Op die site staat het inderdaad zo vermeld.quote:Op woensdag 7 januari 2009 14:09 schreef Diaan73 het volgende:
[..]
Dat laatste klopt hoor, je hoeft vanaf januari 2009 geen levensloopregeling meer te hebben om de ouderschapsverlofkorting terug te krijgen. Zie hier voor informatie van SZW.
Het is vrij nieuw beleid, ik denk dat het nog een beetje moet doordringen bij de belastingdienst enz. maar dat het gaat komen, is wel zeker..... zo hebben wij de mensen op mn werk ook geïnformeerd. Er waren een aantal die mee wilden gaan doen aan de levensloop ivm die teruggave en dan spaarloon stopzetten, een heel gedoe allemaal en hebben ze gezegd dat dit beleid eraan gaat komen.quote:Op woensdag 7 januari 2009 14:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Op die site staat het inderdaad zo vermeld.
Als ik echter google op ouderschapsverlofkorting dan wordt bij de belastingdienst en allerlei andere links nog wel steeds vermeld dat dit alleen kan als men deelneemt aan een levensloopregeling.
Ik neem aan dat deze andere sites dan gewooweg nog niet up-to-date zijn.
Het zou wel prettig zijn. Wij waren wel allebei van plan om op een of andere manier gebruik te maken van het ouderschapsverlof, maar het is toch fijn als wegvallen van het inkomen gedeeltelijk wordt gecompenseerd
Het is per 1-1-2009 losgekoppeld van de levensloopregeling. Tevens is het recht op ouderschapsverlof verdubbeld van 13 naar 26 weken.quote:Op woensdag 7 januari 2009 14:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Op die site staat het inderdaad zo vermeld.
Als ik echter google op ouderschapsverlofkorting dan wordt bij de belastingdienst en allerlei andere links nog wel steeds vermeld dat dit alleen kan als men deelneemt aan een levensloopregeling.
Ik neem aan dat deze andere sites dan gewooweg nog niet up-to-date zijn.
Het zou wel prettig zijn. Wij waren wel allebei van plan om op een of andere manier gebruik te maken van het ouderschapsverlof, maar het is toch fijn als wegvallen van het inkomen gedeeltelijk wordt gecompenseerd
Correct. Bij mij is het ook gewoon onbetaald, maar ik was al 32 uur gaan werken 2 jaar terug. Nu het losgekoppeld is van levensloop ga ik gewoon even profiteren...quote:Op woensdag 7 januari 2009 14:43 schreef miss_sly het volgende:
Bij ons is het, voor zover ik weet, onbetaald, dus dat is sowieso niet van toepassing. Bij schaap ook niet, denken we, maar dat weten we vanmiddag zeker.
Het gaat er dus om met je werkgever goede afspraken te maken, als er niet allerlei dingen in een CAO of je arbeidsovereenkomst geregeld zijn, begrijp ik.
Hoe zou het toch komen dat de pot volgend jaar leeg is hè?quote:Op woensdag 7 januari 2009 14:44 schreef wiseguy79 het volgende:
[..]
Correct. Bij mij is het ook gewoon onbetaald, maar ik was al 32 uur gaan werken 2 jaar terug. Nu het losgekoppeld is van levensloop ga ik gewoon even profiteren...Is voor mij gewoon een meevaller...
Dat was bij de introductie van de korting al bekend. Tot 2010, dan houdt het op.quote:Op woensdag 7 januari 2009 14:46 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Hoe zou het toch komen dat de pot volgend jaar leeg is hè?
Neemt niet weg dat jij, en jouw werkgever werkt daar aan mee, schaamteloos gebruik maakt van het systeem natuurlijk.quote:Op woensdag 7 januari 2009 14:47 schreef wiseguy79 het volgende:
[..]
Dat was bij de introductie van de korting al bekend. Tot 2010, dan houdt het op.
Want? Volgens mij heb ik evenveel recht op ouderschapsverlofkorting als ieder ander.quote:Op woensdag 7 januari 2009 14:49 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat jij, en jouw werkgever werkt daar aan mee, schaamteloos gebruik maakt van het systeem natuurlijk.
Heeft niks te maken met jouw recht op de korting. Heeft te maken met de manier waarop jij die nu gaat verhalen.quote:Op woensdag 7 januari 2009 14:51 schreef wiseguy79 het volgende:
[..]
Want? Volgens mij heb ik evenveel recht op ouderschapsverlofkorting als ieder ander.
Mwah, ik werk nu 32 uur en betaal die zelf juist omdát ik niet voor de korting in aanmerking kwam (geen deelname levensloop). Had ik daarvoor destijds wel in aanmerking gekomen had ik het toen wel opgenomen. M.a.w. de uren die ik minder ben gaan werken ben ik minder gaan werken om thuis voor m'n dochter te zorgen. Maar ik mis dan even wat jij niet eerlijk aan het feit vindt dat ik er straks wel gebruik van maak?quote:Op woensdag 7 januari 2009 15:09 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Heeft niks te maken met jouw recht op de korting. Heeft te maken met de manier waarop jij die nu gaat verhalen.
Jij gaat je contract speciaal aanpassen om die korting te krijgen. Fatsoenlijk zou zijn als je ouderschapsverlof op neemt over de uren die je altijd al werkte, 32 uur dus. Dat is ook hoe deze regeling oorspronkelijk bedoeld is.
Kijk ik zie heus wel dat er voor jou alleen maar voordelen aan zitten om het op deze manier te doen maar het zou wat zijn als iedereen die al parttime werkt tijdelijk zijn contract aan laat passen naar fulltime om daar vervolgens weer ouderschapsverlof over op te nemen.
Je gaat verlof opnemen over uren die je nooit werkt omdat je met aanvang van je verlof je contracturen verhoogd en na afloop van verlof, naar ik aan neem, direct weer zal verlagen.quote:Op woensdag 7 januari 2009 15:14 schreef wiseguy79 het volgende:
[..]
Mwah, ik werk nu 32 uur en betaal die zelf juist omdát ik niet voor de korting in aanmerking kwam (geen deelname levensloop). Had ik daarvoor destijds wel in aanmerking gekomen had ik het toen wel opgenomen. M.a.w. de uren die ik minder ben gaan werken ben ik minder gaan werken om thuis voor m'n dochter te zorgen. Maar ik mis dan even wat jij niet eerlijk aan het feit vindt dat ik er straks wel gebruik van maak?
Dat gaat toch niet werken? Gezien deze regel:quote:Op woensdag 7 januari 2009 14:27 schreef wiseguy79 het volgende:
[..]
Het is per 1-1-2009 losgekoppeld van de levensloopregeling. Tevens is het recht op ouderschapsverlof verdubbeld van 13 naar 26 weken.
Ik werk zelf 32 uur, maar laat het nu opplussen naar 40 uur en neem vervolgens 8 uur ouderschapsverlof. Resultaat: meer aftrekpost voor de inkomstenbelasting, dus meer voordeel voor mij. Die 8 uur die ik normaal helemaal zelf betaal krijg ik nu dus deels vergoed.
Nog een tip: de ouderschapsverlofkorting is er alleen dit jaar nog. De regeling was een tijdelijke regeling om een stimulans te geven aan deze vorm van verlof. De pot is leeg in 2010. Dus: als je hiervan wilt profiteren, nu doen!
quote:De korting is niet meer dan het bedrag dat u in 2009 minder krijgt aan belastbare loon in vergelijking met 2008.
Nou, zoals ik het lees heeft hij destijds toen zijn dochter geboren is, neit gekozen voor ouderschapsverlof, maar voor een dag minder werken, omdat het voor hem financieel niets uitmaakte. Nu wil hij dat terugdraaien, omdat hij dus wel degelijk die dag minder is gaan werken vanwege zijn kind. Het is misschien niet helemaal juist, maar ik zie het niet als zo vreselijk slecht als jij het kennelijk ziet.quote:Op woensdag 7 januari 2009 15:39 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Je gaat verlof opnemen over uren die je nooit werkt omdat je met aanvang van je verlof je contracturen verhoogd en na afloop van verlof, naar ik aan neem, direct weer zal verlagen.
Kortom je krijgt een stukje compensatie voor iets wat je niet mist, want je werkte immers die dag sowieso al niet.
Maar slim bedacht is het wel, dat moet ik je nageven.
Ik zeg niet dat het 't eind van de wereld is maar het is natuurlijk niet de bedoeling van die regeling. Zeker niet als iedereen het op deze manier zou doen.quote:Op woensdag 7 januari 2009 15:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou, zoals ik het lees heeft hij destijds toen zijn dochter geboren is, neit gekozen voor ouderschapsverlof, maar voor een dag minder werken, omdat het voor hem financieel niets uitmaakte. Nu wil hij dat terugdraaien, omdat hij dus wel degelijk die dag minder is gaan werken vanwege zijn kind. Het is misschien niet helemaal juist, maar ik zie het niet als zo vreselijk slecht als jij het kennelijk ziet.
Heb ik gezien natuurlijk, nagebeld, maar dit mag je dus naar rato terugrekenen. Zou ook niet eerlijk zijn t.o.v. 'nieuwe' ouders natuurlijk.quote:Op woensdag 7 januari 2009 15:50 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Dat gaat toch niet werken? Gezien deze regel:
[..]
Hoezo niet eerlijk tov nieuwe ouders? Wat ik zie is dat je alleen gebruik mag maken voor datgene dat je minder gaat verdienen... Heel eerlijk lijkt me eigenlijk. Wat bedoel je met 'naar rato' terugrekenen?quote:Op woensdag 7 januari 2009 16:04 schreef wiseguy79 het volgende:
[..]
Heb ik gezien natuurlijk, nagebeld, maar dit mag je dus naar rato terugrekenen. Zou ook niet eerlijk zijn t.o.v. 'nieuwe' ouders natuurlijk.
Heel simpel, ik ben minder gaan werken om voor m'n dochter te zorgen. Het maakte voor mij echter geen verschil (helaas) of ik dat nu gewoon zélf deed of middels ouderschapsverlof. Nu veranderen de spelregels en nu zou ik dus alsnog niet mee mogen doen? Dan wordt ik dus dubbel genaaid. Enerzijds heb ik het al die tijd al zélf betaald zonder enige vorm van tegemoetkoming en nu kan ik meedoen, mag het niet omdat ik al ingeleverd had?quote:Op woensdag 7 januari 2009 16:10 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Hoezo niet eerlijk tov nieuwe ouders? Wat ik zie is dat je alleen gebruik mag maken voor datgene dat je minder gaat verdienen... Heel eerlijk lijkt me eigenlijk. Wat bedoel je met 'naar rato' terugrekenen?
En dat vind jij eerlijk?quote:Op woensdag 7 januari 2009 16:21 schreef Sjeen het volgende:
Ah ok... nou is dat dus in mijn geval zo, van die loonsverhoging...
Nee, het was ook een vraag. Enfin, ik doe het op deze manier, wat eenieder daarvan vindt moet ie zelf weten.quote:Op woensdag 7 januari 2009 16:23 schreef Sjeen het volgende:
Zei ik dat? Het was alleen een constatering dat mijn salaris van 2008 lager ligt... waarschijnlijk ook na het terugrekenen
Volgens mij bij ons niet.... maar aangezien ik al een paar weken niet meer ben geweest, weet ik niet wat het beleid nu is geworden. Ik zal eens kijken of ik wat kan vinden in de CAO Rijk.quote:Op woensdag 7 januari 2009 20:53 schreef PM-girl het volgende:
Wat ik overigens ook begrepen heb is dat de termijn waarop je als ouder recht hebt voor je ouderschapsverlof weliswaar verdubbeld is naar 26 weken (bij wet geregeld), maar dat het doorbetalen van salaris door de werkgever (wat bij CAO geregeld is en niet bij wet) niet automatisch 'meerekt'.
Wij krijgen bijvoorbeeld 13 weken de helft doorbetaald, dus bij 26 weken 25%.
Ik weet niet of dit bij alle cao's zo is.
Ouderschapsverlof mogen ze toch niet weigeren?quote:Op dinsdag 27 januari 2009 08:11 schreef miss_sly het volgende:
Tijdens dat gesprek waarin ik aangaf dadelijk naar dagen te willen, eerst dmv ouderschapsverlof, later door aanpassing contract, bleek het ineens wel moeilijk. Of het met de recessie te maken heeft, weet ik niet, maar ze wilden nu toch wel eerst even overleggen of 3 dagen wel interessant was voor het bedrijf.
Jullie hebben dus meer dan 10 werknemers. Want er betaat een recht op deeltijd werk zoals Belana als schrijft, maar daar zitten voorwaarden aan. informatiequote:Ik heb natuurlijk gezegd dat dat prima is want dat is het uiteindelijk ook, dat recht hebben ze immers , en dat ik het wel afwacht. En uiteraard dat ik eea wel op tijd wil weten, want als ze niet akkoord gaan met 3 dagen, ik op tijd uit wil gaan kijken naar een andere baan.
Volgens mij hoor je een nieuw contract voor bepaalde tijd te krijgen, als ze 'm ook voor bepaalde tijd willen verlengen. Als er stond 'verlengd kan worden' voor bepaalde tijd, is dat dus niet zeker en heb je zonder nieuw contract automatisch een contract voor onbepaalde tijd.quote:Er is ook nog onduidelijkheid over mijn contract, in ieder geval bij mij. Ik ben daar in 2006 begonnen met een jaarcontract waarin stond dat het een keer met dezelfde termijn verlengd kon worden. Volgens mij, maar dat moet ik nog even opzoeken, stond er echt 'een keer'. Dat zou willen zeggen dat na het tweede jaar ik nu een contract voor onbepaalde tijd heb. Dat staat echter niet zwart op wit, en feitelijk zit ik in mijn derde jaar, wat dus wettelijk gezien mijn derde en laatste tijdelijke contract zou mogen zijn.
quote:Hebt u een bedrijf met minder dan 10 werknemers dan kunnen de werknemers geen aanspraak maken op de WAA.
U bent wel verplicht om een eigen regeling te treffen. In deze eigen regeling mag de mogelijkheid van minder werken niet worden uitgesloten. Wel kunt u de bepaling voor minder werken een eigen inhoud geven.
en dat je er niet meer wilt werken als het negatief moet dat snap ik helemaal hoor, dat zou ik ook wel hebben.quote:Ouderschapsverlof
Werknemers met kinderen tot 8 jaar kunnen gebruik maken van onbetaald ouderschapsverlof. In principe kunt u dit verlof niet weigeren.
quote:Artikel 70
Ouderschapsverlof
1. De werknemer die als ouder in familierechtelijke betrekking staat tot
een kind heeft recht op verlof zonder behoud van loon. Genoemde
verlofmogelijkheid bestaat tevens voor degene die blijkens verklaringen
uit het bevolkingsregister op hetzelfde adres woont als het kind
en duurzaam de verzorging en opvoeding van dat kind als eigen kind
op zich heeft genomen.
2. a. Het verlof wordt per week opgenomen gedurende een aaneengesloten
periode van ten hoogste 6 maanden.
b. Deeltijd werken is ook mogelijk gedurende de periode genoemd
in lid 2a.
c. In afwijking van het onder 2a vermelde kan de werknemer de
werkgever verzoeken om verlof voor een langere periode dan zes
maanden. De werkgever stemt in met dit verzoek tenzij gewichtige
redenen zich daartegen verzetten.
3. Voormeld recht bestaat voor werknemers met een kind tot de leeftijd
van 8 jaren.
4. De werknemer stelt de werkgever 2 maanden voor de gewenste
ingangsdatum van het verlof schriftelijk op de hoogte van het voornemen
om verlof op te nemen onder opgave van de periode, het aantal
uren per week en de eventuele spreiding daarvan over de week.
5. De gevolgen van de ontstane pensioenbreuk worden door de werkgever
gedragen. Betrokken werknemer dient na hervatting van het
dienstverband nog minimaal 6 maanden werkzaam te zijn in de
onderneming om aanspraak te kunnen maken op de pensioenrechten
van de eerste 6 maanden. Wanneer de werknemer langer dan één
maand onbetaald verlof neemt, heeft dat consequenties voor het verzekerd
zijn ingevolge ZW, Ziekenfonds en dergelijke.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |