abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 7 januari 2009 @ 14:18:30 #101
5428 crew  miss_sly
pi_64769183
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 14:09 schreef Diaan73 het volgende:

[..]

Dat laatste klopt hoor, je hoeft vanaf januari 2009 geen levensloopregeling meer te hebben om de ouderschapsverlofkorting terug te krijgen. Zie hier voor informatie van SZW.
Op die site staat het inderdaad zo vermeld.
Als ik echter google op ouderschapsverlofkorting dan wordt bij de belastingdienst en allerlei andere links nog wel steeds vermeld dat dit alleen kan als men deelneemt aan een levensloopregeling.

Ik neem aan dat deze andere sites dan gewooweg nog niet up-to-date zijn.

Het zou wel prettig zijn. Wij waren wel allebei van plan om op een of andere manier gebruik te maken van het ouderschapsverlof, maar het is toch fijn als wegvallen van het inkomen gedeeltelijk wordt gecompenseerd
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 7 januari 2009 @ 14:20:26 #102
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_64769271
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 14:18 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Als ik echter google op ouderschapsverlofkorting dan wordt bij de belastingdienst en allerlei andere links nog wel steeds vermeld dat dit alleen kan als men deelneemt aan een levensloopregeling.

Het zou wel prettig zijn. Wij waren wel allebei van plan om op een of andere manier gebruik te maken van het ouderschapsverlof, maar het is toch fijn als wegvallen van het inkomen gedeeltelijk wordt gecompenseerd
Het is vrij nieuw beleid, ik denk dat het nog een beetje moet doordringen bij de belastingdienst enz. maar dat het gaat komen, is wel zeker..... zo hebben wij de mensen op mn werk ook geïnformeerd. Er waren een aantal die mee wilden gaan doen aan de levensloop ivm die teruggave en dan spaarloon stopzetten, een heel gedoe allemaal en hebben ze gezegd dat dit beleid eraan gaat komen.

Edit:
Hier staat het trouwens ook op de site van de belastingdienst!!

[ Bericht 6% gewijzigd door Diaan73 op 07-01-2009 14:26:35 ]
Make love, not war ☮
  woensdag 7 januari 2009 @ 14:27:28 #103
57865 wiseguy79
wil weer op vakantie!
pi_64769524
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 14:18 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Het is per 1-1-2009 losgekoppeld van de levensloopregeling. Tevens is het recht op ouderschapsverlof verdubbeld van 13 naar 26 weken.

Ik werk zelf 32 uur, maar laat het nu opplussen naar 40 uur en neem vervolgens 8 uur ouderschapsverlof. Resultaat: meer aftrekpost voor de inkomstenbelasting, dus meer voordeel voor mij. Die 8 uur die ik normaal helemaal zelf betaal krijg ik nu dus deels vergoed.

Nog een tip: de ouderschapsverlofkorting is er alleen dit jaar nog. De regeling was een tijdelijke regeling om een stimulans te geven aan deze vorm van verlof. De pot is leeg in 2010. Dus: als je hiervan wilt profiteren, nu doen!
  Moderator woensdag 7 januari 2009 @ 14:35:57 #104
5428 crew  miss_sly
pi_64769864
Als je gebruik maakt van het ouderschapsverlof, ben je dan verplicht om, als dat afgelopen is, weer dezelfde uren te gaan werken per week als je voorheen deed, of kun je dan parttime werk in laten gaan.

bijvoorbeeld: ik werk nu 36 uur per week. Stel dat ik dadelijk 18 uur per week ouderschapsverlof opneem voor een half jaar, moet ik dan na dat half jaar 36 uur gaan werken, of kan ik dan parttime 24 gaan werken?
  woensdag 7 januari 2009 @ 14:39:09 #105
57865 wiseguy79
wil weer op vakantie!
pi_64770019
Je bent niks verplicht, dat is in de afsprakensfeer met je werkgever. Je moet niks, alles in overleg.

Dat is dus voor iedereen verschillend. Vaak is het zo dat je van tevoren afspraken maakt over de periode ná ouderschapsverlof. Als jij daarin afspreekt dat je niet weer meer gaat werken en je werkgever is akkoord is dat een prima afspraak.
pi_64770041
misssly hier geld het zodat je als je na je ouderschapsverlof minder gaat werken dan moet de vergoeding die gekregen hebt over de ouderschapsverlof uren (bij ons 25%) terugbetalen.
  Moderator woensdag 7 januari 2009 @ 14:43:01 #107
5428 crew  miss_sly
pi_64770186
Bij ons is het, voor zover ik weet, onbetaald, dus dat is sowieso niet van toepassing. Bij schaap ook niet, denken we, maar dat weten we vanmiddag zeker.

Het gaat er dus om met je werkgever goede afspraken te maken, als er niet allerlei dingen in een CAO of je arbeidsovereenkomst geregeld zijn, begrijp ik.
  woensdag 7 januari 2009 @ 14:44:29 #108
57865 wiseguy79
wil weer op vakantie!
pi_64770256
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 14:43 schreef miss_sly het volgende:
Bij ons is het, voor zover ik weet, onbetaald, dus dat is sowieso niet van toepassing. Bij schaap ook niet, denken we, maar dat weten we vanmiddag zeker.

Het gaat er dus om met je werkgever goede afspraken te maken, als er niet allerlei dingen in een CAO of je arbeidsovereenkomst geregeld zijn, begrijp ik.
Correct. Bij mij is het ook gewoon onbetaald, maar ik was al 32 uur gaan werken 2 jaar terug. Nu het losgekoppeld is van levensloop ga ik gewoon even profiteren... Is voor mij gewoon een meevaller...
pi_64770346
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 14:44 schreef wiseguy79 het volgende:

[..]

Correct. Bij mij is het ook gewoon onbetaald, maar ik was al 32 uur gaan werken 2 jaar terug. Nu het losgekoppeld is van levensloop ga ik gewoon even profiteren... Is voor mij gewoon een meevaller...
Hoe zou het toch komen dat de pot volgend jaar leeg is hè?
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
  woensdag 7 januari 2009 @ 14:47:52 #110
57865 wiseguy79
wil weer op vakantie!
pi_64770409
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 14:46 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:

[..]

Hoe zou het toch komen dat de pot volgend jaar leeg is hè?
Dat was bij de introductie van de korting al bekend. Tot 2010, dan houdt het op.
pi_64770474
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 14:47 schreef wiseguy79 het volgende:

[..]

Dat was bij de introductie van de korting al bekend. Tot 2010, dan houdt het op.
Neemt niet weg dat jij, en jouw werkgever werkt daar aan mee, schaamteloos gebruik maakt van het systeem natuurlijk.
The way you rock'n'roll
  woensdag 7 januari 2009 @ 14:51:12 #112
57865 wiseguy79
wil weer op vakantie!
pi_64770573
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 14:49 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:

[..]

Neemt niet weg dat jij, en jouw werkgever werkt daar aan mee, schaamteloos gebruik maakt van het systeem natuurlijk.
Want? Volgens mij heb ik evenveel recht op ouderschapsverlofkorting als ieder ander.
  woensdag 7 januari 2009 @ 14:53:12 #113
114177 Diaan73
pi_64770681
Ik krijg 75% van de ouderschapsverlofuren doorbetaald, best veel dus en dan krijgen we nog die ouderschapsverlofkorting deels terug. Ik ga 5 uur per week ouderschapsverlof opnemen en hoef dan maar 23 uur per week te werken, ik werk echter 24 uur dus bouw ik elke week ook nog 1 uur verlof op. Verder ga ik na afloop van het ouderschapsverlof (maar dat is pas over ong. 3,5 jaar) terug van 28 uur naar 24 uur per week. Dat kan bij ons gewoon en hoeven we niets voor in et leveren. Wel als je binnen een jaar na het genieten van je ouderschapsverlof met vrijwillig ontslag gaat, dan moet je alles terug betalen. Het is dus per werkgever/CAO heel verschllend geregeld.
Make love, not war ☮
pi_64770789
Ik ga 39 weken op basis van ouderschapsverlof werken (24 uur), als die periode is afgelopen moet ik formeel weer voor 3 maanden mijn oude werktijd gaan werken en dat is 36 uur voordat ik arbeidstijdverkorting mag krijgen.
Echter, ik wil 28 uur gaan werken, dus dan moet ik 8 uur per week verlof o.i.d. nemen.
pi_64771473
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 14:51 schreef wiseguy79 het volgende:

[..]

Want? Volgens mij heb ik evenveel recht op ouderschapsverlofkorting als ieder ander.
Heeft niks te maken met jouw recht op de korting. Heeft te maken met de manier waarop jij die nu gaat verhalen.
Jij gaat je contract speciaal aanpassen om die korting te krijgen. Fatsoenlijk zou zijn als je ouderschapsverlof op neemt over de uren die je altijd al werkte, 32 uur dus. Dat is ook hoe deze regeling oorspronkelijk bedoeld is.

Kijk ik zie heus wel dat er voor jou alleen maar voordelen aan zitten om het op deze manier te doen maar het zou wat zijn als iedereen die al parttime werkt tijdelijk zijn contract aan laat passen naar fulltime om daar vervolgens weer ouderschapsverlof over op te nemen.

Neem aan dat je na afloop van het verlof je contract direct weer aan laat passen naar 32 uur?
The way you rock'n'roll
  woensdag 7 januari 2009 @ 15:14:12 #116
57865 wiseguy79
wil weer op vakantie!
pi_64771680
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 15:09 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:

[..]

Heeft niks te maken met jouw recht op de korting. Heeft te maken met de manier waarop jij die nu gaat verhalen.
Jij gaat je contract speciaal aanpassen om die korting te krijgen. Fatsoenlijk zou zijn als je ouderschapsverlof op neemt over de uren die je altijd al werkte, 32 uur dus. Dat is ook hoe deze regeling oorspronkelijk bedoeld is.

Kijk ik zie heus wel dat er voor jou alleen maar voordelen aan zitten om het op deze manier te doen maar het zou wat zijn als iedereen die al parttime werkt tijdelijk zijn contract aan laat passen naar fulltime om daar vervolgens weer ouderschapsverlof over op te nemen.
Mwah, ik werk nu 32 uur en betaal die zelf juist omdát ik niet voor de korting in aanmerking kwam (geen deelname levensloop). Had ik daarvoor destijds wel in aanmerking gekomen had ik het toen wel opgenomen. M.a.w. de uren die ik minder ben gaan werken ben ik minder gaan werken om thuis voor m'n dochter te zorgen. Maar ik mis dan even wat jij niet eerlijk aan het feit vindt dat ik er straks wel gebruik van maak?
pi_64772934
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 15:14 schreef wiseguy79 het volgende:

[..]

Mwah, ik werk nu 32 uur en betaal die zelf juist omdát ik niet voor de korting in aanmerking kwam (geen deelname levensloop). Had ik daarvoor destijds wel in aanmerking gekomen had ik het toen wel opgenomen. M.a.w. de uren die ik minder ben gaan werken ben ik minder gaan werken om thuis voor m'n dochter te zorgen. Maar ik mis dan even wat jij niet eerlijk aan het feit vindt dat ik er straks wel gebruik van maak?
Je gaat verlof opnemen over uren die je nooit werkt omdat je met aanvang van je verlof je contracturen verhoogd en na afloop van verlof, naar ik aan neem, direct weer zal verlagen.
Kortom je krijgt een stukje compensatie voor iets wat je niet mist, want je werkte immers die dag sowieso al niet.
Maar slim bedacht is het wel, dat moet ik je nageven.
The way you rock'n'roll
  Licht Ontvlambaar woensdag 7 januari 2009 @ 15:50:03 #118
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_64773400
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 14:27 schreef wiseguy79 het volgende:

[..]

Het is per 1-1-2009 losgekoppeld van de levensloopregeling. Tevens is het recht op ouderschapsverlof verdubbeld van 13 naar 26 weken.

Ik werk zelf 32 uur, maar laat het nu opplussen naar 40 uur en neem vervolgens 8 uur ouderschapsverlof. Resultaat: meer aftrekpost voor de inkomstenbelasting, dus meer voordeel voor mij. Die 8 uur die ik normaal helemaal zelf betaal krijg ik nu dus deels vergoed.

Nog een tip: de ouderschapsverlofkorting is er alleen dit jaar nog. De regeling was een tijdelijke regeling om een stimulans te geven aan deze vorm van verlof. De pot is leeg in 2010. Dus: als je hiervan wilt profiteren, nu doen!
Dat gaat toch niet werken? Gezien deze regel:
quote:
De korting is niet meer dan het bedrag dat u in 2009 minder krijgt aan belastbare loon in vergelijking met 2008.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  Moderator woensdag 7 januari 2009 @ 15:50:37 #119
5428 crew  miss_sly
pi_64773425
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 15:39 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:

[..]

Je gaat verlof opnemen over uren die je nooit werkt omdat je met aanvang van je verlof je contracturen verhoogd en na afloop van verlof, naar ik aan neem, direct weer zal verlagen.
Kortom je krijgt een stukje compensatie voor iets wat je niet mist, want je werkte immers die dag sowieso al niet.
Maar slim bedacht is het wel, dat moet ik je nageven.
Nou, zoals ik het lees heeft hij destijds toen zijn dochter geboren is, neit gekozen voor ouderschapsverlof, maar voor een dag minder werken, omdat het voor hem financieel niets uitmaakte. Nu wil hij dat terugdraaien, omdat hij dus wel degelijk die dag minder is gaan werken vanwege zijn kind. Het is misschien niet helemaal juist, maar ik zie het niet als zo vreselijk slecht als jij het kennelijk ziet.
pi_64773597
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 15:50 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Nou, zoals ik het lees heeft hij destijds toen zijn dochter geboren is, neit gekozen voor ouderschapsverlof, maar voor een dag minder werken, omdat het voor hem financieel niets uitmaakte. Nu wil hij dat terugdraaien, omdat hij dus wel degelijk die dag minder is gaan werken vanwege zijn kind. Het is misschien niet helemaal juist, maar ik zie het niet als zo vreselijk slecht als jij het kennelijk ziet.
Ik zeg niet dat het 't eind van de wereld is maar het is natuurlijk niet de bedoeling van die regeling. Zeker niet als iedereen het op deze manier zou doen.
Maar ik zie nu dat Sjeen laat zien dat het inderdaad niet de bedoeling was van de overheid om de regeling op deze manier te gebruiken.
The way you rock'n'roll
  woensdag 7 januari 2009 @ 16:04:54 #121
57865 wiseguy79
wil weer op vakantie!
pi_64774103
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 15:50 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Dat gaat toch niet werken? Gezien deze regel:
[..]

Heb ik gezien natuurlijk, nagebeld, maar dit mag je dus naar rato terugrekenen. Zou ook niet eerlijk zijn t.o.v. 'nieuwe' ouders natuurlijk.
  Licht Ontvlambaar woensdag 7 januari 2009 @ 16:10:28 #122
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_64774362
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 16:04 schreef wiseguy79 het volgende:

[..]

Heb ik gezien natuurlijk, nagebeld, maar dit mag je dus naar rato terugrekenen. Zou ook niet eerlijk zijn t.o.v. 'nieuwe' ouders natuurlijk.
Hoezo niet eerlijk tov nieuwe ouders? Wat ik zie is dat je alleen gebruik mag maken voor datgene dat je minder gaat verdienen... Heel eerlijk lijkt me eigenlijk. Wat bedoel je met 'naar rato' terugrekenen?
  woensdag 7 januari 2009 @ 16:19:14 #123
57865 wiseguy79
wil weer op vakantie!
pi_64774745
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 16:10 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Hoezo niet eerlijk tov nieuwe ouders? Wat ik zie is dat je alleen gebruik mag maken voor datgene dat je minder gaat verdienen... Heel eerlijk lijkt me eigenlijk. Wat bedoel je met 'naar rato' terugrekenen?
Heel simpel, ik ben minder gaan werken om voor m'n dochter te zorgen. Het maakte voor mij echter geen verschil (helaas) of ik dat nu gewoon zélf deed of middels ouderschapsverlof. Nu veranderen de spelregels en nu zou ik dus alsnog niet mee mogen doen? Dan wordt ik dus dubbel genaaid. Enerzijds heb ik het al die tijd al zélf betaald zonder enige vorm van tegemoetkoming en nu kan ik meedoen, mag het niet omdat ik al ingeleverd had?

En met naar rato bedoel ik: het belastbaar loon van 2008 (waar ik dus 80% werk) terugrekenen naar 100%. Dus (belastbaar loon / 80 * 100).

Zowiezo een baggerregel. Wat nou als ik in 2009 een fikse salarisverhoging zou krijgen en zodoende meer verdien dan in 2008? Dan mag ik niet meedoen aan de ouderschapsverlofkorting? Dát zou pas niet kloppen.
  Licht Ontvlambaar woensdag 7 januari 2009 @ 16:21:17 #124
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_64774839
Ah ok... nou is dat dus in mijn geval zo, van die loonsverhoging...
  woensdag 7 januari 2009 @ 16:22:44 #125
57865 wiseguy79
wil weer op vakantie!
pi_64774905
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 16:21 schreef Sjeen het volgende:
Ah ok... nou is dat dus in mijn geval zo, van die loonsverhoging...
En dat vind jij eerlijk?
  Licht Ontvlambaar woensdag 7 januari 2009 @ 16:23:49 #126
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_64774957
Zei ik dat? Het was alleen een constatering dat mijn salaris van 2008 lager ligt... waarschijnlijk ook na het terugrekenen
  woensdag 7 januari 2009 @ 16:25:42 #127
57865 wiseguy79
wil weer op vakantie!
pi_64775058
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 16:23 schreef Sjeen het volgende:
Zei ik dat? Het was alleen een constatering dat mijn salaris van 2008 lager ligt... waarschijnlijk ook na het terugrekenen
Nee, het was ook een vraag. Enfin, ik doe het op deze manier, wat eenieder daarvan vindt moet ie zelf weten.
  woensdag 7 januari 2009 @ 20:53:19 #128
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_64786239
Wat ik overigens ook begrepen heb is dat de termijn waarop je als ouder recht hebt voor je ouderschapsverlof weliswaar verdubbeld is naar 26 weken (bij wet geregeld), maar dat het doorbetalen van salaris door de werkgever (wat bij CAO geregeld is en niet bij wet) niet automatisch 'meerekt'.
Wij krijgen bijvoorbeeld 13 weken de helft doorbetaald, dus bij 26 weken 25%.
Ik weet niet of dit bij alle cao's zo is.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  donderdag 8 januari 2009 @ 08:39:44 #129
114177 Diaan73
pi_64799537
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 20:53 schreef PM-girl het volgende:
Wat ik overigens ook begrepen heb is dat de termijn waarop je als ouder recht hebt voor je ouderschapsverlof weliswaar verdubbeld is naar 26 weken (bij wet geregeld), maar dat het doorbetalen van salaris door de werkgever (wat bij CAO geregeld is en niet bij wet) niet automatisch 'meerekt'.
Wij krijgen bijvoorbeeld 13 weken de helft doorbetaald, dus bij 26 weken 25%.
Ik weet niet of dit bij alle cao's zo is.
Volgens mij bij ons niet.... maar aangezien ik al een paar weken niet meer ben geweest, weet ik niet wat het beleid nu is geworden. Ik zal eens kijken of ik wat kan vinden in de CAO Rijk.
Make love, not war ☮
  donderdag 8 januari 2009 @ 09:25:48 #130
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_64800295
Ik heb inmiddels geen flauw idee meer wat ik straks wil na m'n verlof. Heb er gisteren nog wakker van gelegen.
Probleem is ook dat we zeer waarschijnlijk nog geen plek voor BSO hebben Dus hoe moeten we dat oplossen... Voor de baby zou ik het liefst 24 uur over 3 dagen werken, 1 dag mijn zus als oppas, 2 dagen kdv. Voor Noah zou ik liever 5 dagen van 6 uur zoals nu willen werken en dan zonder avonddiensten. Dan hebben we die bso eigenlijk niet nodig. Maar hoe die 2 dingen te combineren....

En dan weet ik nog niet eens wat m'n werk ervan vindt natuurlijk. Misschien zien die dat helemaal niet zitten Maar op het moment heb ik dus nog niet eens een voorstel
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  donderdag 8 januari 2009 @ 10:20:24 #131
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_64801826
Iemand heeft trouwens een keer een linkje gepost, ik meen p_iglet in een van de peuter topics, waar je kon zien waar er kinderopvang bij jou in de buurt zit en of er eventuele wachtlijsten zijn. Heeft iemand dat linkje nog? Wellicht dat dat nog een oplossing voor ons is...
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  Moderator dinsdag 27 januari 2009 @ 08:11:24 #132
5428 crew  miss_sly
pi_65444624
Ik heb vorige week ook een gesprekje met mijn werkgevers gehad. Aangezien ze nooit moeilijk hebben gedaan over al mijn ziekenhuisbezoekjes waarvan ze wisten waar het voor was, en een van beiden zelfs had gezegd dat parttime moeders een aanwinst waren voor het bedrijf omdat die minder snel jobhopten, maakte ik me eigenlijk niet heel veel zorgen. Ik was altijd duidelijk geweest over wat ik ongeveer wilde.

Tijdens dat gesprek waarin ik aangaf dadelijk naar dagen te willen, eerst dmv ouderschapsverlof, later door aanpassing contract, bleek het ineens wel moeilijk. Of het met de recessie te maken heeft, weet ik niet, maar ze wilden nu toch wel eerst even overleggen of 3 dagen wel interessant was voor het bedrijf.

Ik heb natuurlijk gezegd dat dat prima is want dat is het uiteindelijk ook, dat recht hebben ze immers , en dat ik het wel afwacht. En uiteraard dat ik eea wel op tijd wil weten, want als ze niet akkoord gaan met 3 dagen, ik op tijd uit wil gaan kijken naar een andere baan.

Er is ook nog onduidelijkheid over mijn contract, in ieder geval bij mij. Ik ben daar in 2006 begonnen met een jaarcontract waarin stond dat het een keer met dezelfde termijn verlengd kon worden. Volgens mij, maar dat moet ik nog even opzoeken, stond er echt 'een keer'. Dat zou willen zeggen dat na het tweede jaar ik nu een contract voor onbepaalde tijd heb. Dat staat echter niet zwart op wit, en feitelijk zit ik in mijn derde jaar, wat dus wettelijk gezien mijn derde en laatste tijdelijke contract zou mogen zijn.

Al die dingen bij elkaar ben ik nu wel aan het nadenken over wat dingen. Hoe zit het met WW? Wat als ik wel een onbepaald contract heb, dan moeten ze via de kantonrechter een ontslagvergunning aanvragen, toch? AAngezien ze een klein bedrijf zijn, krijgen ze die ook wel als ze aangeven dat dagen voor hun bedrijf niet zou werken, lijkt me, ongeacht of dat waar is.

Kortom, er is eea gaande. Ik snap dat er, zeker nu nog, geen concrete antwoorden of adviezen kunnen komen van jullie, maar ik wilde het gewoon vast even opschrijven, gewoon voor mezelf. Kan ik er later, als er meer duidelijk is, gemakkelijker op terug komen.
  dinsdag 27 januari 2009 @ 08:31:25 #133
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_65444838
Ow, da's wel jammer miss_sly.
Er is nog niks duidelijk natuurlijk, maar jammer dat het niet gewoon gelijk akkoord is.
  dinsdag 27 januari 2009 @ 08:43:31 #134
24188 Belana
kloon van belana
pi_65444983
oi miss sly, dit soort dingen zijn nooit fijn. jammer ook dat je werkgever zo reageert. minder werken kan een bedrijf in principe niet weigeren, deze regeling geldt voor bedrijven met meer dan 10 mensen in dienst.
zie ook hier voor meer informatie
ik hoop dat jullie er alsnog uitkomen!
stormy waters...
sailin'
  Moderator dinsdag 27 januari 2009 @ 09:14:36 #135
5428 crew  miss_sly
pi_65445470
NIets duidelijk nog inderdaad, maar ik was wel teleurgesteld dat het zo ging. En de zin en motivatie is nu ook even niet zo erg aanwezig.

Belana, dit bedrijf is 8 mensen groot, inclusief 2 man directie en 1 staigiare.
  dinsdag 27 januari 2009 @ 09:21:10 #136
57497 happyme28
I'm so happy
pi_65445606
quote:
Op dinsdag 27 januari 2009 08:11 schreef miss_sly het volgende:
Tijdens dat gesprek waarin ik aangaf dadelijk naar dagen te willen, eerst dmv ouderschapsverlof, later door aanpassing contract, bleek het ineens wel moeilijk. Of het met de recessie te maken heeft, weet ik niet, maar ze wilden nu toch wel eerst even overleggen of 3 dagen wel interessant was voor het bedrijf.
Ouderschapsverlof mogen ze toch niet weigeren?
quote:
Ik heb natuurlijk gezegd dat dat prima is want dat is het uiteindelijk ook, dat recht hebben ze immers , en dat ik het wel afwacht. En uiteraard dat ik eea wel op tijd wil weten, want als ze niet akkoord gaan met 3 dagen, ik op tijd uit wil gaan kijken naar een andere baan.
Jullie hebben dus meer dan 10 werknemers. Want er betaat een recht op deeltijd werk zoals Belana als schrijft, maar daar zitten voorwaarden aan. informatie
quote:
Er is ook nog onduidelijkheid over mijn contract, in ieder geval bij mij. Ik ben daar in 2006 begonnen met een jaarcontract waarin stond dat het een keer met dezelfde termijn verlengd kon worden. Volgens mij, maar dat moet ik nog even opzoeken, stond er echt 'een keer'. Dat zou willen zeggen dat na het tweede jaar ik nu een contract voor onbepaalde tijd heb. Dat staat echter niet zwart op wit, en feitelijk zit ik in mijn derde jaar, wat dus wettelijk gezien mijn derde en laatste tijdelijke contract zou mogen zijn.
Volgens mij hoor je een nieuw contract voor bepaalde tijd te krijgen, als ze 'm ook voor bepaalde tijd willen verlengen. Als er stond 'verlengd kan worden' voor bepaalde tijd, is dat dus niet zeker en heb je zonder nieuw contract automatisch een contract voor onbepaalde tijd.
  dinsdag 27 januari 2009 @ 11:37:20 #137
24188 Belana
kloon van belana
pi_65449534
tja, dan zouden ze iig een eigen regeling moeten hebben miss sly waar ze minder werken nog steeds niet kunnen weigeren, ze kunnen er alleen een " eigen inhoud" aan geven. wat dat dan is wordt nergens duidelijk helaas.
quote:
Hebt u een bedrijf met minder dan 10 werknemers dan kunnen de werknemers geen aanspraak maken op de WAA.

U bent wel verplicht om een eigen regeling te treffen. In deze eigen regeling mag de mogelijkheid van minder werken niet worden uitgesloten. Wel kunt u de bepaling voor minder werken een eigen inhoud geven.
stormy waters...
sailin'
  Moderator dinsdag 27 januari 2009 @ 11:58:15 #138
5428 crew  miss_sly
pi_65450187
Inderdaad lekker vaag

Maar dat wil zeggen dat, mocht mijn contract dus wel onbepaalde tijd zijn, dat ze bij de kantonrechter ook niet zomaar gelijk krijgen?
  dinsdag 27 januari 2009 @ 12:45:47 #139
24188 Belana
kloon van belana
pi_65451558
heb jij ooit een nieuw jaarcontract moeten ondertekenen eigenlijk? zo niet, dan heb je sowieso al een vast contract als je het mij vraagt. ow nee, dat wordt dan stilzwijgend met een jaar verlengd.
je moet dus echt even je contract erbij pakken en goed doornemen.
als blijkt dat je een vast contract hebt zullen ze niet zomaar kunnen weigeren, ze moeten dan duidelijk maken wat bij hun de regeling is en hoe ze dat ingevuld willen zien.
tja en wat een kantonrechter doet weet ik niet.
ik weet helaas uit ervaring dat als een bedrijf je echt kwijt wil, dat ze je ook kwijt kunnen, dan zeggen ze gewoon de vertrouwens relatie op
stormy waters...
sailin'
  dinsdag 27 januari 2009 @ 13:38:43 #140
94046 PM-girl
pi_65453314
-

[ Bericht 100% gewijzigd door PM-girl op 27-01-2009 13:39:24 ]
*
  dinsdag 27 januari 2009 @ 13:39:10 #141
94046 PM-girl
pi_65453330
Miss_sly, wat jammer dat er zo'n reactie van je werkgever kwam, na al die jaren van begrip. Dat verwacht je dan echt niet! Ik heb hier niet genoeg verstand van om je een advies te geven, ik hoop voor je op een goede afloop!
*
  Moderator dinsdag 27 januari 2009 @ 13:39:19 #142
5428 crew  miss_sly
pi_65453334
Ik zal inderdaad sowieso mijn contract er nog even op na lezen, maar zoals ik het me herinner is dat niet erg duidelijk op dit punt.
Natuurlijk weer ik dat ze me kwijt kunnen als ze dat willen. En nog sterker: als ze dat echt willen, wil ik niet eens energie erin stoppen om dat te voorkomen ofzo. Ik heb geen zin in al die negativiteit.

Iemand zei dat je altijd recht hebt op ouderschapsverlof; is dat niet afhankelijk van de grootte van het bedrijf?

Als ik 36 uur werk en 12 uur ouderschapsverlof wil, dan kan ik anderhalf jaar 12 uur per week ouderschapsverlof opnemen, toch?
  dinsdag 27 januari 2009 @ 13:43:48 #143
24188 Belana
kloon van belana
pi_65453521
ouderschapsverlof mag een bedrijf ook zelf bepalen, bij ons mag je bv maximaal over een half jaar spreiden.

dit staat op een site voor ondernemers:
quote:
Ouderschapsverlof
Werknemers met kinderen tot 8 jaar kunnen gebruik maken van onbetaald ouderschapsverlof. In principe kunt u dit verlof niet weigeren.
en dat je er niet meer wilt werken als het negatief moet dat snap ik helemaal hoor, dat zou ik ook wel hebben.
stormy waters...
sailin'
  Moderator dinsdag 27 januari 2009 @ 13:48:12 #144
5428 crew  miss_sly
pi_65453707
Bij ons zijn er echter helemaal geen regels. Er is geen huishoudelijk reglement, er is geen CAO, er is eigenlijk alleen per werknemer het bewuste contract. In dat contract wordt volgens mij ook verder nergens naar verwezen. Dat zou dan willen zeggen dat ze ouderschapsverlof niet mogen weigeren, want ze hebben er geen specifieke regels voor.

Jeetje, ik vind het echt zo een domper dat ik me daar nu mee bezig moet houden. Ik had echt zo'n ander idee bij hoe ze ertegenover zouden staan, en dat was echt gebaseerd op hun eigen uitspraken en gedrag. Jammer dat ze daar nu zo op terugkomen, maar je kunt er zo weinig tegen doen als er niets zwart op wit staat.
  dinsdag 27 januari 2009 @ 13:51:13 #145
24188 Belana
kloon van belana
pi_65453813
ja het is echt heel jammer als er zo gereageert wordt, dat geeft meteen zo'n rot gevoel
stormy waters...
sailin'
  vrijdag 30 januari 2009 @ 16:04:40 #146
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_65570291
Aangezien mijn leiding gevende steeds geen tijd heeft om het over mijn uren na mijn verlof te hebben, ga ik dit weekend op papier zetten wat IK graag zou willen en dan kan hij daarna kijken of dat mogelijk is. Dit weekend dus maar eens goed gaan uitzoeken hoe het nou precies zit met dat ouderschapsverlof en of er nog speciale dingen over in mijn cao zijn opgenomen.

Iets wat ik tot nu toe nog nergens tegen ben gekomen: in principe mogen ze ouderschapsverlof niet weigeren, maar zijn ze ook verplicht dat ouderschapsverlof toe te kennen op de dagen dat IK dat wil? Woensdag en vrijdag zijn namelijk de rustigste dagen maar ik wil dan juist wel werken omdat dat de enige dagen zijn dat mijn zus en moeder kunnen oppassen. Maar kunnen ze dat dan weigeren?
©Dumbo
  vrijdag 30 januari 2009 @ 16:12:14 #147
35189 Troel
scherp en bot
pi_65570547
tex, onder welke CAO val je? Dat zou je daar terug moeten kunnen vinden. (ik kan wel in mijn CAO kijken, maar daar schiet je niets meer op)

Bij ons is het in ieder geval zo dat ze enkel ook de dagen kunnen wijzigen als er zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen zijn. Overigens kan dat enkel in overleg.

Bedenk wel dat je maximaal de helft van je werktijd per week als verlof op mag nemen!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 30 januari 2009 @ 16:16:52 #148
114177 Diaan73
pi_65570706
Miss, jeetje ik lees het nu pas, maar wat een domper zeg... dit had je zeker niet verwacht. Ik hoop voor jullie dat jullie er nog goed uitkomen.

tex, volgens mij is het in goed overleg de dagen... maar je kunt wel aangeven welke dagen jouw voorkeur heeft.
Make love, not war ☮
  vrijdag 30 januari 2009 @ 16:25:06 #149
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_65571016
Ik val als het goed is onder de cao contract catering. Heb die alleen niet bij de hand op deze laptop...

En in goed overleg, tja dan moet je leiding gevende wel met je wíllen praten

Als ze dit weigeren heb ik echt een probleem, aangezien ik voorlopig nog geen plek voor Noah heb op de BSO. Bovendien lijkt het me best wel kut om 3 dagen BSO te moeten betalen als ik 2 dagen gratis opvang kan krijgen. Maar goed, daar hebben zij uiteraard geen boodschap aan
©Dumbo
pi_65571169
Dit haal ik zo snel even uit de CAO tex (toch handig toegang tot alle cao's op je werk).
Zolang die woensdag en vrijdag samen niet meer dan de helft van je normale uren zijn zie ik niet wat je werkgever voor zwaarwegende belangen aan zou kunnen voeren om andere dagen te kunnen eisen van je.
quote:
Artikel 70
Ouderschapsverlof
1. De werknemer die als ouder in familierechtelijke betrekking staat tot
een kind heeft recht op verlof zonder behoud van loon. Genoemde
verlofmogelijkheid bestaat tevens voor degene die blijkens verklaringen
uit het bevolkingsregister op hetzelfde adres woont als het kind
en duurzaam de verzorging en opvoeding van dat kind als eigen kind
op zich heeft genomen.
2. a. Het verlof wordt per week opgenomen gedurende een aaneengesloten
periode van ten hoogste 6 maanden.
b. Deeltijd werken is ook mogelijk gedurende de periode genoemd
in lid 2a.
c. In afwijking van het onder 2a vermelde kan de werknemer de
werkgever verzoeken om verlof voor een langere periode dan zes
maanden. De werkgever stemt in met dit verzoek tenzij gewichtige
redenen zich daartegen verzetten.
3. Voormeld recht bestaat voor werknemers met een kind tot de leeftijd
van 8 jaren.
4. De werknemer stelt de werkgever 2 maanden voor de gewenste
ingangsdatum van het verlof schriftelijk op de hoogte van het voornemen
om verlof op te nemen onder opgave van de periode, het aantal
uren per week en de eventuele spreiding daarvan over de week.
5. De gevolgen van de ontstane pensioenbreuk worden door de werkgever
gedragen. Betrokken werknemer dient na hervatting van het
dienstverband nog minimaal 6 maanden werkzaam te zijn in de
onderneming om aanspraak te kunnen maken op de pensioenrechten
van de eerste 6 maanden. Wanneer de werknemer langer dan één
maand onbetaald verlof neemt, heeft dat consequenties voor het verzekerd
zijn ingevolge ZW, Ziekenfonds en dergelijke.
The way you rock'n'roll
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')