag ook pas laat terug ( t/m 1e kerstdag zijn we bij mn vriend) en voor mn vriend hoeft dat eten en uitsloven allemaal niet zo. Ik vind het wel leuk om er een beetje mn best voor te doen, het leuk op te maken enzo, maar voor mn vriend hoeft het allemaal niet. Als hij maar wat te eten krijgt vindt ie het best.
pi_64052269
nou, dan kan jij het toch gewoon doen en hij hoeft het alleen maar op te eten
Ja doei.
pi_64052272
Kerstavond zitten we bij mijn moeder en nu gelukkig niet pas om 0.00 uur. Eerste kerstdag heb ik besloten om helemaal niets te doen. Tweede kerstdag heb ik me uitgenodigd bij mijn broertje en vrouw om hun nieuwe huis en vooral de keuken ook meteen in te wijden (ze gaan het weekend voor kerst over) Oud jaar ben ik aan de beurt.

P.s. denk dat ik eerste kerstdag toch kip maak zoals het gisteren door jamie oliver gedaan werd.
boter, knoflook, citroenschil, tijm en gerookte spek/bacon door elkaar mengen. Het vel voor een gedeelte losmaken van het vlees en daar het botermengsel instoppen en zoveel mogelijk verspreiden. In zijn gat de rest van de citroen in plakjes gesneden stoppen in de oven op 220 (voor elke kilo 40/45 minuten) we zijn met zijn drieen misschien vier dus dat worden 2 kippen voor de rest niets erbij. Filmpje erbij en lekker op de bank hangen met ons bord

P.s. 2 nu vraag ik me af wat er met het restant boter gedaan werd, Iemand toevallig de aflevering van gisteren gezien ?
pi_64052329
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 11:10 schreef motorbloempje het volgende:
nou, dan kan jij het toch gewoon doen en hij hoeft het alleen maar op te eten
Mja, vind het wel fijn om er dan een beetje waardering voor te krijgen zeg maar

Als je uren in de keuken hebt gestaan en hij het dan gewoon binnen 5 minuten op heeft is het gewoon jammer.
pi_64052337
ja, dan niet
Ja doei.
pi_64052396
jemig, als jij dat leuk vindt zou ik toch mooi tegen 'm zeggen:

"luister schat, ik ga met kerst, omdat IK het leuk vind uitgebreid koken, en ik denk dat je 't best lekker gaat vinden, nog voorkeuren voor een voorgerecht?"
Ja doei.
pi_64052709
Ik houd het redelijk traditioneel en ik maak het mezelf makkelijk met bijna allemaal dingen die van tevoren zijn te maken en op te warmen.
Mijn tussenstand:
Wat ga je koken?

Soep
Heldere knoflooksoep met amandelschaafsel en croutons

Warm voorgerecht
Gevulde portabello met risotto met (de inhoud van) catelaanse worstjes of chippolataworstjes, ui, knof en paddestoelenbouillon.

Limoen/munt spoom

Hoofdgerecht
Wildstoofpotje

Bijgerechten
Aardappel-knofmousseline
spruitjes met hazelnoten en spekjes
In rode wijn gestoofde sjalotten
Groene salade

Dessert
Creme brulee met frambozen en chocolade-amandelnougat

Ik zoek nog een koud voorgerecht en drie amuses.

Wat drink je erbij?
Bij de portabello denk ik aan een viognier of een barbera 'd Alba.
De spoom wil ik met prosecco maken.
Bij het hoofdgerecht een Malbec, Syrah of Barolo.
Bij het dessert een ijskoude PX sherry omdat dat zo lekker is met de heel pure chocolade.

Voor wie ga je koken?
Mezelf, mijn vriend, mijn ouders en misschien mijn broertje en schoonzusje.

Hoe dek je de tafel?
Uitgebreid.
Met tafellinnen, stoffen servetten, mooie tafellopers, onderborden, mooi serviesgoed opdienschalen en kerstversiering al weet ik nog niet hoe. In ieder geval geen enorm centre piece want mijn moeder heeft de volgende dag ook een diner en dan zou dat heel erg lastig zijn.

Waar haal je je inspiratie vandaan?
Overal en nergens. Internet, kookboeken, blaadjes van de supermarkt etc.

Welke recepten gebruik je?
Geen.
Alleen voor de chocolade-amandelnougat heb ik een recept.

[ Bericht 24% gewijzigd door MinderMutsig op 16-12-2008 11:42:09 ]
There is no love sincerer than the love of food.
pi_64054124
quote:
Op dinsdag 16 december 2008 11:10 schreef Sorella het volgende:
P.s. 2 nu vraag ik me af wat er met het restant boter gedaan werd, Iemand toevallig de aflevering van gisteren gezien ?
Nee dat niet maar heb wel het recept voor je
http://www.ah.nl/allerhande/kookschrift/recept.jsp?id=191665
pi_64054219
klinkt goed allemaal en dit is idd een schaamteloze tvp aangezien ik weg ben met kerst en mij laat verrassen door wat er op het menu staat in t kasteeltje waar we samen heen gaan
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_64073651
tvp
  dinsdag 16 december 2008 @ 23:40:08 #26
23344 Sheepcidus
Is it an excuse?
pi_64075154
Nog meer liefhebbers van Christmas Pudding hier? Mijn moeder maakt er elke jaar paar weken voor kerst een. Lekkerste is de ochtend er na een overgebleven stuk in de koekenpan gooien.
Were making, were making!
Radio Soulwax!
  woensdag 17 december 2008 @ 03:41:38 #27
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_64078171
Dit jaar gaan we de eerste avond gourmetten bij vrienden (hebben we nog nooit eerder gedaan dus lijkt me heel erg leuk )

En de tweede avond houden we het simpel, biefstuk stroganoff met salade en gebakken aardappels. En als toetje wat B&J ijs.

We vieren kerst niet echt, we zijn immers niet gelovig, maar het is een leuk excuus om even wat lekkers te maken.
  woensdag 17 december 2008 @ 09:12:15 #28
23158 Miss_MacPhisto
This is not an exit.
pi_64079437
Eerste Kerstdag ben ik gevraagd de amuses te doen. Waarschijnlijk maak ik poffertjes van lenteui met rivierkreeftjes (recept Allerhande). Daarbij maak ik dan mijn befaamde aardappel-truffelsoep in kleine glaasjes.

Tweede Kerstdag ben ik voor het voorgerecht gevraagd. Zitten een paar eters bij die niet alles lusten. Ik denk dat ik zelf pasteibakjes maak en dan een eigen gemaakte lekkere kipragout erbij. Mensen nog tips voor een lekker ragoutrecept?
Smell the flowers while you can....
pi_64080010
Wat ga je koken? Japans!
Vooral veel sushi (tonijn, zalm, avocado/komkommer, zoetwatergarnaal, zalmkuit), maar ook een misosoepje, zeewiersalade en yakitori-spiesjes. Tussendoor nog een spoom met sorbetijs en champagne en na veel vers fruit en misschien een simpel chocoladegerechtje.
Voor wie ga je koken? Voor ons tweetjes. Dan gaan we de sushi ook lekker samen maken aan tafel. Dat is makkelijk te doen als je de rijst vantevoren maakt en alles gesneden klaarzet.
Hoe dek je de tafel? Tafelkleedje en champagnekoeler (nog kopen), kaarsen, maar wel simpel servies. Stokjes en schaaltje sojasaus er ook bij natuurlijk.
Waar haal je je inspiratie vandaan? Eh, de menukaart van Japanse restaurants en ik ga nog even wat googlen.
Voor de spiesjes: http://www.ah.nl/recepten/recept/?id=312398&rq=japans
Wat drink je erbij? Champagne en water...

Geen traditioneel kerstmenu dus, maar we pakken wel lekker uit met goede vis en lekkere dingen.

Dit is dan voor kerstavond, eerste kerstdag gaan we gourmetten bij m'n ouders en tweede kerstdag kopen we een patatje bij de voetbal

Heb ook nog een bosui-sesam soepje gevonden, past wel heel erg bij de ingredienten van de andere gerechten. Zou dat wat zijn erbij? http://www.c1000.nl/momen(...)oep-met-sesamzaadjes
Weet iemand nog meer leuke bijgerechtjes, liefst groente?

[ Bericht 4% gewijzigd door Innocence op 17-12-2008 13:30:32 ]
Sweet and innocent...
  woensdag 17 december 2008 @ 09:48:07 #30
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_64080075
tvp natuurlijk
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_64080353
Wij gaan 2x gourmetten, 1e kerstdag met mijn neefje en nichtje, dus met wat meer pannenkoekjes enzo, op 2e kerstdag met alleen volwassenen, dus ik denk ook met wat wild etc..
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_64084786
Amuse
Portobello gevuld met aardappelsalade, wintertruffel en oude Reypenaar

Voor
Carpaccio met pesto, parmezaanse kaas, rucola en pijnboompitten

Hoofd
Rosbief met een kruidenkorst, rozeval aardappels en nog onbekende groenten

Na
Chocolade souffle, witte chocolade mousse en..

Kunnen nog enkele dingen bijkomen
  woensdag 17 december 2008 @ 13:02:21 #33
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_64085578
quote:
Op dinsdag 9 december 2008 18:32 schreef Zo-is-dat het volgende:

Dessert; ook nog niet definitief maar ik denk een puntje citroenlaagjesmeringue-taart van nigella uit haar feest boek.
Hoe heet dat boek precies? Ik weet niet welke ik moet kiezen als ik er op Google .
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
pi_64087139
quote:
Op woensdag 17 december 2008 13:02 schreef k_i_m het volgende:

[..]

Hoe heet dat boek precies? Ik weet niet welke ik moet kiezen als ik er op Google .
uit haar boek "feest"!

Owh en het blijft definitief dit dessert en het vis tussengerecht word waarschijnlijk makkelijk en klassiek; een garnalencocktail met de saus zelf gemaakt en apart erbij geserveerd, ook een schaaltje rode uiensnippertjes erbij, en het geheel dan als een timbaaltje op een bedje van sla; klinkt goed toch?

De lamslende gaat waarschijnlijk lamskarbonaatjes worden want ik vond de lamslende er niet lekker uit zien toen ik deze zag bij de turkse slager gisteren! En ik denk dat ik die karbonaatjes makkelijker lekker krijg... Dat hoop ik tenminste!
  woensdag 17 december 2008 @ 14:17:36 #35
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_64088086
.

Ik vond alleen het boek Kerst . Maar feest blijkt ook te bestaan! Thnx!
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
pi_64088449
- een mini-kopje met een koud erwtensoepje met munt met daarbij maanzaad grissini omwikkeld met lekkere rauwe ham

- carne cruda met truffelmayonaise

- rivierkreeftravioli met saffraansaus

- Brasato al barolo met wat venkelrisotto

- koffie creme brulee met zelfgemaakt ijs. Ik denk dat ik gewoon lekker écht vanilleijs maak.
  woensdag 17 december 2008 @ 15:44:21 #37
115121 Arizona
The Grand Canyon State
pi_64090736
Wij gaan eerste kerstdag met ons drietjes gourmetten. Totaal niet origineel, maar we vinden het alledrie erg leuk (we zijn burgertrutten, ik weet het ).

Toe maak ik gecarameliseerde ananas uit het boekje van de c1000.
Lijkt me erg lekker, en handig omdat de ananas in het gourmetpannetje kan .
I'm gonna love you 'til the heavens stop the rain
I'm gonna love you 'til the stars fall from the sky
For you and I
pi_64090839
Wat ga je koken? Voorafje met tonijn, gevulde kalkoen met cranberrycompote,groente, gebakken krieltjes en wat patatjes voor de kinders als hoofd. Nagerecht wordt een frambozenmuffin/cakeje met een bol B&J's.
Voor wie ga je koken? Familie! 7 volwassenen en twee kindjes.
Hoe dek je de tafel? Wit kleed, boerenbontservies van mams en kerststerren en rode ballen als deco. En kaarsjes uiteraard.
Waar haal je je inspiratie vandaan? Een avondje wijn drinken met mn schoonzusje aka de duo-kok.
Wat drink je erbij? Rode en witte wijn, water en ranja voor de kids.
Fok!bejaarde
pi_64098929
Dit jaar kook ik niet met kerst, maar wat ik ooit als amuse gemaakt heb:

Gebakken kwarteleitje op uitgestoken plakje toast, met een half plakje gebakken bacon
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_64104262
quote:
Op woensdag 17 december 2008 20:17 schreef krakkemieke het volgende:
Dit jaar kook ik niet met kerst, maar wat ik ooit als amuse gemaakt heb:

Gebakken kwarteleitje op uitgestoken plakje toast, met een half plakje gebakken bacon
Ik zocht nog een amuse! Dit wordt hem.

*En voor de rest amuse 1iets met beenhamreepjes en iets met zalm.
amuse 2 zie de quote
*Heldere runderbouillon
*koolvis met aardappelpartjes en een groentenmix
*citroenspoom
*lamslende met aardappel puree en groentenmix
*mogelijk nog een kaasplankje
*jaarlijkse langevingerpudding
*iets van ijs moet ik nog bedenken
*mogelijk nog een kaasplankje of koffie met iets zoets keuze mogelijkheid
groentenmix bevat wss sperzieboontjes, worteltjes, peultjes (is ma een liefhebber van) bloemkool/broccoli.
Ik kook voor mijn man, moeder 2 kinderen en 1 aanhang Das dus voor 6 personen.


Inspiratie: overal en nergens dus ook uit dit topic.
Wijn: ga ik nog uitzoeken
Tafel gedekt met damast kleed en damast servetten
Mijn stratfordwedgewood, kristallen glazen, kaarsjes
Dat is het zo'n beetje!

[ Bericht 1% gewijzigd door botterfly op 17-12-2008 23:46:30 ]
Yesterday is history,
Tomorrow is mystery,
Today is a gift,
Thats why they call it the present.
pi_64104867
Botterfly, ik zou het kaasplankje voor het dessert doen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_64106182
quote:
Op woensdag 17 december 2008 22:58 schreef krakkemieke het volgende:
Botterfly, ik zou het kaasplankje voor het dessert doen.
Oeps ja idd!
Yesterday is history,
Tomorrow is mystery,
Today is a gift,
Thats why they call it the present.
pi_64106300
Kaas.
Ijs,zoet dessert.
Koffie.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_64106659
quote:
Op woensdag 17 december 2008 23:47 schreef krakkemieke het volgende:
Kaas.
Ijs,zoet dessert.
Koffie.
Het is laat! Denk dat het daar aan licht. Tegen de tijd dat ik er mee bezig ben doe ik het wel goed.
Maar toch bedankt voor de opmerking!
Yesterday is history,
Tomorrow is mystery,
Today is a gift,
Thats why they call it the present.
pi_64107956
Ja, daarom zeg ik het nu alvast....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_64119263
Gevonden!

Ik begin achteraan, want dat weet ik al. . Het toetje wordt dus een warme chocoladebrownie, met chocoglazuur, choco-snippers en ingemaakte zoete stoofperen. (Ja, Isa, óók slagroom!).

Voor het hoofdgerecht heb ik al hert in huis (kleine biefstukjes), hier moet ik nog wel wat bij verzinnen. Wie helpt? Ik heb nog een pakje goede biologische kruidenzuurkool liggen, is dat wat voor erbij?

Qua voorgerecht heb ik nog ECHT geen idee. Sowieso hoeft het van mij niet perse (met een peuter van 2 erbij ga je toch geen uren aan tafel zitten) maar ik heb nog wel een zakje mooie tijgergarnalen in de vriezer liggen waar ik wat mee zou kunnen. Tips?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_64120134
ah dit topic !

Voorgerecht : Tartaartje van tonijn / haring of verse zalm (keuze).

Hoofdgerecht : gevulde kalkoen , gebakken krieltjes , salade , en iets van rijst.

Nagerecht : Stoofperen flapje(bladerdeeg) Kaneelijs met snippers witte chocolade.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  donderdag 18 december 2008 @ 16:49:12 #48
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_64124482
Niet.

Beide dagen uit eten
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  donderdag 18 december 2008 @ 17:34:30 #49
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_64125758
Eerste kerstdag bij de schoonouders. Of eigenlijk bij familie daarvan, het wordt een groot familiekerstgebeuren. Dat is niet echt een diner, maar meer een lopend buffet met als thema 'Italiaans'. Ik hoop maar dat het geen diepvriespizza's worden.
Tweede kerstdag bij mijn ouders thuis. En daar ga ik wel koken/het gehele kerstdiner samenstellen. Alleen mn inspiratie is nog enigzins euh nihil. Behalve dat ik dingen wil als 'amuse', 'voorgerecht', 'spoom'. Ik wil het wel een beetje klassiek houden, dus niet oosters o.i.d. Misschien voor het hoofdgerecht wel wild, al heb ik daar euh geen ervaring mee. Maar in ieder geval alvast TVP voor de vele goede ideeën hier.
  donderdag 18 december 2008 @ 17:36:25 #50
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_64125810
Oeh, vorig jaar trouwens hadden we ossenstaartsoep met op het kommetje een 'flapje' (om joene's woord even te lenen) van bladerdeeg. Zag er leuk uit. Gewoon de kommetjes met soep erin en een plakje bladerdeeg erop even in de oven.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')