quote:
De eigenaar van reisbureau Marinas Viajes, Boulnouar, is spoorloos verdwenen. Honderden moslims hadden bij hem een vliegticket gekocht voor de jaarlijkse bedevaart naar Mekka, maar kunnen daar nu naar fluiten. Foto ANP
quote:
AMSTERDAM - De jaarlijkse bedevaart naar Mekka, de hadj, is in volle gang, maar veel Amsterdamse pelgrims zitten thuis. Met dank aan reisorganisator Mohammed Boulnouar, die niet over de brug is gekomen met de beloofde tickets.
Zijn reisbureau, Marinas Viajes, sloot eind oktober de deuren. Honderden moslims hadden toen al 3500 à 4000 euro betaald voor een bedevaart. Boulnouar is nu spoorloos, naar eigen zeggen omdat hij bedreigd wordt door criminelen.
Hoewel Boulnouar claimt overvallen te zijn, lijkt niemand dat in de Marokkaanse gemeenschap te geloven. Ennes Tanouti (23), heeft geen goed woord over voor de man die zijn ouders 8000 euro armer maakte. Iedere moslim moet ten minste één keer op pelgrimstocht. De meesten doen dat op latere leeftijd. ''Van deze groep profiteren is één van de laagste dingen die je kunt doen als Marokkaan, als moslim,'' zegt Tanouti. ''Als die man hier zijn straf niet krijgt, dan wel hierboven.'' De zoon kon met zijn broer nogmaals 8000 euro opbrengen om zijn ouders alsnog op hadj te sturen.
Mohammed Amenchar (56), die leeft van een bijstandsuitkering, heeft dat geluk niet. Amenchar had twee jaar gespaard voor zijn hadj. Toen zijn kinderen hem deze zomer geld cadeau gaven, had hij de benodigde 3500 euro bij elkaar. Nu dit geld in rook lijkt te zijn opgegaan, vreest Amenchar dat hij zijn laatste kans op hadj te gaan heeft verspeeld. ''Ik heb een hernia en een maagziekte en mijn gezondheid wordt er niet beter op. De hadj is zwaar. Je moet in conditie zijn om hem te volbrengen. Als we straks het geld weer bij elkaar hebben, hoop ik maar dat ik nog kan gaan.''
De laatste hoop van de minst vermogende slachtoffers is dat zij de schade op Boulnouar kunnen verhalen. De Amsterdamse imam Yassin el Forkani is daarom bezig alle slachtoffers te vinden voor een procedure. Volgens El Forkani heeft Boulnouar 425 moslims gedupeerd. Van hen zitten er een kleine honderd nu thuis. ''Juist de armsten,'' zegt El Forkani, ''en dat steekt.''
Volgende week maandag om zes uur 's avonds komen de slachtoffers weer bijeen in jongerencentrum Argan op de Overtoom om zich te beraden op juridische stappen.
Boulnouar is niet bereikbaar voor commentaar. (ERIC VAN DEN BERG)
Helaas, helaas is het waar.
Een malafide reisbureau die zich 4 maanden zich heeft laten uitschrijven bij o.a. KVK en SGR en diverse instellingen waaronder Belastingdienst en verzekeringen. is doorgegaan als een illegale winkel om zo 3 miljoen euro te stelen van 800 Moslims die al weinig geld hebben.
800 mensen die jarenlang voor deze bedevaart hebben gespaard om dit een keer in hun leven te doen is door een iemand onmogelijk gemaakt. Namelijk M.Boulnouar de ex van topcrimineel Malika Karoum die nu in Dubai verblijft.
Helaas waren mijn ouders daarvan ook de slachtoffers van...
de politie en de OM doet vrijwel niks om deze dader te pakken
geen enkele instantie regelt iets voor deze mensen.
Zo zie je maar weer dat de daders vrijuit kunnen gaan na een megaroof
Maar voor M. Boulnouar staat de grootste straf te wachten. Laat hem maar nu genieten van het geld van arme mensen die hun kans zien vergaan door deze idioot
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.